lusitano praat en foto,s

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

keona

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-17 18:04

Als de hals te nauw is zul je toch een big neck moeten nemen. Want zijn speciaal voor die spek nekken

Igniss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 21:13

Ik lees hier zo nu en dan mee omdat ik het een heerlijk ras vind.

Maar ik heb een algemene vraag, ergens volgende jaar wil ik me langzaam gaan oriënteren op een nieuw paard. En ik zou graag een lusitano willen gezien wat ik van het ras lees en al zelf heb meegemaakt me erg aantrekt.

Gezien ik zelf wat stevig en een redelijk normale lengte heb (170) zou ik eentje willen van 1,65 +/- voorkeur voor een ruin maar een merrie zonder extreem merrie gedrag is ook prima.

En ik heb de voorkeur voor valk<3, of bruin/zwart. Maar absoluut geen schimmel. Leeftijd tussen de 4 en 8/9 en simpel in/doorgereden is mijn voorkeur.

:') is een buget van 10,000 redelijk? Of is dat echt te laag.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 21:24

Lijkt mij een prima budget voor een lusitano die niet hoog geschoold is. Word denk ik alleen wel zoeken naar de kleur in combinatie met de hoogte. Maar ze zijn er zeker. Ook wel eens bij lusitano's wezen kijken om het ras in het echt te leren kennen? Dat vind ik wel een aanrader.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 21:29

Dat is hier in Portugal een prima budget.
Prijzen zijn ook afhankelijk van de faam van de fokker. De fokkers die het makkelijkst te vinden zijn op internet en veel naar buitenland verkopen zijn meestal ook meteen de duurdere...
Maar er zijn zat fokkers die helemaal geen pagina hebben nog nooit naar het buitenland verkocht hebben en lagere prijzen hanteren.
Het is maar waar je zoekt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 21:30

Igniss schreef:
Ik lees hier zo nu en dan mee omdat ik het een heerlijk ras vind.

Maar ik heb een algemene vraag, ergens volgende jaar wil ik me langzaam gaan oriënteren op een nieuw paard. En ik zou graag een lusitano willen gezien wat ik van het ras lees en al zelf heb meegemaakt me erg aantrekt.

Gezien ik zelf wat stevig en een redelijk normale lengte heb (170) zou ik eentje willen van 1,65 +/- voorkeur voor een ruin maar een merrie zonder extreem merrie gedrag is ook prima.

En ik heb de voorkeur voor valk<3, of bruin/zwart. Maar absoluut geen schimmel. Leeftijd tussen de 4 en 8/9 en simpel in/doorgereden is mijn voorkeur.

:') is een buget van 10,000 redelijk? Of is dat echt te laag.

Je zou Lusitana kunnen vragen hier op bokt om voor je uit te kijken. Zij kan er wellicht een voor je vinden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 21:31

Lusitana schreef:
Dat is hier in Portugal een prima budget.
Prijzen zijn ook afhankelijk van de faam van de fokker. De fokkers die het makkelijkst te vinden zijn op internet en veel naar buitenland verkopen zijn meestal ook meteen de duurdere...
Maar er zijn zat fokkers die helemaal geen pagina hebben nog nooit naar het buitenland verkocht hebben en lagere prijzen hanteren.
Het is maar waar je zoekt.

Oh daar was je al! :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 21:33

Puur toeval, ik kijk maar 1 x in de week in het topic. :D

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 21:33

luckystory, heb je het idee dat ze het dan koud hebben? Die van mij staan ook zonder, maar hebben er totaal geen last van.. Ze hebben niet eens een hele dikke wintervacht.

Gina groeit dus goed, haha! :)

ChristelJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 21:34

Kijk is even op MP daar zijn ze vaak al wat goedkoper.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 21:34

Lusitana schreef:
Puur toeval, ik kijk maar 1 x in de week in het topic. :D

Precies op het juiste moment! ;)

Igniss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 22:00

Goed om te horen dat het wel mogenlijk is :D het is zoiezo iets voor ergens richting herfst volgend jaar dus nu zoeken naar een specifiek paard zit er nog niet in. Ik ben wel al een beetje van wat ik kwa fokkers kan vinden op internet het aanbod en de prijzen aan het bekijken.

Christel - voor mp ben ik een beetje huiverig, ik zie er we langskomen voor rond de 5/6000+/- maar dan zijn ze altijd "braaf en goed aangereden net uit portugal/spanje/ect" dan kriebeld het bij mij een beetje op een niet goede manier. Her liefste heb ik via een betrouwbaar tussenpersoon die weet waarover die het heeft en ook het ras kwa bouw/gangen goed kent en kan zien of er zo al iets mis is buiten de keuring om.

Lusitana - is daar dan ook de optie om betrouwbaar te keuren en te vervoeren hiernaartoe? Ik ben eigenlijk een recreatie ruiter met kleine wedstrijdambietie dus 10,000 is een flink bedrag waar ik wel graag een goed en gezond paard voor wil.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 22:15

Er zijn in Nederland en Duitsland ook fokkers en betrouwbare handelaars waar je een Lusitano kan kopen in dat budget of lager.
Jammer genoeg heb je ook niet altijd de garantie dat je in Portugal een goed en gezond paard koopt ( wij hebben al meerdere paarden uit Portugal gezien die niet goed/ gezond waren). Dus verkijk je er niet op dat alles wat uit Portugal komt goed is; het tegendeel is soms waar........
Hier in Nederland kan je bijv. eens kijken bij Ploumen/ Steiner ( wel hogere prijsklasse), Gaby Vegelin, Chawwa Visser etc. Allemaal betrouwbare namen die al vele jaren binnen de Lusitano's meedraaien.
Heel eerlijk gezegd, als wij weer een Lusitano zouden willen kopen gaan we daar niet voor naar Portugal. De manier van "opfokken" is niet altijd even betrouwbaar/ goed en soms wordt daar flink op bezuinigd ( bijv. op het ontwormen) en de manier van beleren/ opleiden is niet overal even correct. Overigens gebeurt dat zowel bij de "dure" fokkers als de "hobby" fokkers. We zijn regelmatig in Portugal geweest, in 2015 2 maanden daar getraind en rondgekeken en diverse keren daarvoor voor een kortere periode.
Ik zeg niet dat er geen goede paarden te koop zijn maar het is ook niet zo dat alles wat uit Portugal komt goed is en alles van daarbuiten minder goed; je zal zelf goed moeten weten wat je zoekt en moeten weten waar je moet zoeken.

