Freiberger / Franches-Montagnes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

melvinrandy

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 20:05

Afbeelding

Hier een fotootje van de freiberger van mij :P (tevens de halfzus van de freiberger van Nessie4)

Nessie4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 23:19

Ondertussen hebben wij onze aller eerste oefendressuur wedstrijd gehad!
En ik ben énorm trots dus op mijn kleine bulldozertje! :)

Afbeelding

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 13:22

mooie combinatie.

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 20:50

Mooie Freibergers!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 20:57

Mooi Bulldozertje Nessie4! Ik was laatst weer eens op een dressuurwedstrijd hier, ik gok zeker zo'n 80% Freibergers! De warmbloeden hier worden eigenlijk vooral voor het springen gebruikt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 20:59

Ligt aan je regio denk ik hoor.
Hier (BL) is geen fribi te bekennen boven de GA04.

Geweldig leuk buldozertje :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 21:10

Ik moet zeggen dat het ras in mijn kanton ook wel erg populair is (logisch, de herkomstplaats van het ras is van mij uit zo'n 20 minuten rijden) , vrij goedkoop als je vergelijkt met de CH warmbloeden en gewoon lekker allround.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 21:14

Jura en het gebied rond Avanches (national gestüt) zullen de meeste hebben in de sport neem ik aan.
Hier staan er wel heel veel, maar niet in de sport. Zelfs in de GA01 liep er laatst niet 1 mee.
In de aangespannen sport worden ze helaas ook uitgeselecteerd. De hindernissen worden steeds meer op snelheid en wendbaarheid gebouwd.

Wel eens in Avanches geweest trouwens? Wat een gave hengsten staan daar <3

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 21:17

Nee helaas nog nooit, mijn stalhoudster en dochter zijn er begin dit jaar nog geweest maar ik kon helaas niet mee. Ik bewonder in ieder geval de FM hengsten op het Marché Concours. Maar het staat idd op mijn lijstje om eens te doen!

Nessie4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 12:05

Mijn paard heeft veel bekijks gekregen op de wedstrijd! En dankjewel! :)

Vele zeiden :" och wat een leuke pony! "
Het is een paard , mensen! Denk ik altijd dan :p

Hij was het enige brede paardje daar :p

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 17:22

Dit weekend in Bretten nog een mooi span gezien =) Wat blijven ze toch mooi <3
Afbeelding

Tundra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 08:27

Wat leuk een freiberger topic ik heb nu een 11 jarige bijna 12 jarige ruin op proef voor 2 maanden.
Er lief dier is als 3 jarige naar Nederland gehaald en het was een paard wat voor het leger was geselecteerd maar door toch teveel paarden mocht hij verkocht worden.
Het is een vos met lichte manen. Erg braaf en erg breed haha moet wel even wennen met rijden hij zit behoorlijk breed.
Zit geen kwaad in wel is hij erg onzeker.
Zal binnenkort even een foto maken

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 13:35

@Tundra: wat leuk! Geniet ervan en ben benieuwd naar een foto :j Hij gaat vast de proefperiode doorkomen. Heb zelf een 10-jarige merrie en zou niet meer anders willen dan een Freiberger :D

Whassupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 13:51

@Tundra: gefeliciteerd! Ben ook heel benieuwd naar een foto (en dat terwijl ik nog steeds een foto van mn twenter moet uploaden :+ )
Hou je ons op de hoogte van hoe de proefperiode verloopt? Ben heel benieuwd wat je van hem vindt, en hoe het gaat tussen jullie. Ik heb nog noooooit op een Freiberger gereden, maar ons ruintje is een regelrechte clown. Vind het karakter helemaal top, en vind hem super leergierig en makkelijk in de omgang. Volgens mij heel typisch Freiberger! Onze kleuter is nog wel superlomp en soms regelrecht gevaarlijk in zn speelsheid en onbesuidheid (heb al menig keer moeten wegduiken om een megabok te ontwijken.....). Dat zal met de jaren wel overgaan....hoop ik.... 8-)

Tundra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 17:25

Ja ik houdt jullie op de hoogte. Het is een schat van een paard vanmorgen weer lekker gereden zijn conditie is nog niet optimaal hij was van een man van 81 die 1a 2 keer in de maand even reed en voor de rest alleen maar poetste dus hij heeft ook aardig wat vetjes hihi. Zijn papieren krijg ik als ik hem koop maar hij schijnt een vrij bekende vader te hebben. Hij is gek op aandacht kijkt wel eerst de kat uit de boom maar is ook weinig gewend.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 20:25

Zo hee dat is een leuke, mooi dier hoor!

