Wie kent mn merrie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liannes

Re: Wie kent mn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 16:51

poes schreef:
Er valt ALTIJD te onderhandelen. Ik denk dat jij gewoon heel verliefd geworden bent op dat paardje en dat die mensen dat snel door hadden ...

Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 18:20

Soms kun je beter helemaal niet onderhandelen en nog even verder kijken.

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 22:13

Tja, da is mss wel waar, maar ze hebben mij onder druk gezet. Zeggen van: "Ast er morgen iemand komt en ze willen da paard, zij ge u keure kwijt. Diegene dier eerst beslist, eeft ze." Mss week en dom van mij, maar ik heb nu eenmaal een zwak hart op vlak van dieren.
Moest er iemand mee geweest zijn, en ook gezegd ebben van "doet da nie", dan ging ik het mss idd nie gedaan ebben. Want zo dacht ik ook eerst, van "doe het nie". Ma dan begon ik te twijfelen en die vent zag da idd ook en dan eeft me mij onder druk gezet.
Achja, heb een vergissing mee begaan en kmoet ermee leven. Ge leert uit u fouten, nie?

Nu, al bij al heb ik wel plezier aan haar, hoor. Ze is echt al superlief tegen mij en komt zelfs al (soms) als ik haar roep, ondanks ze geen (roep)naam had. Ik denk dat ze nu wel begint te begrijpen dat ik hard mn best doe voor haar (voor al mn beestjes trouwens) en dat ze niet bang meer hoeft te zijn.

Oortjes recht zetten gaat zelfs al heel makkelijk... Haha!
Afbeelding

Achja, heb er mij bij neergelegd. Ik moet wel, want ben er overlaatst zelf aan ziek geworden. Ik kon de stress en de leugens van die andere gewoon niemer aan. Voor mn eigen goed moet ik mij er maar niemer in opjagen of mn maag zal haar ongenoegen nog eens ferm laten voelen.
Da paard was een miskoop, ik zal da niemer meemaken. Volgende keer dak een paard koop is me klinische keuring en (indien mogelijk) op proef! Ondertss heb ik een paard waar ik veel zal van leren (onder andere geduld), veel liefde zal geven en (vooral ook) krijgen.
Ik ga ze geven wat een paard verdient te krijgen, in de mate van mn eigen mogelijkheid natuurlijk. Wél krijgt ze dezelfde opvoeding als mn andere 2 schatten, want een opvoeding heeft ze echt wel nog nodig. Stillekesaan komt er een kleine deugniet bovenpiepen Clown

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 22:28

Ze heeft echt wel een onwijs lief koppie!

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 23:11

_Saida_ schreef:
Ze heeft echt wel een onwijs lief koppie!

Wacht maar binnen een paar maanden, dan zullen ze wel zien wat een mooie meid ze zal geworden zijn...

Ze heeft al wat meer vlees op haar borst, heb ik net vanavond gezien toen ik ze op stal zette. Tof, é?! Ben wel blij, want 5,5 weken terug kon ik haar borstbeen in mn volledige hand vastpakken. Dat gaat nu niet meer... ze is daar al ietsje voller Vingers aflikken

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 07:50

Dat is al heel positief!
Mijn paard (ook fries) is 5,5 jaar oud, 7 maanden drachtig en met haar ben ik sinds begin september rustig aan het opbouwen.
2 weken geleden stond haar achterknie een aantal keren op slot.
Ze is nu spieren aan het opbouwen en met name die bij haar achterknieën waren zwak.
Zij moest meer eten krijgen zodat ze voldoende bouwstoffen heeft om spieren op te bouwen aangezien het veulen ook de nodige energie vreet.
Vooral vitamine E is dan erg belangrijk, dat zit in haver, zonnebloemolie, bladgroenten, enz.
Ze krijgt nu extra ruw voer, extra brokken, elke dag een scheutje zonnebloemolie door haar brokken en elke dag een schep haver.
Misschien ook een tip voor jou?

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 08:23

Ceara krijgt ook extra ruwvoer (hooi en stro), krijgt +/- 500 g ProBreed (merriebrokken), iedere dag 1 appel en redelijk wat wortels.
Het is idd een tip om zonnebloemolie en evt wat haver bij te geven. Geef jij bladgroenten bij? Welke?
Thx voor de tip Vork

Ik ben op zoek naar een gewrichtsversterkend middel? Wat raden jullie aan?

