Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Sanet

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 11:28

Nee hoor. Sommige paarden zweten niet zoveel, zijn sneller droog en als je de mogelijkheid hebt om ze nog in een stapmolen te zetten of dat de staleigenaar dekens wisselt. Dan is het prima.
De mijne kan na een kwartier stappen soms al zeiknat zijn, ik kan dan wel uitstappen, maar daar wordt ze dus niet droger van.. Ook niet aan de hand.
Ik ben heel zorgvuldig met dekens, zet haar niet bloot op de tocht, opzadelen met fleece deken al op als het echt heel koud is.
Iedereen moet dat voor zichzelf bepalen. Ik zou liever niet scheren, vind ik veel mooier. Zijn ze eindelijk mooi zwart :)
Maar voor mij met dit paard voelt dat goed om te scheren. Misschien met een volgend paard weer heel anders.

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 12:42

die van mij blijven eigenlijk ook na het scheren aardig zwart. In elk geval niet bruin, dan eerder iets grijs. vindt het wel mooi, niet direct maar wel na een paar dagen.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 12:43

Ik heb die van mij nog nooit geschoren, ik wil het dit jaar misschien overwegen omdat hij heel moeilijk droog te krijgen is.

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 14:36

FriesWytske schreef:
DaraBariton schreef:
Netjes hoor zulke punten rijden als je ziek bent!!

Ik heb Dara nog nooit laten scheren in al die jaren. Moet zeggen dat ik toen nog niet zoveel trainde maar vorig jaar ging het goed. Zolang het niet te koud is blijf ik haar na het trainen warm afspoelen, (wollen) zweetdeken(s) op en in de stapmolen zetten. Ze maakt namelijk wel iets extra haar aan, maar niet zo veel alleen net als Sanet al zegt kun je er niet omheen al laat je ze hard werken.

En dit vind ik dus bullshit. Wij hebben ze nog nooit geschoren. En mijn eigen merrie was 's winters altijd een bolletje wol zo dik zat ze in het haar. En die was ook gewoon binnen een half uur droog met dek op. En als ze al wat langer nat was, werd ze ook nooit ziek.

Is meer iets wat tussen de oren bij de meeste mensen zit. Dat het er mooier uitziet als ze geschoren zijn. Want dan zie je niet dat ze zweten. En hebben ze er minder werk aan.

Ik scheer mijn paard niet :) (al zou ik dat wel doen moet ik dat nog lekker zelf weten) :) en als ze toch al zeiknat is spuit ik haar liever dan maar meteen af met warm water :) iedereen heeft zn eigen manier. Als mijne een bolletje wol was zou ik haar ook scheren.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 14:41

Hier worden de paarden niet geschoren.
Ze gaan hier zodra het kouder wordt (helaas) 24/7 op stal en straks ook met staldeken.
Ze krijg wel meer haar, maar niet extreem veel. Als ik dan gereden heb en ze is bezweet doe ik gewoon het luikje dicht tegen de tocht en een zweetdekentje op. Eigenaar haalt deze er dan af als ze droog is. :) Wat dat betreft wel erg makkelijk.

Ik mag verna weer lekker gaan rijden *\o/*
Zaterdag begonnen, maar dat ging niet echt lekker. Veel tegen de hand, ze was wat sloom en suf en niet helemaal zichzelf. Denk dat ze wat spierpijn had van het springen op vrijdag :') zondag zelfde verhaal eigenlijk, maar dan in iets mindere mate, toen wel de lage neusriem getest, was zo benieuwd hoe ze daar op zou reageren, maar daar loopt ze echt fijn op! Zeker na vandaag kan ik wel zeggen dat ze echt goed los liet en der hals liet vallen. Vandaag ging heel fijn! lekker ontspannen, tempo mag en moet beter, maar ze liep zo losjes. Duidelijk te merken dat ze rechts bijna niet meer vast houdt! Tandarts heeft dus ook effect *\o/* Al kan ik nog moeilijk oordelen nu :P Over een weekje hang ik de normale neusriem er weer even om, ben benieuwd wat dat voor verschil geeft. Heb het idee dat ze op de lage erg goede reageert :)

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 15:06

Jeetje 24/7 op stal. Hoe doe je dat dan? Krijgt je paardje hier geen last van?

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 16:08

Hier kunnen ze in de winter ook het land niet op, helaas. Het is al heel wat dat ze er nu nog op staan, maar een dag regen en het gaat niet meer.

Wel gaan ze dan 's ochtends in de molen, nog wat uurtjes in de paddock en natuurlijk als ze gereden/gelongeerd worden dat ze eruit komen.

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 16:21

Wow Mike zou echt gek worden van 24/7 op stal. Nu kunnen ze zo naar buiten lopen maar in de winter gaan ze wel s nachts op stal. Op dit moment valt haar vacht nog mee maar als ik haar echt niet droog meer krijg ga ik scheren wel overwegen. Mag morgen eindelijk weer wat met haar doen na een week rust.. zin in!

