Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 19:44

Ach Elisa het is een jaarlijks terugkerend fenomeen hier dus ik hou er altijd wel rekening mee
Fijn dat Havanna weer lekker in haar vel zit!

Hier geen halzen maar rond de schoft wel altijd wat dunnere plekken.

Fb blijft lastig he, zo’n paard waar je zelf altijd wat aan ziet

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 21:33

Jullie gaan weer zo hard!

@Dorien, Leuke foto! Wat zijn jullie goed bezig :D Snap wel dat je voorlopig even niet meer opstapt, hopelijk wordt het snel beter weer!

@Century, Ook al zo'n goed nieuws! Klinkt echt helemaal goed! En dat wegschieten is wss nog een stukje onbalans, dat komt helemaal goed, vooral fijn dat je hem zo snel kan terug pakken, dat is eigenlijk nog het belangrijkst!

@Maartje, oh bah, ik snap je baal-modus! Hopelijk voor jou ook snel beter weer! En herstelde paddock en bak! Enig idee hoe lang dat nog gaat duren?

@Audesta, oh dat klinkt heerlijk :) Ik vraag me af of het moeilijk is om dat aan te leren, mennen? Ik heb zelf nog gemend in de stad Gent met de toeristenkoets :), maar zou het wel leuk vinden om te kunnen sleeën met Jenara als het nog eens sneeuwt :p

@Elisa, Wat fijn dat je zo'n verschil ziet! En ik kan er zo van genieten als ze goed in hun vel zitten!

@Zinzi, zo vervelend :/ ja doorpakken tussen alles door is inderdaad niet handig! Nog een extra wens naar beter weer!! Ik heb een deken zonder hals voor Jenara, maar die schuurt haar manen in de zomer natuurlijk helemaal kapot, dus die zijn nu in wilde plukken aan het hergroeien :')

@Fb, Oh wat goed dat hij weer goed loopt! En als het echt minimaal is, kan hij hopelijk nog een tijdje mee! Zoveel mogelijk genieten samen <3 je wordt op den duur ook wel wat paranoia als ze regelmatig of lang niet goed lopen, dan kijk je ze soms kreupel ook hé

Hier is vandaag mijn dierenarts langs geweest en conclusie is toch dat het echt van te weinig ruwvoer is en stress van te veel binnen staan, haar lever en maag lagen flink overhoop. Ze toont verder te gezond vindt mijn DA om verder te onderzoeken naar wormen of iets anders. Ze vermoed ook niet meteen maagzweren. Heb nu een supplement meegekregen om haar maag en lever wat te ondersteunen en een portie ontworming voor iets voor de verhuis, dat ze dan zeker "schoon" is.

Ik geef nu in ieder geval sinds zaterdag echt zo'n groot hooinet van 1m x 1m60 per dag nog bij en vond ook vandaag dat ze al een tikkeltje minder opgetrokken stond.
Het wordt in ieder geval aftellen tot we mogen verhuizen en wat hoop ik dat die plek echt onze forever home wordt!!!

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 23:43

Ah hopelijk knapt hij straks weer snel op. En fijn dat je nog een ontworming hebt meegekregen. Dan weet je zeker dat alles schoon is, ook eventuele ingekapselde wormen.

Hier in de winter altijd een hals ivm geschoren en 24/7 buiten. De uitgedunde manen heb ik maar gewoon geaccepteerd. Vorig jaar veel zonder hals geprobeerd. Maar als die manen eenmaal weg zijn komen ze ook niet meer vol terug helaas. Mora alleen als het veel regent, verder zonder.

Afbeelding

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 23:56

Cam heeft echt een hele pluk manen gewoon weg
Baal er enorm van . Doe al wekelijk cowboy magie erin .
Elastieken blijven slecht zitten .
Nu van die platte gekocht
Dat maar proberen .
Ze is een echte kou kleum vandaar dat ik dacht een hals aan .

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 11:19

Julie ze zeiden dat ze morgen weer de paddock zouden herstellen, maar we spraken gister iemand die aan het werk is en ik kreeg echt het idee dat alles tegen zit. Bij ons staat het grondwater heel hoog dus ze zijn nu met meerdere pompen aan het proberen het traject droog te krijgen.
Wat oliebol dat Jenara zo mager staat... Hopelijk knapt ze snel op met je extra voerbeleid en de verhuizing straks

Keeyzie ingekapselde wormen krijg je niet per definitie weg met regulier ontwormen helaas := Het inkapselen beschermt ze daar juist tegen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 15:38

Oh wat lastig zeg Maartje, het grondwater staat ook overal nog erg hoog..hopelijk lukt het toch snel.

Ik gebruik nooit halzen, vind het ondingen en kost ze inderdaad hun manen. Dekens met een high neck pasvorm kunnen wel fijn zijn.

Dat klinkt niet goed, lever en maag overhoop Jenara..hopelijk slaan de supplementen en het extra hooinet snel aan. Wbt het mennen, dat is wel handig om door iemand met ervaring je paard te laten beleren. Spanjaarden zijn natuurlijk wel redelijk cool, maar als ze in paniek raken van 'iets" wat ze achtervolgd dan kunnen er flinke ongelukken gebeuren en het vertrouwen is dan vaak gelijk voorgoed weg. Beste kun je dan eens een bandje laten trekken met oogkleppen op, om te beginnen.

FB, lastig dat gekwakkel..heeft ie meer last als het nat is? of lijkt het niets met het weer te maken te hebben?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 21:16

Hier staat het per definitie hoog, vroeger was dit moeras hebben we ontdekt en dat verklaart wel veel zeg maar :+

Voor lever kun je ook liver comp van… wacht dit weet ik… phytonics geven. Dat ondersteunt ook. Maar heel eerlijk, ik geef niks tot mijn paard doorgemeten is :=

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 21:34

Oh zelfde soort grond als hier :+

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 21:50

Ellende… hou jij het wel droog met een aangepaste bodem?