Laatst hier weer een buitenrit gemaakt met de Fribi's hier, lekker naar de rivier;

Ik op 5 jarige Colin:
Afbeelding

Ik heb ze regelmatig onder het zadel, maar ik vind het ook het altijd wennen als ik van mijn smalle d'tje naar zo'n brede kerel ga haha!

Voor de geïnteresseerden: deze fokker heeft tevens op het moment drie hengstveulens van maart en april te koop staan. Twee bruinen en één vos met lichte manen. Punten niet interessant genoeg voor dekhengst dus ze gaan wel binnenkort op de vrachtwagen. Lagere prijsklasse.

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 21:19

@Tundra: wat een gave Freiberger! Lekker robuust en ziet er heel braaf uit :)

@Lara_Silver: mooie Fribi en wat een prachtige omgeving! Gaaf zo in de rivier. Die van mij gaat niet eens door een plas, laat staan een rivier :=

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 00:18

Colin is heerlijk nuchter onder het zadel, gaat overal waar je hem stuurt! En eigenlijk ken ik ze alleen maar zo de Freibergers, stuk voor stuk.

We staan hier in de Doubs, de Clos du Doubs is tevens opgenomen als Unesco wereldgoed. Hier kom je onder andere terecht als je vanuit de boerderij nog in de Franches Montagnes/ Freibergen naar onder gaat. Voor diegenen die het eens willen beleven, hij stelt paarden en overnachtingen ter beschikking!

Trouwens zou het je nog kunnen verrassen, mijn pony krijg je ook niet door de plassen heen, maar deze rivier ging hij wel in! :)

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 11:47

Leuk al die Freibergers hier! Ik zal daarom ook maar eens een afbeelding van mijn Freiberger plaatsen. Dit is Kiara, een 8-jarige merrie. Ze is sinds oktober 2014 in Nederland en sinds december 2014 bij mij. Daarvoor kende ik het ras eigenlijk helemaal niet. Maar heb geen spijt van mijn keuze :).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Whassupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 12:44

Wat een superleuke fribi's komen er toch voorbij hier! ik vind de bouw ook zo mooi, lekker compact, stevig en rond. Ik hou ervan! Wat een lief koppie heeft jouw dame ook EmEm.
Wat me wel opvalt is dat jullie paarden (althans op de foto's) een stukje ranker lijken dan die van mij. Mijn (nog geen 2,5-jarige) ruin is al een regelrechte tank aan het worden. Die hals en billen B-) !! Ik moet echt even een mooie duidelijke foto maken, dan kan ik laten zien wat ik bedoel. Hij zal nog een jaartje of wat doorgroeien, en vraag me af hoe 'ie opdroogt... Kan zijn natuurlijk dat ie nog flink de lucht ingaat, en het dan wellicht wat meer in proportie komt. Maar als hij nog meer uit zwaard... dan mag ik alvast wel beginnen met rek- en strekoefeningen, anders wordt t pijnlijk zitten over een jaartje of 2 à 3 :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 12:52

Lara, grappig. Met mijn vorige werk gingen we elk jaar naar clos du doubs voor een meerdaags werkoverleg/retreat.
Daar staan inderdaad ontzettend veel paarden

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 17:19

Gingerale, die van mij is inderdaad niet zo heel zwaar gebouwd. Hoewel ze wel een paar kilo's te zwaar is haha. Maar haar hals is niet zo zwaar als bij sommige andere Freibergers. Ze heeft wel flinke billen! Pas vroeg iemand of het een Quarter Horse was haha.

Ben nu wel benieuwd naar jouw 2,5 jarige Freiberger. Foto's!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 20:44

Sizzle schreef:
Lara, grappig. Met mijn vorige werk gingen we elk jaar naar clos du doubs voor een meerdaags werkoverleg/retreat.
Daar staan inderdaad ontzettend veel paarden

Ik vind het er heerlijk, ben er ook best vaak te vinden te paard of met de motor/ auto om te badderen of forel te eten. :o

Tundra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 21:27

Wat een mooi paardje EmEm lief hoofdje heeft ze.
Ben wel benieuwd naar meer foto's van freibergers wel veel vosjes hier leuk hoor. Ik heb net weer een heerlijke avond gehad met mijn paardje ben al helemaal verliefd

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 19:04

Wat een mooie fribi's komen er voorbij!

@Lara_Silver: sinds ik een Freiberger heb, wil ik ook een keer naar Zwitserland, daarvoor had ik dat nooit zo. Lijkt me geweldig om kuddes Freibergers te zien!

@EmEm: komt jouw Freiberger ook bij Horse aquatherapy vandaan?