Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Audesta

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 16:40

Fijn als zo'n behandeling dan weer zo goed werkt.

Hier vandaag de paarden bekapt en de zwarte 2 spieren gemasseerd die de osteo niet los kreeg. Dat wordt in fases aanpakken maar het is al zoveel beter dan sinds ze hier kwam.

De pensionada helaas voor het 2e jaar op rij met einschuss dus zo even medicatie ophalen bij de da.

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 17:11

Fijn Jenara dat jullie binnenkort eindelijk naar een ander plekje kunnen. Nog even doorbijten maar zo te horen doe je er alles aan het goed te doen!

Hier komt de osteo in februari, ben heel benieuwd. Moet zeggen dat hier de laatste tijd mijn zelfvertrouwen betreft de paarden op een all time low ligt, kan niet zo goed met de winterspanning overweg. Hij kan soms wat explosief zijn (en vind dit vooral lastig omdat hij gewoon zijn energie niet kwijt kan buiten) en ik ben zelf gewoon nog niet handig genoeg in daarop handelen, de spanning loopt bij mezelf ook enorm op dan. Baal hier echt van, komen er wel maar voelt even rot.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 17:39

Ah begrijpelijk Snoraly, daar kunnen ze ook erg explosief van worden..is herkenbaar. Bij de jouwe is het natuurlijk sneu dat jullie gewoon ook niet goed kunnen longeren enzo.

Hoe worden ze bij jou gemasseerd Audesta? Ja, ik vond dit gelijk zo'n duidelijk verschil, erg prettig om te zien. Einschuss is balen..aan de antibiotica dus?

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 17:44

Vochtafdrijvers, goed in de gaten houden en anders AB erbij. Is mijn merrie met cushing dus de weerstand is wat lager aan het worden merk ik aan dit soort dingetjes helaas.

Bij mij door iemand die een opleiding tot sportmasseur heeft gedaan voor paarden. Niet zo vaak hoor, als ik haar vraag dan ter ondersteuning van de osteo die er net niet helemaal fijn doorkomt. De zwarte heb ik flink in de kreukels gekocht, verkeerd om gespierd zeg maar en kon maar weinig hebben aan haar lijf, zat behoorlijk vast. Dus die zijn we echt in fases los aan het peuteren en ze lijkt nu zowaar een normaal paard te worden haha.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 17:46

Begrijp ik haha, alleen maar goed als ze zo vastzitten denk ik. Verschillende behandelingen kunnen elkaar ondersteunen.

Ah cushing blijft een rotziekte..hopelijk helpen de vochtafdrijvers afdoende.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 17:48

Ja ik vind het heel verdrietig, is echt mijn grote liefde en zo'n fijn paard. Zachter kom je ze niet tegen, heter ook niet _O- Ik vind dat geweldig werken. Vorig jaar rond deze tijd had ze dus ook einschuss en ik ben niet iemand die eindeloos met een paard wil blijven kwakkelen dus ik merk dat ik dan even de gedachte heb: wat als dit steeds vaker gaat gebeuren? Maar goed, daar wil ik nog niet teveel over nadenken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 17:51

Ja die kans zit er natuurlijk dik in met Cushing, maar het kan ook nog lange tijd goed gaan. Komt tijd, komt raad denk ik dan. Inderdaad maar niet teveel over nadenken nog. Helaas gaan ze allemaal een keer ergens aan.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 19:39

Dank jullie wel, ik ben ook erg blij met de stappen die we maken! Zondag ga ik er weer op is de bedoeling (al vind ik de temperatuur wel echt meh), maar ik moet dan in de buitenbak omdat de binnenbakken bezet zijn ivm wedstrijd. Dat is ook de plek waar ik er afgestuiterd ben, dus ook wat spannend.

Jenara, ga je nog wel ontwormen? Wel heel fijn dat je per 1 maart wat anders hebt, maar even heel vervelend voor de tussentijd lijkt me.

Elisa2: wat houdt dat precies in? Heb er af en toe wel wat over gelezen maar het klinkt nog zo vaag.

