Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 18:16

Maartje_M schreef:
Oh zit jij ook zo dichtbij Zinzi!

Wat goed Audesta! Gefeliciteerd!

Ga zelf in Budel wonen, tegen de grens met Hamont . Paarden ga ik in Hamont stallen .
Hopelijk bevalt het daar beter.

Maartje_M

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 19:33

Dat is toch redelijk dichtbij vind ik :D

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 20:52

Heb alvast even jullie regio's opgeschreven! Ga werk maken van een tour uit te stippelen en dan laat ik jullie iets weten! Zou in juli zijn, dan heb ik 3 weken vakantie :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 00:49

Super leuk.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 00:55

Klinkt goed! Ik ben heel benieuwd hoe ik tegen die tijd met Navaro ben.
Vandaag niet gereden, maar gelongeerd. Hij had erg veel energie, maar wilde niet op de volte. Ik moest even streng zijn, maar hij gaf wel toe. Veel bok-bok-bok en ren-ren-ren, maar na een tijdje was het uit z'n systeem. Ik denk met de fysio en de slechte paddocks vanwege het natte weer, het wel heel goed voor hem was.
Zelfs nog even balkje neergelegd op de volte, dan vond ie maar gek haha.

Vrijdag weer rijden!

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 20:56

Century schreef:
Klinkt goed! Ik ben heel benieuwd hoe ik tegen die tijd met Navaro ben.
Vandaag niet gereden, maar gelongeerd. Hij had erg veel energie, maar wilde niet op de volte. Ik moest even streng zijn, maar hij gaf wel toe. Veel bok-bok-bok en ren-ren-ren, maar na een tijdje was het uit z'n systeem. Ik denk met de fysio en de slechte paddocks vanwege het natte weer, het wel heel goed voor hem was.
Zelfs nog even balkje neergelegd op de volte, dan vond ie maar gek haha.

Vrijdag weer rijden!

Ik denk dat ik op voorhand ook wel even met iedereen goed ga afspreken wat we gaan doen en welk moment ook enzo :) En ik denk dat ik ga kijken om een collega fotograaf mee te vragen, dan kunnen we de kosten van overnachtingen en brandstof ook wat delen :)

Even een klein gelukje delen! Ik heb vandaag voor het eerst weer even op Jenara gezeten :) we zijn terug een snackwandelingetje gaan maken, maar dit keer met de barebackpad i.p.v. ik te voet :)
Ze is wel erg druk en haar stressniveau ligt duidelijk vrij hoog :/
Ik hoop na de verhuis mijn superchille merrie terug te krijgen!

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 12:18

Weer toch een goede stap in de juiste richting, fijn om te lezen!

Ik ben trouwens met Neva weer bij onze oude instructrice. Werkt voor ons beide toch beter, snappen elkaar beter (alle drie haha) en daar gaat het uiteindelijk om natuurlijk.

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 12:35

Gisteren weer even een paard met ogen op steeltjes :) Jarana vind die kleine shetlanders altijd even wat lastig. Als ze eenmaal van dichtbij gezien heeft dat het een paardachtige is dan is het ook prima.

Maar gisteren liep er in de binnenbak een shetje met een dekentje op. En dat dekentje was een zeer vrolijk, kleurrijk geheel van hartjes in de kleuren roze, paars en blauw. En met een hals dus de pony was nauwelijks te bespeuren. Rana vond het echt heel eng, ze wilde er nauwelijks langs. We moeten langs de korte kant van de bak om naar de stal te lopen. Ik heb haar nog even laten kijken toen we er voorbij waren en de pony van ons afliep. Grote ogen en klaar om te vluchten. Toen ze op stal stond heb ik gevraagd of de eigenaar nog even met de pony langs Rana's stal wilde lopen. Daar gaf ze er dus helemaal niets meer om. Zo wennen we steeds weer aan vreemde dingen :)

Overigens was de shet eerst in de andere bak geweest, maar daar was haar verzocht te vertrekken. Een van de KWPN wedstrijdpaarden kreeg ook een hartverzakking bij het zien van dat vreemde wezen :D

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 13:14

Grappig hoe ze op die kleintjes reageren he. Toen we nog op de manege stonden, kon Elevada ook niks met de Welsh pony die daar stond, ook grote ogen en liefst grote boog er omheen. Toen ze thuis stond en er een welsh A bij kwam, was het wel meteen goed :+

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 13:22

Wij hebben enkele jaren van die bitterballetjes op pootjes in onze weide erbij gehad .
Dus onze paarden gaven er niks om !
Maar een keer op een oefencross waar onze Bo mee was , kreeg een grote kwpn er zowat een hartstilstand van onze Bo

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 00:09

Mijn paard is ook bang voor shetjes. En bakfietsen die geparkeerd staan in het bos :+

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 15:28

Audesta schreef:
Oh jongens ik ben zo trots op mijn zwarte lieverd <3

Ze heeft zich voor haar doen echt keurig gedragen en we hebben mooi een wp gereden. maar bovenal hebben we het leuk gehad en een positieve ervaring opgedaan.

