Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PreHungaro

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 11:49

Oh gaaf! Voor mij was het ook wennen hoor, heb hem nu anderhalve maand en zit nu pas lekker ontspannen. Moest enorm wennen aan het "vlugge" maar ze zitten zoooo heerlijk!

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 11:55

Ik ben ook al met hem naar buiten geweest, dat was inderdaad wel even andere koek dan met Linde. Linde bewoog groot, hij niet. Of eigenlijk doet hij dat wel, maar hij gooit niet op, dus het voelt heel anders. Vooral de galop zal ik erg aan moeten wennen. Je voelt dat er veel gebeurt, maar tegelijkertijd is dat niet zo. Pfff, ik weet niet hoe ik het moet zeggen, maar ik denk niet dat ik het hier hoef uit te leggen :D

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 12:13

Wat een lief koppie Dorien, veel plezier samen :)

Ik maak me toch eigenlijk echt een beetje zorgen om Diva, niet alleen staat ze onder even dikke dekens als geschoren paarden om maar niet af te vallen of het koud te hebben maar ze is ook veel te braaf. Normaal heeft ze echt attitude maar nu is ze gewoon mat. Ze staat een beetje te suffen en ik mag kroelen en dat heeft ze nog nooit fijn gevonden.
Net een wormenkuur gegeven en ik hoop echt dat dat het probleem oplost want zo ken ik haar niet :\

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 13:00

Misschien even op bloedwormen laten testen Azmay.
Leuk paard Dorien!

Duende01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 13:01

Ik lees altijd mee maar plaats eigenlijk nooit wat :o Wel vind ik het heel leuk om jullie knappe spanjaarden te bewonderen. Nu ook maar eens een wat foto's van mijn mooie man.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 13:03

_Zsazsa_ schreef:
Misschien even op bloedwormen laten testen Azmay.
Leuk paard Dorien!

Ze zijn in oktober met ivermectine ontwormd en ik heb er net Pramox in geduwd, dus als dat het is zou het nu opgelost moeten zijn. Hoop echt dat dat het probleem was want ze is gewoon zichzelf niet :(:)

Leuk beestje Duende :j

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 13:05

Dank voor jullie welkom.

@Azmay, mijn gedachten gingen ook uit naar bloedwormen, heb je daarop laten testen?

@Duende, dat is ook een mooie man. Hoe oud is hij?

Edit: zie dat Azmay en ik tegelijk posten.

Duende01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 13:06

Duende is net 13 jaar en al 11 jaar bij mij.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 13:31

Azmay: Ik zou een bloedonderzoek laten doen, komt veel uit. Ben toen met mijn Fjord anderhalf jaar aan het sukkelen geweest, hij bleek vol met bloedwormen te zitten. Deze kwamen er met het mestonderzoek niet uit...
Anders kun je helaas blijven voeren/warm houden maar ook zijn spieren zullen er uiteindelijk aan gaan. Dat was bij mij het moment waarop ik naar de dierenarts ben gestapt. Dus eigenlijk te laat.

Duende01: Wat een gaaf beest, jullie rijden ook helemaal in stijl zie ik, leuk!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 13:50

keeyzie schreef:
Azmay: Ik zou een bloedonderzoek laten doen, komt veel uit. Ben toen met mijn Fjord anderhalf jaar aan het sukkelen geweest, hij bleek vol met bloedwormen te zitten. Deze kwamen er met het mestonderzoek niet uit...
Anders kun je helaas blijven voeren/warm houden maar ook zijn spieren zullen er uiteindelijk aan gaan. Dat was bij mij het moment waarop ik naar de dierenarts ben gestapt. Dus eigenlijk te laat.

Duende01: Wat een gaaf beest, jullie rijden ook helemaal in stijl zie ik, leuk!

Als ze niet opknapt door deze ontworming is bloedonderzoek de volgende stap denk ik ja.
Pramox neemt toch ook bloedworm mee? Dan zou ik ze morgen in de mest moeten vinden neem ik aan, of moet er nog wat anders gebeuren bij een hevige besmetting? Ze heeft voor 650kg binnen denk ik dus meer dan genoeg (geef altijd de hele spuit voor het geval ze een boel uit tuffen maar ze was zo lam dat ze dat niet echt deed..)

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 15:14

Duense, prachtig paard en mooi nog steeds appelschimmel. Zo een flos vind ik echt gaaf, maar vind ook dat het erg zwiept...heeft een paard daar nou echt geen last van?

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 16:14

Ik heb een Spaans hoofdstel met sliertjes. Mijn ervaring is dat het heel erg afhangt van het paard. Met Linde (Trakehner, grijns) ging het prima, met Pintu weet ik het nog niet.

Edit: deze heb ik, de donkerbruine (laatste plaatje): http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Hoofd ... dstel.html

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 16:19

Wow wat een knapperds komen hier voorbij! Welkom!

He wat vervelend van Div Azmay :( Idd even de ontworming afwachten en anders even bloed laten prikken?

Duende01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 17:08

Indestal schreef:
Duense, prachtig paard en mooi nog steeds appelschimmel. Zo een flos vind ik echt gaaf, maar vind ook dat het erg zwiept...heeft een paard daar nou echt geen last van?

