Onderhoud lange manen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 19:43

haleyjames schreef:
hoi allemaal,

weten jullie of er een middel op de markt is wat haargroei bevorderd?
waardoor het haar veel en dik (terug)groeit

Als dat bestond, hadden alle paarden een mega dikke haarbos........... Gewoon niet aan zijn manen komen, alleen uitpluizen en wat losse vlechten in doen.

ikke_draver

Re: Onderhoud lange manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 19:45

weet een van jullie miss of je ook manen en staart kunt wassen met wasverzachter, en zo ja, wat dat voor effect geeft?

ik heb er namenlijk iets van gehooord, maar het leek me wat "apart"

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 20:08

ikke_draver schreef:
weet een van jullie miss of je ook manen en staart kunt wassen met wasverzachter, en zo ja, wat dat voor effect geeft?

ikke_draver schreef:
ik heb 2 friezen met manen tot halverwege het bovenbeen en een shetlander met manen van bijna 80 cm lang ( hij is zelf 97 cm)
ik kam ze bijna nooit, maar bortel ze met een zachte borstel.
ik gebruik Cowboy Magic voor een wedstrijd ( zorgt ook voor extra glans en minder klitten door het bewegen tijdens het rijden.

gewoon "normaal" heb ik het altijd in vlechten of een hengstenvlecht.
wassen doe ik meestal met wasverzachter..

de haren worden schoon, zacht, glanzend, anti klit, wel vlechtbaar en het is bovendien goed voor de manen !

kijk even een blz. teurg;)

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 20:17

EllaBellaah schreef:
Hmm al die middeltjes zou ik ook wel kunnen gebruiken, de fries die ik rijd heeft niet een hele volle bos manen en bij haar groeit het ook absoluut niet hard. Dus ga even kijken of ik zo iets kan uittesten..

Het zou kunnen helpen, maar dan nog is het niet gezegd dat jouw paard een mooie bos lange manen krijgt.
Sommige paarden zijn er gewoon niet mee gezegend...

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 20:18

ikke_draver schreef:

Zou ik nooit doen, wasverzachter is gemaakt en geschikt voor kleding, niet voor dierlijk haar.

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 22:24

aha oke.

ik gebruik het wel.

maar vroeg me af of het ook slecht was voor de haren.

Famke_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 22:41

Ik kom ook eens de manen van mijn friese merrie showen. Deze dame is 18 jaar jong, en meet 1.64m

Afbeelding

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 22:56

ikke_draver schreef:
aha oke.

ik gebruik het wel.

maar vroeg me af of het ook slecht was voor de haren.

Ik gebruik altijd Cowboy Magic Detangler voor de manen en staart.
Een fles is dan wel prijzig in aanschaf, maar je doet er ook heel lang mee, want je hebt maar weinig nodig.
Ik doe zo'n 2 jaar met een fles van 0,5 ltr.

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 17:04

wat een interessant topic!

Van mijn PRE hengst hangen de manen tot aan de onderkant van de hals, in een hengstenvlecht zakt het uit, daar is het dan net te kort voor. Als ik vlecht (en dan heb ik al weinig vlechten los, veel vlechten los en veel vlechten strak geprobeert) dan gaat het aan de bovenkant echt enorm pluizen, al na een dag, net of hij er toch aan gaat schuren.

Nu laat ik het dus gewoon los hangen, en alleen met rijden doe ik er een hengstenvlecht in, om te voorkomen dat het slijt op de teugels. Oja, ik spuit het 1 keer in de week in met antiklit, en was ze 1 keer in de 2 weken ongeveer.

Zouden jullie dit ook doen of hebben jullie andere ideen?

Afbeelding
Zo met rijden

Afbeelding
zo is het los

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 17:32

thinka schreef:
wat een interessant topic!

Van mijn PRE hengst hangen de manen tot aan de onderkant van de hals, in een hengstenvlecht zakt het uit, daar is het dan net te kort voor. Als ik vlecht (en dan heb ik al weinig vlechten los, veel vlechten los en veel vlechten strak geprobeert) dan gaat het aan de bovenkant echt enorm pluizen, al na een dag, net of hij er toch aan gaat schuren.

