lusitano praat en foto,s

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElCid

Berichten: 9257
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 22:12

Palomino is een verdunning ( het "Creme" gen) op vos ( en heeft dus altijd de Roodfactor nodig met de verdunning) en komt voor in verschillende schakeringen van "Gouden" tot "Sooty" ( of "Vuil") tot heel lichtgeel. Maar in alle gevallen zijn de manen en staart wit of vuil wit. https://en.wikipedia.org/wiki/Palomino.

Een creme verdunning op zwart in combinatie met agouti geeft Buckskin ( valk), ook hier zijn diverse schakeringen van donkerbruin/ geel tot bijna wit met zwarte manen, staart en onderbenen ( Buttermilk Buckskin).Creme verdunning op zwart geeft Smoky Black. https://en.wikipedia.org/wiki/Smoky_black
Op Wikipedia ( de Engelstalige geeft meer informatie dan de Nederlandse site) is veel informate te vinden maar als je echt interesse hebt in kleuren en vererving dan zou je er eigenlijk een boek over moeten kopen ;) .
Kleurgenetica is vrij complex en afhankelijk van veel factoren. Soms worden er ook lezingen over gegeven die het allemaal wat tastbaarder maken dan een boek.
Het fokken van een bepaald kleurtje is niet zo makkelijk en zeker bij "verdunningen" kan de uitkomst soms wonderbaarlijk zijn. Overigens is bijv. ook het fokken met een bontfactor vaak gokken want sommige "bonte" paarden tonen geen kleur en zijn effen terwijl ze genetisch gezien wel "bont gekleurd" zijn. Ik zie nogal eens voorbij komen dat homozygoot bonte hengsten altijd bont gekleurde veulens zouden geven, dat is dus niet zo. Soms is het "bont" niet meer dan een hoog wit been en/ of een vlek ( onder de buik ;-) ); dat heet dan een minimal white :o . Mijn Paint hengst is bijv. "regular"( wordt dus gezien als een bont paard) maar heeft alleen 3 witte benen, een vlek op de schoft en een "skunk" tail ( witte haren aan de bovenkant van de staart). Hij geeft overigens wel vaak "bonte" kinderen en zijn ouders waren allebei heel bont gekleurd.....

Binnen de Paint en Quarter fokkerij is heel veel te vinden over kleuren en kleur vererving.

Sarah_Elise

Berichten: 887
Geregistreerd: 17-10-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 23:42

Oh heerlijk hè die kleurengenetica! Ik vind het helemaal leuk. Jammer dat de Portugezen er wat minder secuur mee omgaan want ik hoopte inderdaad door naar de voorouders te kijken iets te kunnen zeggen over of Ice Cream wel of niet agouti draagt. Hij is niet getest op kleur. Zou hij schimmel kunnen zijn ElCid? Over cremello? Kan natuurlijk zijn dat je dat niet ziet.

Ik ben nog steeds bezig met oriëntatie op een lusitanohengst en ik kijk stiekem ook een beetje naar mogelijke kleurtjes. Mijn merrie is in ieder geval homozygoot zwart dus dat is lekker makkelijk (:

ElCid

Berichten: 9257
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 17:26

Probleem is dat als de hengst niet getest is je het niet kan weten, er kan van alles onder de cremello zitten . Hij heeft in zijn stamboom veel "Isabel" ( wat dus weer van alles kan zijn, tot buckskin/ valk aan toe en dan zit er dus agouti op zwart achter......., maar ook Ruca ( schimmel) en Laza ( vos). Ik zie geen zwart of bruin bij de voorouders maar dat zegt ook weer niks want het is niet duidelijk welke kleur de schimmels bij geboorte waren.
Het is nog een vrij jonge hengst dus hij zou nog kunnen gaan schimmelen al acht ik de kans daarop heel klein. Aan zijn kinderen kan je het ook nog niet zien dus het is en blijft gokken; je kan Ploumen vragen om hem op kleur te laten testen. Dat kan voor de fokkerij een duidelijk pluspunt zijn.
Hij zou dan getest moeten worden op agouti, ( schimmel gen lijkt me onnodig maar beide ouders van de vader waren schimmel, moeder van de moeder was schimmel en de vader vos) dus 100% zeker kan je daar niet van ook omdat schimmelen op zo'n lichtgekleurd paard niet meteen te zien is. Ik zou daar geen 100% zekerheid op kunnen geven.

Waarom wil je zekerheid over de agouti factor? Omdat je geen bruine wil?

Sarah_Elise

Berichten: 887
Geregistreerd: 17-10-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 21:51

Nee dat begrijp ik. Ik ben vooral nieuwsgierig. Maar een beetje onzekerheid is ook wel leuk, dan blijft er wat verrassing over. Aan de andere kant, omdat ik het veulen wil houden, vind ik het ook wel wat hebben als de kleurenkansen matchen bij wat ik mooi vind.

