lusitano praat en foto,s

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 21:52

Nou ik heb me er niet zo heel erg in verdiept, maar ik heb wel gelezen dan UV wel invloed heeft. Het is immers toch een huidtumor. Wil niet zeggen dat ze het in een zonnig land meer hebben, maar het heeft wel verband.

Voor wie het verder wil uitpluizen, ik heb geen linkjes met bron info, maar heb toen wat gegoogled in het Engels.

@ Nouvel, ik hoor het eigenlijk ook van iedereen die een witte heeft... :(

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 22:04

ja je hoort het heel veel met witte lusitano's, ik heb eigenlijk geen idee of het dan bij witte lusitano's weer erger is/vaker voor komt dan bij witte paarden van andere rassen

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 22:15

Dat zou ik ook niet weten. De meeste witte paarden die ik ken zijn nou eenmaal Lusitano! :D Bij de KWPNer was de schimmelkleur nooit zo populair...

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 22:26

Wij hebben een oudere schimmel (geen lusitano) die geen melanomen heeft. Dus het kan wel.
Het is wel een heterozygote schimmel. Hij is ook redelijk lang donker gebleven. Hij wordt 16 dit jaar en is nog steeds niet helemaal wit. Zit hier en daar nog wat grijs aan.
Ik hoor vaker dat homozygote schimmels er meer risico's op hebben. En dan is het wel logisch dat het bij lusitano's meer kan voorkomen omdat schimmel een veel voorkomende kleur is bij dit ras en er als gevolg daarvan ook meer homozygote schimmels tussen zitten waarschijnlijk?

Dit gezegd zijnde ken ik ook wel een heterozygote lusitano schimmelmerrie die melanomen heeft. Niet zo extreem. Maar haar moeder had het wel behoorlijk erg. Dus mogelijk zit er daar ergens ook wel een erfelijke factor?

CinnamonHM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 22:30

Mr bo opweg naar de spaanse pas :p
Afbeelding

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 22:54

Melanomen kunnen genetisch voorkomen, het gen is toevallig in Portugal ontdekt, maar het komt bij alle rassen en alle kleuren voor.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 00:15

Lusitana schreef:
Melanomen kunnen genetisch voorkomen, het gen is toevallig in Portugal ontdekt, maar het komt bij alle rassen en alle kleuren voor.

Als een paard dat niet schimmel is een elanoom krijgt is het kwaad aardig en bij schimmels is et goedaardig.dit is wat ik begreep.maar het komt vooral bij schimmels voor.en is dus eigenlijk wel kleur gebonden schimmel.

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 13:18

Klopt inderdaad! De tijd is zo hard gegaan!
Bijna 2 jaar gezocht naar een geschikte hengst en nu wordt hij alweer bijna 4 :j

keona schreef:
Luckystory schreef:
Welke hengst had jij dan eventueel op het oog Keona? ( of welk type? )

Ik vind jou hengst wel mooi maar vind deze kont niet mooi,en als je dan toch een hengst kiest moet hij ook perfect zijn.
de hengst die wij gezien hebben ook effe gesproken met zijn rijder.was geloof ik 5jr en had gewonnen in zijn categorie in portugal nog niet ggk,maar dat zou in 2017 gaan gebeuren.prachtige valk met veel wit aan zijn hoofd en ook witte benen.
?... de tunes was de fokstal,heb boekjes en info ervan mee genomen.

Bedoel je niet Resina Antunes? Van Dólar do Penedo? Gereden door Bruno? Die hengst heb ik zelf namelijk ook gezien in Portugal in de kerstvakantie 2014. Heel gaaf dier! Wilde ik onze valk merrie door laten dekken maar het contact verliep nogal moeizaam.

Ik wilde overigens zelf ook wat meer bolling, ik ben toen voor Hanoï gegaan (zoon van Nilo aka Mr. Convex hoofd) maar zijn bloedlijnen in combinatie met die van mijn merrie hebben dat juist niet opgeleverd. Al moet ik zeggen dat het hoofd van Hèrmes het afgelopen half jaar een stuk ras typischer is geworden.