Het zwiept inderdaad wel maar Duende heeft er geen problemen mee.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 22:11

Azmay: ik heb ze nooit terug gevonden in de mest terwijl hij echt vol zat. Wel alle mest uit de weide gehaald om verdere besmetting te voorkomen. Maar merkte wel dat hij na een wormenkuur altijd wat down was dus het heeft wel impact op hem gehad.

ingewikkelde materie maar zo heb ik het altijd begrepen: er is een x aantal wormen actief in de darmen, de rest kapseld zich in in de darmwand. Zodra je een wormenkuur geeft komen de actieve wormen mee naar buiten en worden de ingekapselde wormen geactiveerd. Daarom is het zo belangrijk dat je meerdere malen ontwormt, om ook alle wormen die in de darmwand aanwezig zijn weg te krijgen. Ik heb toen om de 6 weken ontwormt. Met equest (groen) en in het najaar equest pramox (blauw). Hoop dat je wat hebt aan mijn uitleg.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 22:17

keeyzie schreef:
Azmay: ik heb ze nooit terug gevonden in de mest terwijl hij echt vol zat. Wel alle mest uit de weide gehaald om verdere besmetting te voorkomen. Maar merkte wel dat hij na een wormenkuur altijd wat down was dus het heeft wel impact op hem gehad.

ingewikkelde materie maar zo heb ik het altijd begrepen: er is een x aantal wormen actief in de darmen, de rest kapseld zich in in de darmwand. Zodra je een wormenkuur geeft komen de actieve wormen mee naar buiten en worden de ingekapselde wormen geactiveerd. Daarom is het zo belangrijk dat je meerdere malen ontwormt, om ook alle wormen die in de darmwand aanwezig zijn weg te krijgen. Ik heb toen om de 6 weken ontwormt. Met equest (groen) en in het najaar equest pramox (blauw). Hoop dat je wat hebt aan mijn uitleg.

Ik zal het de dierenarts vragen dankje.
In oktober na de ivermectine zag ik bloedwormpjes dus die had ze toen wel maar wat ik nu moet doen is me niet helemaal duidelijk. Eerst eens zien of er morgen wat uit komt :p

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 21:23

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 21:42

Django was echt mager voor jij hem had zeg :oo

Diva is alleen nog maar slomer geworden, heb een paar bloedwormpjes gezien maar zeker niet genoeg voor dit soort reacties :(:)
Afbeelding

Heb mijn vertrouwde dierenarts gevraagd wat ze dacht en Dief is al de 5e deze week die dit beeld geeft. Technisch gezond maar gewoon niet lekker. Zolang ze goed blijft eten hoef ik me niet te druk te maken en we wachten eventjes af of het over waait..

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 21:56

Paarden en mensen natuurlijk niet teveel vergelijken, maar om mij heen zoveel mensen met griep en ziekerig... het weer is natuurlijk gestoord... van -8 en heel droog naar vandaag 11/12 graden met een rare zomerse benauwdheid...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 21:59

VisibreTeam schreef:
Paarden en mensen natuurlijk niet teveel vergelijken, maar om mij heen zoveel mensen met griep en ziekerig... het weer is natuurlijk gestoord... van -8 en heel droog naar vandaag 11/12 graden met een rare zomerse benauwdheid...

Ze heeft er al wel zeker vanaf de vorst last van inderdaad maar het was hier vandaag eigenlijk helemaal niet zo warm en benauwd. Knollie stond comfi onder een 200g dekentje :(:)
Kan natuurlijk best een virusje zijn, wil morgen haar temperatuur even opnemen voor de zekerheid.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 22:33

Aaah ze kijkt ongelukkig Azmay. Hopen dat het snel voorbij is!

Ik ben zojuist eigenaar geworden van 4 Pre merries en 1 lusitano merrie, waarvan 2 drachtig *\o/* <3 *\o/*
Ik was naar 1 paard op zoek haha maar kwam met 5 thuis. 2 zijn echt heel ruig en 3 hele leuke! Sommige ook al gereden. Een aantal zullen de verkoop ingaan maar ik wil ook een klein fokkerijtje beginnen. Dus wie nog een leuke merrie zoekt _O-

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 22:35

_Zsazsa_ schreef:
Aaah ze kijkt ongelukkig Azmay. Hopen dat het snel voorbij is!

Ik ben zojuist eigenaar geworden van 4 Pre merries en 1 lusitano merrie, waarvan 2 drachtig *\o/* <3 *\o/*
Ik was naar 1 paard op zoek haha maar kwam met 5 thuis. 2 zijn echt heel ruig en 3 hele leuke! Sommige ook al gereden. Een aantal zullen de verkoop ingaan maar ik wil ook een klein fokkerijtje beginnen. Dus wie nog een leuke merrie zoekt _O-

Wauw wat gaaf! *\o/*
Begin me niet over paarden die te koop staan want het is weer tijd voor iets spannends en goeds in mijn leven maar een nieuw paard zou niet slim zijn O:)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 10:35

5 ipv 1 is wel een prachtig verschil :=

Leuk zeg gefeliciteerd!!!!

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 11:16

Azmay vervelend dat ze niet lekker in haar vel zit. Ik hoop dat het gauw weer over is.

Zsazsa, zoooo hee! Zeg maar nee dan krijg je er .. 5? Nu zit ik natuurlijk met smart te wachten op foto's. :))

Zoo Django is veranderd zeg!!

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 11:40

Wauw ik ben nu ook wel heel benieuwd! Kom maar op met de foto's!