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 22:00

Een heel stuk wat we nu aangepakt hebben wel ja. Ophogen en op afschot laten leggen.

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 12:27

Hier heeft het even stil gelegen. Mijn bijrijdster is geblesseerd en het is nog niet duidelijk hoe lang dit gaat duren. Jarana is ook behoorlijk fris met dit weer. De paddocks zijn een modderpoel en madame heeft een ontzettende hekel aan natte voeten. Dus ze kan haar energie ook niet kwijt.

Dus maar weer zelf aan de gang gegaan met kleine dingen. Gisteren weer een keer het zadel erop gelegd. Eerst even stoom af laten blazen aan de lijn en toen het zadel erop. Ik wilde ook even zien hoe ze zou reageren als ik het erop leg terwijl ze niet in de box staat. Dat ging dus gewoon helemaal goed. Wel even weer een bezorgde houding met aandraven, ze deed het braaf maar heel traag. Even op beide handen laten draven en weer afgezadeld. Ze is gewoon gevoelig op dingen op haar lijf. Met de herinnering van vorige merrie wil ik dus echt helemaal oké hebben voor ik er zelf opstap.

Ik vind het ook gewoon leuk om zo met haar bezig te zijn. Ze doet echt haar best en wil het graag goed doen. En Rana vindt het ook leuk als we samen aan het uitvogelen zijn hoe dingen werken. Daarna ook zo'n tevreden koppie <3

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 17:46

Dorien, dat ziet er goed uit!
Jullie zijn goed bezig Century, ga vooral zo door!!
Balen Maartje :(:)
Wat fijn van de schriktraiing en het mennen Audesta!
Fijn Elisa dat ze na de behandeling zich zichtbaar beter voelt!
Zinzi, hier nog nooit een deken met hals gehad dus ik kan je niet helpen.
FB, hopen dat Peet nu goed blijft lopen, jullie hebben genoeg pech gehad nu.
Hopelijk knapt ze snel op Jenara!
Leuke foto Keeyzie
Lekker bezig Dartel.

Hier weinig motivatie om mee te kletsen omdat ik m'n lieve vriendje Fuego nog elke dag enorm mis, wat kan een paard toch veel met je doen...
Rambo gaat wel fijn maar ik merk dat ik toch een stuk motivatie mis doordat ik Fuego zo enorm mis ...
In december nog foto's laten maken van en met Rambo maar ook daarbij krijg ik het niet voor elkaar om ze ergens te plaatsen, niet hier en niet op de socials.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 18:52

:(:)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 19:28

Ach Tarzan wat verdrietig!!
Ik herken het ergens wel, ik mis twee bepaalde pony’s uit mijn verleden intens en lijk daardoor niet voor 100% te kunnen genieten.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 19:45

Ik had het met de cruzado. Daar had ik gewoon niet de connectie mee die ik met de andere 2 dames wel heb. Dus soms heb je ook gewoon echt een type paard. Voor mij is dat dat hele sensibele paard wat echt heel graag het goed wil doen voor haar mens maar waar je wel precies goed moet zitten voor het goede antwoord zeg maar _O-

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 19:59

Herkenbaar dat een type paard hebben. Hoewel ik zielsveel van mijn eerste pony hield, was dat eigenlijk niet mijn type. En de Haflinger hier ook niet maar die is in theorie niet voor mij dus dat zien we door de vingers

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 20:06

Ja, zo 1 zou er nu wel bij mogen alleen dan wel een andere prijsklasse dan de cruzado :+

Ik wil mijn 2 merries ook gewoon niet meer uitlenen haha, vind ze veel te leuk en die hangen ook echt aan mij :')

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 20:21

haha de haf was zéker een andere prijsklasse dan je cruzado :)) en dat is er echt eentje waar ik iedereen op durf te zetten, ideaal

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 20:25

Die heb je zeker particulier ergens vandaan?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 20:34

ja, niet helemaal zoals het moest (werd met een verhaal verkocht dat achteraf niet klopte) maar is haar geld meer dan waard zo braaf ze is. Echt een gouden kinderpony

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 20:40

Ahja mijn zwarte dame haar verhaal klopt achteraf gezien ook niet maar dat was ook iets meer geld :=
Nu ben ik super blij met haar hoor maar het heeft wel echt ruim anderhalf jaar geduurd voor we echt aan rijden toekwamen.

Nouja we zullen zien wat het uiteindelijk worden gaat. Ik neem de tijd en ben vrij selectief geworden in verkopende eigenaren ook geloof ik :+

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 20:49

Naja strikt gezien heb ik nog te veel voor die pony betaald, maar echt zo'n gouden dier vind je niet snel. En iedereen vindt haar geweldig, behalve ik. Mijn verzorgster is ook echt compleet helemaal weg van haar, dus ik vind het wel best zo hahaha.
Je bent dus wel weer voorzichtig aan het rondkijken?

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 20:50

Ja, wel met heel ander eisenpakket en kan nog alle kanten op:

- (mini)shet voor erbij
- spaans veulen voor mezelf erbij
- braaf makkelijk dier voor de bijrijdster erbij

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 21:16

dat zijn inderdaad moeilijk verenigbare eisen :))

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 21:19

I know maar we kunnen nu niet met 2 op pad en dat zou ik wel heel fijn vinden als dat weer kan. En dat je niet meteen vast zit als er met 1 van de paarden iets gebeurd (wat ik na afgelopen jaar toch van harte hoop van niet voorlopig).