Ik heb een aantal maanden geleden een gesprek gehad met een lusitanofokker en ik kreeg uit dat gesprek wel een beetje de indruk dat er nog niet heel bewust veel gedaan wordt met kleurenfokkerij (hij in ieder geval niet). Op zich niets mis mee natuurlijk, daar draait het in eerste instantie niet om.

Jessix

Berichten: 16506
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 21:55

Misschien moet je het aan zijn fokker vragen. Meestal test zij de veulens wel en anders zijn in elk geval beide ouders wel getest.

Sarah_Elise

Berichten: 887
Geregistreerd: 17-10-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 22:45

Dat is een goede tip, bedankt! Zal even contact met haar opnemen via Facebook, zag haar website niet meer.

Luckystory
Berichten: 3471
Geregistreerd: 13-12-05

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 16:37

Ice cream zijn moeder zou wel schimmel kunnen zijn ( Wat je niet ziet doordat ze dubbel cream is)
Haar volle zus is een valk- geboren schimmel.
Agouti kan er dus ook zeker in zitten langs moeders kant.
Als het belang heeft voor jou, zou ik toch ook vragen om het te testen.
Lijkt mij voor een dekhengst nou toch geen gekke vraag...

ElCid

Berichten: 9257
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 17:06

Luckystory schreef:
Ice cream zijn moeder zou wel schimmel kunnen zijn ( Wat je niet ziet doordat ze dubbel cream is)


Baunliha, de moeder van Ice Cream, is al 11 en zou dus, als ze schimmel zou zijn intussen duidelijke kenmerken moeten hebben van het schimmelen. Haar vader is vos ( volgens het APSL studbook) en moeder is schimmel. Ergens heeft er dus ook het creamgen gezeten. Kans op schimmel acht ik dus heel klein omdat schimmel domineert over alle kleuren en het ( nog?) niet terug te zien is in de ouders, al weet ik niet of de vader ( die is nu 16) nog Isabel is ( of mogelijk wel al schimmel is).

Zolang er geen foto's zijn van de ouders nu en bij de geboorte. De laatste keer dat ik Baunilha heb gezien was in 2009 op de keuring. (Ultramar werd toen Kampioen der kampioen boven haar :D ) ze was toen 3.

Sarah_Elise

Berichten: 887
Geregistreerd: 17-10-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 17:15

Ice Cream wordt niet kleur getest. Ik heb inmiddels ook de denkvoorwaarden gekregen en die zijn best redelijk, met oa een regeling bij geen levend veulen. Maar ik vind het wel een risico met mijn maiden merrie in combi met geen gustregeling en diepvriessperma.

Als Ice Cream schimmel zou zijn, is dat helemaal jammer want ik zou heel graag geen schimmel willen zeg maar. Maar goed, die kans is klein begrijp ik.

@ElCid Zou jij mij nog wat (stand) foto's van Utramar willen sturen? Hij staat ook nog op mijn lijstje (:

ElCid

Berichten: 9257
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 18:42

Sarah_Elise schreef:
@ElCid Zou jij mij nog wat (stand) foto's van Utramar willen sturen? Hij staat ook nog op mijn lijstje (:


Ja, sorry. Weinig tijd gehad i.v.m. verkoop huis en aankoop ander huis en binnenkort verhuizing. Ik zal een deze dagen kijken wat we aan foto's hebben en er evt. een paar maken.

Diepvriessperma luistert heel erg nauw en is kostbaar ( o.a. doordat de DA toch vaker moet scannen om het exacte moment te vaststellen, dan bij gekoeld of vers).

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-18 21:24

Op fb vraagt een andere fokker of hij echt cremello is of dat hij perlino is. Ploumen zegt daar nee het is een cremello dan zal hij hem toch getest hebben als je zeker bent

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-18 21:27

Baunliha Is cremello en hetrozygoot schimmel

Luckystory
Berichten: 3471
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 22:39

Ja, het stond mij toch ook bij dat zijn moeder schimmel is.
Een eerder veulen van haar die ook dubbel cream is, bleek ook schimmel te zijn, toen de eigenaar hem testte. Maar zie je dus niet op dubbel cream. Daarom dat testen noodzakelijk is.
En Agouti kan er ook echt wel inzitten. Via vaders kant durf ik niet beweren. Maar sowieso langs moeders kant. Want een volle zus van de moeder is als valk geboren en dus agouti. Goed mogelijk dat moeder dat dus ook is.
De grootvader langs moederzijde is trouwens niet vos maar palomino.
Laatst bijgewerkt door Luckystory op 02-01-18 22:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Luckystory
Berichten: 3471
Geregistreerd: 13-12-05

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 22:41

Iemand een idee wat het dekgeld is van Ice Cream?
Wil de eigenaar niet lastig vallen met die vraag omdat ik niet van plan ben hem te gebruiken. Maar het zou wel handig vergelijken zijn met andere jonge hengsten die ik op het oog heb.

