mening over friezen in de dressuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 09:09

Als jullie eens goed zouden lezen in plaats van alleen maar te proberen mij op fouten te betrappen (het wordt een beetje zielig zo hoor) dan zou je zien dat ik het heb over dat Friezen in de sport kunnen presteren.
Dat is iets heel anders dan dat een stamboek als het FPS ("Wij", want ik ben er enthousiast lid van!) er alles voor over heeft om een goed sportpaard te fokken zoals alle andere open stamboeken dat wél hebben. Dat is immers ook de enige reden waarom ze niet open staan voor kruisen: dat ze een raspaardenfokkerij in eerste instantie zijn en pas in tweede instantie erachteraan komt of die raspaarden dan eventueel geschikt zouden zijn voor een bepaalde sport.

Als je zelf niets nuttigs meer in te brengen hebt in deze discussie, stop er dan gewoon mee hé!

xLaus_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 09:13

*zucht* weer zoiets, waarom zou het niet kunnen? dit is net zo'n standaart stelling als "haflingers kunnen niet springen" en dat kunnen ze wel, de ene gewoon wat beter dan de andere maar ze kunnen het, dat is presiec hetzelfde als friezen in de dressuur

xLuus

Re: mening over friezen in de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 09:37

Je hebt ook de barok type fries .. (de wat oudere lichaamsbouw van een fries) maar je hebt ook de "gewone" bouw.. die gewone bouw is het meest geschikte denk ik. Onze merrie Distel komt niet verder dan L2 denk ik .. dat heeft ze bij de vorige eigenaar wel gelopen... Ik vind dat Friezen wel aanleg nodig hebben om in de dressuur te gaan. O ja .. en ik vind een Fries het mooiste paard wat er is.. en dan het liefst in zo'n mooie koets zitten

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 10:01

Luusjee schreef:
Je hebt ook de barok type fries .. (de wat oudere lichaamsbouw van een fries) maar je hebt ook de "gewone" bouw.. die gewone bouw is het meest geschikte denk ik. Onze merrie Distel komt niet verder dan L2 denk ik .. dat heeft ze bij de vorige eigenaar wel gelopen... Ik vind dat Friezen wel aanleg nodig hebben om in de dressuur te gaan. O ja .. en ik vind een Fries het mooiste paard wat er is.. en dan het liefst in zo'n mooie koets zitten

Een fries IS een barok paard, zowel het oude als het nieuwe type, dus daar heeft het niets mee te maken

Barbara88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 19:13

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 09:29

Als ik op wedstrijd ga zie ik vaak dezelfde fries lopen in dezelfde proef als ik , en die fries presteert zeer goed hoor!

wendely

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 10:37

Ik heb de laatste pagina's niet meer bijgelezen..
Maar er werd geroepen dat een Fries waarschijnlijk nooit op de OS zou verschijnen.
Nu wil ik dit even mededelen:
Belg moet Fries paard naar de Spelen brengen.
HEMRIK-
Het Friese paard kan in de dressuursport veel meer bereiken dan nu het geval is. Om dat te bewerkstelligen is de stichting Fryso Huys opgericht. Het doel is met de Fries naar de Wereld Ruiterspelen in 2010 te gaan. Mogelijk zit er zelfs deelname aan de Olympische Spelen in 1012 in Londen in. Er is zelfs een Belgische Grand Prix ruiter aagetrokken die de Friezen gaat berijden.

De 28-jarige Peter Spahn verruilt het Belgische Beverlo-Beringen voor stoeterij het Swarte Paert in Hemrik. Daar gaat hij de paarden trainen. SZijn inkomen verkrijgt Spahn voorlopig eerst uit het geven van paardrijlessen.

Het uitbrengen van paarden op internationale wedstrijden kost veel geld. Sjoerd Jan Keuning van stichting Fryso Huys schat dat minimaal 40.000 euro per jaar nodig is. Maar met behulp van sponsors moet het amibitieuze plan haalbaar zijn, denkt Keuning 'It Fryske hynder docht it goed yn de dressuerj. Mar dochs slagget it krekt net om ek ynternasjonaal mei te draaien. It heaket dan ôf opt it jild'.

