Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

meisje2000

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 22:56

marjolein netjes gereden toch, beter dan mij in ieder geval, en inderdaad de paarden langs de bak vond tinka ook heel interessant

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 08:22

Netjes hoor, zeker voor 1e keer indoor!
En als je ineens 200 punten hebt, is leuk, maar als je de keer erop dan ineens 182 (is een winstpunt toch?) rijdt, dan vind je het jammer tegenover de eerste keer.

Groeien is het mooiste wat er is hoor!!

Meisje 2000

Zenuwen horen erbij... :D
En ook 162 kan rustig groeien naar de 200, gewoon lekker kilometers maken.

(Zegt iemand met faalangst haha)

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 08:40

Toch netjes hoor appie! Voor jouw paard was het ook allemaal spannend zo zonder veulen en een vreemde bak. Ik weet nog dat ik de 1e proef dacht wat ben ik aan het trillen. Dus snap wel dat mn paard ook wat dood valt.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 09:09

Netjes, appie. Die punten komen vanzelf wel als je wat vaker weg bent gegaan.

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 09:40

Netjes Appie, voor de eerste keer weer. De punten komen vanzelf wel.

En Marjolein ook netjes voor de eerste indoor.

Ik heb even niks dit weekend. Vandaag even naar de ijsselhallen in Zwolle, honden kijken (heb 10 jaar lang het tentoonstellingssecretariaat van deze internationale hondenshow gedaan), morgen ritje naar Haarlem omdat mijn vader jarig is.
Woensdag heb ik mijn eerste les in het kader van het dressuur trainings traject en volgende week zaterdag de eerste indoor van dit seizoen. En zondag de 12e doen Berdien en ik mee aan de Dessert Trail in het DFW.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 10:36

Ik heb in ieder geval genoeg om aan te werken, thuis loopt ze namelijk wel heel fijn en weet dus dat ze het ook kan.
Het is alleen een merrie die heel gevoelig is en mijn spanning heel snel overneemt vooral op vreemd terrein.
Dus als ik vaker weg ga worden mijn spanningen ook minder en zal ze ook beter gaan lopen.
Met andere woorden, het ligt niet aan de merrie maar aan mij en mijn zenuwen, ik vergeet dan te rijden en zij is een paard die je aan het werk moet zetten dus 1+1 en je hebt het probleem al.

14 oktober ga ik eerst een clinic bij karin retera doen en daarna geef ik me weer op voor een wedstrijd en ondertussen blijf ik gewoon privéles volgen want daar steek ik erg veel van op.
Deze ervaring heb ik in ieder geval weer binnen.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 11:29

Klopt appie herken mezelf heel erg in je verhaal. Ik moet ook vaker weg alleen ik zie er altijd zo tegen op. Daarom nu 1 x in de 2 weken naar clubles. Hoorde gister dat onze jury van gister die geeft trouwens. Maar zo wordt het rijden op een ander terrein misschien wat vanzelfsprekender.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 11:37

Snap je zin "horde gister dat onze jury van gister die geeft" niet helemaal???
Wat geeft ze???

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 11:45

clubles denk ik

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 11:49

ja caro nu lees ik het zo inderdaad, ik heb geen clubles maar krijg privéles een keer per week.
Dit is nu nog bij ons op stal maar als het sneller donder word gaan we bij hem in de binnenbak lessen, aangezien onze binnenbak net te klein is om goed te trainen. Dan komt ze dus ook op ander terrein.
De merrie is nog niet vaak buiten de deur geweest en al helemaal niet zonder haar veulen dus dat is voor haar ook allemaal nieuw

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 12:30

Klopt caro en appie dat bedoel ik idd. Leuke weekendplanning caro!

pronkje_vdp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 17:01

Ff een vraagje. Zal ik pronkje scheren of niet? Ik stap net af en ze is echt heel erg nat, het schuim stond erop. Nu is het vandaag ook wel wat warmer, maar ik heb echt maar een klein half uurtje gereden. Ze zweet altijd wel snel, maar ik heb het idee dat ze er nu ook een stuk trager wordt. Haar vacht begint ook wel al wat dikker te worden.

Iemand ervaring en evt een foto?

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 17:04

ik heb mijn merrie toen ze nog in de sport liep wel altijd geschoren. Mijn ruintje ga ik dit jaar ook scheren hoe weet ik nog niet, hij is altijd wel fris, en zweet na 15 minuten al behoorlijk.

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 17:13

Zo ik ben weer terug uit Parijs :)
Vanaf nu gaan we weer actief mee kletsen!