Over een maand weer!

Zag er heel ontspannen uit, jullie komen er wel! <3
Jenara, als je hier in zuid-limburg voorbij komt mag je wel leuke foto's van Rocky maken :D
Wat je zegt Elisa, maar daarom mis ik hem des te erger, mijn zielenmaatje!
Goed bezig Century! Gaat helemaal goedkomen!
Dankjewel Jorinda <3 Het gemis lijkt alleen maar erger te worden. Na de dood van m'n eerste paard vulde Fuego die leegte, na de dood van Fuego voel ik mij leger dan ooit, die leegte wordt niet meer opgevuld ...
Dartel, hier ook altijd paarden gehad die die kleintjes doodeng vonden, Fuego vond z'n min vriendje fantastisch :')

Hier weer een dip. Deze week was ik 'nt rijden en stond er een grote doos te wapperen naast de bak. Ik ben afgestapt voor hij ervandoor zou gaan maar op zo'n momenten kan ik wel janken, ik ben niet zo'n held om hem daar langs te rijden en wordt alleen maar meer onzeker en vreselijk gefrustreerd van zo'n acties. Ik ben daarna nog opgestapt maar was hij natuurlijk mega spooky. Na die dag ben ik ook niet meer gaan rijden... Ik mis m'n lieve Fuego ;(

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 23:39

Och wat balen Tarzan… Het is zwaar zonder je grote hartepaard. Knuffel voor jou!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 11:41

Dankjewel Nadir, soms gaat het goed maar ik heb zo m'n momenten dat ik 'm zo hard nodig heb en het hard aankomt dat ik hem moet missen ;( Hij was echt mijn rode draad in m'n leven, m'n grote steun.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 20:39

Wat grappig hoe paarden op shetjes kunnen reageren. Ik heb ze ook wel eens met ogen-op-steeltjes naar koeien zien kijken.

Ik heb vandaag weer gereden, laatste keer was twee weken geleden. Het begon heel fijn, aan de longe, maar ook echt rijden, langere stukken draven, ontspanning. Langs de spannende kant in de bak.
Toen ik zelf het idee had het af te gaan ronden, stelde mijn vriendin voor om nog even los te klikken. Dus echt even los rijden. Een kort stukje zag ik nog wel zitten (goed om een klein beetje mezelf uit te dagen), maar we zijn toen iets te lang doorgegaan. Ik was moe, mijn spanningsboog was op, ik had geen tolerantie meer voor spanning, ben ook nog niet helemaal hersteld van verkoudheid... en toen bouwde Navaro heel veel spanning op. Hij begon met dribbelen, toen heeft mijn vriendin hem weer vastgepakt en is naast hem gelopen, maar een stukje verderop ging hij weer dribbelen en toen zij hem tegen probeerde te houden, kwam hij omhoog... Dat doet hij altijd als hij uit een situatie weg wil, maar niet naar voren of achteren kan. Hoog komt hij niet, maar ik moet zeggen, als je erop zit, en het ook niet ziet aankomen, is dat knap beangstigend... Hij ging er toen vandoor, maar ik kon hem binnen een halve volte terugrijden en stilzetten. En toen ben ik er wel af gegaan.

Ik merkte zelf dat ik spanning begon op te bouwen toen ik los aan het rijden was, en dat had genoeg moeten zijn. Ik kon dat zelf niet afvloeien en Navaro spiegelt dat gelijk. Het lukte me niet goed meer om te rijden, en dat moet ik wel doen op zo'n moment.
Allemaal achteraf natuurlijk, als ik dit op het moment zelf goed door had gehad, was ik er natuurlijk eerder af gegaan. Dus dit is niemands schuld, het is gewoon een goed leermoment om mijn grenzen te herkennen en wanneer het genoeg geweest is; en te leren dat doorrijden dan ook niet werkt.
Ik heb dat toch wel een beetje geleerd bij paardrijden; door spanning heenrijden, als je valt er weer op, galop gaat niet goed? Nog een keer aangalopperen etc. Maar dat werkt niet met spanning bij dit paard (of bij onze combi). Dus ik moet beter luisteren naar mijn grenzen/spanning (of dat aan Navaro aflezen, want hij wist het wel :') )

Samengevat is er dus niets misgegaan en is het een goed leermoment geweest over mijzelf en Navaro, en het was heel fijn om te zien dat ik hem zo snel terug had toen hij ervandoor ging. Ik kan dit. Mijn vriendin vond ook dat ik heel veel gegroeid was sinds de laatste keer dat ze me zag. Dus er is veel positiefs.
Ik wil niet dat vandaag weer mijn angst erger maakt. We gaan gewoon fijn door met wat we doen. We komen er wel.

