Jongste tauromatische amazone

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Jongste tauromatische amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 11:59

je mag toch wel een mening hebben over iets?net als dat de spanjaarden van mening zijn dat het leuk is om met stieren te vechten, hebben jij en ik het recht om het niets te vinden....daar hoef ik echt niet voor in een arena te zitten...

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:05

Ik vind dat je als mens de plicht hebt om te allen tijde respectvol met dieren om te gaan. Of dat nu een paard, vlieg, hond of cavia is. En dus OOK als het een stier is.

Je kunt het niet vergelijken met hoe dieren met ELKAAR omgaan in de vrije natuur. In de vrije natuur gaat het om overleven, de sterke doodt en eet de zwakkere, zo is het nu eenmaal en daar is ook helemaal niets mis mee.

Dus als diegene die de stier doodt hem vervolgens ook met huid en haar opvreet omdat hij of zij zo'n honger heeft, dan zeg ik: knap gedaan, bon appetit. Maar als hij of zij die stier eerst een hele tijd loopt te pesten en te treiteren (op WAT voor manier dan ook) alleen maar om het dier zijn heerschappij a.h.w. op te leggen .... ? En het pesten en doden van de dier geen enkel ander nut dan vermaak heeft? Nee, daar heb ik dus geen goed woord voor over. Daar zou ik dus ook geen goed woord voor kunnen opbrengen als je dat in de vrije natuur deed, bijvoorbeeld om je stam te voeden. Ook dan hoor je zelf respectvol met het dier om te gaan en het leed zoveel mogelijk te beperken. En dat hoor je je kinderen ook te leren.

Het lijkt wel een slap aftreksel van hoe wolven of leeuwen hun jongen met gewonde prooien laten spelen om zich de kunst van het jagen meester te maken ... maar de mens zou met zijn herseninhoud boven zoiets moeten staan, het heeft in zijn samenleving geen doel meer. Helaas kan de mens het dan weer niet laten om zich juist te verlagen tot zulke praktijken van dieren pesten en treiteren en - erger nog - systematisch te verwonden en te doden. Ik kan het dus ook niet als kunst zien, maar vindt het pure marteling, ja OOK als er GEEN bloed bij vloeit.

Of je het dan tauromatische rijkunst noemt, tsja, dat vind ik dan alleen een poging om er een eufemisme van te maken: bedenk een mooi woord voor iets wat in wezen lelijk is, en laten we het gelijk maar tot kunst verheffen.

Nee, dank je.

Guzzista

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 20:53

Ik wil me niet moeien, maar na het lezen van Lusitana haar relaas, vind ik stiervengevechten in Portugal plots veel minder wreed dan de dwaze jumpings en eventings waar ik vroeger tot m'n grote schande ook nog aan deelgenomen heb.
Man man, wat ik gehoord en gezien heb van wanpraktijken, ik word er nog missselijk van als ik eraan denk!!
Allemaal ten koste van de dieren omdat wij ons zo nodig willen amuseren en beter willen presteren dan een ander.
Zaken als kroonkurkjes op de balken spijkeren om paarden ontzag te doen krijgen voor de balken en de benen op te heffen, zuur op de benen van de tegenstander z'n paard gieten zodat die geen concurrentie meer vormt omdat die niet meer kan springen, ontzenuwen zodat ze nog door kunnen springen totdat ze helemaal kapot zijn, paarden die geslegen worden tot ze over de sprong zijn en ze misschien weigeren omdat ze pijn hebben in hun rug of omdat ze het gewoon niet vertrouwen en bang zijn...
Ik zou deze dwaze sport graag opgedoekt zien en al de andere sporten waar dieren misbruikt worden als enig doel om ons plezier te verschaffen.
Ik weet dat dit hier niets te maken heeft met het onderwerp, maar ik zie veel meer schoonheid en passie in die ruiters hun ogen als ze dat stierengevecht rijden dan die dwaze dikke nekken in hun witte broekjes en zwarte vestjes die telkens weer opnieuw het paard dwingen hoger en hoger over stomme balken te huppen tot hun benen ervan kapot gaan.
Laatst bijgewerkt door Guzzista op 10-11-08 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 20:56

Lusitana schreef:
Dat je dan zelfs met de uitleg het toch nog verkeerd interpreteert, komt waarschijnlijk omdat je erg bevooroordeeld bent.