CinnamonHM: Wat leuk een naamgenootje van mijn Urtiga!! Onze Urtiga heeft nog nergens last van, maar het komt bij schimmels wel heel vaak voor inderdaad! Het is vooral geluk hebben, zeker als ze inwendig zitten kan het grote problemen opleveren.. Nu moet ik wel zeggen dat zij nu nog steeds niet helemaal wit is en 15 wordt dit jaar. Geen idee of het vroeg of laat verkleuren invloed heeft.
Keona het is bij een schimmel zeker niet altijd goedaardig hoor! En bij een andere kleur niet altijd kwaadaardig :)

Enige minpunt van Spartacus vond ik inderdaad ook zijn billen! Voor mijn merrie zou ik voor een hengst moeten gaan met héél veel Veiga bloed, ze is zelf bijna volledig Coudelaria Nacional, dus mochten we ooit nog gaan dekken dan zit ik meer aan Rouxinol JGR te denken!

Afbeelding

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 13:25

De valk die ik bedoelde, winnaar in Golegã

Afbeelding

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 14:09

Eefiepeefie schreef:
De valk die ik bedoelde, winnaar in Golegã

[ Afbeelding ]

Ja dit is de hengst die ik bedoel

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 16:41

Oh ja die zie ik geregeld voorbij komen op de FB van Bruno. Misschien hem lief aankijken voor een rietje??!!! :o ;)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 17:53

Jessix schreef:
Oh ja die zie ik geregeld voorbij komen op de FB van Bruno. Misschien hem lief aankijken voor een rietje??!!! :o ;)

Haha zouden daar rietjes van zijn.want is nog niet ggk

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 19:09

Oh ik was er vanuit gegaan dat hij goed gekeurd was.. Sorry! Verdiep me nooit zo in hengsten.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:06

keona schreef:
Lusitana schreef:

Als een paard dat niet schimmel is een elanoom krijgt is het kwaad aardig en bij schimmels is et goedaardig.dit is wat ik begreep.maar het komt vooral bij schimmels voor.en is dus eigenlijk wel kleur gebonden schimmel.

Het laten staan van een schimmel met de angst ervoor vindt ik persoonlijk overdreven. Zo groot is de kans nou ook weer niet.

Het is wel grappig dat ik in Portugal woon en geen Lusitanos heb. Wel 1 cruzado in de kost (die te koop is en dus niet blijft) maar dat is tussen 4 andere paarden/pony wel weinig... :D .

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:09

ach wij hebben hier ook niet allemaal een gelder of een fries... :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:20

Nouvel schreef:

Da´s waar. :D

Maar hier zijn verhoudingsgewijs niet zoveel paarden van uitheemse rassen in het land (behalve bij de springruiters waar ze de boventoon voeren) vergeleken Nederland. Beetje te vergelijken met zo´n 100 jaar geleden in Nederland ofzo.

Maar wel Lusitanos gehad en heb ze om me heen dus ik vind het wel leuk om een beetje mee te doen in het topic.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 01:04

Lusitana schreef:
Nouvel schreef:

Da´s waar. :D

Maar hier zijn verhoudingsgewijs niet zoveel paarden van uitheemse rassen in het land (behalve bij de springruiters waar ze de boventoon voeren) vergeleken Nederland. Beetje te vergelijken met zo´n 100 jaar geleden in Nederland ofzo.

Maar wel Lusitanos gehad en heb ze om me heen dus ik vind het wel leuk om een beetje mee te doen in het topic.

Nou als ik de ellende van mijn vriendin met haar lopende tumor zie.zeg ik ja ik zou een schimmel pre of lusitano laten staan.het scheelt dat het misschien ook een kleur is die ik niet zo mooi vind

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 14:09

keona schreef:
Nou als ik de ellende van mijn vriendin met haar lopende tumor zie.zeg ik ja ik zou een schimmel pre of lusitano laten staan.het scheelt dat het misschien ook een kleur is die ik niet zo mooi vind

Ik begrijp terughoudendheid als je zoiets meemaakt, maar de kans dat je dat bij een andere kleur krijgt is ook aanwezig. Of een geheel ander slepend probleem.Er zijn nu eenmaal geen garanties dat een bepaald paard nooit iets zal krijgen....

