juiste hals houding fries .

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daisies

Re: juiste hals houding fries .

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:19

Dit is net ook al gevraagd door Horseyfries en toen gaf ze aan dat niet te willen, Laat Mol. Iemand naar beneden halen op een forum is niet leuk, maar ik hoop niet dat iemand dat zich persoonlijk aantrekt.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:20

horseyfries schreef:
Ja, al is het maar heel klein, toch even testen of hij je hand nog wil volgen naar voren naar beneden toe. Als hij dit doet weet je dat hij nog altijd aan de juiste spieren trekt. Als hij dit niet meer doet zijn de verkeerde spieren in werking getreden.

En nu weer on-topic! ;)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:30

ik haal niks nog iemand naar beneden, me laatste post vraag ik gewoon een vraag, niks meer niks minder

mol

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:56

Moll schreef:
met alle respect, maar is de ruiterhand dan niet te langzaam, en is het gevaar daar in dan niet dat het paard op het 5e been loopt, dat de hand naar vooren schiet om te voelen of dat het nog zachter kan en lichter ben ik geheel met je eens. en dat je hem de hand laat volgen ook wel maar nog maals, ik zie dit vaak dat het paard op het 5e been loopt heb je die ervaring niet?

mol

Je bedoelt deze vraag Mol?

Het is me niet duidelijk wat je bedoelt met "is de ruiterhand DAN niet te langzaam". Wat bedoel je met dan?
Ik vertel immers dat je test of je paard nageeflijk blijft door te kijken of je paard de hand nog altijd iets wil volgen naar voren en beneden als je dat
vraagt. Waarom zou je hand dan te langzaam zijn?
Als je dit doet bestaat er juist geen gevaar dat je paard op de hand loopt.
Ik wil helemaal niet dat de hand "naar voren schiet" zoals jij beschrijft, dan verbreek je de verbinding. Dit doe je alleen bijv. bij het uberstreichen om te laten zien dat je paard niet op de hand leunt.
In het geval het paard wel constant steun zoekt kun je wel regelmatig even die verbinding verbreken om het paard op die manier te leren op zijn eigen benen te lopen.
Mijn ervaring is dat in negen van de tien gevallen waarin het paard steun zoekt op de hand, het paard het gewicht niet op de juiste manier naar de achterhand brengt als je een halve ophouding maakt, maar door de hand heenloopt, niet op een ophouding reageert en op de voorhand gaat. Simpelweg een aantal keren na elkaar snel laten halthouden kan het paard al leren het gewicht op een halve ophouding naar achteren te verplaatsen en daardoor zichzelf te gaan dragen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 22:15

horseyfries schreef:
Moll schreef:
met alle respect, maar is de ruiterhand dan niet te langzaam, en is het gevaar daar in dan niet dat het paard op het 5e been loopt, dat de hand naar vooren schiet om te voelen of dat het nog zachter kan en lichter ben ik geheel met je eens. en dat je hem de hand laat volgen ook wel maar nog maals, ik zie dit vaak dat het paard op het 5e been loopt heb je die ervaring niet?

mol

Je bedoelt deze vraag Mol?

Het is me niet duidelijk wat je bedoelt met "is de ruiterhand DAN niet te langzaam". Wat bedoel je met dan?
Ik vertel immers dat je test of je paard nageeflijk blijft door te kijken of je paard de hand nog altijd iets wil volgen naar voren en beneden als je dat
vraagt. Waarom zou je hand dan te langzaam zijn?
Als je dit doet bestaat er juist geen gevaar dat je paard op de hand loopt.
Ik wil helemaal niet dat de hand "naar voren schiet" zoals jij beschrijft, dan verbreek je de verbinding. Dit doe je alleen bijv. bij het uberstreichen om te laten zien dat je paard niet op de hand leunt.
In het geval het paard wel constant steun zoekt kun je wel regelmatig even die verbinding verbreken om het paard op die manier te leren op zijn eigen benen te lopen.
Mijn ervaring is dat in negen van de tien gevallen waarin het paard steun zoekt op de hand, het paard het gewicht niet op de juiste manier naar de achterhand brengt als je een halve ophouding maakt, maar door de hand heenloopt, niet op een ophouding reageert en op de voorhand gaat. Simpelweg een aantal keren na elkaar snel laten halthouden kan het paard al leren het gewicht op een halve ophouding naar achteren te verplaatsen en daardoor zichzelf te gaan dragen.

