Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

neile

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 10:23

Mi Amore, bij Ruitershop Iberica kan je kwaliteitsmateriaal kopen in een barok tintje (zowel spaans als portugees). Let inderdaad héél goed op met de kwaliteit van barok materiaal. Omdat dat zo in de lift zit, is er ook veel namaak in de handel die niet eens deftig leer als basis heeft. Daar wordt dan kamelenleer voor gebruikt, wordt geverfd.. Je ziet het verschil enkel als je de twee langs elkaar houdt en eens goed gaat onderzoeken (dan zie je het wel) maar ik zie heel veel mensen rondrijden met slechte hoofdstellen. Kamelenleer wordt droog en breekt als het een paar keer nat geworden is van regenweer of als het ergens in een donkere vochtige stal wordt bijgehouden. Echt niet doen dus!
Je gaat beter voor merkmaterialen zoals bijvoorbeeld Marjoman.

MissDD: Oh dat begint echt mooi te helen! Gemakkelijk dat hij het zo fijn laat doen. Dat maakt het een pak gemakkelijker.

Dekensenzo: Knappe Mejicano! Fijn dat er reeds een nieuw plekje voor Nacho is gekomen. Toch niet de beste match dan misschien?

VT: Oh wie weet is Nero weer snel weg. Dan weer een PRE minder op stal.. Dat gaat gemis worden. ;) Hopelijk is Winnie snel de oude!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 12:20

Ooooh man hier valt de regen uit de lucht met BAKKEN :(

Gisteren 2 zéér teleurgestelde paarden omdat we niks konden doen vanwege de regen.
Had gehoopt hen vandaag blij te kunnen maken, maar buienradar denkt er alweer anders over...

Nog mensen die het moeten stellen zonder binnenpiste?

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 12:25

Ja ik, hier ook geen binnenbak helaas. Nou vindt Etreros dat ook maar niets, maar had wel graag de mogelijkheid gehad.
Echter is de stalling hier verder zo fijn dat ik niet elders zou willen staan. De stalhouder en zijn vrouw zijn echte paardenmensen, hij fokt Belgen en is heerlijk nuchter en het allerbelangrijkste het ontbreekt de paarden aan niets.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 18:41

Ik heb vandaag toch de regen getrotseerd en gewoon lekker gereden :-). Ik kan wel naar de binnenpiste van de manege die hier heel dichtbij zit, maar gewoon lekker thuis is veel fijner.

dekensenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 18:42

Besloten Nacho te verkopen omdat we niet een goeie match waren.
Al vanaf dat ik hem had was er niet echt een klik.
Hij was wisselend brutaal en dan weer bang. Waardoor ik ook weer onzeker werd. En dit had hij heel goed in de gaten. Veel aan gewerkt met wekelijks 1a2x prive les. Maar het werd er niet beter van.
Opgeven en hem verkopen wou ik eerst niks van weten. Ik dacht het komt vanzelf wel.
Maar het kwam echt niet.
Als mn insturctrice hem reed deed hij het super, af en toe wel eens schrikken maar deed dan eigenlijk niks.
En bij mij begon hij als hij schrok ineens kei hard te rennen. Waardoor ik weer onzekerder werd en hij dat weer merkte en daar dan weer op reageerde door maar weer weg te rennen.
2 weken geleden begon hij ineens te bokken toen ik er net op zat en viel eraf. Dat was voor mij de druppel om toch te besluiten dat ik hem moest verkopen.
Gelukkig 2 meiden die het helemaal zien zitten met hem en die veel zekerder en consequenter zijn dan dat ik ben. Dus dat komt daar vast helemaal goed :)

Mejicano is qua karakter totaal het tegenovergestelde van Nacho. (meer zoals mijn 1ste PRE was, dat was ook liefde op het eerst gezicht haha)
Hij is zo mega relaxed. (nog nooit een hengst gezien die zo relaxed is)
Hij kwam maandag aan en was eigenlijk gelijk op zn gemak op stal echt super fijn.
Ook nergens bang voor.
Vandaag hem voor het eerst gelongeerd (met kei harde wind).
En hij liep braaf zn rondje, alleen brullen naar zn vriendje die op stal stond haha.

