Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Luusjee schreef:Je hebt ook de barok type fries .. (de wat oudere lichaamsbouw van een fries) maar je hebt ook de "gewone" bouw.. die gewone bouw is het meest geschikte denk ik. Onze merrie Distel komt niet verder dan L2 denk ik .. dat heeft ze bij de vorige eigenaar wel gelopen... Ik vind dat Friezen wel aanleg nodig hebben om in de dressuur te gaan.O ja .. en ik vind een Fries het mooiste paard wat er is.. en dan het liefst in zo'n mooie koets zitten
Karl66 schreef:Elk paard dat als rijpaard gebruikt wordt daar kan, sterker nog moet je dressuur mee rijden. Dressuur is in de basis simpelweg het trainen van een paard als rijpaard.
Dus moet je het dan ook gewoon lekker op wedstrijden kunnen laten zien. Maar het friese paard wordt als raspaard gefokt en niet als sportpaard, daardoor zal de gemiddelde fries minder geschikt zijn voor de topsport dan de gemiddelde KWPN-er die speciaal voor de sport gefokt worden. Natuurlijk zullen daar altijd uitzonderingen op zijn, maar het zijn en blijven uitzonderingen.
Als het friese paard het perfecte dressuurpaard zou zijn, dan reed de hele wereldtop op friezen. Vanwege de simpele reden dat zij niet in ras maar alleen in prestaties geïnteresseerd zijn. Vandaar dat zij voornamelijk op paarden uit sportstamboeken rijden.
De reden dat er zo weinig KWPN-ers echt hoog rijden heeft minder met de paarden zelf als wel met de ruiters te maken, die zijn niet goed genoeg. Tenslotte kan elk paard zonder lichamelijke of psychische problemen de Z2 halen (dus ook elke fries).
Karl66 schreef:De gemiddelde beginner kan beter op een fries, gelderlander of vergelijkbaar paard gaan rijden. Maar toch stappen de meeste op een Jazzje want ja een naam is ook belangrijk.
horseyfries schreef:Ok, dat is de ene kant van het verhaal. De andere kant is echter dat juist veel beginners wordt aangeraden voor een Fries te kiezen "omdat ze zo braaf van karakter zijn" en als ze dan uiteindelijk na de nodige rijlessen een beetje fatsoenlijk rondhobbelen bedenken ze dat ze dressuur met die Fries moeten gaan rijden waarna vervolgens alle KWPN fans roepen "zie je wel, die Fries kan het niet" terwijl ze als ze dezelfde persoon op een KWPN-er zo zagen rijden zouden zeggen dat het aan de ruiter lag en niet aan het paard....
Starbreeze schreef:horseyfries schreef:Ok, dat is de ene kant van het verhaal. De andere kant is echter dat juist veel beginners wordt aangeraden voor een Fries te kiezen "omdat ze zo braaf van karakter zijn" en als ze dan uiteindelijk na de nodige rijlessen een beetje fatsoenlijk rondhobbelen bedenken ze dat ze dressuur met die Fries moeten gaan rijden waarna vervolgens
alle KWPN fans roepen "zie je wel, die Fries kan het niet"
terwijl ze als ze dezelfde persoon op een KWPN-er zo zagen rijden zouden zeggen dat het aan de ruiter lag en niet aan het paard....
Juist ja idd!