Nu laat ik het dus gewoon los hangen, en alleen met rijden doe ik er een hengstenvlecht in, om te voorkomen dat het slijt op de teugels. Oja, ik spuit het 1 keer in de week in met antiklit, en was ze 1 keer in de 2 weken ongeveer.

Zouden jullie dit ook doen of hebben jullie andere ideen?

http://www.mijnalbum.nl/Foto-DZAPR8JX.jpg
Zo met rijden

http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 2587_n.jpg
zo is het los

Anti klit breekt de manen weer.
Ik zou toch vlechten en dat 2 weken in laten zitten, het schijnt dat ze daar van groeien.
Ik doe het braaf met mijne gewoon en die heeft ook erg lange manen
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 22-06-11 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Graag geen foto's quoten. In link geplaatst.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 23:53

Thinka - Ik zou er geen anti-klit meer in spuiten, dit zorgt er alleen maar voor dat de manen sneller afbreken.
Wel blijven vlechten, dan maar wat meer en dunnere vlechten.
En niet zo vaak wassen, je haalt er de beschermlaag (vetlaag) vanaf.
Je kan dan beter regelmatig even spoelen met warm water, even drogen en dan CM erin voordat je het borstelt.
Gebruik ook een goede borstel, zoals de Oster manenborstel, die zijn vriendelijker in gebruik.

Ondanks dat mijn merrie lang haar heeft, gaat het bij haar ook pluizen op de manenkam.
Hier ontkom je niet aan. ;)

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 12:00

Ik haal anti klit spul bij de Action, Is dus voor mensen, maar het werkt perfect.
Ik heb een haflinger met manen van 1.10m. En een voorpluk wat ruim over zijn neus valt! Enige wat ik doe is vlechte, vlechten vlechten vlechten, Als ik hem opnieuw doe, niet kammer of iets, gewoon zelfde plukken pakken en weer opnieuw, 1x per maadn vluis ik ze uit en doe ik er anti klit in. Dan haal ik de doden haren eruit. Maar alles gebeurt enkeld met me vingers.
Ik vlecht het ook maar 1x per week opnieuw, het ziet er na een dag toch al niet zo mooi meer uit als na dat je het net gevlochten heb, maar toch doe ik het niet opnieuw, je breekt toch manen af!

Als ze erg vies zijn (modder, zand) Dan zet ik de spuit op de vlecht en spuit ik het goed door, laat het zo drogen en is het weer schoon, maar er worden geen overtollige manen uitgetrokken. Tevends was ik zijn manen maar 1x per 2 maanden, Als het niet langer is.

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 19:34

thnx voor de tips!! ik had vandaag met rijden een hengstenvlecht gemaakt, en die bleef tijdens het rijden ook mooi strak, dus die heb ik er net in laten zitten... Verder heb ik van leovet een soort van antiklitgel gevonden in mn wastrommel :P, en dat is ook antihaarbreuk.. volgens mij zelfde principe als cm..

EllaBellaahJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 19:36

Ga kijken of de manen van mijn vz fries ook iets kunnen groeien, ze heeft ooit nogal eczeem gehad in dr manen en sinds dien groeit het niet echt meer... Even mezelf een hengstenvlecht aan gaan leren haha

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 01:21

ik vlecht nooit!.
als je paard in de paddock staat met andere paarden zeg dan maar dagdag tegen je manen.
ik heb 1 keer dream met vlechten laten staan en danheb je van die nieuwschierige paarden en die zeggen hap en weg zijn je manen.
ook een keer geprobeerd met sokken en dat was dag sokken en dag manen.
ik laat het lekker los hangen en spuit er veel antibijt in. (ja je manen worden bruin ipv wit maar who cares? was het 1x voor een wedstrijd ofzo en het is weer schoon)Afbeelding dream's manen en ze zijn nu nog langer! *D

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 08:37

Gelukkig staat mijn paard niet met paarden die het op zijn manen voorzien hebben. Overigens nooit wat van gemerkt. Wel zijn staart en billen.
Verder kan ik er vanuit gaan dat zijn manen ter hoogte van zijn schoft nooit aangroeien als ik geen vlecht erin doe. Vergelijk het met losse draden of een stuk touw (dat is samengesteld uit losse draden). Eerste slijt sneller af dan het tweede.