Afbeelding

Lumkea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 19:33

Wauw even helemaal verliefd geworden op die Mejicano van jou! <3

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 10:06

Ah kan me voorstellen dat je hem dan verkoopt, sommige pre's hebben inderdaad een wat meer zekere ruiter nodig heb ik gemerkt. Die gevoeligheid van ze kan anders ook flink tegen je gaan werken..hopelijk heb je meer plezier inderdaad van Mejicano. Heb je hem zelf uitgezocht in Spanje? machtig barokke dier om te zien. {al vond ik Nacho ook erg knap, goede smaak heb je haha}

Goede tip neile..dat moet je ook maar net weten.

dekensenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 12:09

Elisa2: Heb Mejicano zelf in Spanje uit gezocht en 3x bij hem wezen kijken. Heb daar op stal wat met hem 'omgeteut', gepoetst enzo. Was helemaal niet het plan om nog een paard te kopen maar liep tegen hem aan en dacht dit is hem. Achteraf toch een goed besluit geweest.

Ik was voor vrijwilligerswerk bij Los Caballos Luna en we gingen even bij een stoeterij in de buurt kijken. En daar zag ik hem staan, en hij hoorde gelukkig bij de 3 die te koop waren :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 17:36

Wat leuk, zo zie je maar weer..komt de juiste gewoon op je pad.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 22:44

Als het zo is... Dan is het zo... Dingen zijn nooit toevallig op je pad!

Vandaag Django vast weggebracht om morgen show te geven, kan bij ons helaas niet fatsoenlijk wassen, maar daar binnen wasplaats en Solarium :+: Word ik gelukkig van haha :')
Django is onder het zadel geen makkelijke, maar vandaag in de onbekende binnenbak mijn zusje en hem toch even les gegeven... _O_ ZOOOO blij met hoe hij uiteindelijk liep! De laatste keer onder het zadel is alweer ruim een maand geleden :')

Misschien toch maar weer oppakken, want ik denk dat hij er mentaal eindelijk klaar voor is :):)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 09:58

Hij toont wel erg mooi onder het zadel! op wat voor een manier is hij niet makkelijk? {verkeerd ingereden?}

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 09:59

Elisa2 schreef:
Hij toont wel erg mooi onder het zadel! op wat voor een manier is hij niet makkelijk? {verkeerd ingereden?}

Flink verkeerd ingereden in Spanje, in het begin heel veel stress, steigeren, hoofd omhoog, niet voorwaarts durven in draf, bang van de hand...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 10:01

Ah zo sneu dat ze daar vaak hardhandig om gaan met die sensibele paarden..klinkt in ieder geval wel alsof hij al veel vertrouwen terug heeft. Ik denk dat het grondwerk ook een hele goede basis is om dat weer op te bouwen.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 12:41

Dan hebben jullie goed werk verricht...

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 13:49

MissDD schreef:
Tjeerd is best een knuffel, maar als zijn (magere) muesli tevoorschijn komt wordt ie zowaar ietwat opdringerig, wat apart is want hij is verder ontzettend beleefd.
Zijn hooi echter laat ie makkelijk staan voor wat aandacht mijnerzijds. Ook als we met een aantal mensen rondom zijn stal staan te praten lijkt ie echt te genieten van onze aanwezigheid.

Met het insmeren van zijn wonden, was ie ook zo braaf, stond doodstil te wachten tot ik klaar was, echt fijn.

Voor de belangstellenden zo zagen zijn wonden er gisteren uit
[ Afbeelding ]

Dat ziet er al netjes uit zeg!

Nikki, en zijn ze nog terug geweest voor Nero en hoe was het? Django gaat goed met rijden!

Dekensenzo, Wauw dat vind ik wel een hele gave!