Nogmaals:Als het pijnloos ging, en dat is zo bij bloedloos, waar klitteband wordt gebruikt, is het werk van de stierenvechter nog exact hetzelfde. Het gaat ze niet om pijnigen (als dat al aan de orde is) maar om het plaatsen op een bepaalde plek, op een bepaalde manier. Dat wordt beoordeeld.

Als dat zo is, waarom doen ze het dan niet overal met klittenband? Of helemaal zonder stier?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 01:43

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 01:48

Guzzista schreef:
Ik wil me niet moeien, maar na het lezen van Lusitana haar relaas, vind ik stiervengevechten in Portugal plots veel minder wreed dan de dwaze jumpings en eventings waar ik vroeger tot m'n grote schande ook nog aan deelgenomen heb.
Man man, wat ik gehoord en gezien heb van wanpraktijken, ik word er nog missselijk van als ik eraan denk!!
Allemaal ten koste van de dieren omdat wij ons zo nodig willen amuseren en beter willen presteren dan een ander.
Zaken als kroonkurkjes op de balken spijkeren om paarden ontzag te doen krijgen voor de balken en de benen op te heffen, zuur op de benen van de tegenstander z'n paard gieten zodat die geen concurrentie meer vormt omdat die niet meer kan springen, ontzenuwen zodat ze nog door kunnen springen totdat ze helemaal kapot zijn, paarden die geslegen worden tot ze over de sprong zijn en ze misschien weigeren omdat ze pijn hebben in hun rug of omdat ze het gewoon niet vertrouwen en bang zijn...
Ik zou deze dwaze sport graag opgedoekt zien en al de andere sporten waar dieren misbruikt worden als enig doel om ons plezier te verschaffen.
Ik weet dat dit hier niets te maken heeft met het onderwerp, maar ik zie veel meer schoonheid en passie in die ruiters hun ogen als ze dat stierengevecht rijden dan die dwaze dikke nekken in hun witte broekjes en zwarte vestjes die telkens weer opnieuw het paard dwingen hoger en hoger over stomme balken te huppen tot hun benen ervan kapot gaan.

Ik vind deze redenering dus zo'n onzin. Omdat dat ene niet door beugel kan en óók gewoon gebeurt zou je dat andere ook maar toe moeten staan. Je moet geen andere misstanden misbruiken om dit dierenleed goed te praten!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 02:05

_Sigrid_ schreef:
Guzzista schreef:

Ik vind deze redenering dus zo'n onzin. Omdat dat ene niet door beugel kan en óók gewoon gebeurt zou je dat andere ook maar toe moeten staan. Je moet geen andere misstanden misbruiken om dit dierenleed goed te praten!

Dat je daar uberhaupt op reageert, vind het zowieso een sneue reactie.
Dat er een paar minkukels rondlopen die denken dat ze een paard moeten forceren wil niet zeggen dat iedereen dat doet.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 08:08

Kijk weer een persoonlijke aanval, dit nodigt niet uit tot discussieren!
Zitten we in een volwassen wereld of praten we met kinderen?

Een ieder heeft recht op zijn of haar mening, en val elkaar daarom dan ook niet aan.

Guzzista

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:33

anneliesdj schreef:

Dat je daar uberhaupt op reageert, vind het zowieso een sneue reactie.
Dat er een paar minkukels rondlopen die denken dat ze een paard moeten forceren wil niet zeggen dat iedereen dat doet.[/quote]

Ik val echt niemand aan, maar reageer op die manier omdat ik merk dat mensen soms erg eng denken, en vaak niet beseffen wat ze hun paarden zelf aandoen. Meestal is het zo, ziet men vooral de wreedheid die een ander begaat
Ik praat stierengevechten niet goed, maar wil er attent op maken dat sommige soms niet beseffen dat ze misschien even wreed bezig zijn. Hoeveel mensen sjokken er niet rond op zadels die niet passen? Of zijn veel te hard in de mond?
Ik vind de klassieke paardesport soms even wreed als een stierengevecht, alleen duurt dat het paard z'n hele leven lang.