dit ben ik geheel met je eens hoor, maar wanneer ik zeg dat de hand naarvoren schiet is dit niet zo dat je het contact verbreekt, maar goed ik snap je bodoeling goed, mijn ervaring is in deze wel dat veel ruiter niet allemaal dan toch snel te veel gewicht op de hand houden in angst dat ze de hand niet volgen.

mol

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 22:24

Ja je bedoelt dat ze niet durven toe te staan omdat ze dan het gevoel hebben de verbinding kwijt te raken? Kom ik idd vaak tegen, vooral bij de meer "trekkende" ruiters.
Hiervoor neem ik vaak zelf de teugels even vast als zij ze vasthouden en laat hen voelen hoe je zelfs met doorhangende teugels nog signalen kunt voelen die de ruiterhand geeft, dat werkt vaak heel verhelderend.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 22:29

horseyfries schreef:
Ja je bedoelt dat ze niet durven toe te staan omdat ze dan het gevoel hebben de verbinding kwijt te raken? Kom ik idd vaak tegen, vooral bij de meer "trekkende" ruiters.
Hiervoor neem ik vaak zelf de teugels even vast als zij ze vasthouden en laat hen voelen hoe je zelfs met doorhangende teugels nog signalen kunt voelen die de ruiterhand geeft, dat werkt vaak heel verhelderend.

Dit doet Mireille idd ook, werkt heel verhelderend! Dan voel je het en voelen is altijd beter/duidelijkr dan het alleen maar gezegd horen worden :)

Vind het nogsteeds opvallend dat ik in wat jij zegt&doet zoveel herken van Mireille, en al helemaal omdat Mol, die klassiek rijdt, dan weer zo tegen jou in gaat terwijl je dus voor mij juist hele herkenbare dingen zegt! En Mireille is AdB en dus ook klassiek wat dan weer meer in het straatje van Mol zou moeten passen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 22:31

Ik denk dat Mol vaak wel iets goed bedoelt, maar de Nederlandse taal hem soms parten speelt. Eigenlijk komt het idd allemaal op hetzelfde neer, want goed paardrijden is nog altijd gewoon goed paardrijden! ;)

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 22:36

Daisies schreef:
Te lang en te laag. Iedereen laat hier foto's zien van paarden die het neusje ver voor de loodlijn hebben. Bij het inrijden is dit goed en ok. Maar het is wel belangrijk dat je je paard ook leert verzamelen. Hoeveel paarden op hoog niveau lopen er daadwerkelijk voor de loodlijn? er is een juiste aanspanning en de aanspanning va achteren naar voren is goed, dat is uiteindelijk de belangrijkste factor van de sport.. (in mijn ogen he)

Met ze altijd te lang en laag laten lopen en teveel op de voorhand ga je het in de M n hoger niet redden nee, maar tijdens de training als afwisseling of bij het losrijden of als cooling down is er toch niets mis mee om ze lang en laag te laten lopen? Mits ze achter aktief genoeg blijven natuurlijk he!

Ik wissel hoger ingesteld en meer op de achterhand ook af met wat langer en lager, juist omdat Hil anders te kort in de hals wordt en ze mijn hand ook niet meer volgt, ik heb dan geen verbinding meer van achter naar voor en daarom laat ik haar dan weer iets met de hals zakken, wat ik dan meteen in mn handen voel, en dan kan ik er weer aan gaan rijden.
En dat is soms maar een verschil van een paar cm laten zakken, natuurlijk niet steeds van het ene uiterste in het andere uiterste want als ik Hil om de 10 minuten met de neus over de grond zou laten lopen kwam ik idd niet veel verder ;)
En als ik haar wat verder terugrij en echt de grens op zoek qua verzamelen, tsja dan komt ze weleens te diep, dat is niet zo'n probleem daar is het ook trainen voor!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 22:36

horseyfries schreef:
Ik denk dat Mol vaak wel iets goed bedoelt, maar de Nederlandse taal hem soms parten speelt. Eigenlijk komt het idd allemaal op hetzelfde neer, want goed paardrijden is nog altijd gewoon goed paardrijden! ;)

Dat is helemaal waar :D

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:50

Ik vind toch altijd dat dat te diep zo'n taboe is. in de hogere dressuur zie je toch niet anders? ik heb nog nooit een paard op of voor de loodlijn gezien. en natuurlijk streven we daar naar. maar uiteindelijk wil je het paard toch meer bij elkaar. dat gaat niet met lange teugeltjes :)

als ik voel dat mijn paard mij op een punt vast houdt, wil ik dat ze doorknikt zodat ze los laat. daarna mag ze van mij er weer meer uit.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:20