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 16:06

Hee Nikki was leuk vandaag jou en Django aan het werk gezien bik Quus experience :)

dekensenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 18:14

Nikki wat fijn dat je daar een wasplaats met sollarium kon gebruiken.. Heerlijk :)
Zag een filmpje voorbij komen vandaag van jou en Djano bij Quus! Super leuk altijd om te zien.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 21:34

Wat gaan jullie hier hard zeg! Met mijn nog maar incidentele Bokt bezoek wordt het moeilijk bijhouden :=

Leuk schimmeltje dekensenzo, veel plezier met hem!

neile schreef:
Sammyoo: Oh, wat ziet Pepita er prachtig uit! Ik zag op facebook dat de hengstenhoudster jouw foto's ook al hadden gedeeld. Goeie keuze om voor Seni-Lleno te gaan. ;) Als ik denk aan de hengsten die in BE en NL rondlopen voor mijn merrie, is Lleno ook een de hengsten die in het lijstje staan. Bij jou een goed gelukte kruising! Generoso staat inderdaad te koop, maar 't zal wel een prijsbeestje zijn hoor. :D Ik gun hem jou, begin je geld al maar te tellen! :D

Ik heb mijn spaarpot leeggegooid, maar kwam net een beetje tekort! :D
Oorspronkelijk stond Grelo WH als eerste op het lijstje omdat ik van Lleno nog geen nakomelingen had gezien. Nu ben ik blij dat onze merrie niet natuurlijk gedekt wilde worden en het alsnog Lleno is geworden. Ze is beter gelukt dan ik hoopte.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 11:44

Zijn er hier mensen die toevallig een vergelijkingsfoto hebben van hun PRE/barokje van jong naar oud?
Ben namelijk zo benieuwd wat de verschillen zijn. Hugo is nu 4, ik ben zo benieuwd hoe hij er over een paar jaar uitziet.

Mijn Fjord heeft nog een enorme ontwikkeling doorgemaakt in die jaren.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 12:17

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

:D

Alleen is hij nog net geen 3 haha. Maar wel een leuke vergelijking

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 15:06

Prachtig beest, ook voor jou dus nog een verrassing hoe die uit gaat groeien :)

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 11:52

Ik heb niet zo'n duidelijke vergelijkfoto's (en heb eigenlijk wat te weinig foto's tout court -.-) maar bij mij zit er nu maar een dik jaar tussen en al een zéér groot verschil. Oké oké, nu dat Dio op stal staat en amper beweegt is er behoorlijk wat spier weg en dat maakt het verschil dan iets minder groot met een jaar geleden (toen ze nog meer pup was), maar voor ze ziek werd en super in conditie stond, was het echt een heel paard. Daarvoor was ze een guppie! :D Ze wordt nu 5 en ik verwacht dat eens ze weer in training staat ze nog verder gaat evolueren, de komende jaren. Zo leuk om te zien!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 17:50

Iemand een paard kopen?
Kim is zo verschrikkelijk vervelend ineens, normaal heb ik rekening te houden met Diva maar nu is het ineens andersom. Word er gestoord van _-:(
Voordeel is wel dat ze totaal niet meer angstig reageert dus ik kan wel wat heftiger corrigeren, is nu ook echt nodig ~~}>

Heb net nog even op haar gezeten, ging behoorlijk goed. Momenteel ben ik wel echt meer fan van Dief, die is ineens een stuk braver :roll:

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 18:25

keeyzie schreef:
Zijn er hier mensen die toevallig een vergelijkingsfoto hebben van hun PRE/barokje van jong naar oud?
Ben namelijk zo benieuwd wat de verschillen zijn. Hugo is nu 4, ik ben zo benieuwd hoe hij er over een paar jaar uitziet.

Mijn Fjord heeft nog een enorme ontwikkeling doorgemaakt in die jaren.

Jabato met 1,5

Afbeelding

2,5

Afbeelding

Daarna gecastreerd en is hij erg ziek geweest, bleef weinig van m over helaas.

5 jaar

Afbeelding

Afbeelding

Eigenlijk zou ik snel weer eens een goede standfoto van hem moeten maken. Ondertussen is hij 7.

m0niekkkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 19:48

Ik val hier even binnen, ik heb een 13 jarige pre merrie, afkomstig uit een opvang uit Spanje :)
Ik heb een vraag over het op naam zetten en de carta, ik heb ook al gemaild met iemand van het stamboek maar ik kom er nog steeds niet uit, iemand die me hierover zou willen pben?