Waar het mij om gaat is dat er een ongegronde angst heerst, in Nederland met name, dat zo´n beetje alle schimmels wel last krijgen van melanomen. Terwijl het echt niet algemeen is, ook al is de kans er op groter dan bij andere kleuren, en ze zijn ook lang niet altijd hinderlijk, en de kans op een kwaadaardige is al helemaal klein.

Overigens hebben andere paarden met veel wit, zoals bonten, daarop ook meer kans en toch laat men bonten er niet om staan....

De weerstand om een schimmel aan te schaffen hangt dus ook samen met voorkeur of afkeer, zoals je zelf ook al zegt, van bepaalde kleuren. Het is dan gewoon een extra duwtje om het dan maar niet te doen.

Het is ieders goedrecht om te gaan voor een kleur die ze aanstaat, maar schimmels laten staan omdat ze misschien ooit melanomen zouden kunnen krijgen, vind ik zelf ver gaan.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 14:30

Lusitana schreef:
keona schreef:

Ik begrijp terughoudendheid als je zoiets meemaakt, maar de kans dat je dat bij een andere kleur krijgt is ook aanwezig. Of een geheel ander slepend probleem.Er zijn nu eenmaal geen garanties dat een bepaald paard nooit iets zal krijgen....

Waar het mij om gaat is dat er een ongegronde angst heerst, in Nederland met name, dat zo´n beetje alle schimmels wel last krijgen van melanomen. Terwijl het echt niet algemeen is, ook al is de kans er op groter dan bij andere kleuren, en ze zijn ook lang niet altijd hinderlijk, en de kans op een kwaadaardige is al helemaal klein.

Overigens hebben andere paarden met veel wit, zoals bonten, daarop ook meer kans en toch laat men bonten er niet om staan....

De weerstand om een schimmel aan te schaffen hangt dus ook samen met voorkeur of afkeer, zoals je zelf ook al zegt, van bepaalde kleuren. Het is dan gewoon een extra duwtje om het dan maar niet te doen.

Het is ieders goedrecht om te gaan voor een kleur die ze aanstaat, maar schimmels laten staan omdat ze misschien ooit melanomen zouden kunnen krijgen, vind ik zelf ver gaan.

ja dat is jou goed recht.ik heb zelf 3 bonte en nooit problemen.ken ook schimmeltjes wel bv welsh pony,s die ik wel zou kopen,omdat ik het daar nog nooit bij heb gehoord.maar bij de lusitano,s en pre,s hoor je het heelveel dus ik zou er inderdaad geen kopen,maar dat is mijn recht o dat te zeggen,zou het ook nooit iemand aanraden.en gezondheid van andere medische dingen heeft ook met heelveel factoren te maken

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 14:59

En kijk, dat nooit aanraden is dus waar ik zo´n probleem mee heb.
JIJ bent er huiverig voor, om welke redenen dan ook, en daar heb ik ook nog begrip voor, maar daarmee hoef je nog niet de Iberische schimmel op zich in een kwaad daglicht te stellen door je angst door tegeven.
Je hebt tenslotte te maken met een zeer persoonlijk ervaring. Je kent niet alle schimmels van de wereld om een goed te weten hoe het zich verhoud onder schimmels van diverse achtergronden.
Je kent ook niet alle Iberische schimmels in de hele wereld om na te gaan hoevaak het voorkomt onder hen en hoe groot de kans is.
Je baseert een en ander zuiver op een paar paarden die je kent en misschien wat horen zeggen erbij.
Dat is allemaal prima, maar je kunt het niet als feit gaan verspreiden dat Iberische schimmels allemaal melanomen gaan krijgen of die kans veel groter is dan bij andere schimmels ....
En dan is het ook nog aan de ander die er een wil kopen om te bepalen of ze het risico willen nemen. Dat is hún goedrecht.