Met lange teugels kun je het paard idd niet sluiten, maar dat je stelt dat hogere dressuur met de neus voor of op de loodlijn niet mogelijk is, dat vind ik echt niet kloppen. Ik streef daar zelf echt naar en meestal lukt dat ook behoorlijk goed.
Ik moet ook zeggen dat het hier in België nog zwaarder afgestraft wordt dan in Nederland, dus dat is een extra reden om daar goed op te letten in de training.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:50

Heb je gelijk in hoor, voor de loodlijn is wel belangrijk.. Maar als je stukjes wil verzamelen (om te oefenen) kan je bijna niet voorkomen dat je paard er wat achter komt

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:55

Ja, dan heb je het over de weg ernaar toe en niet het eindresultaat, wat ik in de hogere dressuur die genoemd wordt wel verwacht. Mijn vijfjarige merrie loopt stukjes goed en stukjes nog net achter de loodlijn, soms kies ik daar ook voor bijv. in de middendraf omdat ze zich anders te strak maakt. Maar telkens weer is het streven de neus er toch weer voor te krijgen en hoe sterker ze wordt, hoe gemakkelijker dat gaat.
Proefje vorige week: http://www.youtube.com/watch?v=InS-6nenOTA (Let niet op die halt, ze zag een loslopend paard op de wei net achter de jury ;) ).
Je ziet gedurende de proef dat ze af en toe juist loopt, af en toe nog net iets zakt (vooral in de scherpere wendingen) en bij de middendraf vraag ik haar zelf iets ronder. Het is nu dus zaak om haar zo sterk te maken dat ze zich ook in de kleine voltes en scherpe wendingen zo kan blijven dragen dat ze ook dan de neus voor kan houden, en dat ze leert ontspannen te blijven in de middendraf/uitgestrekte draf.

Ook moet je erop blijven letten dat het wat achter de loodlijn komen bij het verzamelen niet gebeurt doordat ze door je hand heen lopen. Dan moet je immers eerst weer zorgen dat ze juist reageren op een halve ophouding, anders is verzamelen niet mogelijk en wordt het alleen maar langzamer draven. Ze moeten op die halve ophouding het gewicht naar achteren willen verplaatsen en als ze dat doen, dan blijft de neus meestal ook op de goede plek.
Laatst bijgewerkt door horseyfries op 21-04-10 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:56

@ Daisies Daar is het ook trainen voor, dat ze dan eens achter de LL komen of zich erg kort maken in de hals daar ontkom je haast niet aan.
tenminste ik niet, want als Hil iets moeilijk vindt is haar hals ineens de helft korter haha!
Als de oefening dan wat beter bevestigd is komt die lengte in de hals ook wel weer.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:13

Renske_ schreef:
@ Daisies Daar is het ook trainen voor, dat ze dan eens achter de LL komen of zich erg kort maken in de hals daar ontkom je haast niet aan.
tenminste ik niet, want als Hil iets moeilijk vindt is haar hals ineens de helft korter haha!
Als de oefening dan wat beter bevestigd is komt die lengte in de hals ook wel weer.

Dat merk ik ook inderdaad. Ik probeer nu erop te hameren (niet letterlijk haha) dat we met de moeilijkere oefeningen het ook écht kunnen doen met het neusje er meer uit. Zodra het maar íets moeilijker is drukt hij zich of op of zijn hals verkort. Maar goed, oefening baart kunst :)

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 15:14

Je kan nooit perfect beginnen, maar ik streef er zeker naar om een fijne aanleuning met de neus voor de LL te hebben. Soms zijn er dagen dat hij het fijn doet. Andere dagen wat minder. Ik vind het vooral belangrijk dat ze in de oefeningen niet op de borst worden getrokken of in de krul gaan.

