[FOTO] trekpaarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 17:14

Ik heb een trekpaard als verzorgpaard gehad, maar die was pas 2. Dus buiten (op verzoek van de eigenaresse) er wel eens even opzitten of rondstappen om niet gereden. Rijd nu wel een uit de kluiten gewassen Pools warmbloed (1,75) die qua karakter gewoon net een koudbloed is haha.

Fabster

Re: [FOTO] trekpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 21:17

Toen ik mijn kolos nog kon rijden, deed ik dat bitloos en ik kon hem op mijn pinken rijden, zo licht. goede opvoeding doet een hoop. Die van mij heb ik ook sinds veulen. Hij heeft nu een nare blessure, dus kan niet meer gereden worden. Maar ik doe nu sport van gehoorzaamheid met hem. En dat doet hij helemaal los. Doet hij hartstikke leuk. Dus als jij een trekpaard wil, lekker doen.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 22:40

Ik heb liever een trekpaard met zijn koele karakter dan een warmbloed die over het algemeen heter en drukker zijn. Ik denk niet dat er veel verschil zit in het omgaan met een koudbloed of een warmbloed. Er zijn bij koudbloeden ook heethoofden en dominante types, maar er zijn er ook bij die rustig en kalm zijn, op de pinken te sturen. Wat bij zo'n groot zwaar kolos wel van belang is, is dat je consequent bent. Als ik met hem aan de hand loop, mag hij nooit mij voorbij lopen. Doet hij dit wel, zet ik hem terug. Dramt hij door, krijgt hij een tik. Voor ieder paard geldt: laat je hem de baas worden over dingen, wordt het een touwtrekwedstrijd. Voor een trekpaard geldt in dat geval: dat verlies jij gegarandeerd. Dus wat dat betreft moet je een "ruggengraat" hebben, je moet consequent zijn. Maar dat geldt in feite voor elk paard.
Mijn vorige verzorgpaard was door gebrek aan kennis en ervaring hard in de mond. Ik reed hem meestal met stangbit (op m'n pinken), maar hij was net zo goed bitloos te rijden en reageerde dan ook heel licht.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 22:48

Ja natuurlijk moet je gewoon consequent kunnen zijn, dat is bij bijvoorbeeld een shetty net zo. Geloof dat ik het nu van de Anglo arabier die ik verzorg ook niet zou winnen, maar zover komt het nooit.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 07:21

Mss wil de staleigenaar geen trekpaarden op haar stal en zegt ze daarom van dat soort dingen. Mijn vorige pensionhouder wilde dat ook niet. Zou het weiland slopen als ze gingen rennen. Maar mijn warmbloeden slopen mijn weiland ook in een gekke bii. Mss moet je dat eens vragen aan haar.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 07:33

Dat kan kloppen maar wat het probleem niet zei ze. Zolang ze maar niet groter dan x of y waren en ik ben ook niet van plan zo'n ontzettend grote te kopen.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 07:34

Trek je er niks van aan. Het zijn gewoon paarden. Zelfde omgang en zelfde behoefte. Mensen denken altijd rare dingen, ze lopen de bak kapot, de weide kapot, ze kunnen niet samen met andere want ze zijn te sterk..... bla bla bla.

Ik heb die van mij heel consequent opgevoed. Nu laat ik dat wat meer op zijn beloop. Hij is super en weet precies de kaders waarin hij mag zijn en bewegen. Met rijden is hij super aan de hulpen. Kan iedereen zo op. Daarnaast loopt hij beter dan menig warmbloed, hij gebruikt zijn lichaam ook beter. Is super sociaal en kan met iedereen door 1 deur, mens, paard, hond, kat, kip. Kies je een die hevoelig te maken is.... alles komt goed

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 08:03

Thanks iedereen! Ben denk ik weer genezen van mijn eeuwige twijfels haha.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 14:14

Na toch wel heel goed erover nagedacht te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat een klein trekpaard zeker wel iets voor mij is, maar misschien toch niet zo ontzettend jong. Ik heb geloof ik gewoon weg niet de rijtechnische kunde om een paard goed door te rijden. Dus liever eentje die wel al ingereden is of tenminste voor de kar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 14:18

Misschien is een Schwarzwalder Fuchs of Noriker iets voor je. :)
Wel [ras], maar niet al te groot.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 14:24

Zeker! Had ook al de ardenner, Comtois en rheinisch deutsches kaltblut gevonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 15:03

