Berberpaard

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zitouna

Berichten: 1368
Geregistreerd: 17-06-09
Woonplaats: Djerba, Tunesie

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 10:31

Interessant proefschrift he! Gebrek aan water hoort er hier ook zeker bij, de meeste paarden krijgen maar een of twee maal per dag toegang tot water, drinken dan na een lange dag hard werken in een keer tientallen liters, dat valt natuurlijk vaak niet goed... Bijna niemand geeft zijn paarden hier constant toegang tot water ;(

Tja dat is het dilemma, aan de ene kant wil je de paarden een beter leven geven, maar je kan ook niet de zwaar verwaarloosde gevallen naar Europa brengen. Maar ook de paarden die hier wel goed verzorgd worden zouden volgens mij erg genieten van een leven met regelmatig weidegang en contact met soortgenootjes, dat is hier namelijk echt een zeldzaamheid.

Leuk de link foto's van het kamioenschap! Ga er even voor zitten ;) het zijn er nogal wat!

Is er trouwens nog iemand naar het Berbertreffen van het VFZB geweest?

Ik heb foto's van Darius onder het zadel in de bak, zal kijken of ik een een paar foto's kan plaatsen. Het was de eerste keer dat ik hem in de bak reed, maar hij deed het erg fijn!

nicolanca
Berichten: 948
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 11:18


Maghreb

Berichten: 171
Geregistreerd: 14-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 12:35

Na lange tijd kom ik het topic ook maar weer eens binnen vallen! Ben zo druk met mijn 'studie' in Australië dat ik bokt een beetje verwaarloos, haha :o .

Voor de liefhebber, een aantal foto's van Australië. Ik zet ze in linkjes omdat ze niet echt van toepassing zijn.

Uluru
Afbeelding

Kata Tjuta
Queen Mary Falls
3 Sisters
Sydney

Wat een mooie paarden zie ik weer voorbij komen hier in het topic! Het broertje van Briska is inderdaad erg knap Nicolanca, en echt al een groot veulen! Hoe was je reis? Heb je ook foto's gemaakt van Briska (ik kon ze zo snel niet vinden in het topic in elk geval)?

Is Azzayani failliet?! Dat had ik nou echt niet verwacht. In de tijd dat ik de websites van alle Duitse fokkerijen afging, leek dit mij een van de grootste!

Leuk die foto's van de kampioenschappen inderdaad! Wat zijn het er veel! Er zitten echt een paar paarden tussen die me erg aanspreken; Siegfried des Balmes in het bijzonder (maar ik zal in dit geval ook wel bevooroordeeld zijn, want ik heb hem natuurlijk ook in het echt gezien).

Op de vfzb website zag ik foto's van het berbertreffen, helaas waren dat er maar heel weinig.

En een Nederlands Berbertreffen wil ik ook nog wel eens meemaken, haha.

Ik ben ook erg benieuwd naar de foto's van Darius!

Ik heb net bericht gehad van Claire dat alles goed gaat met Bouazine :D ze staat nog lekker in de bergweiden te genieten. Op dit moment ben ik transport aan het regelen (hoogstwaarschijnlijk professioneel, alleen nog even uitzoeken welke maatschappij het beste/gunstigste is). Dus binnenkort weet ik hopelijk wanneer ze naar Nederland komt. Ik kan niet wachten :o

Zitouna

Berichten: 1368
Geregistreerd: 17-06-09
Woonplaats: Djerba, Tunesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 17:13

Wat is het prachtig daar!

Ja Azzayani is failliet, hun paarden zijn allemaal doorverkocht.. Twee jaar geleden al geloof ik. Hun website staat nog wel online.. Het was inderdaad een van de grotere stoeterijen, het scheen ook prachtig te zijn, mooie faciliteiten voor de paarden en ze hadden een hele Marokkaanse theehoek voor de klanten ingericht etc. Ze verkochten echt 'de droom'.

Ik vind de bruine hengst erg leuk, Real heet hij. Nav de foto's en het kampioenschap is wel een behoorlijke discussie losgebarsten gezien de jury de fokkers en eigenaars waren van de winnende paarden.