Ik heb genoeg gezien vroeger, zelfs mensen die het goed menen met hun paarden die niet beseffen dat het paard pijn heeft en daarom moeilijk doet, die steken ze dan in handen van iemand anders die er dan hard mee is, zodat het paard toch uit angst gaat springen.
Neen, ik vind dat jumping/eventing een geforceerde boel is, paarden zijn niet gemaakt om veel te springen, ze hebben zo wie zo al gevoelige benen. Reken eens wat voor een schok er op die voorbenen komt. Ik vind het in elk geval een slechte zaak voor de paarden, ook als iemand het paard niet forceert. Ze zijn hier niet voor gemaakt om over balkjes te huppen. Ik zou naast het afschaffen van de bloedrige stierengevechten dus ook graag deze 'sport', springsport in het algemeen afgeschaft zien.
...en niet te vergeten paarderennen en steeplechases, hoeveel paarden zijn daar al niet voor afgemaakt omdat ze slecht geland zijn en hun benen breken? De marteling en angst die ze moeten ondergaan om zo snel mogelijk te moeten lopen en dan gedumpt worden in het slachthuis omdat ze niet meekunnen?
Schaf dit ook maar gelijk af, samen met de bloederige stierengevechten.

Guzzista

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 21:44

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 22:07

Guzzista schreef:
De volledige afschaffing van competitie met dieren in het algemeen, onder welke vorm ook. Ik walg van de adoratie voor springruiters, waarvan sommige in mijn ogen niet meer of minder dan dierenmishandelaars zijn.
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=11&t=1021249

Daar heb ik ook wel voeling mee.... het zou veel leed voorkomen iig.
Ik zal het zeker niet missen.......

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 23:42

Jesser schreef:

Een ieder heeft recht op zijn of haar mening, en val elkaar daarom dan ook niet aan.

Mijn reactie is helemaal geen persoonlijke aanval, ik zeg alleen dat ik de reactie sneu vind omdat het ten eerste niets met het onderwerp te maken heeft en ten tweede niet objectief is.

Guzzista

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 00:28

anneliesdj schreef:
Jesser schreef:

Mijn reactie is helemaal geen persoonlijke aanval, ik zeg alleen dat ik de reactie sneu vind omdat het ten eerste niets met het onderwerp te maken heeft en ten tweede niet objectief is.

Sedert wanneer moeten reactie's op bokt objectief zijn Blond ?

Ik heb hier anders nog niet veel objectieve meningen gelezen Clown

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 01:06

Een mening is per definitie niet objectief. En 100% objectiviteit is een fabeltje. Er spelen zoveel factoren mee. Vorm van de boodschap, referentiekader van de ontvanger en de interpretatie van de informatie.... Ik kan het weten, heb er dagelijks mee te maken.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 08:30

Maar tis de bedoeling om als volwassenen te discussieren, als je dat voor ogen houdt heeft het toch geen zin om een ander sneu te vinden.. alleen al om de manier waarop men reageert..

Dit topic vraagt niet erom om het met elkaar eens te zijn..

Maar een discussie kan leuk zijn als je elkaars mening respecteerd en verder met elkaar erover praat..

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 21:02

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 20:40

Ik weet niet waarom een dergelijke training belachelijk wordt gevonden?
Het is de normale veilige gang van zaken voordat een paard met een echte stier te maken krijgt.
Ik vind het jammer dat er een hele pagina lang niet over het onderwerp gaat maar over hoe men al of niet zou moeten discussieren of reageren.
Ik weet ook niet wat links naar andere topics die er niets mee te maken hebben in dit topic doen.

