Groninger

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Uums

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 19:04

Cynderella81 schreef:
Hoe groot is Gruno nu ongeveer? (en hoe groot is zijn mams?)

Prelude haalt net de 1.60m, geloof ik. Bij het IHW is ze 1.60m gemeten en bij het Groninger Paard ook zoiets (ofwel: 1.61m - 1 standaard cm voor het ijzer).

Vanochtend heb ik Gruno, zo goed en zo kwaad als het ging, gemeten. Hij komt tot 10 centimeter onder mijn sleutelbeen als ik klompen aan heb. Heel omslachtig en weinig exact, maar als je bedenkt dat ik 1.78m ben, dan zweeft Gruno nu rond de 1.35m, schatten we.

Ik had hem trouwens afgeleid met een emmer verse schilletjes. Gruno vond de emmer uiteraard leuker dan de schillen :

Afbeelding

De hengst van meneer Zwarteveen vond het allemaal niet zo boeiend :

Afbeelding

expiriment

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 01:55

Van alle goedgekeurde dekhengsten van de Ver.Het groninger Paard is deze week bloed afgenomen door een dierenarts verbonden aan de universiteit in Utrecht.Er schijnt een spierziekte te zijn ,waar diverse paarden aan zijn overleden.

Cynderella81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 06:51

@Uums; ja inderdaad een hele interessante meet-methode
Moet zeggen dat ik Gruno zo gezien die foto's eigenlijk al wat groter had verwacht.
Hij toont hoog vind ik, en hij lijkt behoorlijk lange stelten te hebben

(Super foto met die gekkebekketrekkende hengst!
En had Gruno misschien gehoopt dat er in de emmer iets lekkerders zat als schillen? )

@expiriment; is er ondertussen al meer nieuws over die mysterieuze ziekte? En weet jij toevallig ook wanneer (en onder welke omstandigheden) die paarden zijn overleden?

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 17:19

wat voor'n ziekte? en waarom bij hengsten van het groningerpaard?Ik heb helemaal niets gehoord van een spierziekte.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 22:03

Naar mijn beste weten is er één paard gestorven dat misschien (dus niet zeker) leed aan een ziekte die vaak (niet altijd) een erfelijke grondslag kent. Dat paard voerde wellicht een beetje Gronings bloed?

expiriment

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 00:23

Voor de goede orde ,de ziekte heet SCAD.het onderzoek word uitgevoerd door Dr.Cornelie Westermann van de faculteit der diergeneeskunde,hoofdafdeling gezondheidszorg paard.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 17:05

Ik heb inmiddels even met Frand de Bruijn gesproken en die vertelde dat het om een afstamming van Eendracht ging maardat het ene geheel vrijwillig onderzoek was.
Idd een heeel heel zeldzame ziekte

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 17:10

Oh, da's lekker!
Weet één van jullie ook wat ervoor consequenties zullen zijn wanneer Eendracht dit wel erfelijk blijkt door te geven?

Of wanneer het natuurlijk nog van een andere hengst afkomstig blijkt...
Misschien verder in de lijn via moeders kant? Of kan het alleen op directe nakomelingen worden overgegeven?
Ik heb al even gezocht, maar er is weinig over te vinden op het internet.

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 19:12

Hallo Allemaal

Ik moet toegeven dat ik toch een beetje schrok toen ik al de bovenstaande stukjes over "mysterieuze ziektes" las, maar het is me inmiddels een beetje duidelijker geworden( dank je Kim). Het bloedonderzoek blijkt, volgens mij, een vrijwillige deelname te zijn aan een onderzoek naar de ziekte in het algemeen, en niet zozeer binnen het Groninger Paard.
We hoeven ons dus, voor zover ik het begrijp, geen zorgen te gaan maken...

Maar om verdere misverstanden te voorkomen, is het misschien handig om niet te veel te gaan speculeren.

Straks gaan andere mensen nog denken dat het Groninger Paard getroffen / geveld is door een gevaarlijke/ besmettelijke ziekte...
Da's toch ook geen promotie?

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 08:34

Ik begreep dat het best allemaal mee valt. Het is vrij zeldzaam en voor zover bekend is er 1 paard doorgetroffen binnen het groningerpaard. Maar juist omdat de ziekte erfelijk zou zijn is het vreemd dat het er maar 1 is. Waarom hebben de ouders het van die merrie niet?