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 16:57

ben er ook geen voorstander van, maargoed niks aan te veranderen.
Ik gooi ze zelf dan af en toe in de bak, zodat ze ook nog wat samen kunnen spelen en verder het rijden enzo. Maar dat is ongeveer het enige waarbij ze er uit komen en dat is natuurlijk ook niet heel lang. Heb ook geen tijd om daar de hele dag rond te hangen. Ben benieuwd hoe Ida hier op gaat reageren. Aan Verna merk je het niet echt, al vind die het ook lekker natuurlijk om even de benen te strekken, maar ze is niet drukker ofzo met rijden. Maar Verna is dan ook niet snel gek te maken met dit soort dingen, die vind heel veel wel best. Vind het vooral sneu voor de veulens, die hebben dan zoveel energie.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 17:03

Ik denk ook dat je je training moet aanpassen. Want kan me voorstellen dat vooral het warmlopen uitgebreid moet ivm stijfheid
Geen ideale situatie in iedergeval

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 17:56

zorg zeker in de winter dat ze inderdaad goed warm zijn en ook voldoende tijd voor het uitstappen. Maar in princiepe heb ik er tot nu toe weinig last van ondervonden. Ja, het ene paard werd wat drukker dan de ander, maar kwa stijfheid niet echt verschil gemerkt ofzo. Al was ik toen ook wel anders bezig en wij hebben vaak het probleem dat we ze in de winter gewoon stil moeten zetten door de bak. Dus dan merk je er ook niet veel van :Y)
twee jaar geleden hebben ze ruim 3 maanden stil gestaan. Maar nu kunnen we ook de bak van de buren gebruiken, dus hoop daardoor wat langer door te kunnen rijden. :)

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 18:07

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 18:09

Prachtig veulentje!
En mooie foto's!! :)

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 18:25

Gave foto's!

Hier komen ze zomer en winter wel buiten, maar in de winter wel minder. Hoop dat dit keer de winter weer net zo mild is als de vorige.
Dan kunnen we tenminste door blijven rijden. Het begint nu toch ook alweer kouder te worden -O-

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 18:33

Hier staan ze in de winter van 10:00 tot 16:00 uur buiten in grote bak met alle merries

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 18:36

Dag allemaal we hadden een topic aangemaakt voor meeten inclusief clinic deze hebben we vanwege omstandigheden verzet naar het voorjaar maar willen ipv 9 nov wel met z'n allen gaan eten om elkaar te ontmoeten dus wie interesse heeft???!!!! Let us know. We maken een groepsapp aan voor contacten hierover
Dus meld je aan! Gezellig

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 18:37

Lijkt mij leuk! Staat verder ook niks meer in het meet topic zag ik.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 18:39

Heb ik nu geplaatst. We waren over gegaan op whats app vandaar dat die stil stond ☺️

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 19:13

Heb er in gereageerd.

Mooie foto's. Hier staan ze in de winter ook maar een paar uurtjes buiten als het kan qua weer. Meestal in de bak. Maar als het vriest en het land is redelijk droog, mogen ze daar staan. Het is hier niet te doen als het nat is, dan is alles modder en drek. Daarom mogen ze ook niet het land dan in, omdat ze het anders vertrappen.

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 19:27

FriesWytske schreef:
Heb er in gereageerd.

Mooie foto's. Hier staan ze in de winter ook maar een paar uurtjes buiten als het kan qua weer. Meestal in de bak. Maar als het vriest en het land is redelijk droog, mogen ze daar staan. Het is hier niet te doen als het nat is, dan is alles modder en drek. Daarom mogen ze ook niet het land dan in, omdat ze het anders vertrappen.

Hier ook zo, dan blijft er geen weiland meer over. Vaak blijven ze begin van de winterperiode nog even in een zwart land staan maar dat wordt vaak snel modderig en de 1 na de ander begint dan met mok te klooien. Dus dan komen ze op een verhard stuk te staan, maar ze gaan elke dag naar buiten.

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 19:54

Ik sluit me aan bij het eten, ligt er alleen nog waar...

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 21:12

Kan iemand even een link plaatsen naar dat topic?

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 21:14

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 21:40

Die van mij staat helaas in de winter ook niet veel buiten. In het weiland is het echt niet te doen hier helaas. Zie het liever ook anders, wie weet in de toekomst maar qua pensionstalling is die mogelijkheid er ook niet veel hier in de buurt.

Ik heb vanavond voor het eerst clubles gehad. Even een ego post ze was erg braaf en liet zich lekker rijden. Ben zo blij dat ik hier voor heb gekozen. Lekker zonder stress op andere locatie rijden en met de trailer op pad.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 21:44

Super van de les, Marjolein.

Ik ga de komende 2 weken niet naar clubles. Instructeur is met vakantie. En invalster vind ik niet bij ons passen qua les geven. Dus dan maar even niet, doe het wel voor mijn plezier.