Hier nog een linkje naar een facebook album van foto's van het VFZB Berbertreffen, hier staan er wel een heleboel! De bruine jonge merrie naast de vrouw met het rode haar is geloof ik kampioen geworden, vind het ook wel een plaatje, benieuwd hoe zij er over een paar jaar uit zal zien!
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 467&type=1

Haha een Nederlands Berbertreffen zou wel leuk zijn :D maar voor dat handjevol Berbers die er nu zijn is het waarschijnlijk niet echt de moeite :P Klopt het nou dat de enige Nederlandse fokker er ook mee ophoud?

Oeh spannend!! Hoe lang zit je nu nog in Australie? Komt ze van de winter dan? Ben benieuwd hoe ze het gaat doen, dan krijgen we wel regelmatig foto updates te zien toch?? :D

Dan een paar foto's, het was de eerste keer dat ik hem in de bak reed, we rijden eigenlijk altijd buiten :o ik zet ze maar in link want bokt zegt nu steeds dat ze te groot zijn met facebook :( gooi er maar gelijk nog een paar foto's achteraan dan :P
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... 9712_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/ ... 8315_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/ ... 7841_n.jpg

en met Raqas:
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/ ... 3929_n.jpg

Banana
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/ ... 4100_n.jpg

nicolanca
Berichten: 948
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 17:40

Schitterende foto's daar in Australië. Hoezo studie tussen aanhalingstekens? -:)

Zitouna je foto's zijn zoals altijd ook weer prachtig. Briska groeit goed:

Afbeelding

Voor een jaarling is ze eigenlijk veel te mooi. Misschien dat ze over drie jaar lelijk is :o
Laatst bijgewerkt door nicolanca op 30-09-12 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Zitouna

Berichten: 1368
Geregistreerd: 17-06-09
Woonplaats: Djerba, Tunesie

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 17:42

Wat wordt ze mooi! Ze is nog flink donker trouwens!

nicolanca
Berichten: 948
Geregistreerd: 20-07-07

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 18:27

Ik heb al wat grijze haartjes gespot op haar hoofd... helaas pindakaas. Haar ene oma (de moeder van haar moeder) is bruin, en we wisten niet wat de kleur van haar andere oma was - haar grootvaders Lahdjar en Ouassal zijn allebei schimmel - dus er was wel een klein kansje dat ze donkerder zou blijven, maar dat wordt dus flink poetsen (of er in slagen een groot weiland te kopen zodat ze nooit binnen hoeft te staan).

Tja, wat betreft "wij van wc-eend". Ik vind het ook uiterst kortzichtig. Eerlijk gezegd zou ik me toch wel twee keer achter de oren krabben voordat extra ga betalen voor een veulen van een kampioensmoeder of vader als die titel is uitgedeeld door de eigenaar zelf. Het lijkt mij juist in het belang van die twee grote fokkers om voor een meer onafhankelijk en onpartijdige jury te zorgen. Ze zijn vast overtuigd van de kwaliteiten van hun produkt, dus dan zou een onafhankelijk jury ook niet tot een andere uitslag moeten komen. En de titels zouden ook een grotere commerciële waarde krijgen. Nu weet iedereen die een beetje over internet rondzwerft dat er gemor is.

Zitouna

Berichten: 1368
Geregistreerd: 17-06-09
Woonplaats: Djerba, Tunesie

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 19:14

Schimmel is toch mooi, en een beetje poetsen is goed voor de armspieren :) in een weiland kan het weer modderig worden he! Ja gezien de kleuren in de familie was de kans toch al groot dat ze schimmel zou worden natuurlijk. Ik wil ook nog eens een schimmel!