Audesta: Cushing is naar wat ik begrijp, gelukkig geen persoonlijke ervaring mee. Ik hoop dat ze er van opknapt, van de vochtafdrijvers.

Snoraly: Dat snap ik heel goed wat je beschrijft! Tot nu toe lijkt Navaro nog niet echt explosief onder het zadel te zien sinds we het weer aan het opbouwen zijn. Wél aan de longe, dus dat doen we nog wel even vooraf. Ik vind vooral het onvoorspelbare naar :\

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 20:09

Hier wordt het uitgelegd: https://www.lenjazwaan.nl/behandelingen ... ia-release

Het maakt het bindweefsel weer los en soepel even simpel gezegd. Wat vast kan gaan zitten door spierknopen en/ of andere overbelasting. (afvalstoffen)

Begrijpelijk dat de buitenbak spannend is Century, hopelijk gaat het gewoon goed.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 20:46

Oh dat klinkt best interessant. De fysio komt wel dinsdag weer langs voor een herhaalbehandeling. Zeker nu we weer onder het zadel bezig zijn wil ik dat ie goed kan bewegen.

Ik hoop ook dat het goed gaat, we zien het gewoon hoe het gaat en voelt. Desnoods maar één rondje stappen. Alle winst is winst.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 21:28

Dat is een goede instelling!

Ja het is ook interessant, werkt denk ik net weer wat anders dan een fysio. Maar beide kunnen denk ik goed helpen.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 21:30

Dat denk ik ook. En per paard verschilt ook denk ik wat ze fijn vinden qua hardheid van de behandeling zeg maar.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 23:54

Century schreef:
Dank jullie wel, ik ben ook erg blij met de stappen die we maken! Zondag ga ik er weer op is de bedoeling (al vind ik de temperatuur wel echt meh), maar ik moet dan in de buitenbak omdat de binnenbakken bezet zijn ivm wedstrijd. Dat is ook de plek waar ik er afgestuiterd ben, dus ook wat spannend.

Snap ik heel goed. Laat je ons weten hoe het is gegaan? Het gaat vast goed!

Audesta schreef:
Zachter kom je ze niet tegen, heter ook niet _O- Ik vind dat geweldig werken.

Zo was mijn vorige merrie ook (volle Trakehner). Heeft me wel een tijd gekost voor ik daar echt goed mee om kon gaan, maar eenmaal de juiste toon gevonden had ik een gouden paard aan haar.
Met Taruga heb ik steeds vaker het idee dat ik dezelfde kant op ga… En soms helemaal niet :evaw:

Snoraly, wat fijn dat het einde daar in zicht is :j

Afgelopen week voor de 4e keer rondgestapt. Voorlopig de laatste keer, we gaan even wachten tot het weer wat stabieler wordt en we een paar weken iets vaker kunnen doorpakken. Het om de haverklap moeten afzeggen vanwege sneeuw, regen of vorst ben ik nou wel zat.
Afbeelding

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 17:38

Heb je zo last van de vorst in de bak, Dorien? Hier liggen de bakken - mits niet teveel regen - er an sich best okee bij.

Ik heb gereden in de buitenbak :D En weer een aantal overwinningen.
1) buitenbak voor het eerst sinds ik er weer op zit, 2) ze gingen ook nog de paarden naar binnen halen (dus er kwamen galopperende paarden langs), 3) we hebben voor het eerst met krukje opgestegen (waar hij erg bang voor was toen ik hem kreeg, en al vanaf het begin mee aan het oefenen ben) 4) ik heb een klein stukje gegaloppeerd op links.
Bij de galop schoot hij er toch wat vandoor, maar hij was te sturen, dus terug op de volte, en rustig weer naar draf. Ik heb hem er uitgebreid voor beloond toen hij weer ontspannen was.
Galop moeten we weer rustig opbouwen, dat is prima.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 19:26

Omdat ik afspreek met Danique, zitten we vast aan een bepaald moment in de week. Dat pakte toevallig de laatste weken een paar keer verkeerd uit qua vorst of sneeuwblub. Een dag later is de bak dan weer ok, maar ja, ik moet soms werken en Danique heeft meer te doen dan stante pede deze kant op te rennen. En ik doe het pertinent niet alleen.

