Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 10:06

Lekker Nadir!

Dat herken ik wel Century, die reacties op iets als er al spanning is. Ik denk dat de foto wat vertekend doordat hij net een pas maakt. Ik snap wel dat hij heel erg spiegelt en wat duidelijkheid en zelfvertrouwen vraagt van de ruiter. Dat hebben toch wel veel paarden maar ik denk dat het stapje voor stapje best goed gaat komen zo. Gewoon inderdaad wat Dorien zegt, stapje voor stapje op je eigen tempo. Als je hier doorheen bent is het waarschijnlijk ook gewoon goed.

En ja, wij hebben een Shetlander..die laat ik weleens achter de Tinker aan in de bak lopen voor wat beweging. Maar..als ik dat bij Havanna doe dan raakt ze helemaal over de kook omdat ie achter haar aan loopt haha. Gaat ze voor hem vluchten, en hem aanvallen..uit angst. In de wei zijn ze inmiddels gewoon maatjes.

Dat is ook een heftige reactie wat jouw paard had Dorien, ik heb er wel ook een gehad die helemaal geobsedeerd was door Shetlanders. Die kon zijn ogen er niet meer af houden haha.

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 11:18

Century schreef:
@Dorien: het is vooral ikzelf die te snel wil denk ik. En gisteren had ik zelf niet door dat het niet meer verstandig was, anders was ik zeker gestopt. Nu heb ik geen ambities verder qua wedstrijden, niveau etc perse, maar ik wil gewoon zo graag lekker aan de slag met hem zonder spanning. Ik wil wel proberen ook meer van dit proces er naartoe te genieten en niet alleen maar het resultaat te willen. Moeilijk allemaal hoor. Ik kom mezelf zó tegen.

Dat is ook wel bizar, in draf naar huis :') bij het zien van shetlanders. Je vraag je toch af wat er in die hoofden om gaat.

Wandeling net met Navaro was fijn :) Er was wel wat spanning, en dat komt er dan vaak uit als we iets tegen komen (mensen, fietsers), dus was een keer een steiger en een keer wat bokken. Hij blijft wel bij me en daarna is het vaak weer goed. Als hij geen spanning heeft, reageert hij er niet echt op.
Het was denk ik erg goed voor ons even zo samen te lopen.

Ik herken dit ook Century. Ik heb nu ook besloten om gewoon even lekker op de grond aan de slag te blijven en het stapje voor stapje op te gaan pakken als het weideseizoen is begonnen. Nu ligt degene die het doorrijden zou oppakken er voorlopig ook uit waarschijnlijk. En om nu weer een ander te zoeken heb ik gewoon geen zin in. Ik wil straks beginnen met even uitstappen. En pas als dat goed voelt een stapje verder.

Er stond een nog een parcours van de obstakeltraining in de bak. Daar hebben we op ons gemak rondgewandeld. Dan is ze zo nieuwsgierig <3 Ik ben nog niet verder door de slingers gegaan, de rest van de tonnen, zeilen, kuubkisten waren als spannend genoeg. Dit doet ze dan zo braaf. Ze vind het ook echt leuk!
Afbeelding

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 15:51

Ook super herkenbaar hier, zeker na een naar ongeluk met mijn pensionada, ik heb echt jaaaaaren spanning vastgehouden.

Wat voor mij heel goed gewerkt heeft is me zeker niet laten pushen en juist kijken naar wat absoluut haalbaar was per dag en daar beginnen en dan pas doelen gaan stellen aan de hand van hoe het voelde. En dus soms ook mijn verwachtingen heel laag houden en daar dik overheen gaan ipv de lat heel hoog leggen en die dus gewoon niet halen.

Kleine stapjes en daar bewust heel trots op zijn <3

Ik ben echt weer fijn aan de gang met mijn zwarte peper. Af en toe wordt ze een beetje veel paard maar ik moet zo om haar lachen. Dramaqueen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 16:32

@Nadir: Maar een stapritje is ook heel fijn, ik doe ook regelmatig een wandelingetje! Helaas hier ook op sommige plaatsen alleen maar modder.

@Elisa: Denk ik ook hoor, en ik verwacht dat er op een bepaald moment een kantelpunt komt waar ik genoeg vertrouwen in hem heb, en dat het dan allemaal niet zo uitmaakt. Het is het onverwachte wat mij de spanning geeft. Niet perse de angst om te vallen oid. Maar dat hij ineens gaat rennen of iets gaat doen wat ik niet verwacht en geen controle over heb. Maar als ik weet hoe hij is, reageert, wat ik dan moet doen etc. dan verwacht ik ook dat er bijna geen spanning meer is.
Wat bijzonder dat je paard het raar vindt als je shetlander in de bak achter haar aan loopt, maar het in de wei wel okee is. Aan de andere kant is een paard/shetlander achter je aan ook wel gek natuurlijk.