Wij van wc-eend := Tja ik ben het helemaal met je eens, als je de feiten op een rij is er gewoon iets mis. Inderdaad, als ze zo overtuigd zijn van de superieuriteit van hun eigen paarden, dan zouden ze toch ook gewoon kunnen vertrouwen op een onafhankelijke jury. Dat er nu zoveel fokkers zijn die hierdoor niet eens meer naar een kampioenschap toe willen omdat ze al weten dat ze toch geen enkele kans maken is toch erg triest. Het ras is al zo weinig vertegenwoordigd in Europa en zo valt het Berberwereldje alleen nog maar meer uit elkaar :(

nicolanca
Berichten: 948
Geregistreerd: 20-07-07

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 22:26

Voor de berberkampioenschappen Nederland is mijn voortuin groot genoeg! En dan worden Bouazine en Briska Ex Aequo Champion Suprême (is dat een deal, Maghreb? Ik kondig het nu alvast aan, dan kan niemand klagen dat we niet transparant zijn!)

Maghreb

Berichten: 171
Geregistreerd: 14-12-11

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 23:40

Studeren tussen aanhalingstekens omdat ik dat de afgelopen weken meer als 'een leuke extra bezigheid' heb ervaren (we hadden vakantie). Maar nu zit ik toch maar weer keihard te studeren, waar ook ter wereld, dat hoort er ook bij he.

Ik kom in december thuis ja, dus dan komt Bouazine ook!

Dank je voor de link van de VFZB pagina! Ik ga zo eens naar alle foto's kijken, ik ben heel benieuwd.

Op het Franse forum had ik inderdaad al over de discussie gelezen ja ... Het vervelende is dat je het nooit goed kunt doen als je je eigen paarden beoordeelt, je eigen paarden hoge punten geven leidt altijd tot discussie/vragen, maar je paarden onder druk lagere punten geven is natuurlijk ook niet objectief.
Zoals je al zegt Nicolanca, natuurlijk vinden fokkers hun eigen paarden van goede kwaliteit; ze hebben immers jarenlang geselecteerd op die punten die zij als het meest waardevol zien. En ze nemen ook alleen hun beste paarden mee naar de keuring ... Ik wil het hiermee niet goedpraten hoor. Het is waar dat de keuringen en titels die daarin verkregen kunnen worden minder waarde representeren als de titel door de eigenaar is vergeven.

Eigenlijk hoort een fokker zijn eigen paarden gewoon niet te beoordelen.

Nu ben ik zelf nog echt een leek op Berbergebied. Ik bedoel, ik zou ook alles behalve objectief zijn als jurylid, maar in de VFZB zie ik soortgelijke taferelen eigenlijk. Nu weet ik niet welke juryleden eigenaar zijn van welke fokkerijen, maar opvallend is wel dat gekleurde paarden regelmatig winnen van schimmels. En dat terwijl die gekleurde paarden in mijn ogen lang niet altijd de kenmerken vertonen die ik in elk geval in een Berber zou willen zien, en die schimmel dan toevallig wel.


Haha, ja op dit moment zou een Nederlands Berbertreffen niet erg boeiend zijn! Maar wie weet hoe het er over 10 jaar voorstaat .

De foto's van Darius zien er echt heerlijk ontspannen uit Zitouna, echt fijn om zo relaxt te kunnen rijden.

Briska is inderdaad nog erg donker en erg knap! Echt grappig om te zien dat haar broertje juist erg snel aan het verschimmelen is! Bouazine is al bijna wit, dat wordt ook behoorlijk poetsen! Briska is de eerste jaren dat ze bij jou komt vast nog wel donker genoeg om je armspieren langzaamaan verder op te bouwen, haha.

Moragh

Berichten: 1997
Geregistreerd: 11-08-04
Woonplaats: Heelsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 17:12

Overigens bedacht ik me pas dat er ook nog 2 Berber-Arabierhengsten in het Noorden zijn, uit Marokko geïmporteerd paar jaar geleden.
Sprak pas de eigenaar ervan dus zodoende kwam het weer bij me op.