Wat is klein? Nederlands trekpaard hoeft bijvoorbeeld niet groot te zijn. Mijn 2jarige is een 1.55 en denk niet dat ze de 1.65 voorbij gaat. Bij de power horse competition in Noordwelle heb ik ook genoeg schappelijke maatjes gezien.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 15:06

Klein is 1.50 tot 1.65 ongeveer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 19:13

Als je echt voor een bepaalde maat wil gaan dan zou ik inderdaad een klein blijvend ras zoeken of bijboorbeeld eentje van 3 jaar kopen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 20:55

Heb nu contact met een fokker. Hij heeft een 9 jarige comtois, lange staart, voor de kar en waarschijnlijk (moet hij uit laten testen zegt hij) onder het zadel. Hij vraagt 3250. Is dit een normale prijs? Ik vind het nogal hoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 20:57

Voor dat ras in Nederland wel, deze komt niet veel voor hier.
Al zou ik het er zelf niet voor over hebben. :o

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 21:00

De fokker woont in België in de buurt van Brussel, daar zijn er naar mijn weten wel meerderen. Ik zit toch zelf echt aan een maximum van 1500 (tot uiterst voor het perfecte paard 2000) te denken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 21:29

voor dat ras is het een normale prijs. comtois zijn super sjieke paarden, maar imo minder geschikt om te rijden (dat zijn toch wel zwaar uitgevoerde paarden.)
als je wil rijden zou ik naar een luxe belg kijken. of een vlaams paard.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 21:32

Duhelo, ze zijn zeker wat breder ja. Maar een Belg of Vlaam vind je vaak niet in maatje 1.50-1.65

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 21:58

de vlaamse zijn inderdaad moeilijk. De belgen wel hoor. Mijn oudste is 1.65 en vrij licht.
Afbeelding
Moet je gewoon in de kleine maten zoeken. Dan zit je ook wel ok kwa prijs.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 22:00

Haha leuke wintervacht pluizenbol. Mag ik vragen waar je ze vandaan hebt? Of kennen jullie leuke fokkers of stallen?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 23:02

Bij een stal op Ameland hebben ze een Comtois als rijpaard staan. Hij mag dan breed zijn, maar waarom minder geschikt om te rijden?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 23:09

haha. ja. de foto is van deze winter
Mijn oudste komt van ergens aan de zee. de jongste is eigen fok. Hier in belgie heb je stal de brabander. In Nederland weet ik niet. Maar particulier vind je ook leuke dieren
Eens gaan kijken op evenementen. Hier in belgie is er bv slyps koerse, winkel koerse, den belgiek, krombeke koers waar er ook trekpaardrennen zijn. als je aan de deelnemers vraagt krijg je vast adresen toegewezen. Anders op kapaza of 2dehands kijkeen. In belgie zijn trekpaarden goedkoper dan in Nederland heb ik gemerkt.

kwa rijden: een trekpaard is niet gemaakt om te rijden maar om te trekken. Als je een beetje dressuurmatig aan de slag wil kies je dus een iets luxer en langer paard uit met ruimere gangen. Hoe breder hoe minder flexibel, hoe korter de pootjes hoe minder goed de gangen. Als je echt dressuurmatig aan de gang wil ( en dat moet je om de lichaamsbouw te compenseren en je maard correct te leren dragen) maak je het jezelf en je paard moeilijker door een kort breed paard met korte pootjes te nemen.
ik zeg niet dat het niet kan, maar als je toch de keuze hebt kies je beter de meest goede bouw uit.
Wil je een paard om bosbouw te doen of voor de koets en om 1 X per week buitenrit onder het zadel, kun je uiteraard wel prima voor die comtois kiezen. Het is net wat je eisen zijn.
dit is de oudste

Afbeelding
dit de jongste

Afbeelding
zelfde ras, andere bouw. groot verschil m. Die jongste swingt veel meer. een behoorlijke hap om bij elkaar te rijden maar alles gaat zoveel gemakkelijker kwa buiging en lengte in de passen dan haar moeder.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 23:12

Gelukkig zoek ik 'alleen' een knol om lekker zonder zorgen de velden over te toefen met hier en daar een sprintje.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 23:58

Uiteraard scheelt dat. Maar als je echt dressuur wil rijden, moet je geen trekpaard nemen. Alhoewel mijn Beau het best aardig deed en het ook heel leuk vond. Die is inderdaad ook van het langere type.

Was trouwens op de boerendag in Rijsbergen gisteren. Heel veel trekpaarden. Eens gelet oo alle benen, maar bijna niks wat geen last had van mok/cpl