Jessix

Berichten: 16506
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 22:46

Baunilha is niet getest.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-18 22:47

Luckystory schreef:
Ja, het stond mij toch ook bij dat zijn moeder schimmel is.
Een eerder veulen van haar die ook dubbel cream is, bleek ook schimmel te zijn, toen de eigenaar hem testte. Maar zie je dus niet op dubbel cream. Daarom dat testen noodzakelijk is.
En Agouti kan er ook echt wel inzitten. Via vaders kant durf ik niet beweren. Maar sowieso langs moeders kant. Want een volle zus van de moeder is als valk geboren en dus agouti. Goed mogelijk dat moeder dat dus ook is.
De grootvader langs moederzijde is trouwens niet vos maar palomino.

En cantor is ook zo wie zo hetrozygoot schimmel want zijn vader was homozygoot. Handig als je bij de bron zit. Dus ice Cream zijn ouders zijn beide zo wie zo hetrozygoot schimmel. Weet niet wie de moeder van cantor is? Dus hij kan ook homozygoot zijn.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-18 22:48

Jessix schreef:
Baunilha is niet getest.

Wie zegt dat????

Jessix

Berichten: 16506
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 22:50

keona schreef:
Jessix schreef:
Baunilha is niet getest.

Wie zegt dat????

Haar eigenaresse.

Luckystory
Berichten: 3471
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 22:50

Wie was nou weer dat eerdere veulen van Baunilha? Even oud als Gina.
Ik meen mij te herinneren dat die te koop heeft gestaan en dat er stond dat hij op kleur getest was en schimmel was.

Luckystory
Berichten: 3471
Geregistreerd: 13-12-05

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 22:57

Waarom wordt hij trouwens niet op kleur getest? Is daar een reden voor?
Aangezien ik een valk merrie heb heb ik toch ook een voorkeur voor een niet-schimmel. Een hengst waarvan ik de kleur niet precies ken, zou ik dus al geen optie vinden.
Ik kan me inbeelden dat meerdere merrie eigenaren zo denken? Of zeg ik nu iets geks?

Jessix

Berichten: 16506
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 23:02

Antwoord op beide vragen: ik weet het niet. :)

Sarah_Elise

Berichten: 887
Geregistreerd: 17-10-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 23:07

Ik heb info over Ice Cream en dekgeld en denkvoorwaarden dus daar mag je wel een pb over doen (:

Eigenaar geeft aan dat je op kleur niet kunt rijden en dat ze daarom geen kleurtest doen. Op zich wel netjes dat je je daardoor niet laat beheersen bij het fokken, maar een dubbelcrème die geen smockey black kan geven is voor sommige mensen wel extra interessant. En dat hij mogelijk schimmel is, is voor merrie eigenaren ook wel goed om te weten vind ik persoonlijk.

Qua look vind ik Ice Cream overigens echt cremello ogen en niet perlino. Op de lusitanodag van afgelopen jaar, was er ook een jonge perlino hengst. Gin Lemon??? Kan dat? Weet iemand daar meer over?

Naast Ice Cream biedt Ploumen Geordy EP aan dit jaar. Verder heb ik Ultramar, de hengsten van Quinta en de hengsten van Gaby & Theo in het vizier. Jammer dat Phoenix is overleden want dat was een mooie combi. Er is nog wel diepvriessperma van hem, maar ik kan me voorstellen dat hier wat zuiniger mee om wordt gegaan.

Ik heb een mooie hengst in Zwitserland op het oog, maar die staat niet actief in de dekdienst dus het is maar heel erg de vraag of daar mogelijkheden zijn.

Iemand nog aanvullingen? :D

Jessix

Berichten: 16506
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 23:15

Wat is Phoenix overleden??! Wat zielig voor Gaby.. -O-

Luckystory
Berichten: 3471
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 23:18

Ik heb momenteel een half oog op Coral da Broa.
En ook nog steeds op Irs.
En dat jonge bruine Braziliaantje van Benoît, ben ik ook benieuwd naar...
En als in april mijn Vencedor veulentje uit Gina goed meevalt. Dan zou ik het best opnieuw willen proberen met hem.

Sarah_Elise

Berichten: 887
Geregistreerd: 17-10-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 23:32

Ja sneu hè van Phoenix. Was een paar weken voor de lusitanodag gebeurt begreep ik. Weet de ins en outs verder niet.

Hoe werkt dat dan Luckystory, met het spul uit het buitenland halen? Lukt dat ook vers?