Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Moll schreef:met alle respect, maar is de ruiterhand dan niet te langzaam, en is het gevaar daar in dan niet dat het paard op het 5e been loopt, dat de hand naar vooren schiet om te voelen of dat het nog zachter kan en lichter ben ik geheel met je eens. en dat je hem de hand laat volgen ook wel maar nog maals, ik zie dit vaak dat het paard op het 5e been loopt heb je die ervaring niet?
mol
horseyfries schreef:Moll schreef:met alle respect, maar is de ruiterhand dan niet te langzaam, en is het gevaar daar in dan niet dat het paard op het 5e been loopt, dat de hand naar vooren schiet om te voelen of dat het nog zachter kan en lichter ben ik geheel met je eens. en dat je hem de hand laat volgen ook wel maar nog maals, ik zie dit vaak dat het paard op het 5e been loopt heb je die ervaring niet?
mol
Je bedoelt deze vraag Mol?
Het is me niet duidelijk wat je bedoelt met "is de ruiterhand DAN niet te langzaam". Wat bedoel je met dan?
Ik vertel immers dat je test of je paard nageeflijk blijft door te kijken of je paard de hand nog altijd iets wil volgen naar voren en beneden als je dat
vraagt. Waarom zou je hand dan te langzaam zijn?
Als je dit doet bestaat er juist geen gevaar dat je paard op de hand loopt.
Ik wil helemaal niet dat de hand "naar voren schiet" zoals jij beschrijft, dan verbreek je de verbinding. Dit doe je alleen bijv. bij het uberstreichen om te laten zien dat je paard niet op de hand leunt.
In het geval het paard wel constant steun zoekt kun je wel regelmatig even die verbinding verbreken om het paard op die manier te leren op zijn eigen benen te lopen.
Mijn ervaring is dat in negen van de tien gevallen waarin het paard steun zoekt op de hand, het paard het gewicht niet op de juiste manier naar de achterhand brengt als je een halve ophouding maakt, maar door de hand heenloopt, niet op een ophouding reageert en op de voorhand gaat. Simpelweg een aantal keren na elkaar snel laten halthouden kan het paard al leren het gewicht op een halve ophouding naar achteren te verplaatsen en daardoor zichzelf te gaan dragen.
horseyfries schreef:Ja je bedoelt dat ze niet durven toe te staan omdat ze dan het gevoel hebben de verbinding kwijt te raken? Kom ik idd vaak tegen, vooral bij de meer "trekkende" ruiters.
Hiervoor neem ik vaak zelf de teugels even vast als zij ze vasthouden en laat hen voelen hoe je zelfs met doorhangende teugels nog signalen kunt voelen die de ruiterhand geeft, dat werkt vaak heel verhelderend.

Daisies schreef:Te lang en te laag. Iedereen laat hier foto's zien van paarden die het neusje ver voor de loodlijn hebben. Bij het inrijden is dit goed en ok. Maar het is wel belangrijk dat je je paard ook leert verzamelen. Hoeveel paarden op hoog niveau lopen er daadwerkelijk voor de loodlijn? er is een juiste aanspanning en de aanspanning va achteren naar voren is goed, dat is uiteindelijk de belangrijkste factor van de sport.. (in mijn ogen he)

).Renske_ schreef:@ Daisies Daar is het ook trainen voor, dat ze dan eens achter de LL komen of zich erg kort maken in de hals daar ontkom je haast niet aan.
tenminste ik niet, want als Hil iets moeilijk vindt is haar hals ineens de helft korter haha!
Als de oefening dan wat beter bevestigd is komt die lengte in de hals ook wel weer.
jeltsje24 schreef:ff een vraagje tussendoor
ik probeer me paard op 2 teugels te rijden wat erg lastig is, nageeflijk rijden gaat redelijk.
maar hoe zal ik het uitleggen ze is niet constant met haar hoofd dan weer teveel naar beneden bijna neus over de grond dus dan geef ik been hulp met 2 tegelijk dan komt ze weer redelijk en dan weer omhoog dan begrens ik haar wat met de teugel door de teugel te masseren zeg maar.
maar nu de laatste tijd als ik de teugels aanneem zeg maar en haar probeer iets korter te nemen na het inrijden dan rijden we eerst heel erg laag om lekker los te worden, het is net dat ze alleen maar het liefst super laag wil lopen en niet omhoog wil komen.. dan pak ik de teugels iets op en dan krijg ik wat weerstand doet ze haar hoofd omhoog dus krijg ik wat verzet ... wat is dan het verstandigst om te doen??? teugel druk geven ... of teugel masseren of juist los laten en been geven ?? word er wat onzeker van ...dus iemand duidelijke tips
horseyfries schreef:Friezen minder gevoelig? Je krijgt gewoon exact wat je traint. Als je Friezen consequent op lichte hulpen leert reageren, is er niets mis met hun gevoeligheid. Als de ruiter niet in staat is om dit aan te leren, ligt dit dus aan de capaciteiten van de ruiter en niet aan de gevoeligheid van het paard. Een Fries voelt een vlieg op zijn buik zitten, zo gevoelig zijn ze.
@Daisies: het zou fijn zijn voor het paard als je niet hem de schuld gaf, hij is niet geboren met een chip waarop staat wat hij moet doen. Als hij het niet goed doet komt dat altijd door fouten van de ruiter. Dus hoezo schop geven? Hij gaat geen idee hebben waarom hij die schop krijgt.
@Jeltsje: doe je paard een plezier en neem goed les. Van één les van een goede instructeur leer je meer dan van alle aanwijzingen op internet bij elkaar.