Ook ben ik op zoek naar een middel om haar been iets steviger te houden deze winter, omdat het nogal zwak staat nu. Iemand een idee wat ik kan gebruiken? Ik dacht aan bandages, maar dat mag maar een paar uur per dag aan, dus is niet echt een optie dus...

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 08:50

Amigo_tje schreef:
Ceara krijgt ook extra ruwvoer (hooi en stro), krijgt +/- 500 g ProBreed (merriebrokken), iedere dag 1 appel en redelijk wat wortels.
Het is idd een tip om zonnebloemolie en evt wat haver bij te geven. Geef jij bladgroenten bij? Welke?
Thx voor de tip Vork

Ik ben op zoek naar een gewrichtsversterkend middel? Wat raden jullie aan?

Ook ben ik op zoek naar een middel om haar been iets steviger te houden deze winter, omdat het nogal zwak staat nu. Iemand een idee wat ik kan gebruiken? Ik dacht aan bandages, maar dat mag maar een paar uur per dag aan, dus is niet echt een optie dus...

Wortels bestaan voor het merendeel uit water en er zitten niet erg veel voedingsstoffen in.
Je zou dan beter bijv. witlofpenen en/of suikerbieten kunnen geven.
Kijk eens om je heen in je omgeving of er ergens op een landje een restantje penen liggen.
Zo kom ik ook aan de witlofpenen voor Grytsje.
Als (blad)groenten geef ik bijv. spinazie, boerenkool, broccoli(stronken), andijvie.
Geef het wel verdeeld over de dag en niet té veel, want een teveel aan vitamine E kan weer giftig zijn.

Voor de gewrichten zou je glucosamine kunnen geven, dit houdt de gewrichten soepeler.
Ik zou zeker geen bandages omdoen, daarmee ondersteun je de gewrichten wel, maar je 'verwent' als het ware haar benen.
Je kan het het beste vergelijken met jezelf; doe jij verband om je enkel als deze niets mankeert?
Belangrijker is het dat ze haar beenspieren ontwikkelt zodat die het meeste opvangen.

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 09:05

Ok, dankuwel.
Glucosamine zal ik idd mss wel geven, heb daar al goeie dingen over gehoord. Kan ik meteen ook geven aan mn 3-jaarse Shet met artrose deze winter...

Euhm, wa zijn witlofpenen? Is daar een Belgische woord voor?
Mn nonkel is boer, zal een paar suikerbieten vragen aan hem.
Ik wist niet dat je brocolie e.d. mocht geven aan paarden? Ik leer iedere dag bij, zie je? Knipoog

Dus, dan zet ik haar deze winter gewoon met "blote benen" op de wei? Tja, is mss idd wel goed, maar kzal toch nie gerust zijn...

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 09:26

Witlofpenen zijn de wortels die overblijven als de witlof is afgesneden.
Ze zien eruit als winterwortels, alleen zijn ze wit.
Broccoli mag je best geven, maar sommige paarden kunnen gevoelig zijn voor koolsoorten.
Je kan het gerust proberen met eerst eens 1 stronk te geven en kijken hoe ze erop reageert.
Verder zijn groenten best goed voor je paard, hoor!

Als ik het zo lees en de foto's zie dan is ze al aardig aan het bijkomen en groeien.
Dat betekent dat ook haar spieren weer zullen toenemen en zal ze straks ook weer wat steviger op haar benen komen te staan.
Mocht je twijfelen (ik ben uiteraard geen DA) dan zou ik het als ik jou was nog even navragen aan je eigen DA.