Talak is overigens bij gewoon bij zijn huidige eigenaar als is hij wel van find-your-horse af nu...
't Kriebelt nog steeds, maar centjes zijn op dus geen keuze ;)

Ashkerlon

Berichten: 2645
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 20:36

Mijn Berber-voorliefde is in ieder geval weer aangewakkerd deze week!
Deze week heb ik mijn paard meegenomen richting kasterlee/lichtaart voor enkele dagen vakantie. Mijn paard stond gestald naast 2 andere paarden die daar hun thuis hebben, en ik was al steeds naar die ene aan het kijken. Jong beestje, 2 jaar... maar mooi! Dikke bos manen, leuk gebouwd, niet te groot of te klein, een blik die vertrouwen uitstraald.
Ik was er volledig weg van, hoewel ik niet wist wat voor ras er achter dit dier zat. Ik gokte iets spaans, maar dat was het toch niet echt. Tot ik met de eigenaar van het paardje in gesprek ging. Bleek het een zuivere Berber te zijn :9
Ik had spontaan zin om hem bij mijn paard de vrachtwagen in te trekken en hem mee te nemen naar huis. Echt een leuk dier! De eerste keer dat ik een Berber in vlees en bloed voor me heb, en niet gewoon vanop het internet op foto'tjes. Ik ben er nu nog meer van overtuigd dan ik al was. Ooit heb ik mijn eigen Berbertje!

Zitouna

Berichten: 1368
Geregistreerd: 17-06-09
Woonplaats: Djerba, Tunesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 20:22

Nicolanca champion supreme :D

Maghreb oh wat leuk, dat schiet al weer aardig op :)
Over stamboeken en paarden beoordelen, in veel stamboeken zal er af en toe wel iets van 'vriendjespolitiek' gebeuren, maar zoals in Frankrijk is het gewoon te direct. Veel andere fokkers beklagen zich er ook over (niet allemaal openbaar of op dat forum maar er zijn er nog veel meer). Imo zou een jury geen eigen paarden mogen beoordelen. Bij het vfzb hebben zich zulke dingen ook afgespeeld. Qua schimmels vs gekleurde paarden, het is wel zo dat men in Duitsland in verhouding meer gekleurde paarden heeft dan in Frankrijk. Daar is gewoon wat meer op geselecteerd, dan is de kans natuurlijk ook wat groter dat de gekleurde paarden vaker hoog eindigen. Ik hoor wel van andere kanten juist geklaaf dat er in Duitsland alleen op barokke schimmels zou worden geselecteerd :P Qua type gaan ze in ieder geval wel een heel andere kant op dan Frankrijk, en zijn ze juist weer niet zo van de wat 'drogere' types.

Lastig hoor stamboeken, zeker bij zo'n ras wat maar weinig vertegenwoordigd is, verschillende typen kent en daarbij nog eens niet erg bekend is in Europa is het vast niet makkelijk een onafhankelijke maar toch vakkundige jury te vinden.

Moragh ja van Fouad toch? Ga anders gewoon eens kijken, je weet maar nooit.. Misschien zit er ook geen haast bij de verkoop.. Enne gefelicteerd met Nibbly :)

Ashkerlon wat leuk dat je zo 'per ongeluk' toch weer tegen een Berber bent aangelopen :D In Belgie zijn er natuurlijk best een paar, meer dan in Nederland in ieder geval :)

Moragh

Berichten: 1997
Geregistreerd: 11-08-04
Woonplaats: Heelsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 21:16

Zitouna schreef:
Moragh ja van Fouad toch? Ga anders gewoon eens kijken, je weet maar nooit.. Misschien zit er ook geen haast bij de verkoop.. Enne gefelicteerd met Nibbly :)

Dank je ;) (heel ander paard dan een berber maar zeker mooi!) En inderdaad, Fouad sprak ik vorige maand en die heeft die Berber-Arabieren nog steeds. Ben benieuwd!
En Talak ga ik niet kijken, ver weg, al veel teveel paarden en geen geld...

nicolanca
Berichten: 948
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 22:33

Dat berbers veelzijdig zijn bewees afgelopen weekend ook Maroco du Ceor. Trec is een populaire discipline in Frankrijk, Maroco werd tweede in de klasse Club Elite. Met toestemming van de eigenaresse hier een foto. Ze heeft hem dit voorjaar gekocht, hij was tot dan toe vooral voor wat buitenritjes gebruikt.