Ik weet ook niet waarom er weer ik weet niet hoeveel is bijgehaald over allerlei evenementen die niks met Portugees stierenvechten te maken hebben en waarin dan weer verteld moet worden dat ze wél gedood worden. Laat je toch niet gek maken door anti stierenvecht sites, maar doe je research zelf in het land zelf en vorm dan een mening. In Portugal wordt de stier niet in de arena gedood (er is 1 uitzondering, in Barrancas, 1 x per jaar), de meeste stieren gaan daarna ook niet naar de slacht maar worden weer voor de fok gebruikt en gaan dus weer gewoon de kudde in. Er zijn maar een zo'n tweehonderd evenementen per jaar dus er worden echt geen duizenden stieren hier gedood en wat er in de rest van de wereld gebeurt is gewoon niet het onderwerp. Er zijn heus evenementen die niet door de beugel kunnen en veel van stiertje pesten hebben, maar daar hoort
Porugees stierenvechten niet bij. De stieren mogen gewoon hun instinctieve drang uit voeren, nl op het paard af gaan.
De bandarilhas gaan in een plek met veel vet en weinig zenuwen, er komen geen messen aan te pas (wat ik ook nog in een post tegenkwam) en er is ook geen sprake van doorboring, want dan zou het door het hele lijf gaan en het gaat slechts door de huid.

Het feit dat deze stieren wel heel lang en goed leven hebben vind ik persoonlijk wel belangrijk als je kijkt naar slachtvee dat jullie in een paar maanden tijd vet mesten en zonder gewetensbezwaar opeten. In verband met dat wat "zielig" is gewoon door de massa bepaald wordt.
Vroeger slachtte men gewoon thuis een varken en kippen en konijnen en daar stonden de kindertjes ook bij en die deden dat dan later ook, maar nu staat men daar zo ver van af, nu is alles zielig.
Overigens gaan de koeien die bij western evenementen worden gebruikt daarna ook gewoon naar de slager, maar daar heb nog noit protesten over gezien. En die worden toch ook gestressed en gepest als je het zo wilt zien.

Ik kwam hier ook tegen dat iemand zij dat gewenning een rol zou spelen toen iemand zei dat ze inbmiddels in Spanje haar mening had bijgesteld. Dat heeft niks met gewenning te maken, maar met inzicht en kennis. Als je er meer van af weet kun je niet anders dan je mening bijstellen. Het zijn de mensen die de fabeltjes geloven en eigen fantasieen er over hebben, die zo fel tegen zijn.
Overigens zijn er ook anti stierenvecht actiegroepen binnen Portugal, het is niet zo dat het heel volk er zo verzot op is.

Het is een paardensport die gewoon niet in andere landen zo bestaat en onbekend maakt ongeliefd.

Ik plaats dit niet op een "Portugese bokt" omdat men daar wel gewoon kennis van zeken heeft, maar juist hier, om vragen te kunnen beantwoorden zodat de kennis gedeeld kan worden waardoor er hopelijk een betere kijk op is en niet die eenzijdige verdraaide kijk van de anti sites. Daar lees ik soms dingen die soms echt niet kloppen. Dat is jammer. Het is heel goed om mensen te informeren, ook over misstanden, maar doe het dan wel correct!

Het spijt me dat zo weinig tijd heb op het moment. Ik kan niet overal op in gaan en houd het wat algemeen. Maar als iemand vind dat ik niet voldoende ben in gegaan op zijn of haar post, mag je een pm sturen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:06

Citaat:
Het zijn de mensen die de fabeltjes geloven en eigen fantasieen er over hebben, die zo fel tegen zijn.