@Dartel: Braaf paard! Navaro gaat dan ook zo mooi snuiven bij dat soort dingen, en op een bepaald moment is het goed, zakt z'n hoofd, gaat hij kauwen en soms zuchten. Zo fijn als dat gebeurt.
En wat jij zegt heb ik ook gedaan, vanaf de val in augustus even alleen op de grond. En nu weer sinds 1 januari het rijden oppakken. We gingen gewoon iets te snel. Volgende keer even het houden op wat we al deden en dat weer bevestigen, zowel voor hem als voor mijzelf :)

@Audesta: Precies dat inderdaad. Ik had nu mijn grens niet zo goed door, ik weet nu dat ik daar echt op letten moet en dat die grens er niet voor niets is.

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 13:02

Voor mezelf is het ook niet echt de angst om te vallen. Ja, natuurlijk is dat het eindpunt en kan dat echt verkeerd aflopen. Maar de angst die in mijn lijf zit is wat ik hierboven ook wel lees, is de angst voor gebrek aan controle.

Ik kan prima een normale bok uitzitten, of een keer wegschieten. Maar de keren dat ik de laatste keren eraf gevallen ben is doordat het paard volkomen onbereikbaar was. Ook mijn bijrijdster is op die manier gevallen. Daarna is er ook niemand meer op Quimera gestapt, die was dus onbetrouwbaar geworden door de pijn. Ik zit dus ook met samengeknepen billen als iemand anders op Jarana zit. En zelfs aan de hand kan ik het spannend vinden omdat je dan ook de controle over zo'n groot dier kunt verliezen.

Dus nu stapje voor stapje weer vertrouwen opbouwen. En de band met Jarana opbouwen, het begin is er zeker! Het is ook een braaf paard, maar het is wel een expressieve PRE merrie.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 14:20

Balen Century dat het gebeurde op het einde, wel heel goed dat hij zich terug liet pakken!
Goed dat je ervan geleerd hebt en nu weet wanneer je moet stoppen, dat doe ikzelf inderdaad ook.

Wat fijn Dorien dat ze op zo'n gave plek komt te staan met veel buitenrijmogelijkheden!

Elisa, zou kunnen inderdaad, ik was zelf 'nt denken om misschien iemand te zoeken die kan helpen met grondwerken zodat we wat meer connectie krijgen misschien? Of toch om een nieuw huisje te zoeken, hoe moeilijk ook, misschien moet ik gewoon toegeven dat we geen match zijn, het plezier eraan begint namelijk steeds verder te verdwijnen.

Wat lief Dorien dankjewel, een zoals Fuego zal er waarschijnlijk niet meer komen, maar het zou leuk zijn als ik het plezier weer terug ga krijgen!

Wat heerlijk Audesta dat de zwarte je lekker bezig houdt :D Je hield wel van een beetje uitdaging toch?!

Dartel, zo enorm herkenaar, hier zit ook de angst in de controle verliezen inderdaad! M'n eerste paard had er soms een handje aan om buiten echt de kl+te op te gaan, dan had je echt niks meer te vertellen := Daarom zo blij met Fuego die op elke beweging in je lijf reageerde en ook daadwerkelijk meteen stopte als je dat vroeg! Ik heb er wel heel erg aan moeten wennen dat hij uit zichzelf zo enorm snel ging en ik dus die controle voor mijn gevoel kwijt was :+ Rambo reageert ook gewoon, ook als hij schrikt kun je hem gewoon terugpakken, maar die reageert niet zo accuut als Fuego.

Hier zondag toch weer opgestapt, voor mijzelf hem even eerst aan de longe laten lopen, ik dacht wie weet is hij gewoon fris en moet er even een bok of snelle galop uit maar dat was dus niet zo haha! Daarna erop en weer heel braaf. En daarna niet meer gereden, ik mis de motivatie om erop te gaan nogal.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 19:32

Angst is gewoon ook heel naar en het kan zeker veel uitmaken wat voor een paard je hebt en welke gevoel die je geeft. Voor de rest, wel of niet houden.. die beslissing kun je alleen maar zelf maken denk ik Tarzan.