Afbeelding

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 21:58

Waauw!!!

nicolanca
Berichten: 948
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 21:53

Afbeelding

Tatcha de Bonnefont, 5 jaar oud, vader Haidouck (berber), moeder l'Oceane (afkomst onbekend), afgelopen zondag geklasseerd "excellent" bij de finale voor vijfjarigen over 60 km endurance in Uzes!! *\o/* *\o/* *\o/* halfzusje van mijn Briska.

Moragh

Berichten: 1997
Geregistreerd: 11-08-04
Woonplaats: Heelsum

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 22:05

Super zeg! Excelent moeten ze echt wel ff wat voor doen!

Zitouna

Berichten: 1368
Geregistreerd: 17-06-09
Woonplaats: Djerba, Tunesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:03

Moragh ja als je hem er toch niet bij kan hebben kan je beter ook niet gaan kijken.. Te veel verleiding..

Nicolanca gave foto's en wat een resultaten allebei!

Hier een drukke tijd gehad met een stel fotografes op bezoek.

Hier nog een linkje met foto's van de Salon du Cheval El Jadida:
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 336&type=1

Wat een ongelofelijk uiteenlopende types lopen er daar rond he, van zwaar overbouwde sumo-barbes (met hoogwaarschijnlijk een flinke scheut koudbloed erdoor) tot spillebeentjes.. Ik ben het redelijk eens met de resultaten, bij de winnaars zitten echt een paar prachtige paarden, maar wel jammer dat er zo veel paarden rondlopen die eigenlijk amper op een Berber lijken - en een boel sowieso niet op een 'gebruikspaard'...

De champion des champions (een OI - origine onbekend):
Afbeelding

En de championne des championnes:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Zitouna op 22-10-12 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Moragh

Berichten: 1997
Geregistreerd: 11-08-04
Woonplaats: Heelsum

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:11

Gaaf, wat moet het leuk geweest zijn om al die paarden te zien!

Oh en over Talak hoef ik niet meer te denken, die is verkocht.... pfew!

Zitouna

Berichten: 1368
Geregistreerd: 17-06-09
Woonplaats: Djerba, Tunesie

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:14

Oh hihi die foto's zijn niet van mij he, ik was gewoon hier op Djerba.
Aah jammer maar ook gelukkig, waarschijnlijk maar beter zo, blijf je er niet over nadenken ;)

Ashkerlon

Berichten: 2645
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:47

De Berber waar ik zo'n fan van was tijdens mijn vakantie staat blijkbaar te koop: http://www.bokt.nl/markt/ad/81849/100-z ... erber-ruin :oo
Als ik nu maar plaats en geld had :') Was er echt eentje naar mijn smaak... zou er zelfs de kleur willen bijnemen, hoewel ik absoluut geen schimmel wil eigenlijk.

Zitouna

Berichten: 1368
Geregistreerd: 17-06-09
Woonplaats: Djerba, Tunesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 08:35

Wat een toeval Ashkerlon! Jammer dat je nu nog geen paardje kan kopen, dat is balen :( het is een mooi beestje, prachtig koppie, wel groooot!

Hier nog een foto van Kalife:
Afbeelding

En van Mabrouk, die heel braaf helemaal vrij op het strand achter me aan rende <3
Afbeelding

Moragh

Berichten: 1997
Geregistreerd: 11-08-04
Woonplaats: Heelsum

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 09:01

Die laatste is prachtig!!!

nicolanca
Berichten: 948
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 12:24

Wat een schitterende foto van Mabrouk! (De overgrootmoeder (moeder van de moeder van de moeder) van Briska heette trouwens Mabrouka). Leuk hoor die foto's van de salon in Jadida! Maar inderdaad jammer, die percherons die voor een berber moeten doorgaan. Die moeten een identiteitscrisis hebben!