...... laat ons dan maar lekker in fabeltjes geloven, dat vind ik heel wat beter dan mensen die zo'n verknipt beeld van de waarheid hebben dat ze dierenmishandeling en dierenmisbruik (in welke vorm dan ook) goedkeuren.
Het lijkt me dat je inmiddels genoeg informatie vanuit je eigen perspectief verschaft hebt - probeer dan ook te begrijpen dat je de meerderheid niet hebt kunnen overtuigen met je argumenten. Ik ben helemaal klaar met jou en dit onderwerp.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:10

Ik ga mee met Casissy, het rijden zal idd vakmanschap zijn, om zo scherp en op elkaar ingespeeld te kunnen presteren. Maar dat het ten koste gaat van andere dieren en er groot vermaak om is, nee. Daar kan ik geen drol mee. Boos!
Wel mooie vrouw trouwens, zou ze niet beter fotomidel kunnen worden?
Knipoog Heb met Spanjaard in huis gezeten, zijn ogen glommen mbt deze sadistische vorm van bedrijvigheid.
Ik respecteerde zijn mening wel maar gnig er niet mee acoord. Het zit in de cultuur- prima. Net als jaarlijks een geit van de toren flikkeren. Clown

Schiet mij maar lek. Bloos

Wel geniet ik van de beelden dat een stier ontsnapt en over de mensen heen dondert. Ik hoop van harte dat het dier niet alleen in paniek is maar ergens geniet van een stukje wraak. Ach gut

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:37

We hebben dan nog enigszins begrip weten op te brengen voor de vaardige ruiters.
Maar wanneer je dan overal die verhalen leest van mensen met een PRE of andersoortig paard dat in deze landen wordt getrained vraag je je af hoe die 'samenwerking' tot stand komt.
De getraumatiseerde paarden met volkomen verknipt gedrag schijnen meer regel dan uitzondering te zijn....
Het doet je afvragen hoe deze paarden worden 'getrained' door sommige mensen aldaar.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:39

Da's idd een goeie, Ninx, ik heb Polopaarden gezien die uit Spanje kwamen, broodmager (kregen geen eten meer vanaf het moment dat de koop rond was tot ze in Nl kwamen, echt geschift) en een aantal waren kopschuw en hadden singeldwang.

Dan vraag je je toch af, hoe dat kan..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:46

detour schreef:
Da's idd een goeie, Ninx, ik heb Polopaarden gezien die uit Spanje kwamen, broodmager (kregen geen eten meer vanaf het moment dat de koop rond was tot ze in Nl kwamen, echt geschift) en een aantal waren kopschuw en hadden singeldwang.

Dan vraag je je toch af, hoe dat kan..

Tja, ik denk dat we dat wel kunnen raden? Men gaat heeeeel anders met dieren om.
En dan hoef je er niet vanuit te gaan dat dit zachtzinnig is.

Ts zal wel bulderen dat Spanje en Portugal niet met elkaar te vergelijken zijn. Maar waar het gaat om de behandeling van dieren
ontlopen ze elkaar niet erg veel vertrouwde een vriend die in Portugal woont mij toe....

Nee, ieder geloof in blije paarden & stieren binnen een arena heb ik nooit gehad, en zal ik nooit krijgen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:48

Tuurlijk niet inderdaad.
Ik geloof dat ook niet. het is onwijs onnatuurlijk voor die dieren, ze worden opgenaaid, er is pijn, angst, adrenaline, nee hoor, wat dat voor fun is, geen idee.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:53

detour schreef:
Tuurlijk niet inderdaad.
Ik geloof dat ook niet. het is onwijs onnatuurlijk voor die dieren, ze worden opgenaaid, er is pijn, angst, adrenaline, nee hoor, wat dat voor fun is, geen idee.

Kijk, natuurlijk begrijp ik dat ditzelfde ook geldt voor paarden die in NL onder veel druk staan.
Een paard is nu eenmaal een dier dat stress niet al te best kan handelen.
Daarom ben ik deze dagen ook niet meer zo'n groot fan van dat hele prestatiecircus waar wij die dieren maar doorheen slepen voor onze eigen lol.
Maar dit is ook nog eens moedwillige pijn en agressie.... en dat trek ik dus al helemaaaaaal NIET!!!!

PRIMITIEF.......... (ander woord heb ik er niet voor)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:55

...Sadisme, volksvermaak niveau zero, dierenmishandeling, brainwashed tradism...

Nou, NInx, wij zullen daar in ieder geval nooit meeten! Clown