Er is een verschil tussen mensen opmerkzaam maken op een risico (ik snap volkomen dat iemand dat wil doen) en gewoon afraden een schimmel te kopen....
Het kan wel het ideale paard voor ze zijn dat bovendien nooit melanomen ontwikkeld of niet in een mate dat het hinderlijk is...

Ik neem wel mee dat "niet aanraden" niet gelijk hoeft te staan aan "afraden" , trouwens.

Ik wil niet overkomen als een lastige drammer en de sfeer verpesten, en je hoeft dingen niet persoonlijk op te vatten, ik wil alleen dan men niet overdreven angstig is of wordt voor melanomen bij Iberische paarden.
Ik denk dat de mensen die deelnemen aan het topic wel hun eigen ervaringen hebben waar ze conclusies uittrekken, maar er zijn ook altijd meelezers die misschien een scheef beeld krijgen als er geen tegenwoord komt... Dus daar zorg ik dan mede voor, kunnen die ook hun eigen conclusies trekken.
Ik denk dat het belangrijk is dat er meerdere en verschillende meningen zijn om tot een goed beeld te kunnen komen.

Niet dat je denkt dat ik iets tegen jouw mening in het byzonder heb of denk dat mijn mening de enige is die klopt ofzo.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 15:37

De kans op melanomen is meer aanwezig bij paarden met een schimmelgen. Het gaat dus niet om een ras maar om het schimmelgen. Iberische rassen zijn veelal schimmel, vandaar dat het bij die rassen meer voorkomt, lijkt me logisch als zoveel procent van een ras schimmel is. De schimmels die ik ken, ook allemaal Iberisch, hebben vrijwel allemaal na een bepaalde leeftijd melanomen gekregen. En nee, ik ken uiteraard niet alle schimmels van de hele wereld. ;)

Bij bont heb ik het niet eerder gehoord. Volgens mij gaat het ook niet om veel wit, maar echt het schimmelgen.

Melanomen komen veel voor op de anus. Een deel zit aan de buitenkant, maar vaak zit er nog meer binnen. Dat kan zeker wel complicaties opleveren. Ook rondom de ogen geeft het natuurlijk problemen. Persoonlijk ken ik ook al een aantal personen die er wel degelijk problemen van hebben ondervonden bij hun paard. Die paarden hebben ook verder onderzoek gekregen op een kliniek waarbij ook geconstateerd is dan een groot deel van een melanoom inwendig zit.

Wat iemand met die informatie doet, moet iemand zelf weten. Er is van alles over te lezen via internet en je kan uiteraard enkele mensen vragen naar hun ervaringen. Of je daarvoor een paard laat staan moet je ook zelf weten.

Persoonlijk heb ik het liever niet, maar ik zou niet perse een goed paard om die reden laten staan.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 16:22

Melanomen komen ook eerder voor bij paarden met veel wit (of weinig pigment) omdat die meer melanocyten hebben in de huid, aldus de artikelen erover.
Er zijn verschillende soorten melanomen met verschillende oorzaken en verloop.

Verdunde kleurtjes staan er ook om bekend, maar die winnen in populariteit.

Er bestaan ook nog sarcoïden die te maken hebben met een virus infectie.
We gooien het nu allemaal op de grote hoop "melanomen" omdat we nu eenmaal geen veeartsen zijn, maar hoe erg een en ander is hangt natuurlijk wel af van de soort en de plek.

En inderdaad komen de meeste pas op latere leeftijd opzetten. Dit kan ook uitmaken in de keuze, omdat sommigen nou eenmaal niet hun paarden houden, maar slechts een paar jaar hebben.

De complicaties aan de binnenkant zijn inderdaad niet te onderschatten, dit betekent meestal dat helaas euthanasie de beste uitweg is.