Afbeelding

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 21:33

Ik heb zelf slecht nieuws, ik stop met de verzorging. Helaas toch weer hetzelfde gedoe als maanden geleden dus ik moet aan mezelf denken.

Hopelijk komt er weer een knapperd op mijn pad!

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 23:14

Snoraly schreef:
Ik heb zelf slecht nieuws, ik stop met de verzorging. Helaas toch weer hetzelfde gedoe als maanden geleden dus ik moet aan mezelf denken.

Och, wat jammer nou voor je :(:)
Maar ook goed dat je je grens aangeeft.
Met jouw instelling vind je vast snel weer een leuk verzorgpaard, ik hoop dat het weer een PRE mag worden!

Enne, Century, supergoed gedaan!
Laatst bijgewerkt door Dorien66 op 01-02-25 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 23:33

Hier was het een tijdje radiostilte. Ik heb griep gehad, privé wat dingetjes aan mijn hoofd gehad en als klap op de vuurpijl is Taruga vandaag vertrokken van de stal waar we al stonden sinds ik haar heb.
Ze is nu eerst voor een maand bootcamp naar de trainster waarmee ik al samenwerkte.
Per 1 maart verhuist ze naar een andere plek, ietsje verder weg, waar ze 24/7 in een paddock paradise gaat komen in een gemengde kudde van in totaal 10 paarden. En het allermooiste daarvan? Vanaf het terrein loop je zo een natuurgebied in, zonder ook maar 1 cm asfalt of klinkers te hoeven raken _/-\o_

Nee, het is niet echt jofel om 2x kort op elkaar te verhuizen en ook niet om in deze tijd van het jaar van ‘s nachts op stal naar 24/7 buiten te gaan. Maar soms moet een mens keuzes maken. En geloof me, deze heb ik gemaakt met het welzijn van Taruga als belangrijkste argument.

Ik reageer morgen verder op jullie, nu eerst onder de wol.

Net aangekomen bij trainster op stal, nog even tanden poetsen :D
Afbeelding

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 10:32

Snoraly schreef:

Ach jeetje wat vervelend, heel jammer maar jouw paardje komt er wel! :(:)

Lief van je Nadir! <3

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 10:45

Nou klinkt prima Dorine, het is niet ideaal twee keer verhuizen in een korte tijd maar ze zal wel veel leren van haar bootcamp denk ik en soms kun je niet anders.

Wat jammer Snoraly! Altijd naar om afscheid te moeten nemen..ik hoop ook dat je weer een fijn ander paard mag vinden.

Century, goed gedaan! Klinkt als een leerzame middag en goed om te weten dat hij zo spiegelt en je goed je eigen grenzen moet respecteren. Knap dier is het zo ohz, hij ziet er heel geconcentreerd uit.

Ahja Tarzan, zo'n doos is ook eng natuurlijk. Is het voor jou en Rambo niet zinvol om meer schriktraining te gaan doen? Om beter met dit soort situaties en elkaar te leren omgaan?

Maartje, gefeliciteerd met je verjaardag!

Dartel, dat dekentje doet het m volgens mij haha.

Jenara, wat fijn dat je weer wat hebt kunnen doen!

Nou volgens mij ben ik weer aardig bijgelezen..Shetten zijn ook heel eng..vooral als ze achter je aan rennen. :+
Mijn sociaal onhandige paard heeft daar ook moeite mee.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 11:01

Niet ideaal 2 x verhuizen maar het is voor een goed doel .
In Maart 24/7 vrije beweging kan best . Evt extra dekentje aan .
Succes .

Onze paarden lijken goed geland op de nieuwe plek.
Nu wij zelf nog verhuizen.
Dan kan ik ze in t weekend mooi op tijd buiten doen ook

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 14:47

@Snoraly: Wat jammer! Ik hoop dat je een heel leuk paard vindt. Ik weet het niet precies meer wat het is waar je tegenaan loopt?

@Dorien: Ik denk dat je een goede keuze hebt gemaakt! Hopelijk pakt het ook fijn uit voor jullie.

@Elisa: Dank je wel, ik vind hem ook erg knap, hij is ook echt zo geconcentreerd als hij aan het werk is. Maar ik moet rijden. Stop ik met rijden, dan gaat hij om zich heen kijken en is hij enorm snel afgeleid. En dan worden dingen ook eventueel spannend (waarschijnlijk omdat ik dan ook het spannend vind als hij zo op andere dingen focust). Steeds zijn aandacht vragen en afwisselen in de training, en dan is het een heel fijn dier. De aanleuning is nog 'all over the place' en niet constant, maar dat is niet erg. Hij zoekt wel m'n hand en ik rijd ook nog een beetje voorzichtig, dus echt van achteren komt het ook nog niet. Komt nog wel :)
Vind hem wel wat klein op de foto eruit zien, maar we zijn een hele mooie combi qua formaat vind ik. Hij is 155 en ik 161.
Heb je ervaring gehad met shetten die achter je paard aan kwamen? Ik kan me ook wel voorstellen dat dat raar is voor een paard, ik vind shetten ook raar haha.