Met het binnehalen van de Belgische ruiter denk Keuning dat de plannen zullen slagen. Spahn rijdt al enige tijd op Granda-Prixniveau met de Friese hengst Adel en behoort in zijn land tot het A-kader. De jonge ruiter zal dan ook voor België blijven uitkomen. ''Mar mei de Fryske hynders dy't wij hjir foar him selekteare en dy't hy yn Hemrik trainen giet.'
Fryso Huys is naast Keuning onder ander opgericht door Sybren Minkema en Jolanda Schreuder uit Frieschepalen. Beiden rijden dressuur met Friese Paarden. Zij zullen de paarden voor Spahn selecteren. Zo zal Spahn de door Schreuder opgeleide dekhengst Jasper uitbrengen. Het doel is om in 2010 met een Fries paard deel te nemen aan de Wereld Ruiterspelen. ''Jo matte dochs in doel ha om nei ta te wurkjen. Dus miskien kinnen wy ek nei de Olympische Spelen'' zegt Keuning.
Fryso Huys heeft als thuisbasis Stoeterij het Swarte Paertin Hemrik. Het complex van oud bestuurslid van het Friesch Paarden Stamboek Freerk de Leeuw bood ook al onderdak aan marathonrijder Leo Kraaijenbrink en het Fries Vierspan.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 18:08

Nou succes ermee zou ik zeggen

En Wendely: het woordje nooit is nooit genoemd hoor

wendely

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 18:18

Er staat ook 'waarschijnlijk' voor he

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 23:18

Elk paard dat als rijpaard gebruikt wordt daar kan, sterker nog moet je dressuur mee rijden. Dressuur is in de basis simpelweg het trainen van een paard als rijpaard.

Dus moet je het dan ook gewoon lekker op wedstrijden kunnen laten zien. Maar het friese paard wordt als raspaard gefokt en niet als sportpaard, daardoor zal de gemiddelde fries minder geschikt zijn voor de topsport dan de gemiddelde KWPN-er die speciaal voor de sport gefokt worden. Natuurlijk zullen daar altijd uitzonderingen op zijn, maar het zijn en blijven uitzonderingen.

Als het friese paard het perfecte dressuurpaard zou zijn, dan reed de hele wereldtop op friezen. Vanwege de simpele reden dat zij niet in ras maar alleen in prestaties geïnteresseerd zijn. Vandaar dat zij voornamelijk op paarden uit sportstamboeken rijden.

De reden dat er zo weinig KWPN-ers echt hoog rijden heeft minder met de paarden zelf als wel met de ruiters te maken, die zijn niet goed genoeg. Tenslotte kan elk paard zonder lichamelijke of psychische problemen de Z2 halen (dus ook elke fries).

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 23:26

Karl66 ik ben het helemaal met je eens !

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 23:43

Karl66 schreef:
Elk paard dat als rijpaard gebruikt wordt daar kan, sterker nog moet je dressuur mee rijden. Dressuur is in de basis simpelweg het trainen van een paard als rijpaard.

Dus moet je het dan ook gewoon lekker op wedstrijden kunnen laten zien. Maar het friese paard wordt als raspaard gefokt en niet als sportpaard, daardoor zal de gemiddelde fries minder geschikt zijn voor de topsport dan de gemiddelde KWPN-er die speciaal voor de sport gefokt worden. Natuurlijk zullen daar altijd uitzonderingen op zijn, maar het zijn en blijven uitzonderingen.

Als het friese paard het perfecte dressuurpaard zou zijn, dan reed de hele wereldtop op friezen. Vanwege de simpele reden dat zij niet in ras maar alleen in prestaties geïnteresseerd zijn. Vandaar dat zij voornamelijk op paarden uit sportstamboeken rijden.

De reden dat er zo weinig KWPN-ers echt hoog rijden heeft minder met de paarden zelf als wel met de ruiters te maken, die zijn niet goed genoeg. Tenslotte kan elk paard zonder lichamelijke of psychische problemen de Z2 halen (dus ook elke fries).

Ik ben het een heel eind met je eens, alleen dat laatste?? Voor hoger dan de Z2 is toch echt wel wat meer nodig en dan merk je toch dat veel paarden tekort komen, hetzij lichamelijk, hetzij geestelijk. Ook KWPN-ers! Topruiters zoeken immers ook stad en land af naar echt getalenteerde paarden?

Natuurlijk hebben niet alle paarden evenveel talent voor dressuur en dus ook alle Friese paarden niet. Zoals we al vastgesteld hebben zijn er echter ook genoeg paarden die niet alleen het talent hebben, maar ook bewezen hebben op hoog niveau in de sport te kunnen presteren.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 23:53

Horseyfries, ik zei dat als reactie op de opmerking dat ik meen 1 op de 100 dressuurfriezen ZZGP loopt. De reden dat je dat percentage bij de KWPN-ers haalt is dat het gros in de basis op een KWPN-er rijdt en nooit verder dan de B/L komt. Dit heeft niks met de paarden maar alles met de ruiters te maken.

Het is wel zo dat de gemiddelde KWPN-er als sportpaard eerder geschikt zal zijn voor het ZZGP-werk dan de gemiddelde Fries als raspaard. Puur vanwege het fokdoel.