Persoonlijk ken ik trouwens 1 Lusitano schimmel en een Nederlandse pony schimmel en een Scandinavische vos met melanomen, over ruwweg 30 jaar genomen. (Daarvoor lette ik er niet op.)
Alle andere schimmels hier die ik ken en heb gekend hebben of hadden geen melanomen. Mijn plaatje is dus weer anders, vandaar dat mijn angst ervoor niet zo groot is.

De vraag die in me opkomt is of de paarden die jij kent, Jessix, gerelateerd zijn? Of liever hoe nauw, want als je ver genoeg terug gaat zijn ze allemaal wel familie...

Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik eenzelfde soort tegenzin heb naar een bepaald paardenras om een bepaalde reden waar ik verder niet op in zal gaan omdat het geen Lusitanopraat is, vandaar dat ik het op zich best snap als iemand er voor past.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 16:35

Ik denk dat het vooral bij de lusi en pre voor komt omdat ze vroeger vooral graag schimmels zagen,en steeds schimmel op schimmel gefot werd en dus ook veel homozygoten.bij de andere rassen waar soms eens een schimmel geboren word is dit niet schimmel op schimmel op schimmel.ik weet niet of het daar door ook komt dat het bij deze rassen veel voorkomt.maar bv honden de am staff bv daar heb je blauw van kleur zeer geliefd en blauw op blauw geeft ook blauwe pups maar deze honden waar steeds blauw op blauw gezet is zouden vaker huid aandoeningen krijgen.dus misschien dat dit wel ook zo iets is. En het niet aanraden,zou bij mij betekenen dat ik zeg hoe en wat en dat ze het paard wel na moeten kijken,want je krijgt ze ook de verzekering niet in met veel melanomen.en ik weet dat veel da ook niet precies weten over hoe en wat nu beste is met melanomen.ze weten nog weinig ervan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 19:11

Lusitana schreef:
De vraag die in me opkomt is of de paarden die jij kent, Jessix, gerelateerd zijn? Of liever hoe nauw, want als je ver genoeg terug gaat zijn ze allemaal wel familie...

Die paarden zijn niet gerelateerd. (uiteraard wel als je ver genoeg terug gaat, zoals je al schrijft.)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 20:15

Ok, thanks, Jessix. nieuwsgirigheid bevredigd... ;)

@ keona, de Lusitano is nooit op kleur gefokt, maar op bruikbaarheid (vandaar ook dat ze niet altijd moeders mooiste zijn en ook niet allemaal keurig in een standaard plaatje passen), er zijn dan ook geen voorkeurskleuren voor het stamboek (hoewel er wel fokkers bestaan die alleen zwart of alleen bruin of alleen verdunde kleuren willen fokken), en andere kleuren komen ook veel voor, anders als bij de PRE waar wél een voorkeur voor schimmel was en de kleuren bijna verdwenen waren.
Wat dat betreft is er een groot verschil in de landen.
Er zijn in Portugal nooit schimmels gefokt puur om schimmels te krijgen, maar de kans op een schimmel uit een schimmel is natuurlijk gewoon sowieso al groot dus ze zijn vast nog wel in de meerderheid.... Maar niet zo als in Spanje.
Bij het stamboek spreekt men over "de meest voorkomende kleuren zijn schimmel en bruin in al zijn schakeringen"... De eeuwenoude Alter stoeterij heeft natuurlijk al een groot aandeel in de bruinen.

Een belangrijke passage over de verschillen kun je vinden bij het APSL stamboek.
Citaat:
Om verschillende redenen en verschillende selectiecriteria in de afgelopen driehonderd jaar, zijn de kenmerken van de paarden met Andalusische oorsprong verwijderd van die van de paarden in Portugal, de laatste is het dichtstbij het originele Iberische paard, waar ze van afstammen, gebleven.

(vrij vertaald)

Ik kan de korte geschiedenis zoals hij daar staat wel eens compleet vertalen, misschien is dat wel leuk voor de liefhebbers?

Opvallend is dat ze in de jaren zeventig, eigenlijk net als in Nederland, de paarden min of meer hebben moeten redden van de ondergang.