CPL topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 08:28

het topic sterft een beetje geloof ik,

nu heb ik laatst mijn paard z'n tanden laten doen. de tandarts was ook dierenarts en had haar afstudeer onderzoek gedaan naar CPL. ze heft in Belgie mee gedaan aan een groot CPL onderzoek. ze kon me dan ook wat vertellen over het verloop en de behandeling.

ze gaf aan dat je vooral de sokken moet laten zitten als het kan en de huid vet te houden. vooral niet wassen als er geen wonden zijn. verder gaf ze aan dat het bij hele jonge paarden al wordt geconstateerd en dat ik veel geluk heb dat hij er amper last van heeft.

veel beweging is heel belangrijk end agleijkse verzorging. er is schijnbaar nooit een correlatie aangetoond tussen voer en cpl. ze rade me wel aan om zo sober mogelijk te voeren.

Anoniem

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 08:33

Hier is gisteren weer een injectie gegeven tegen mijt.
Ik merk echt dat Kim er steeds meer last van krijgt.
Ook moeten we weer wassen met Byemite.
Sokken moeten er bij Kim helaas wel af om goed op de huid te komen.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 08:42

Baluh KBK, hopelijk is ze er snel vanaf. misschien als ze langzaam weer aan het werk gaat dat het dan beter wordt.

hier worden de korsten ook steeds erger. nu heb ik zelf een mengsel gemaakt van sudocreme, ballistol en uiervet. tot nu toe werkt het goed voor de korsten.

ne heeft hij een raar plekje ontwikkelt bij de uitgang van zijn koker richting de navel. het jeukt en is schilverig. nu heb ik mhet mengsle erop je daan en de jeuk en de schilvers zijn weg. hopend at dit zo blijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 08:44

Ze is al weer rustig aan het werk.
Ik merk vooral dat de last toeneemt naarmate de injectie weer uitwerkt.

Fijn dat jouw middeltje goed werkt. :j

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 08:47

en die injecties zijn niet niks! dan zou je bijna denken dat er een andere oorzaak is. het voelt een beetje als symptom bestrijding. dat is het frustrerende hieraan dat er geen duidelijke oorzaak is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 08:48

Dat is het inderdaad ook...

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 09:13

Haar echt beweging geven dmv rijden is nu natuurlijk ook nog lastig met het veulen. Longeer je haar wel eens? Als de een haar longeert en de ander ervoor zorgt dat het veulen de boel niet kan verstieren, dan kun je haar wel heel goed en gedoseerd laten bewegen. Is ook goed voor haar figuur :))

Voer je haar ook iets bij als kleefkruid en/of brandnetel of iets anders wat helpt bij het zuiveren? Of anders een keer een drainagekuur? Ze krijgt nu natuurlijk flink gif ingespoten, dat is ook al een aanslag voor haar lichaam. Mag ze trouwens wel ingespoten worden nu met een veulen aan de voet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 09:16

We rijden ook af en toe zonder veulen. :j
Dierenarts die gisteren kwam vond haar ook mooi op gewicht, niet te dik en niet te dun.
En als ze niet ingespoten mocht worden met veulen, had ik dat natuurlijk niet laten doen. :o
Zowel Kim als baby zijn me alles waard en daar laat ik niet zomaar iets in spuiten.
Ze krijgt verder niks bijgevoerd, maar kan wel eens kijken naar de dingen die je opnoemt!

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 09:19

wat is haar ransoen dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 09:21

Vrij arm gras en als ze thuis staan krijgt ze hooi bijgevoerd.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 09:23

eventueel een vitamin brok om tekorten aan te vullen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 09:23

Ze heeft merriebrok bijgevoerd gekregen, maar ze geeft nu niet aan dat ze iets extra's nodig heeft.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 09:27

hmm ok, persoonlijk bied ik het altijd aan. het is ongezoet en hij neemt ervan wat hij nodig heeft en laat de rest liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 09:30

Denk dat dat bij Kim niet zo handig is, zij komt heel snel aan.
In het begin na de bevalling gaf ze wel heel duidelijk aan dat ze behoefte had aan iets extra's, maar dat is in de loop der tijd afgenomen en wij zijn er dus ook geleidelijk aan mee gestopt.
Mocht ze toch weer aangeven iets nodig te hebben, krijgt ze dat natuurlijk gelijk. :)

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 09:35

nee begrijp ik. je kent je paar dnatuurlijk het best.

hier ligt altijd haysters healthy herbs en reformin plus in de voeder bak. hij neemt wat hij nodig heeft en laat de rest liggen. toen ik ermee begon was hij te mager. toen ant hij alles op wat ik hem gaf. direct alsof het zoete koek was. nu ruikt hij eraan en tilt zijn neus op en begint ana zijn hooi. echt ideal moet ik zeggen.

kan me voorstellen dat het anders is als ene paard snel dik wordt en alles gelijk op blijft eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 09:37

Ja inderdaad. :j
Ze krijgt overigens wel regelmatig een mineralensteen, daar likken ze aan naar behoefte.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 10:21

Ik zou dan zeker kijken naar iets als kleefkruid/brandnetel. Dat zuivert, maar aangezien het gewoon gedroogde kruiden zijn komen ze er ook niet van aan. Van een goede vitaminekorrel overigens ook niet :) Ze komen eerder aan van te rijk ruwvoer of te vol krachtvoer.

En ze heeft al CPL he, dus dan lijkt me dat haar lichaam juist wél ondersteuning nodig heeft :)

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 10:22

Hoe geef je dat kleefkruid en brandnetel? Pluk je dat zelf of heb je daar poeders voor?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 10:26

Ha je kunt het plukken, maar ik ben van de makkelijkere variant: gedroogd van de Paardendrogist. Ze eten het heel makkelijk op :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 10:27

Ik zal daar eens naar kijken. :j
Kim is wel behoorlijk kieskeurig, maar kan het natuurlijk altijd proberen.
Lijkt me sowieso dat het geen kwaad kan.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 10:28

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 10:33

Idd, brandnetel en kleefkracht gedroogd geven, of als thee ;) Zou ik zeker proberen Tineke!
Maar de spuiten helpen dus wel? Bij Fleur deed het toen maar 3 weken iets en erna leek t erger terug te komen, dus maar 2x gedaan en daarna mee gestopt. Dan konden we bezig blijven. Dus op zoek gegaan naar volgend iets.

Tineke, kan je ook nog adviseren op Ellen van Zenzicare.nl een mailtje te doen. Zij weet waanzinnig veel van kruiden en hun werkingen bij allerlei kwaaltjes en kan je vast goeie tips en adviezen geven.
Ze heeft mij en Tych echt supergoed geholpen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 10:35

Prijs valt ook nog mee. :j

Bedankt voor de tip, Janneke!
Zal ik eens doen. :j

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 10:51

Ja en je doet er ook echt wel even mee. Flynn krijgt twee schepjes van elk, maar mijn voorraad slinkt nog niet echt :))

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 10:58

Bij mijn paard hielp het spuiten ook niet. Daar knapte het ook eerst iets van op en daarna werd het erger.

Ik heb mijn meisje moeten laten gaan, deels door de CPL. Ze had sesamoïdose, waarbij ze eigenlijk zo min mogelijk beweging moest hebben. Helaas kon ik de vieze drek in de plooien alleen goed oplossen door naar het strand te gaan en daar de benen te wassen. In totaal waren we dan een uurtje op pad, maar ook dat werd te veel. We hebben het een tijdje aangezien zonder spoelen in zee, maar dat was echt te vies. Helaas zat een leven op de wei alleen er dus niet in :(