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 09:49

Ja, ben wel blij hierom. Sinds deze week zitten haar heupbeenderen al wat minder uit, er zit al een klein beetje vlees op. Rond haar schoft blijft ze voorlopig wel nog steeds erg ingevallen, alsook haar flanken. Maarja, alles op zn tijd, é...
Stillekesaan komt ook haar winterhaar er héél dunnetjes door, want ze staat echt niet dik in het haar. Zeker als je dit vergelijkt met mn haf en shet... of met andere paarden die je ziet langs de weg.
Haar hals is ook nog steeds maar een "dun streepje", maar denk wel dat dat ook in orde zal komen.
"Met tijd en boterhammen" zeggen ze bij ons altijd Cool

Rijan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:05

Amigo_tje : meid positief blijven denk hoe meer jij dat doet gaat je paard het ook doen klinkt raar
maar het is wel zo ! Haha!
een ik vind het en heele mooi merrie als ik er tegen was gekomen hat ik zekker het zelfde gadaan als jouw ! Haha!
echt toppie !ik zal het topic blijven volgen ik heb nu al veel verbeteringen gezien !
en ze kijkt ok blijer en wakkerder uit de ogen vind ik ! Haha!

gr charmayne

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 12:24

@ Rijan: je hebt wel gelijk. Ik moet positief blijven, al was het maar voor haar.
Ze is idd een mooie meid... in wording. Je moet echt door het schrale heen kijken. Nuja, als ze iets van haar vader mee heeft... Die was ook een pracht van een beest, jammer dat ie er niet meer is.
De moeder weet ik niet, vind geen foto van haar.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 13:46

Wie is haar moeder dan? En wie is haar vader?

Om haar wat door die verharing te helpen is zonnebloemolie ook goed, of gekookt lijnzaad.
Lijnzaad haalt meteen overtollig zand/modder uit haar darmen.

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 15:27

Ze is een dochter van wijlen Thomas 327. Moeder is Maaike van Aengwirden, 2de premie merrie.
Aan moeders kant allemaal 1ste premie's, stermerrie's, modelmerrie, ... Maaike is de enige in lijn met "maar" 2de premie.
Langs vaders kant is er genoeg bekend, denk ik.

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 08:25

Gisterenavond ben ik terug even bezig geweest met mn paardenmeisje. Ik moet zeggen dat ik iedere dag beetje meer aan haar heb.
Ik was haar been aan het verzorgen, manen beetje kammen. Je zag ze zo genieten, dat moest ik 2-3 weken allemaal niet doen zonder dat ze ongeduldig stond te zijn... Hyper!
Gisterenavond was ik ook even aan het kijken en voelen aan haar voeten. Ik herinner me dat ze een lichte vorm van mok had in haar kootholtes van achter. En toen ik bezig was te voelen en een korstje aan het aftrekken om te kijken wat voor kleur die had, bleef ze gewoon staan Haha! . Oortjes stonden mooi "op t gemak" en toen ik de zalf eraan smeerde, gaf ze ook geen kik.
Toen ik gedaan had, keek ze zo achterom met een blik van: "Awel, gedaan?" Clown

Ach, die lieve meid van me! Hoe kon ik ooit denken van haar weg te doen. Ze heeft nu al reeds mn hart gestolen Lovers ! Ik zou het nooit kunnen om haar dan na de winter toch weg te doen. Ik zal al een serieuze steen van mn hart moeten maken om haar veulen weg te doen Verdrietig .

Lakiesha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 19:23

Hoi Amigo_tje, wat een leuke foto van haar joh....en wat fijn dat ze steeds liever
wordt, ze krijgt gewoon het vertrouwen door jou terug. Wie weet wat haar allemaal
is overkomen. Maar ik vind de laatste foto erg lief.
Geef het allemaal de tijd en nooit overhaaste beslissingen maken, maar daar weet je ondertussen alles van Knipoog
Ik moet nog even bellen voor je, maar dat komt goed Knipoog
En met het veulen zal ook alles goed komen, alleen komt er inderdaad een moment waarop je afscheid
moet nemen (of je moet haar/hem willen houden)
Het zou ook wel leuk zijn als je tenminste weet wie de papa is van het veulen.

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 22:31

Citaat:
Het zou ook wel leuk zijn als je tenminste weet wie de papa is van het veulen

Ik denk dat ik de hoop om dat ooit te weten, wel mag laten varen... Verdrietig Hoe dat vrouwmens deed omdat ik da vroeg?!
Amai, precies of das zo'n abnormale vraag...