jeltsje24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 00:50

ff een vraagje tussendoor

ik probeer me paard op 2 teugels te rijden wat erg lastig is, nageeflijk rijden gaat redelijk.
maar hoe zal ik het uitleggen ze is niet constant met haar hoofd dan weer teveel naar beneden bijna neus over de grond dus dan geef ik been hulp met 2 tegelijk dan komt ze weer redelijk en dan weer omhoog dan begrens ik haar wat met de teugel door de teugel te masseren zeg maar.
maar nu de laatste tijd als ik de teugels aanneem zeg maar en haar probeer iets korter te nemen na het inrijden dan rijden we eerst heel erg laag om lekker los te worden, het is net dat ze alleen maar het liefst super laag wil lopen en niet omhoog wil komen.. dan pak ik de teugels iets op en dan krijg ik wat weerstand doet ze haar hoofd omhoog dus krijg ik wat verzet ... wat is dan het verstandigst om te doen??? teugel druk geven ... of teugel masseren of juist los laten en been geven ?? word er wat onzeker van ...dus iemand duidelijke tips

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 00:09

Ja dat probleem heb ik ook een beetje, dus ik lees weer even mee.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 00:31

Je paard een schop onder zijn kont geven. Wat je paard doet mag niet. dus druk geven en naar voren rijden. als jij wilt 'verzamelen' dient je paard dat te doen en als hij dat niet doet moet je hem aanpakken.. Klinkt hard, maar dit is gewoon onder de druk uitkomen

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 10:06

hoe oud is het paard? dat is de vraag wat is de gradatie van de opleiding van het paard? kan het zijn dat het paard het moeilijk vind of moeite heeft met dat stuk of last heeft van het lichaam of zadelof iets in die geest, je moet als ruiter de schult bij je zelf zoeken en niet bij het paard 90% van de tijd doet de ruiter heet fout en die andere 10 % kan je als ruiter niet zeggen met zekerheid dat het paard fout is.

mol

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 10:19

jeltsje24 schreef:
ff een vraagje tussendoor

ik probeer me paard op 2 teugels te rijden wat erg lastig is, nageeflijk rijden gaat redelijk.
maar hoe zal ik het uitleggen ze is niet constant met haar hoofd dan weer teveel naar beneden bijna neus over de grond dus dan geef ik been hulp met 2 tegelijk dan komt ze weer redelijk en dan weer omhoog dan begrens ik haar wat met de teugel door de teugel te masseren zeg maar.
maar nu de laatste tijd als ik de teugels aanneem zeg maar en haar probeer iets korter te nemen na het inrijden dan rijden we eerst heel erg laag om lekker los te worden, het is net dat ze alleen maar het liefst super laag wil lopen en niet omhoog wil komen.. dan pak ik de teugels iets op en dan krijg ik wat weerstand doet ze haar hoofd omhoog dus krijg ik wat verzet ... wat is dan het verstandigst om te doen??? teugel druk geven ... of teugel masseren of juist los laten en been geven ?? word er wat onzeker van ...dus iemand duidelijke tips

Ik had daar ook heel erg moeite mee. Mijne liep ook niet constant en dat kwam echt door mij. Ik was niet consequent genoeg en de samenwerking met mn kuithulp en handen was niet goed. Want dan kom je dus op dat rijkunstig gevoel uit:
Gaf ik kuit dan kreeg ik wel reactie maar liep hij of te veel onder me weg. Dus ging hij harder lopen. Dan ving ik hem te weinig op met mn hand. Dus niet hand sluiten of te weinig sluiten. Dan gaf ik wel kneepjes, maar hield hij vast of reageerde niet of amper. Dus eigenlijk te soft.
Of ik sloot mn hand en vergat dan de achterkant weer, dus viel hij terug in tempo en boog hij zn hals wel, maar deed de rest dus niet mee: Achterhand niet er onder, niet op eigen benen lopen.
Of hij liet los, maar liep vervolgens te diep en gaf ik dus niet op tijd mn kuithulp om hem naar voren te rijden.

Als ruiter moet je dus dat gevoel gaan ontwikkelen van wat je voelt aan je paard en op het juiste moment / timing van kuit erbij, sluiten en loslaten van je hand, op 2 teugels rijden. Dat is dus heel erg moeilijk en dat is dus dat rijkunstig gevoel.

Het heeft even geduurd, maar nu lukt het me wel. Ik heb door mn instructie geleerd hoe ik hem los krijg en ontspannen. Steeds weer over en over oefenen in de samenwerking tussen mn handen en benen. Dat heeft even geduurd en ik moest dat gaan voelen / ervaren. Mn instuctie gaf costant aanwijzingen over m'n handen en benen. Letterlijk zeggen: sluiten, been erbij, loslaten en zo door. Dat was hard werken, omdat ik dus consequent moest zijn door haar aanwijzingen. Uit mijzelf was ik veel te los met mn handen en soms te lief met mn kuit. Beter 1 keer duidelijk dan 10 keer slap, zacht, soft.

