Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Zoe

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 00:49

Je hebt nu de link uit de balk maar je moet afbeeldingsurl hebben, dus met linkermuisknop klikken en dan afbeeldingsurl selecteren, en dan inderdaad zoals retjethorse al zei tussen img zetten :) maar je kunt ook direct via bokt uploaden tegenwoordig geloof ik, misschien nog makkelijker zelfs :)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 10:09

Echte knapperds Barrye ! <3 <3

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 13:17

IK meld me :D. Ik verzorg aan andalusier ruin, nog nooit zo'n bijzonder gevoelig paard meegemaakt, maar wat is het een fantastisch leuk dier! Kom altijd helemaal blij en ontspannen terug :). Merk wel veel mensen in dit topic die ook een pre hebben met een trauma, voor mijn gevoel zijn ze een stuk sneller getraumtiseerd dan een KWPN'er, zo sneu :(. Helaas is de 'mijne' ook getraumatiseerd, ben nu de laatste tijd ook alleen maar aan het grondwerken om alles op een rijtje te krijgen. Foto's staan trouwens in m'n profiel en in m'n onderschrift :D.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 13:51

Getraumatiseerde PRE geloof ik niet zo in. Wel zijn ze erg gevoelig voor verandering en al helemaal de andere cultuur waar ze in terecht komen.
Veelal worden ze door de Nederlanders gewoon niet begrepen. De ruiters doen vaak 'teveel' met rijden waardoor ze in verwarring raken.
Stap je op een PRE? leer eerst maar eens stil te zitten en niks te doen.
In Spanje rijden ze de paarden op zit, niet op hand...dus daar zal een ruiter eerst mee moeten beginnen dit eigen te maken.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 14:37

Bank is helemaal niet getraumatiseerd.... gelukkig ook maar......
Hij is totally happy, nog nooit zo'n vrolijk paard gekend.
Hij was direct erg tevreden over zijn stal, zijn eten, zijn nieuwe vriendin....
Enige nadeel is hier het schrikdraad, dat vond hij maar een stomme uitvinding. Hij heeft het echt een paar keer geprobeerd met zijn neus maar steeds sloeg dat ding naar hem en kroop hij bijna in mijn broekzak!

Ik heb wel het idee dat ze daar zeer streng en consequent opgevoed worden. Ik wilde b.v. nooit een hengst en heb deze toch gekocht, zo'n keurig kereltje......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 15:35

Mijn mo is duidelijk wel getraumatiseerd, nl gefokt en geboren, groot litteken onder haar byuk en duidelijke paniek aanvallen of juist op slot springen....

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 16:04

Ik denk ook niet dat trauma het goede woord is, maar in ieder geval een dusdanige irrationele angst dat ik er soms mijn vraagtekens bij heb. Dat vind ik jammer, want het zijn zulke gave paarden. Wat robijntjah heeft herken ik inderdaad, ineens ontzettend in paniek raken, haast uit het niets. Gelukkig leer je er op in spelen en kan vertrouwen al een hoop doen.
Dat van teveel doen tijdens het rijden kan ik me voorstellen, vooral als je 'de nederlandse school' aangeleerd krijt en vervolgens op een anda stapt. Dan moet je toch echt even terug naar niks doen en van daaruit opbouwen. Maar het is ook wel enorm fijn om op subtiele hulpen al een reactie te krijgen :).

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 16:12

Mijn Quarter had dat en is in Nederland geboren en opgevoed..... ligt dus niet aan het land en de methodes alleen...... Triest...... een doodsbang dier.....

Bullymonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 17:19

Heerlijk topic! Mooie plaatjes kijken is altijd leuk. PRE's zijn anders dan anders. ik zou nooit meer anders willen. :D. De valkjes blijven ook gaaf om te zien. Er is altijd veel te veel moois!

Het stuk over getraumatiseerde PRE"s: ze zijn gewoon wat drukker is mijn ervaring. Al kan je ze ook niet over 1 kam scheren. Ik heb een hele drukke, terwijl mijn 3jarige een koele kikker is. Het moet bij de persoon passen, maar is dat niet met ieder paard?

Retjethorse: ik weet ook nog wel een leuke merrie: bruin, 1.62, 5 jaar, licht aangereden en vader is Armas Tarugo. Heel mooi sprekend dier. Past goed binnen het budget ook.

Mijn mannen!

