Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 07:48

wij hebben ook alleen een buitenbak :j
Afbeelding Afbeelding

Zo maar eens naar stal, hebben wedstrijd. Helaas 5 dagen niet kunnen rijden en nu ook nog eens behoorlijk ziek.. zal wat worden -O-

Iedereen die wedstrijd heeft succes!

DewiRox

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 09:22

Opzich vind ik het wel stoer en wat hebben, maar aan de andere kant ook super zonde. Je zou haast niet meer zien dat het een fries is.

Succes met je wedstrijd. Knap dat je toch gaat ;). Ik had afgemeld als ik 5 dagen niet heb kunnen rijden haha

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 09:24

Ik heb ook alleen een buitenbak hoor. Maar ik les om de week binnen, indoorseizoen is begonnen dus ongeveer 2-3 wedstrijden in de maand binnen en als de bak hier niet meer te rijden is hang ik de trailer achter de auto en ga ik ergens binnen rijden.
Ik kan er gewoon niet op wachten tot ze eindelijk droog is en de zweetdeken eraf kan en de gewone deken erop. Zeker als ik 's avonds les heb gehad. Als ze geschoren is kan ik bij thuiskomst meteen de gewone deken erop leggen, dan is ze al droog.

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 15:49

DewiRox schreef:
Opzich vind ik het wel stoer en wat hebben, maar aan de andere kant ook super zonde. Je zou haast niet meer zien dat het een fries is.

Succes met je wedstrijd. Knap dat je toch gaat ;). Ik had afgemeld als ik 5 dagen niet heb kunnen rijden haha

Klopt, Luna leek echt geen fries meer, maar zij heeft sowieso geen sokken en een sport coupe

Gelukkig heeft mijn zus haar wel 1 dag gereden nog toen ik weg was :)
Wilde me vanochtend bijna afmelden, had er echt geen zin in. Ben heel blij dat ik dat niet gedaan heb.
Luna liep erg fijn en liet zich goed rijden, was 2x eerste met 208 & 196 punten :D
Had dat echt nooit verwacht, maar we kunnen nu gewoon zeggen dat we M1 startgerechtigd zijn! Mijn dag kan niet meer stuk haha

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 15:56

Mooie punten RG! Gefeliciteerd

DnBles

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 17:38

Mooie punten _R_G_ ! Gefeliciteerd!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 17:42

Sanet schreef:
Hier ook alleen een buitenbak. Maar wij gaan wel weer scheren als ik al zie hoeveel haar er nu alweer op komt op haar hoofd begint het nu al.
Inrijden met een uitrijdeken en dan rijden zonder, tenzij het echt heel koud is!
Ik kan niet anderhalf uur wachten tot ze droog is onder een zweetdeken en soms met zelfs maar een half uur stappen al zeiknat. Ze moet zweten omdat ze hard werkt, niet omdat ze zoveel haar heeft ;)
Ik vind het overigens echt niet mooi. Zijn ze eindelijk mooi zwart.
Wij wachten nog een maandje ongeveer denk ik. Nu scheren vind ik nog te vroeg.

Dit komt op mij een beetje over dat die van mij en anderen die niet scheren hun paard niet hard laten werken.
En kan je zeggen die mag ook elke les hard aan het werk. Ook ik ga niet wisselen met steeds andere dekens, omdat die andere nat is. En kan zeggen ze zijn nog nooit ziek geweest, omdat de deken een beetje vochtig is van onderen.

Gefeliciteerd met de punten, _R_G_

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 18:24

Bedankt allemaal :D

Haha niet op zitten letten, nog 1 puntje voor ik er 10 heb :P

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 18:25

Super, gefeliciteerd hoor!

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 18:39

Gefeliciteerd R_G!

Hier was paardlief niet te gebruiken vandaag. Net alsof alle spanning van vrijdag nu ff er uit moest. Uiteindelijk een dik uur gereden en even goed doorgepakt. Dat gemiep altijd thuis. :P

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 19:41

bij mij net andersom marjolein, thuis loopt ze de sterren van de hemel en op wedstrijd lukt het me niet om haar zo te laten lopen (zenuwen van mijn kant)

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 19:49

Normaal thuis ook hoor bij mij appie maar ze heeft wel regelmatig alles is eng taferelen. Dat heeft ze eigenlijk op wedstrijd nog nooit gedaan. Is ze nog teveel ondrt de indruk denk ik. Wanneer ga jij weer?

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 20:22

Marjolein. Fijne punten!!!

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 20:41

Ik heb 14 okt eerst een clinic in arum (de andere manege daar) van karin retera dus dat word waarschijnlijk in september weer maar dan wel weer in arum denk ik. Vond het daar toch wel fijn rijden.

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 08:04

Netjes hoor zulke punten rijden als je ziek bent!!

Ik heb Dara nog nooit laten scheren in al die jaren. Moet zeggen dat ik toen nog niet zoveel trainde maar vorig jaar ging het goed. Zolang het niet te koud is blijf ik haar na het trainen warm afspoelen, (wollen) zweetdeken(s) op en in de stapmolen zetten. Ze maakt namelijk wel iets extra haar aan, maar niet zo veel alleen net als Sanet al zegt kun je er niet omheen al laat je ze hard werken.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 08:43

Ik scheer haar ook niet. Rijd bijna altijd binnen maar nooit volledig in het zweet. In iedergeval niet zo veel wat een zweetdeken niet aankan

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 08:57

DaraBariton schreef:
Netjes hoor zulke punten rijden als je ziek bent!!