Gelukkig maar trouwens anders zou je binnen de korste keren een fries niet meer van een sportstamboekpaard kunnen onderscheiden.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 23:59

Ok, dat is de ene kant van het verhaal. De andere kant is echter dat juist veel beginners wordt aangeraden voor een Fries te kiezen "omdat ze zo braaf van karakter zijn" en als ze dan uiteindelijk na de nodige rijlessen een beetje fatsoenlijk rondhobbelen bedenken ze dat ze dressuur met die Fries moeten gaan rijden waarna vervolgens alle KWPN fans roepen "zie je wel, die Fries kan het niet" terwijl ze als ze dezelfde persoon op een KWPN-er zo zagen rijden zouden zeggen dat het aan de ruiter lag en niet aan het paard....

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 00:12

De gemiddelde beginner kan beter op een fries, gelderlander of vergelijkbaar paard gaan rijden. Maar toch stappen de meeste op een Jazzje want ja een naam is ook belangrijk.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 06:30

Ja is waar! Ik ben het met je eens Karl66!

maar mijn eigen Gelderse merrie is toch echt alles behalve een beginnerspaard! Maar het gaat hier over Friezen, wilde dit alleen even kwijt

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 06:43

Ik heb niet het hele topic gelezen maar moet wel lachen om deze uitspraak:

Anky zei dat friezen koudbloeden zijn en daardoor neit zover kunnen komen.

Friezen zijn toch echt officieel warmbloeden!

Foei anky

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 08:33

Karl66 schreef:
De gemiddelde beginner kan beter op een fries, gelderlander of vergelijkbaar paard gaan rijden. Maar toch stappen de meeste op een Jazzje want ja een naam is ook belangrijk.

En die stappen daarna ook héél snel weer af......

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 11:08

Of blijven dus in de B/L hangen.

Dus om weer even on topic te komen:

Gemiddeld genomen is de fries beter geschikt voor de basissport

Gemiddeld genomen is de KWPN-er beter geschikt voor de topsport

krumel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 11:14

er zijn natuurlijk bij alle rassen goede en minder goede paarden. Maar mijn instructrice rijdt nu een friese hengst op z2 niveau, en wil met hem (als ie dan nog niet verkocht is) ook door naar het ZZ-licht. Dus ja, ik denk dat er best wel friezen zijn die goed zijn voor de dressuur. Hoewel de aanleg van de gemiddelde kwpn-er voor de dressuur hoger zal zijn dan dat van de gemiddelde fries.

Starbreeze

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 13:50

horseyfries schreef:
Ok, dat is de ene kant van het verhaal. De andere kant is echter dat juist veel beginners wordt aangeraden voor een Fries te kiezen "omdat ze zo braaf van karakter zijn" en als ze dan uiteindelijk na de nodige rijlessen een beetje fatsoenlijk rondhobbelen bedenken ze dat ze dressuur met die Fries moeten gaan rijden waarna vervolgens alle KWPN fans roepen "zie je wel, die Fries kan het niet" terwijl ze als ze dezelfde persoon op een KWPN-er zo zagen rijden zouden zeggen dat het aan de ruiter lag en niet aan het paard....

Juist ja idd!

Barbara88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 16:44

Ik ben het helemaal eens met karl66

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 17:05

Starbreeze schreef:
horseyfries schreef:
Ok, dat is de ene kant van het verhaal. De andere kant is echter dat juist veel beginners wordt aangeraden voor een Fries te kiezen "omdat ze zo braaf van karakter zijn" en als ze dan uiteindelijk na de nodige rijlessen een beetje fatsoenlijk rondhobbelen bedenken ze dat ze dressuur met die Fries moeten gaan rijden waarna vervolgens
alle KWPN fans roepen "zie je wel, die Fries kan het niet"

terwijl ze als ze dezelfde persoon op een KWPN-er zo zagen rijden zouden zeggen dat het aan de ruiter lag en niet aan het paard....

Juist ja idd!

Als ik iemand op een Fries zie rijden, kijk ik naar hoe het paard loopt, maar ook hoe de ruiter of amazone em rijdt! Dat doe ik ook bij een KWPN-er.

En dan zeg je tegen mij dat ik generaliseer? Haha jaja ALLE KWPN fans... uhuh!

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:28

Om even een punt te maken heb ik inderdaad gegeneraliseerd ja, en ik ben slim genoeg om dat dan ook gewoon toe te geven..... Soms is iets erkennen heel wat simpeler dan tegen beter weten in blijven ontkennen namelijk!

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:34

Tuuurlijk!