Aliso is een wat barokker type van 1.62, hij is ruin en inmiddels alweer 9. Gelukkig beweegt hij nog wel ruim en hij is heerlijk sterk. We doen hoofdzakelijk dressuur. Door hem wil ik nooit meer anders, wat een paard, wat een werker!! Iedere training is opnieuw een feestje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En Boticario, een 3 jarige hengst die nu 1.66 meet. Super fijn vrolijk dier. Een vriend van mij uit Spanje heeft hem gefokt voor mij omdat ik een paard zocht met spectaculaire beweging voor de dressuur. Hij is nu een paar maanden in Nederland en hij pakt alles super op.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als alles goed gaat komt deze knapperd later ook nog bij ons wonen. Al mag hij nu nog lekker genieten van het jong zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 18:49

Bullymonster ( what's in a name ! :') :') ) wat een knappe kerels !! <3
Dat veulen ziet er ook veelbelovend uit ! :wow: Ze hebben 'm wel flink '' onthaard '' :D
Wat is de afstamming van jouw paarden als ik vragen mag...allemaal escalera gefokt ? :o

Wat temperament betreft, mijne is echt een koele kikker zo in de omgang...een heerlijke droogkloot eigenlijk :+ Soms zelfs wat in zichzelf gekeerd heb ik de indruk... Onder het zadel komt de diesel wel lekker op gang en komt het spaanse temperament wel boven :P

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 19:08

Candor is ook echt trauma loos hoor. Een koele kikker die, als hij je leuk vind, graag met je aan het werk gaat. Een diesel, komt langzaam op gang, maar als ie eenmaal loopt, gaat hij het liefst door. Nooit onder de indruk, niets om je druk over te maken (of het moet om hengstige merries gaan, of misschien wel vergeten worden met het voeren. Daar kan ie zich soms nog wel druk om maken).

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 22:35

Waah, leuke dieren bullymonster, wat is die jonge een leuk ding zeg!

Bullymonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 11:43

Pandora2 schreef:
Bullymonster ( what's in a name ! :') :') ) wat een knappe kerels !! <3
Dat veulen ziet er ook veelbelovend uit ! :wow: Ze hebben 'm wel flink '' onthaard '' :D
Wat is de afstamming van jouw paarden als ik vragen mag...allemaal escalera gefokt ? :o

Wat temperament betreft, mijne is echt een koele kikker zo in de omgang...een heerlijke droogkloot eigenlijk :+ Soms zelfs wat in zichzelf gekeerd heb ik de indruk... Onder het zadel komt de diesel wel lekker op gang en komt het spaanse temperament wel boven :P

Bedankt!!

Aliso is vooral YM x Granda.
Boticario: Lopez Moniz lijn
Veulen vader is van Orfebre, moeder ook Orfebre en Pechil

Weinig Escalera dus. :)

Haha in zichzelf gekeerd, wel lekker rustig denk ik. Aliso van mij is echt een gigantisch heethoofd. Super alert en aanwezig.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 11:53

Wat een enorm gave paarden heb jij Bullymonster!

Wat vinden jullie van het hoofd van mijn PRE? Ik heb nog geen paarden met deze vorm gezien behalve op de stal waar ze vandaag komt eigenlijk :o

Afbeelding

Benice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 12:02

Wat leuk om zo meer PRE's langs te zien komen. Enorm gave paarden in dit topic! :wow:

Ik ben sinds een tijdje ook helemaal verliefd op het ras.. <3 Heb de kans gekregen om een prachtige 15 jarige schimmel hengst bij te rijden en die heb ik natuurlijk aangepakt! :D Kan jammer genoeg geen foto plaatsen omdat ik dat niet wil doen zonder toestemming.

Mijn ervaring met dit paard tot nu toe is dat zodra je een klik hebt, hij ook echt voor je door het vuur gaat! Ik kwam van de manege (daarom ook een uitzonderlijke kans) en heb de basis opnieuw moeten leren. Ondanks dat ik soms verkeerde hulpen geef, hij doet altijd zo zijn best om uit te vogelen wat ik bedoel, zo gaaf om te zien! Heb al enorm veel van dit paard geleerd!

Het is niet echt een doetje en we zijn op het moment erg bezig om onze grenzen te verleggen. Hij is namelijk enorm dominant.. Andere paarden op zijn terrein, nee dat vindt ie maar niks. Maar hier kan ik nu al steeds beter mee omgaan! Consequent zijn is dus super belangrijk! :j

Een geweldig paard vind ik het, een grapjas maar ook een soort leermeester voor me! Ik wil in de toekomst ook erg graag ervaring opdoen met andere PRE's!

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 12:46

Ik moet me hier ook maar eens officieel melden.

Ik ben al sinds ik me kan herinneren fan van het ras en door Knuffeldier hier ook de kans gekregen ze echt te leren kennen. Ik heb een poosje voor haar Abdul gezorgd en daarna voor Hincapie van een andere mede bokker. Sinds augustus heb ik mijn eigen knappe Spaanse vent.