En ja: toen gaf hij na, liet los, volgde mn hand, zakte met zijn hoofd en dat voelde ik dus ook.
Het verschil van wat je voelt op een paard wat wel los laat, zn rug gebruikt en het goede tempo loopt, zn rug gebruikt, is enorm!
Eenmaal op dat punt hoef je niet zo hard meer te werken. Een lichte kuitdruk, een klein kneepje en hij loopt waar die moet lopen.
Als je dat verschil hebt gevoeld, snap je ook waar je naar toe moet rijden.

Ik heb het nu ook veel sneller voor elkaar. Eerst klungelde ik gerust een uur aan en had ik het nog niet goed voor elkaar: een paar passen, een halve rijbaan en hup: ik was het weer kwijt.
Nu begin ik met overgangen, vraag hem erbij, rij lang en laag en pak daarna op en ben waar ik wil zijn: een los en nageeflijk paard wat echt aan het werk is.

Zorg iig voor goede instructie die ziet wat jij wel of niet goed doet met je benen en handen en die jou daar door heen kan helpen met consequent zijn en ook de mate van inwerken van je hulpen.
Instructie die er desnoods zelf op gaat zitten, hem voor je los maakt, zodat jij weet wat je moet gaan voelen.

Want Friezen moet je vaak wel iets harder op werken. Bij een sensitief paard hoef je misschien de teugels maar op te pakken en iets je been aan te leggen en je hebt al reactie. Bij veel friezen is dat toch vaak iets minder gevoelig en moet je soms wat duidelijker inwerken. En als ze het moeilijk vinden, zijn ze soms best sterk om onder het werken uit te komen. Die gevoeligheid komt heus vanzelf wel, maar dat is dan op africhting / gehoorzaamheid en dat je paard sterker en leniger wordt in z'n spieren.

Don't shoot me als ik niet helemaal goed ben in de terminologie of als er misschien onduidelijkheden in mn post zijn.
Zoals ik al eerder heb opgemerkt: ben ook nog maar paar jaartjes aan het dressuren en de kwartjes vallen bij mij ook pas sinds kort... :P
Maar het is zo herkenbaar, vandaar mn reactie....

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 11:30

Friezen minder gevoelig? Je krijgt gewoon exact wat je traint. Als je Friezen consequent op lichte hulpen leert reageren, is er niets mis met hun gevoeligheid. Als de ruiter niet in staat is om dit aan te leren, ligt dit dus aan de capaciteiten van de ruiter en niet aan de gevoeligheid van het paard. Een Fries voelt een vlieg op zijn buik zitten, zo gevoelig zijn ze.

@Daisies: het zou fijn zijn voor het paard als je niet hem de schuld gaf, hij is niet geboren met een chip waarop staat wat hij moet doen. Als hij het niet goed doet komt dat altijd door fouten van de ruiter. Dus hoezo schop geven? Hij gaat geen idee hebben waarom hij die schop krijgt.

@Jeltsje: doe je paard een plezier en neem goed les. Van één les van een goede instructeur leer je meer dan van alle aanwijzingen op internet bij elkaar.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 11:46

horseyfries schreef:
Friezen minder gevoelig? Je krijgt gewoon exact wat je traint. Als je Friezen consequent op lichte hulpen leert reageren, is er niets mis met hun gevoeligheid. Als de ruiter niet in staat is om dit aan te leren, ligt dit dus aan de capaciteiten van de ruiter en niet aan de gevoeligheid van het paard. Een Fries voelt een vlieg op zijn buik zitten, zo gevoelig zijn ze.

@Daisies: het zou fijn zijn voor het paard als je niet hem de schuld gaf, hij is niet geboren met een chip waarop staat wat hij moet doen. Als hij het niet goed doet komt dat altijd door fouten van de ruiter. Dus hoezo schop geven? Hij gaat geen idee hebben waarom hij die schop krijgt.

@Jeltsje: doe je paard een plezier en neem goed les. Van één les van een goede instructeur leer je meer dan van alle aanwijzingen op internet bij elkaar.

hey we zijn het eens +:)+

mol

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 12:23

@ horseyfries: dat klopt wat je zegt, maar zo bedoel ik het dus niet. Dat vind ik een stukje wat ik moeilijk onder woorden kan brengen. Misschien iemand anders die mij kan helpen onder woorden te brengen wat ik bedoel?