IHW keuring is trouwens verzet naar Ermelo!Blijft wel 6 augustus
Experiment ga jij nog heen?Kan ik half zusjes en broertjes van baldo spieken.

expiriment

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 12:35

Natuurlijk gaan wij naar Tolbert.Gisteren op de regionale keuring in Hoorn op Terschelling geweest.Veulenkampioen een nakomeling van Bascal uit een modelmoeder(afstamming niet helemaal duidelijk.Dagkampioen een driejarige merrie(Vader ONNO.S).Vier driejarige merries(vader onno.s),allemaal een eerste premie met minstens een 7 voor type.Er gaan zeker drie merries naar Woudenberg voor de centrale keuring.Alle veulens van(Eboniet) hadden een eerste premie.Voor liefhebbers van het groninger type paard is Terschelling het paradijs.Helaas worden hier weinig dressuurwedstrijden gereden,maar 17 startkaarten aangevraagd dit jaar.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 16:26

Kijk dat is leuk nieuws!Maar ik bedoelde of je nog met paarden naar de IHW keuring ging.

expiriment

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 17:12

Is de ihw keuring nu definitief in ermelo..? Ik heb geen paarden voor deze keuring.Ons merrieveulen gaat naar de centrale keuring van het groninger paard op 20 augustus a.s in Woudenberg.In Tolbert zijn op dit moment meer als veertig aanmeldingen,hopelijk blijft het mooi weer .

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 18:38

Jep Jammer was wel benieuwd naar Baldo zijn half broers en zusjes.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 20:05

Heeft er iemand wat meer info over de keuringen? Waar het is, hoe laat enzo? Staat het misschien op een site?

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 22:24

http://www.ihwstudbook.com
keuring is het federatie terrein te ermelo op 6 augustus en begint om 9.00 met stamboek opname.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anouk heeft mijn pennypaardje uitgeprobeerd

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 05:38

Thanx Nimber! Leuke foto's trouwens en een verschrikkelijk mooi paard heb je

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 07:37

Thanx ben er ook erg trots op Volgende week zondag hebben we ons M1 debuut en gaat anouk ook mee met Olympic(v. Orbaldo) gezellie dus

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 07:39

Hey mooie foto's Nimber. Dat is pas genieten met zo'n hengst!!!

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 11:45

Een paar maanden geleden heb ik een merrie gekocht, Sonja een SW merrie. Gisteren is ze aangekomen vanuit Duitsland.
Afbeelding

Sonja is op dit moment 3 jaar en is voor de wagen ingereden. De vader van Sonja is de Moritzburger hengst Colombo.

Afbeelding

Haar moeder is de merrie Sarah (later omgedoopt tot Blacky) v. Elton.

Afbeelding
Blacky met Sonja haar halfzus Sissi.

Afbeelding

De merrie Blacky (ex Sarah) is een halfzus van de hengst Esprit. Beide komen ze uit de merrie Senta.

Blacky bracht ook de goedgekeurde hengst Caruso v. Colombo. Dit is een volle broer van Sonja. Caruso werd kampioenshengst van de nieuwe jaargang.
Afbeelding

De merrie is gedekt door de hengst Earl en is drachtig.
Afbeelding

Fokkers van Sonja zijn Herbert en Sabine Eibel.
Ik ken Sonja al vanaf dat ze een veulen is en weet dat al Herbert zijn paarden fijne en lieve werkpaarden zijn. Ik heb haar in de hoofdzaak voor de fokkerij gekocht en wil proberen met haar en nieuwe vrije lijn in Nederland te stichten. Ik ben Herbert en Sabine heel dankbaar dat ze de merrie aan mij wilden verkopen.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 13:14

gefeliciteerd Yootha dat ze eindelijk in Nederland is! Ik heb haar als 2 jarige gezien en vond het toen ook een erg leuke merrie. Niet zo knap als mijn eldo natuurlijk
Weet iemand nog een merrieveulen te koop?
Belde vandaag iemand voor Indra maar aangezien ze al verkocht is. Zou even verder zoeken voor haar

expiriment

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 13:07

Eindelijk zijn de fotos van de regionale keuring in Tolbert op internet.www.feelfreefoto.nl.Met supermooie fotos van de Onnos dochters en zonen.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 07:39

hey experiment weet jij nog een merrieveulen te koop?

expiriment

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 12:14

ja,wij zoeken nog een liefhebber voor een supermooi merrieveulen.Volle zuster van Odessa,oliene,omar,olivier,(allemaal nationaal veulenkampioen woudenberg) ouders(onnosxlucettexloek)

sara0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 17:42