Maarre… petje af hoor! Dikke duim voor jou!!!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 19:36

Ah ja, timing kan dan best verkeerd uitkomen. Ik heb ook zin in de lente!

En dank je wel!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 22:31

Ik lees wel mee maar heb niet echt veel motivatie momenteel, dus reageren wil niet echt. Hier is de bak prut, mijn weide ligt open wegens werkzaamheden rondom elektriciteit kabels en een deel van de paddock ie ingestort omdat ze daar de kabel onderdoor gaan schieten, zodat de paarden er geen last van zouden hebben. Maar dat ging dus niet volgens planning :roll: dus nu is de halve paddock afgesloten en ik zit alleen maar in de baal-modus. Bovendien functioneer ik zelf niet met dit weer dus gewoon bleh allemaal

Maar ik wilde even op audesta reageren; is lymfe drainage niks voor je oude dame?

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 22:35

Ik ga me er eens in verdiepen! Thanks!

Oh dat is zo balen dan he. Nou vind ik dit weer 100x beter dan de 10 maanden regen van vorig jaar dus ik durf nog steeds niks te klagen :=

Jullie gaan lekker Dorien! Groot gelijk wel dat je alleen niet opstapt voorlopig.

Century ook weer fijn bezig.

Ik heb weer eens ouderwets genoten vandaag. Schriktraining met de zwarte gehad en ze gedroeg zich echt voorbeeldig <3
Daarna het eerste rondje met de mini gemend, superleuk!!!

Ik was er aan toe, even zorgeloos genieten.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 22:43

Mee eens hoor, dit is beter dan de regen! Alleen mijn lijf vindt dat niet helemaal zo, helaas. Beetje jammer ook dat ze ons buitenrijpad bijna helemaal kapot hebben gereden dus kan niet eens even lekker een rondje buiten met de haflinger. En ik kan sinds eind vorig jaar mijn bak al niet meer leeg pompen vanwege de werkzaamheden dus die is helaas nog steeds te nat… ik zou inmiddels wel weer kunnen logeren

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 22:48

Ik snap je. Frustrerend. Zo voelde ik het vorige maand ook nog :=

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 15:25

Wat leuk al die goede berichten! Behalve van Maartje dan, altijd vervelend als je lijf niet goed mee werkt.

Ik heb ook wel weer zin in de lente, en ben blij met hoe Havanna loopt nu na de behandeling. Verschil is duidelijk te zien en ze voelt zich ook goed geloof ik want bokken en racen is erg aanwezig zeg maar. :D

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 16:54

Baal ook van het weer , en dat ik al maanden niets met mn merrie heb kunnen doen.
Het is altijd druk op stal . En wil ze graag doorpakken . Dat werkt niet als het zo nu en dan maar kan vanwege keer wat minder druk.

Hebben jullie dekens met hals op je Spanjaarden? Ik wel en die hals doen we omhoog als ze buiten gezet wordt is maar 4 uur per dag ( helaas) maar ondanks dit beleid is ze toch stuk manen kwijt
Wat hebben jullie als oplossing ?

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 17:10

ik las laatst goed invlechten met veeeeeel antiklit. Ga ik volgend jaar ook doen want mijn merrie is ook de helft verloren helaas.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 17:30

Ik heb geen hals, schade lijkt tot nu toe gelukkig mee te vallen. Maar de haren bij zijn schoft zijn wel minder mooi. Hij had al kortere manen daar door dekenschade van zijn vorige eigenaar. Ik kijk gewoon even aan hoe het gaat.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 18:22

Ik heb geen hals bij Peet! Enige stukje manen wat afschuurt zit dichtbij het zadel en dat vind ik eigenlijk wel prima.

Peet loopt inmiddels weer goed. Denk dat hij wat dat betreft altijd wel zorgenkindje zal blijven… Dag voor dag maar bekijken. Dagen dat hij slecht loopt, loopt hij echt minimaal slecht. Denk dat veel mensen het geeneens zouden zien