@Zinzi: Fijn dat het goed is gegaan met de verhuizing van je paarden en dat ze zich er thuis voelen. :)

Ik ga zo maar eens een rustig wandelingetje (aan de hand) met Navaro maken, lijkt me met dit weer heel fijn en hopelijk kunnen we dan even samen zijn zonder spanning.
Hopelijk kan ik er vrijdag weer op. Gewoon weer aan de longe, bevestigen van wat er goed gaat, voor we een stap verder gaan. Even weer een stapje terug eigenlijk, tot ik weer fijn kan stappen en draven aan de longe zonder spanning. En vanaf dan gewoon kleine stukjes los, beginnen met een halve bak oid. Dan weer vast zodat ik weer de spanning kan afvloeien.
Ik baal wel hoor, dat ik zoveel spanning op bouw. Maar ik kan het niet uitzetten. Rustig steeds iets meer comfortzone oprekken is denk ik de beste weg vooruit. Dan duurt het maar wat langer allemaal. Ik wil heel graag naar die situatie dat ik gewoon Navaro kan pakken, zadelen en lekker rijden, maar ik moet geduld hebben.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 15:16

@Century
Laat je niet dwingen, door niemand. Je bent goed bezig! Het proces in kleine stukjes knippen. Jouw tempo, jouw voorwaarden. Ruimte beperken. Stap gerust af als je het niet vertrouwt. Ga 50 meter verder of na 5 minuten in de herkansing. En vergeet niet: een dag niet gereden is niet per definitie een verloren dag.

@Zinzi
Paarden hebben het dus naar hun zin? Dan is het voor het baasje ook goed :D

@Jenara
Fijn hoor, weer eens op je paard te hebben gezeten.

@Tarzan
Ik weet niet zo goed wat ik zeggen moet. Ik vind het heel naar voor je, en deels herken ik het. Mijn vorige merrie was ook mijn once in a lifetime, en ik kan nog met weemoed terugdenken aan haar. Maar Taruga heeft het voor elkaar, ze is al een tijdje mijn twice in a lifetime. Ik hoop voor je dat Rambo die rol alsnog een keer mag krijgen, of dat er toch nog een ander paard je pad kruist.

Shetlanders... Ik heb ooit een paard gehad dat inderdaad maar 1 optie zag als we onderweg een Shetlander tegenkwamen: in een rechte lijn in volle draf naar huis! Niet eens galop. Maar er viel niets aan tegen te houden, te sturen of wat dan ook. Het is me twee keer gebeurd, en allebei de keren gelukkig tussen de akkers, niet over een openbare weg. Niet dat die boeren blij waren met me, maar ja, liever dan een auto tegenkomen.
Bitterballetjes op pootjes _O-

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 17:37

@Dorien: het is vooral ikzelf die te snel wil denk ik. En gisteren had ik zelf niet door dat het niet meer verstandig was, anders was ik zeker gestopt. Nu heb ik geen ambities verder qua wedstrijden, niveau etc perse, maar ik wil gewoon zo graag lekker aan de slag met hem zonder spanning. Ik wil wel proberen ook meer van dit proces er naartoe te genieten en niet alleen maar het resultaat te willen. Moeilijk allemaal hoor. Ik kom mezelf zó tegen.

Dat is ook wel bizar, in draf naar huis :') bij het zien van shetlanders. Je vraag je toch af wat er in die hoofden om gaat.

Wandeling net met Navaro was fijn :) Er was wel wat spanning, en dat komt er dan vaak uit als we iets tegen komen (mensen, fietsers), dus was een keer een steiger en een keer wat bokken. Hij blijft wel bij me en daarna is het vaak weer goed. Als hij geen spanning heeft, reageert hij er niet echt op.
Het was denk ik erg goed voor ons even zo samen te lopen.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 20:33

Fijn dat je weer hebt gereden Century! Goed dat je geduld met hem hebt, waarschijnlijk bereik je daar uiteindelijk het meest mee.

Jammer Snoraly, maar begrijpelijk.

Klinkt als een fijn plekje waar jullie naartoe gaan Dorien!

Fijn dat de paarden goed geland zijn Zinzi. Heerlijk dat je ze zo aan huis hebt staan.

Ik heb vandaag een stapritje door het bos gemaakt. De grond was helaas veel te hard voor meer, maar we zijn er lekker even uit geweest.