Heb deze avond een slobbertje gemaakt voor mn paardjes. Lijnzaad gekookt tot olie-achtige massa, in hun eetbak gedaan samen met appeltjes, hun brokken, zemelen en 3 witloofblaadjes elk. Laten afkoelen, paardjes op stal gezet en het hen gegeven.
Amigo was eerst maar voorzichtigjes, kleine hapjes, eerst es proeven. Domino was direct van: "waw, foooooood". Haha die rakker van me Afgod En Ceara, die snoof ernaar int begin, precies of twas de vijand Verward . Daarna es proeven, beseffen dat het mss wel lekker is en dan opeens, het kon niet vlug genoeg op zijn. Zo ook bij Amigo, die nam zo plots zo'n grote hap.
Nu, ben wel blij, het ging héél goe binnen bij die 3 Go jij! Go jij! . En Ceara, die vuile mie bij t eten. Ze nam zo'n hele berg in haar mond, knabbelde even, liet het trug uit haar mond vallen en at zo heel den tijd verder tot alles op was.

Zal deze weekend nog es wa foto's trekken ast goe weer is. Nu vind ik da ge al goeie veranderingen begint te zien...

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 08:25

Geweldig zoals ze alledrie genoten van hun eten!

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 12:45

Mn glucosamine is toegekomen. Tis van GlucoHorse en is héél goed tegen gewrichtsletsels, arthrose, ... We gaan er dan deze avond direct mee beginnen, zie. Ook mn shet gaat dees krijgen voor zn arthrose.
En mn hond die beginnende HD aan het krijgen is, mag dit ook hebben. Dus iederen blij en pijnloos Haha!

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 19:15

Dit is Ceara op 16/9/07, mager, humeurig en véél te mager. Ook was ze nog (roep)naamloos.
Afbeelding

Dit is ze nu, 28/10/07. Ze heeft een naam, haar humeur wordt iedere dag beter, haar gewicht komt er ook op t gemak bij. Ze glanst iedere week een beetje meer en ik heb de indruk dat haar been iets beter is nu.
Afbeelding
Als je goed kijkt, kan je hier zien hoeveel breder haar borst al geworden is. Het been steekt nu helemaal niet meer uit.
http://img118.imageshack.us/img118/3734/img0245vq7.jpg
Haar achterhand die al ietsje ronder wordt...
http://img134.imageshack.us/img134/3866/img0250ji5.jpg

Ziet ze er al geen stukken beter uit, mijn kleine meid? :9
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 01-02-09 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's ter illustratie, overige in link gezet.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 20:38

ik vind het mooi hoor, dat je haar zo'n goede tijd geeft!
ze knapt echt behoorlijk op!
en ook in karakter, lees ik, dat ze vertrouwen in je krijgt, hartstikke mooi allemaal!

Lakiesha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 21:09

Ze ziet er inderdaad al wat beter uit....en dat binnen een maand Go jij! Go jij!
Geweldig hoor en het zal alleen maar vooruit gaan, moet ook wel met die kleine
in haar buik. Ze is met april uitgerekend toch?
Ben toch zo benieuwd wat voor een schoonheid er uit zal komen *LOL*

Aims

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 23:40

Jaa je kan zeker zien dat ze al wat is aangekomen!! er schuilt gewoon een super mooie friese merrie in dr die er steeds meer uit komt!! Ik blijf het volgen Lachen hihi En veel succes verder!!

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 09:42

Thx Haha! !

Ze is nog niet superveel bijgekomen, maar ze staat wel duidelijk beter in haar vel. Haar spiermassa begint ook langzaam terug bij te komen en dat zie ik ook goed aan haar doeningen op de wei. Ze is veel actiever en zal al vlugger een drafje wagen. Ze is nog niet hoe ze moet zijn qua activiteit, maar dat moet ook niet. Ze moet zich ook niet forceren met dat been.

Wel heb ik de indruk dat haar been beter is. Ze krijgt 4 tot 5 x ( 24 u per keer) per week groene klei opgesmeerd, daarin zit symphytum tinctuur verwerkt dat goed is tegen botwoekering. Ze krijgt nu ook GlucoHorse en normaal moet dit ook goed werken. Normaal zou ik binnen een maand of 2 resultaat moeten zien van die GH. Het schijnt momenteel het beste product te zijn tegen gewrichtsproblemen.
Mn Shet krijgt dit trouwens ook, voor zijn arthrose. En mn hond die begint HD te krijgen, krijgt dit ook. Hoewel zij niet zo zot is van die appelsmaak Vork