Over scheren, ik doe het wel :j
Voorkomt blessures en verkodheid, zal zo eens een foto zoeken

pronkje_vdp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 17:43

Thanks! Ik overleg het morgen ook met mijn instructrice, maar ik denk dat het wel handig is. Mijn vader is het er niet mee eens. 'Dan wordt ze waarschijnlijk zo lelijk bruin' :')

Maar ik hoop dat ze dan weer wat beter in dr vel komt te zitten. Ze is de afgelopen weken echt helemaal niet fijn meer, terwijl het juist zo goed ging

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 18:38

Dit is het 3e jaar dat ik Carolien heb laten scheren en juist sinds ze geschoren wordt, wordt ze in de zomer veel minder bruin!

Zij was de laatste tijd ook steeds zeiknat na het rijden en met het indoorseizoen voor de deur en regelmatig binnen lessen was het wel weer tijd voor het scheren. Vrijdag is ze geschoren en ze had eigenlijk nog niet eens zoveel winterhaar. Maar ze is weer lekker bloot, niet meer zo vreselijk nat en dus ook een stuk sneller droog.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 19:58

Wij scheren de Friezen nooit, hebben alleen een buitenbaan en dat gaat prima zo ;).

Ik kon vanmorgen de merrie niet vinden in het land haha. Ik had vannacht tot 02.00 gewerkt en moest vanmorgen om 07.00 weer op stal werken. Ik rij dan altijd eerst de merrie en ze staan al de hele tijd in een kampje achter in het land. Dus ik was naar achteren gelopen en toen ik daar aankwam, stonden wel de andere Friezen daar maar niet die ik moest hebben. Dus ik had echt even zo'n momentje van 'word ik nou gek?'.

Toen ik nog eens om me heen keek stond mijn bazin bij het hek te gebaren. Stond ze gewoon in het eerste weitje haha. Was er gewoon langs gelopen.

Ik zag nog een paar uitslagen langs komen. Indoor is vaak wel weer even wennen en helemaal nu nog met die warmte inderdaad. Ik vind bij outdoor de ruimte altijd zo fijn, indoor is die vaak wat beperkter.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 20:06

Hier ook alleen een buitenbaan bij huis, dus ook niet een geschoren paard.

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 20:34

Vorig jaar wel gedaan en dit jaar zal het waarschijnlijk ook weer scheren worden, ja ze word er niet mooier op maar na een maandje is het minder

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 20:35

ik heb thuis ook alleen een buiten baan, maar als het slecht weer is knoop ik de kar erachter en ga naar een indoorbaan.

afgelopen winter heb ik hem een klein jachtmodel geschoren, maar hij had het nog te warm, dus zal er dit jaar meer afscheren.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 20:59

Wij beginnen best op tijd met dekens en houden dit ook goed bij. Eigenlijk nog nooit last gehad dat ze zo erg zweten dat we scheren overwegen, alle paarden zitten vrij dun in hun vacht.

Als ze wel nat zijn gaat er een zweetdeken om tot ze droog zijn.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 21:00

Hier ook nog redelijk dun in de haren. Maar met dit warme weer, zweten ze allemaal. Of ze nu dun in het haar zijn of dik.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 21:02

FriesWytske schreef:
Hier ook nog redelijk dun in de haren. Maar met dit warme weer, zweten ze allemaal. Of ze nu dun in het haar zijn of dik.

Ja, maar nu is het ook nog niet erg als ze zweten. Zoals gisteren en vandaag spuiten we ze gewoon nog af als ze erg hebben lopen zweten. Straks kan dat natuurlijk niet meer, maar als het echt koud is (graad of 5/10) dan zweten ze bij ons sowieso niet echt meer. Hooguit wat onder het zadel.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 21:07

Ook in de winter vind ik het niet erg als ze evt. zweten. Ze moeten de warmte kwijt kunnen. En hier zijn ze dan ook in een mum van tijd altijd weer droog onder de deken.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 23:40

Hier ook alleen een buitenbak. Maar wij gaan wel weer scheren als ik al zie hoeveel haar er nu alweer op komt op haar hoofd begint het nu al.
Inrijden met een uitrijdeken en dan rijden zonder, tenzij het echt heel koud is!
Ik kan niet anderhalf uur wachten tot ze droog is onder een zweetdeken en soms met zelfs maar een half uur stappen al zeiknat. Ze moet zweten omdat ze hard werkt, niet omdat ze zoveel haar heeft ;)
Ik vind het overigens echt niet mooi. Zijn ze eindelijk mooi zwart.
Wij wachten nog een maandje ongeveer denk ik. Nu scheren vind ik nog te vroeg.

Afbeelding

Nog mensen wedstrijd morgen?
Heel veel succes alvast!