Voor wie het verder wil uitpluizen, ik heb geen linkjes met bron info, maar heb toen wat gegoogled in het Engels.
@ Nouvel, ik hoor het eigenlijk ook van iedereen die een witte heeft...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lusitana schreef:Melanomen kunnen genetisch voorkomen, het gen is toevallig in Portugal ontdekt, maar het komt bij alle rassen en alle kleuren voor.
keona schreef:Luckystory schreef:Welke hengst had jij dan eventueel op het oog Keona? ( of welk type? )
Ik vind jou hengst wel mooi maar vind deze kont niet mooi,en als je dan toch een hengst kiest moet hij ook perfect zijn.
de hengst die wij gezien hebben ook effe gesproken met zijn rijder.was geloof ik 5jr en had gewonnen in zijn categorie in portugal nog niet ggk,maar dat zou in 2017 gaan gebeuren.prachtige valk met veel wit aan zijn hoofd en ook witte benen.
?... de tunes was de fokstal,heb boekjes en info ervan mee genomen.
keona schreef:Lusitana schreef:Melanomen kunnen genetisch voorkomen, het gen is toevallig in Portugal ontdekt, maar het komt bij alle rassen en alle kleuren voor.
Als een paard dat niet schimmel is een elanoom krijgt is het kwaad aardig en bij schimmels is et goedaardig.dit is wat ik begreep.maar het komt vooral bij schimmels voor.en is dus eigenlijk wel kleur gebonden schimmel.
Nouvel schreef:ach wij hebben hier ook niet allemaal een gelder of een fries...
Lusitana schreef:Nouvel schreef:ach wij hebben hier ook niet allemaal een gelder of een fries...
Da´s waar.![]()
Maar hier zijn verhoudingsgewijs niet zoveel paarden van uitheemse rassen in het land (behalve bij de springruiters waar ze de boventoon voeren) vergeleken Nederland. Beetje te vergelijken met zo´n 100 jaar geleden in Nederland ofzo.
Maar wel Lusitanos gehad en heb ze om me heen dus ik vind het wel leuk om een beetje mee te doen in het topic.
keona schreef:Nou als ik de ellende van mijn vriendin met haar lopende tumor zie.zeg ik ja ik zou een schimmel pre of lusitano laten staan.het scheelt dat het misschien ook een kleur is die ik niet zo mooi vind
Lusitana schreef:keona schreef:Nou als ik de ellende van mijn vriendin met haar lopende tumor zie.zeg ik ja ik zou een schimmel pre of lusitano laten staan.het scheelt dat het misschien ook een kleur is die ik niet zo mooi vind
Ik begrijp terughoudendheid als je zoiets meemaakt, maar de kans dat je dat bij een andere kleur krijgt is ook aanwezig. Of een geheel ander slepend probleem.Er zijn nu eenmaal geen garanties dat een bepaald paard nooit iets zal krijgen....
Waar het mij om gaat is dat er een ongegronde angst heerst, in Nederland met name, dat zo´n beetje alle schimmels wel last krijgen van melanomen. Terwijl het echt niet algemeen is, ook al is de kans er op groter dan bij andere kleuren, en ze zijn ook lang niet altijd hinderlijk, en de kans op een kwaadaardige is al helemaal klein.
Overigens hebben andere paarden met veel wit, zoals bonten, daarop ook meer kans en toch laat men bonten er niet om staan....
De weerstand om een schimmel aan te schaffen hangt dus ook samen met voorkeur of afkeer, zoals je zelf ook al zegt, van bepaalde kleuren. Het is dan gewoon een extra duwtje om het dan maar niet te doen.
Het is ieders goedrecht om te gaan voor een kleur die ze aanstaat, maar schimmels laten staan omdat ze misschien ooit melanomen zouden kunnen krijgen, vind ik zelf ver gaan.
Citaat:Om verschillende redenen en verschillende selectiecriteria in de afgelopen driehonderd jaar, zijn de kenmerken van de paarden met Andalusische oorsprong verwijderd van die van de paarden in Portugal, de laatste is het dichtstbij het originele Iberische paard, waar ze van afstammen, gebleven.