Igniss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 22:39

Elcid- paard hoeft niet perse uit Portugal te komen. Uit Nederland of duitsland is ook prima. Maar gezien ik het ras wel 'ken' en er mee in aanraking ben geweest ben ik natuurlijk geen kenner. Daarom wil ik als de tijd er is dat ik echt actief ga zoeken een tussenpersoon die weet waar ik betrouwbare paarden vandaan haal die aan mijn lijstje voldoen :D en gezien ik geen Duits of iets kwa talen behalve Engels en Nederlands spreek zal dat vast geen overbodige luxe zijn :') maar tegen die tijd kruip ik weer actief onder mijn meeleessteen vandaan.

Alvast bedankt voor de informatie allemaal :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 23:18

De enige reden waarom ik het over Portugal heb is omdat het nu eenmaal het thuisland is van het ras en daarom is de keuze groter.
Men stuurt mensen die een KWPN willen ook naar Nederlandse verkopers en niet naar Portugal, terwijl ze hier in Portugal ook heus wel wat KWPN paarden hebben rondlopen en er genoeg slechte in Nederland tussen zitten, al of niet slecht opgefokt en beroerd opgeleerd....
Dat er slechte producten ergens zijn is geen argument om er maar niet naar goede te gaan zoeken.

Maar je hebt de tijd om je te oriënteren. Misschien staat je ideale paard wel gewoon in Nederland of Duitsland en hoef je niet verder te gaan kijken.
Ik wens je in elk geval veel voorpret en succes.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 14:05

Ik meld me (na een tijdje stil meegelezen te hebben) ook eens. Ik ben de verzorgster van Figo, de knappe red-dun van Liesbeth, jullie wel bekend ;-)
Gecharmeerd door zijn karakter ben ik me wat meer gaan verdiepen in het ras en werd enkel maar enthousiaster. Dit resulteerde in de zoektocht naar een jonge Lusitano.... en werden het er twee :o

Afbeelding

Links Luzeiro, een perlino hengstje uit 2015 en rechts Damasco (Namorado EP), een donker valkje van februari 2017. En op de achtergrond zie je nog net een stukje Figo, haha.
We hebben nu dus 3 portugese neefjes (allemaal Umbaba als vader van moeder) in de wei lopen <3

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 15:26

Proficiat met het duo!
Mijn Gina heeft 2 broers (uit dezelfde moeder) die Umbaba als vader hebben. Dat zijn beide 2 hele mooie paarden. ;)
Wie zijn ouders van jouw 2 jongens?

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 15:43

Wat een knappe paardjes Auky!

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 21:39

De ouders van Luzeiro zijn Beretta (v. Umbaba) en Ginger Ale RS (v. Cantor). Die van Damasco zijn Que Sorpresa (v. Umbaba) en Geordy EP (v. Almansor) :-)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 22:42

Ow Ginger Ale, die is in principe gefokt door een vriendin van mij. (Hij had als veulen ook een andere naam voor hij naar Romina ging)
Zijn moeder (Zoë) heeft nog een jaar bij mij gestaan. Plan was haar te rijden, maar dat is nooit goed gelukt. En toen ik er zwaar af viel en mijn rug blesseerde heb ik het ook niet meer geprobeerd. Maar ik heb wat met die merrie. Ik vind haar super. Heel spectaculair bewegende merrie trouwens.
Zit er dan trouwens geen twee keer Umbaba in? Meen mij te herinneren dat Zoë ook van Umbaba is.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 22:50

Gaaf Auky, gefeliciteerd!

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 22:52

Luckystory schreef:
Zit er dan trouwens geen twee keer Umbaba in? Meen mij te herinneren dat Zoë ook van Umbaba is.

Klopt :-)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 23:21

Trouwens, wat ik mij net bedenk...
Mijn Gina is een tante van jouw Luzeiro.
Beretta is Gina haar halfzus, uit Janela.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 23:35

Wat leuk! :-)
Heb je foto's van haar?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 23:45

Leuke paarden Auky!
Is Ginger Ale wel gekeurd?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 00:02

Jessix schreef:
Leuke paarden Auky!
Is Ginger Ale wel gekeurd?

Volgens mij is hij ruin.
We zijn zijn eigenaar tegengekomen in Gesves afgelopen najaar.
En die vertelde dat. Het zou wel een heel leuk rijpaard zijn.
Maar niet zo groot, zei hij, geloof ik. (Wat een beetje grappig is aangezien zijn bloedlijn zowat volledig gelijkaardig is aan die van Ice Cream. En Ice Cream is zo'n reus. Ginger Ale en Ice Cream hebben dezelfde vader en hun moeders zijn volle zussen. ;) )

Ow ne foto van Gina:
Afbeelding

Sorry ik heb er eigenlijk niet zoveel foto's van.
Er zijn trouwens nog wel bokkers die paarden hebben die verwant zijn met die van jou.
Keona haar merrie, denk ik? Was dat ook niet eentje van Beretta?
En Balte heeft een zus van Zoë, ook uit Quanza.