Hij staat sinds juli hier, is 3 jaar, heb hem wel laten ruinen zodat hij lekker met de groep de wei op kan. Hij is supercool en echt mijn beste maatje, maar heeft wel wat angst voor andere paarden (lees: paniek als ze naar hem toe komen rennen), verder heb ik nog nooit zo'n evenwichtig paard meegemaakt in mijn leven. En het is een onwijs lekker ding.

Afbeelding
Afbeelding

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 14:37

Azmay schreef:
Wat een enorm gave paarden heb jij Bullymonster!

Wat vinden jullie van het hoofd van mijn PRE? Ik heb nog geen paarden met deze vorm gezien behalve op de stal waar ze vandaag komt eigenlijk :o

[ [url=m/lJ54BH.jpg]Afbeelding[/url] ]

Da's een leuk ramshoofd ! :D Stoort mij absoluut niet. Komt idd niet zoveel voor bij Pre's, wel bij lusitano's als ik het goed heb.

Elize mooi dier !! 3 jaar is nog echt puppy-tijd ! :D

Dit topic loopt als een trein trouwens...moet elke dag wel een paar pagina's bijlezen :') Ze zijn populair, die spanjaarden :j

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 14:40

Ik stem voor meetings *\o/* :')

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 15:45

Pandora, hij is al 10x meer paard nu dan in augstus zelfs. Onvoorstelbaar :) Ter vergelijking: zo was hij op de bezichtiging (zie zijn mini-borstkasje)
Afbeelding

En nog een betere langpootmug foto:"
Afbeelding

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 15:52

Wat een leuke foto's allemaal weer!

Je ziet inderdaad ramshoofden meer bij Lusitano's. Al heb ik wel een paar PRE's gezien die het ook hebben.
Villa heeft ook een heel ander hoofd dan Goya, die van Villa is wel iets ronder en smaller, die van Goya platter en breder aan de bovenkant.
Villa is ook een stuk luxer dan Goya.
Spam ik ook nog even een leuk plaatje

Afbeelding

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 17:05

Elize :D jep, inderdaad nog een smalle spagettispriet op de foto's van de bezichtiging :') Wacht maar tot ie een jaar of 6 à 7 is ;)

Buitenzinnig leuke foto ! Krijgt de mijne het heen en weer van als ie zo'n ver zicht heeft in een vlak landschap...echt waar :')

Vraagje aan jullie...welk bit hebben jullie erin bij de pre's ? Ben gewoon nieuwsgierig, aangezien die propjes meestal niet zoveel plaats hebben in hun mondje :P
Ik rijd mijne met zo'n Sprenger Dynamic dubbelgebroken D-trens

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 17:07

Azmay schreef:
Ik stem voor meetings *\o/* :')

+ 1 !! *\o/*
Alleen wordt het voor mij dan waarschijnlijk een hele dagtrip om te komen, afhankelijk van waar het doorgaat natuurlijk ... :+

rebecc1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 17:29

Citaat:
Vraagje aan jullie...welk bit hebben jullie erin bij de pre's ? Ben gewoon nieuwsgierig, aangezien die propjes meestal niet zoveel plaats hebben in hun mondje :P
Ik rijd mijne met zo'n Sprenger Dynamic dubbelgebroken D-trens

Mijne loopt op een enkelgebroken watertrens van 14 mm (eigenlijk een onderlegtrens). De simpelste en goedkoopste die ze hadden, maar hij loopt er super op. Heb al een aantal bitten gehad voor ik deze had, maar deze blijft.voorlopig!

Ik stem ook voor een meeting!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 18:47

Pandora, dankje! Was voor villa ook wennen, we hadden alleen in een groepje gereden maar gaan nu ook wel alleen op pad.

Ik heb een myler level 1, gebruikte ik voor goya ook. Goya kan niks in zijn mond hebben wat gebroken is. Heb ook met ongebroken kimblewick gereden en ook wel met ongebroken pelham

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 18:54

Ah leuk om te lezen hoe verschillend ze toch zijn :)
Dat bit wat ik heb is ook zo'n dun ding...beetje type onderlegtrens ook, maar dan dus dubbelgebroken...wel prijzig, die sprenger bitten, maar gaat toch al een paar jaar goed hier.
Mijne kan juist niks hebben wat ongebroken is...wordt ie echt niet vrolijk van en gaat dan op z'n lip bijten van ellende :roll: Stang en trens wordt het dus nooit voor ons vrees ik, maar da's ook geen ramp natuurlijk :P