Angst voor gebrek aan controle is ook heel begrijpelijk, zeker na ongelukken. (herkenbaar)

Century, ja mijn paard is ook een beetje sociaal onhandig haha. Dat speelt denk ik een rol. Nou dat bedoelde ik inderdaad, dat kantelpunt. Het zal alleen maar makkelijker worden. (als het goed is)

Sammy21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 20:04

Hallo allemaal, ik ben al een tijdje een stille meelezer.
Jullie paarden zijn allemaal prachtig trouwens!
Ik sta zelf ook op het punt om een PRE te kopen, nu heb ik echter een vraagje en ik hoop erop dat jullie mij misschien hiermee kunnen helpen?
Bij de PRE die ik wil kopen zitten een carta en een spaans ANCCE paspoort.
Dit staat nog op de spaanse eigenaar zijn naam allemaal, is het noodzakelijk dat ik dit overschrijf?
Ik heb ook wel vaker een paard gekocht met een kwpn papier en nederlands paspoort maar heb deze eigenlijk altijd op de oude eigenaar laten staan. Is nooit een probleem geweest verder maar weet niet of dit met een Spaans paard anders is?

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 20:51

Ik zou het paard zeker laten overschrijven. Bij mijn KWPN’er ook nooit gedaan, maar bij een Spanjaard is dat toch anders geregeld. Kost even wat, maar dan heb je het wel goed geregeld.

Is de carta ondertekend door de huidige eigenaar?

Sammy21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 18:04

Bedankt voor je reactie Nadir
Ja, de Carta is wel ondertekend.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 18:49

De carta moet getekend zijn door de eigenaar op papier, deze kan niet getekend worden door iemand anders.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 20:23

@Dartel: je beschrijft precies wat ik bedoel. Het wegschieten is eigenlijk helemaal niet zo spannend, want dat is gewoon op te vangen. Maar dat ik niet goed weet wat hij precies wanneer gaat doen, maakt het spannend. Aan de hand heb ik er minder last van, maar als ik buiten wandel voel ik het ook wel wat. Wat als hij dan zich lostrekt? Dat soort gedachten.
Het zijn wel echt expressieve dieren, deze Spanjaarden.

@Tarzan: zijn er andere dingen waar je wel motivatie voor hebt? Dan zou ik daar gewoon lekker mee bezig gaan :)

@Sammy: Welkom! En spannend! Veel succes!

Over paspoorten, ik heb geen carta want Navaro is geen volle PRE (of in ieder geval niet officieel). Ik heb hem niet over laten schrijven oid. Ik heb natuurlijk wel zijn paspoort, maar daar verder niets mee gedaan. Moet dat eigenlijk nog?
Ik lees altijd dat paspoort toch geen eigendomsbewijs is, maar weet eigenlijk niet zo goed of ik daar nog iets mee moet.
Kan natuurlijk wel aantonen dat ik hem gekocht heb (contract, betaling).

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 00:11

Century, ook een cruzado zou je moeten laten overschrijven, anders kun je m niet op het juiste adres inschrijven.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet zo van die regeltjes hoor. Vind dat allemaal grote onzin en doe het liever ook niet. Maar vraag me wel af waar een PRE die niet op naam gezet is dan nu volgens de database is…

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 00:14

Bij de eigenaar (eigenaar volgens de carta)?

Ik heb mijn dames allemaal op mijn naam staan :D

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 00:38

Maar hoe schrijf je een paard over dan? Mijn paard komt trouwens niet vers uit Spanje, is al jaren in Nederland. En ik heb niets gehoord van de pensionstal dat ze hem niet konden registreren. Maar ik heb zelf (nog) niets gedaan qua overschrijven oid. Weet niet zo goed waar ik dan moet zijn?

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 07:47

Dit is te lezen op de sites van de dochterstamboeken;

Belgie: https://www.ancce-belgica.be/home-nl/

Nederland: https://pre-stamboek.nl/

Ik weet niet hoe het is voor een cruzado, maar voor een pre vraag je een eigenaarscode aan + op naam registreren. Je moet wat documenten invullen en opsturen en dan word je paard op jouw naam gezet.

Mijn 2 oudste merries kon ik zo op mijn ubn registreren, maar de 2 jonkies niet. Dat verliep ook eerst via het stamboek :j

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 11:26

Ik ga kijken, dank je wel!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 13:41

Century schreef:
@Dartel: je beschrijft precies wat ik bedoel. Het wegschieten is eigenlijk helemaal niet zo spannend, want dat is gewoon op te vangen. Maar dat ik niet goed weet wat hij precies wanneer gaat doen, maakt het spannend. Aan de hand heb ik er minder last van, maar als ik buiten wandel voel ik het ook wel wat. Wat als hij dan zich lostrekt? Dat soort gedachten.
Het zijn wel echt expressieve dieren, deze Spanjaarden.

@Tarzan: zijn er andere dingen waar je wel motivatie voor hebt? Dan zou ik daar gewoon lekker mee bezig gaan :)

@Sammy: Welkom! En spannend! Veel succes!