Ik heb Dara nog nooit laten scheren in al die jaren. Moet zeggen dat ik toen nog niet zoveel trainde maar vorig jaar ging het goed. Zolang het niet te koud is blijf ik haar na het trainen warm afspoelen, (wollen) zweetdeken(s) op en in de stapmolen zetten. Ze maakt namelijk wel iets extra haar aan, maar niet zo veel alleen net als Sanet al zegt kun je er niet omheen al laat je ze hard werken.

En dit vind ik dus bullshit. Wij hebben ze nog nooit geschoren. En mijn eigen merrie was 's winters altijd een bolletje wol zo dik zat ze in het haar. En die was ook gewoon binnen een half uur droog met dek op. En als ze al wat langer nat was, werd ze ook nooit ziek.

Is meer iets wat tussen de oren bij de meeste mensen zit. Dat het er mooier uitziet als ze geschoren zijn. Want dan zie je niet dat ze zweten. En hebben ze er minder werk aan.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 09:16

Ik ben het er inderdaad ook niet helemaal mee eens. Ik rij in de winter ook gewoon fanatiek en hou me niet in vanwege het feit dat ze anders niet meer droog wil worden. Nu scheelt het dat de merrie die ik rij niet zo snel zweet en dus hard kan werken zonder zeiknat te zijn. Maar mocht ze dit wel zijn, gaat gewoon een zweetdeken op en ga ik nog even met haar aan de hand stappen. Vaak is ze dan zo droog en anders wisselt de stal eigenaresse de deken later om.

Het is zeker niet zo dat als je hard wilt werken ze ook geschoren moeten worden. Het is vooral het gemak wat mensen eraan hebben, en dit is prima. Maar dat je er niet omheen kan als je hard wilt werken, is niet waar.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 09:25

DewiRox schreef:
Ik ben het er inderdaad ook niet helemaal mee eens. Ik rij in de winter ook gewoon fanatiek en hou me niet in vanwege het feit dat ze anders niet meer droog wil worden. Nu scheelt het dat de merrie die ik rij niet zo snel zweet en dus hard kan werken zonder zeiknat te zijn. Maar mocht ze dit wel zijn, gaat gewoon een zweetdeken op en ga ik nog even met haar aan de hand stappen. Vaak is ze dan zo droog en anders wisselt de stal eigenaresse de deken later om.

Het is zeker niet zo dat als je hard wilt werken ze ook geschoren moeten worden. Het is vooral het gemak wat mensen eraan hebben, en dit is prima. Maar dat je er niet omheen kan als je hard wilt werken, is niet waar.

Amen.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 09:45

Geschoren lijkt mij helemaal niet zo makkelijk. Lijkt me koud en moet er zelf niet aan denken met opzadelen enzo haar half naakt te laten staan haha
Zou me teveel zorgen maken
Psychisch!
En het voordeel heb alleen een regendeken en 200 gr nodig

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 09:52

Ik zou het wel handig vinden om te scheren, na een half uur stappen naar huis vanaf de binnenbak is ze nog steeds niet droog.
Lijkt mij alleen wel weer lastig met al die dekens en wanneer welke deken.

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 09:55

ik heb meestal 1 gevoerde winterdeken, geloof 300 gram. mocht het dik gaan vriezen komt er een dunne staldeken onder of een fleece. meestal voor het echt koud wordt zijn de haren ook al weer wat aan gegroeid.
En ja nu is het gewoon nog niet koud.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 10:04

Mijn kwpn'er scheerde ik wel, dus ik weet ook hoe handig het is als ze wel geschoren zijn. Met haar ging ik vaak met de trailer op stap, ook 's avonds en dan gaf het altijd wel een fijn gevoel als ze dan na het rijden gelijk haar winterdeken om kon. Maar het is inderdaad ook altijd wel een gedoe met dekens, helemaal zij had het vrij snel koud.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 10:12

Kaula schreef:
Ik zou het wel handig vinden om te scheren, na een half uur stappen naar huis vanaf de binnenbak is ze nog steeds niet droog.
Lijkt mij alleen wel weer lastig met al die dekens en wanneer welke deken.

Ik gebruik in de winter maar 1 deken en dat is de winterdeken. Deze is dik genoeg, ook als ze op de trailer staat heeft ze het niet koud als ze bezweet is.

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 10:22

Ik scheer vooral om verkoudheid en spierpijn te voorkomen, na het rijden spuit ik haar altijd af met warm water en gaat een een fleece op. Luna is extreem blessure gevoelig dus dit maakt het idd gewoon 'makkelijker' wil niet zeggen dat ik haar harder train dan onze niet geschoren paarden.
Net als onze haflinger, die scheren we altijd, die krijgt gewoon standaard ieder jaar een longontsteking als we dat niet doen.
De andere friezen houden hun jas lekker aan en werken ook hard.
Een 'nadeel' is dan wel dat je goed moet instappen met een fleece, maar ik ben van mening dat je altijd heel goed moet warmrijden met of zonder geschoren paard.