Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
tuurlijk heb je er wel eens een onhandelbare tussen zitten maar in Nederland wordt je bang gemaakt voor hengsten want oohh die zijn gevaarlijk dat wordt ons hier met de paplepel ingegoten, terwijl het absoluut een fabeltje kan zijn ook bij KWPNers of menig ander ras, het is ook maar niet hoe het dier is opgevoedt
jasmijn78 schreef:Nadeel qua dressuur van Lusitano's is dat veel Lusitano's (en ook Andalusiers) maaien met de voorbenen, en soms erg krabbelig bewegen, veel knieactie/weinig tact (als je ze vergelijkt met een goed KWPN/warmbloed dressuurpaard)... Kwaliteit van bijvoorbeeld de stap laat vaak te wensen over...
Als ik die prijzen voor Lusitano's hier voorbij zie komen... Dan heb je voor 10.00,- of een goed bewegende warmbloed met veel aanleg voor (moderne) dressuur, of een (voor moderne dressuur) matig bewegende Lusitano...
Als je dus een goed dressuurpaard zoekt kun je beter op zoek gaan naar een knappe warmbloed (KWPN, Hannoveraan etc.) Als je een Lusitano wil, omdat je een Lusitano wil moet je natuurlijk gewoon een Lusitano kopen
sinds ik mij eerste Lusitano kreeg is voor mij het paardrijden weer mogelijk met mijn handicap en dat hoef ik niet te proberen op een andere warmbloed
marialva schreef:nou dit bedoel ik ... dit is dus een van de fabels! je hebt ook KWPNers die niet te rijden vallen dat is bij elk ras, ik kan je vertellen dat de lusitano wel een stuk beter betrouwbaar is dan menig ander warmbloed lees eens een rasbeschrijving van het ras
marialva schreef:sinds ik mij eerste Lusitano kreeg is voor mij het paardrijden weer mogelijk met mijn handicap en dat hoef ik niet te proberen op een andere warmbloed
marialva schreef:sinds ik mij eerste Lusitano kreeg is voor mij het paardrijden weer mogelijk met mijn handicap en dat hoef ik niet te proberen op een andere warmbloed

daantje99 schreef:@ marialva: Je krijgt de groeten van mn vriendin !!
@ de rest: Veel tekst weinig woorden.
nog een paar maandjes en dan wordt haar paardje gedekt
ben zooo benieuwd naar het veulen? jij ook ? marialva schreef:daantje99 schreef:@ marialva: Je krijgt de groeten van mn vriendin !!
@ de rest: Veel tekst weinig woorden.
ja ik heb ze alweer gesprokennog een paar maandjes en dan wordt haar paardje gedekt
ben zooo benieuwd naar het veulen? jij ook ?

Adalberti schreef:Zowel de lusitano als de PRE hebben meer dan uitstekende kwaliteiten als dressuurpaard. De dressuursport is echter opgebouwd rondom het warmbloedpaard. Dat waren namelijk de paarden die bij het opkomen van de dressuursport in de jaren '60 vooral beschikbaar waren in Noord-Europa.
Adalberti schreef:In Spanje en Portugal heeft men echter gelukkig sterk vastgehouden aan het eigen ras (tot de jaren '20 van de vorige eeuw waren een Lusitano en een PRE hetzelfde ras) en de eigen rijstijl en we mogen blij zijn dat daar wat van in stand is gebleven.
Adalberti schreef:Ik vind dat er soms behoorlijk denegrerend wordt gesproken over de "Andalusier".
Adalberti schreef:Een Lusitano en een PRE kunnen bijvoorbeeld over het algemeen véél beter verzamelen.
Adalberti schreef:Er zijn PRE's die uitstekend kunnen strekken en stappen, maar net zoals bij de KWPN'er moet er voor een goed en compleet paard ook bij de Iberische rassen betaald worden.
Citaat:Iberiërs die hoog scoren en winnen van Duitse paarden zijn allang geen uitzondering meer. Ik zou ook niet weten waarom ze niet hoog zouden scoren als je strikt volgens de regels kijkt, want dat achterlijke voorbeengewapper en stomme piaffegeschuifel wat je bij veel kampioenen zelfs ziet, heeft niets meer met dressuur te maken. Als de jury strikt naar de letter van de FEI jureert is er echt geen verschil in rassen zichtbaar in de scores...
En daar gaan we echt wel weer heen.
Op afgelopen Olympische spelen startten alle Brazilianen en Portugezen op Lusitanos (in de dressuur).
Ik weet niet waar de Spanjaarden op startten, niks van gezien.
Citaat:Bij de Lusitanos heb je dus maat en barok, maat en niet zo barok, klein en niet barok, klein en barok, en dan alle types nog eens met al of niet typische gangen of moderne gangen...en dat is eigenlijk altijd zo geweest...
.
Lusitana schreef:Misschien moet je zeggen de gemiddelde buitenlandse (of niet klassieke) ruiter/amazone, omdat die gewoon teveel druk op de teugels willen...
Hier doet men niet zo krampachtig en heeft men daarom ook nauwelijks problemen met de energie, die pas en probleem wordt als je gaat zitten houden.![]()
.
ElCid schreef:Overigens ben ik, zoals wel duidelijk is, absoluut geen fan van de KWPN'er al heb ik er wel eens een paar gezien die ik leuk vond
Naast 3 correcte gangen, correcte beenstand, voldoende maat, schuine schouder, ruimte en tact in de beweging (alle 3 de gangen) mag hij niet ouder dan 4 zijn en absoluut niet 'spaans' beleerd. jasmijn78 schreef:ElCid schreef:Overigens ben ik, zoals wel duidelijk is, absoluut geen fan van de KWPN'er al heb ik er wel eens een paar gezien die ik leuk vond
Ik ben fan van goede dressuurpaarden. Mij maakt het niet uit wat voor ras het is. Ik hou van 'gewone' dressuur, en wil paarden die dat het beste kunnen. Knieactie mag een beetje, maar ik wil geen hysterische bewegingen. Ik wil een paard met 3 correcte gangen, dat kan verzamelen EN verruimen.
Ik vind het uiterlijk van spaanse paarden prachtig, dus als dat gecombineerd kan worden met mijn eisen: graag. Ik heb er destijds naar gezocht, maar niet gevonden wat aan mijn eisen voldeed (of ze waren dus niet te betalen). Maar als je nog eens wat weet hou ik me aanbevolenNaast 3 correcte gangen, correcte beenstand, voldoende maat, schuine schouder, ruimte en tact in de beweging (alle 3 de gangen) mag hij niet ouder dan 4 zijn en absoluut niet 'spaans' beleerd.