Over paspoorten, ik heb geen carta want Navaro is geen volle PRE (of in ieder geval niet officieel). Ik heb hem niet over laten schrijven oid. Ik heb natuurlijk wel zijn paspoort, maar daar verder niets mee gedaan. Moet dat eigenlijk nog?
Ik lees altijd dat paspoort toch geen eigendomsbewijs is, maar weet eigenlijk niet zo goed of ik daar nog iets mee moet.
Kan natuurlijk wel aantonen dat ik hem gekocht heb (contract, betaling).

Het dikgedrukte is dus precies waar mijn onzekerheid bij Rambo vandaan komt. Niet het wegschietenzelf maar het onverwachte en daardoor ben ik constant bezig met wat om mij heen gebeurd. Doemdenken dus :+

Dus ik begrijp jou echt heeeeel goed haha!!

En nee even niks anders waar ik wel de voldoening uit haal helaas.
Ik probeer wel de dagen dat ik niet rijd even met hem bezig te zijn los in de bak, hij reageert heel goed op lichaamstaal maar ik weet dan niet goed wat ik moet doen, dus speel wat met hem.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 14:06

Century schreef:
Maar hoe schrijf je een paard over dan? Mijn paard komt trouwens niet vers uit Spanje, is al jaren in Nederland. En ik heb niets gehoord van de pensionstal dat ze hem niet konden registreren. Maar ik heb zelf (nog) niets gedaan qua overschrijven oid. Weet niet zo goed waar ik dan moet zijn?

De links van Dais zijn heel helpend. En anders kun je altijd even bellen met het PRE stamboek, ze zijn enorm behulpzaam.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 15:21

Ik ga ermee aan de slag :j Ik heb in het paspoort gezien dat hij waarschijnlijk ook nooit naar een Nederlandse eigenaar is overgeschreven. Ik vind alleen maar Spaans. Dus denk ik dat er meer het verzaakt hebben :+

@Tarzan: we kunnen elkaar de hand schudden! Ik kijk erg uit naar het moment dat ik hem goed genoeg ken dat ik ongeveer weet wat te verwachten en dan gewoon echt lekker met hem aan de slag kan. Maar dat kan ik natuurlijk alleen opbouwen door hem te rijden natuurlijk.
Dat bezig zijn met van alles "zou hij van die bakfiets schrikken? Oh, het waait nu wel hard en de deur klappert. Er zijn mensen in de kantine, want vindt hij daarvan? Wat als die ineens opstaan en met stoelen schuiven?" Enz. Dat is zo funest voor je spanning want je paard gaat automatisch daar ook mee bezig zijn, en tegelijk is het zo moeilijk om het niet te doen... Ik snap je heel goed!
Spelen in de bak kan ook leuk zijn! Ik had laatst wat cavaletti neergezet, vond hij heel gek maar ging er wel met mij overheen uiteindelijk. En tussendoor kon hij even rollen of rennen.

Ik heb zonet weer gereden. Ik heb vooral gestapt en een klein stukje gedraafd aan de longe. Erg kort allemaal in totaal - meestal zit ik er langer op - maar ik had zoveel spanning gekregen van de steiger en spanning van vorige keer, dat ik even een stap terug heb gezet. Toen ik er naast stond, had ik zoiets van: "ik had meer kunnen doen", en dat vond ik eigenlijk ook wel weer een fijne gedachte. Ik heb wel echt zelf gestuurd en alles, en ook als hij even snoof naar iets, wat been eraan en aandacht weer bij mij vragen.
Navaro was wel wat meer alert en scherp aan mijn been, maar in het algemeen best ontspannen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 20:02

Ik wilde vandaag zoooo graag wat gaan doen, werd ik wakker met extreem veel keel en oorpijn (en een ziek kind, maar laten we die voor het gemak vergeten want die is oud genoeg zichzelf te redden) dus ik vond 4 paarden bij de smid wel weer genoeg vandaag :brr:
Ik lees braaf mee maar kom niet echt aan updaten toe. Ik zit in mijn moeilijke maanden, de “ik wil heel graag weer maar het weer werkt nog niet mee” tijd :')

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 23:02

Cruzado kun je op naam laten zetten door PRE Nederland .
Moet het met Cam ook nog doen .

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 00:44

He bah Maartje, balen. Beterschap!
Er stond inderdaad een ijskoude wind vandaag, ik zat ook op een bommetje vanochtend. :D

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 01:40

Oef Maartje, beterschap! Ja, het was geen fijn weer, ik was blij met de binnenbak. Navaro trekt zich gelukkig weinig aan van wind, kou of klapperende deuren, heel fijn.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 10:11

Ik wil ook een binnenbak :+