Lusitano's is het waar??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: Lusitano's is het waar??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 15:39

Het is zeker een feit dat de Lusitanos rustiger zijn. De meesten zijn lang niet zo "hormonaal" als paarden van andere rassen. Van de merries merk je bv ook eigenlijk amper wanneer ze hengstig zijn en de hengsten hoeven ook helemaal niet zo nodig naar elk paard toe. Ze rijden hier gewoon met hengsten bij elkaar.

Ook ligt een deel in de opvoeding. Hier gaat men niet met angst met hengsten om, maar ook niet met bruut geweld. Beide hebben een slechte invloed op een paard (van week geslacht dan ook). In Nederland bestaat er een soort ingeboezemde angst en ontzag voor hengsten dat hier helemaal niet bestaat, omdat het volkomen natuurlijk is dat een mannetjes dier zijn ballen nog heeft (dit gaat ook door bij honden, katten, bokken etc, castreren is hier echt heel ongewoon) en als je een paard met angst benaderd , krijg je ongewenste reacties.

Je hebt gelijk, ik denk dat er binnen het KWPN heel wat lijnen zijn van bepaald lastige paarden, ik ben geen fan van het stamboek dat er een potje van heeft gemaakt sinds de jaren zevenig, maar daar gaat dit topic niet over.

Maar het grootste probleem is de mentaliteit van de mensen en dichtheid van paarden in Nederland en het feit dat er ontzettend veel dromers, leken en kinderen, die niet genoeg verantwoordelijkheidsgevoel hebben, paarden hebben. Deze weten niet een paard fatsoenlijk op te voeden en ik zou ook niet willen dat die allemaal hengsten hadden.

Hier zijn de paarden nog voor de eliten met kundig personeel of de boeren die generatie op generatie met paarden om gaan en de stierenvechters. Het is een heel andere wereld.
Net zoals in Nederland bijna iedereen die een paard heeft wedstrijden wil rijden. Dat leeft hier helemaal niet. Met rijdt recreatief of is met rijkunst bezig en leidt paarden op tot hoge school niveau, maar puur als hobby. Dressuur is de bezigheid en geen training voor wedstrijden.

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 19:53

Ik ben het met je eens: een HEEL groot deel ligt aan de opvoeding. Als je al gezag hebt voor een paard dat nog geen gezag heeft voor jou dan wordt daar hoe dan ook misbruik van gemaakt door het paard. Natuurlijk heel logisch, want daar ben je namelijk paard voor. Maar als mens moet je daar wel mee om kunnnen gaan, en dat kunnen er een heleboel niet.

Ik heb zelf een ruin die soms nog denkt dat ie hengst is. Dit komt ook omdat ie niet goed is opgevoed bij zijn vorige eigenaar.

Ze zeggen toch ook dat Lusitano's hele slimme dieren zijn? Dat ligt naar mijn idee ook deels aan hun opvoeding. Ik zeg niet dat ze hun opgevoede gedrag doorgeven aan hun nakomelingen. Maar als je goed kijkt naar paarden, dan zijn ze eigenlijk allemaal wel slim. Maar de een maakt hier beter gebruik van dan de ander.

pemanima

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 15:51

Ik heb eigenlijk ook een vraagje aan lusitana.
Wat zou ongeveer een hengst moeten kosten wat dus niet te hanteren is en dus gecastreerd is?

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 15:53

Als een hengst gecastreerd is dan is het een ruin.

Pemanima bedoel je dan een hengst/ruin uit portugal?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 16:06

Nadeel qua dressuur van Lusitano's is dat veel Lusitano's (en ook Andalusiers) maaien met de voorbenen, en soms erg krabbelig bewegen, veel knieactie/weinig tact (als je ze vergelijkt met een goed KWPN/warmbloed dressuurpaard)... Kwaliteit van bijvoorbeeld de stap laat vaak te wensen over...

Als ik die prijzen voor Lusitano's hier voorbij zie komen... Dan heb je voor 10.00,- of een goed bewegende warmbloed met veel aanleg voor (moderne) dressuur, of een (voor moderne dressuur) matig bewegende Lusitano...

Als je dus een goed dressuurpaard zoekt kun je beter op zoek gaan naar een knappe warmbloed (KWPN, Hannoveraan etc.) Als je een Lusitano wil, omdat je een Lusitano wil moet je natuurlijk gewoon een Lusitano kopen Haha!

marialva

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 16:13

De Lusitano is super braaf ook als hengst Haha! tuurlijk heb je er wel eens een onhandelbare tussen zitten maar in Nederland wordt je bang gemaakt voor hengsten want oohh die zijn gevaarlijk dat wordt ons hier met de paplepel ingegoten, terwijl het absoluut een fabeltje kan zijn ook bij KWPNers of menig ander ras, het is ook maar niet hoe het dier is opgevoedt Knipoog

ik kan vertellen dat onze hengst braver is dan menige merrie (ook onze eigen merrie's)

marialva

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 16:17

jasmijn78 schreef:
Nadeel qua dressuur van Lusitano's is dat veel Lusitano's (en ook Andalusiers) maaien met de voorbenen, en soms erg krabbelig bewegen, veel knieactie/weinig tact (als je ze vergelijkt met een goed KWPN/warmbloed dressuurpaard)... Kwaliteit van bijvoorbeeld de stap laat vaak te wensen over...

Als ik die prijzen voor Lusitano's hier voorbij zie komen... Dan heb je voor 10.00,- of een goed bewegende warmbloed met veel aanleg voor (moderne) dressuur, of een (voor moderne dressuur) matig bewegende Lusitano...

Als je dus een goed dressuurpaard zoekt kun je beter op zoek gaan naar een knappe warmbloed (KWPN, Hannoveraan etc.) Als je een Lusitano wil, omdat je een Lusitano wil moet je natuurlijk gewoon een Lusitano kopen Haha!

nou dit bedoel ik ... dit is dus een van de fabels! je hebt ook KWPNers die niet te rijden vallen dat is bij elk ras, ik kan je vertellen dat de lusitano wel een stuk beter betrouwbaar is dan menig ander warmbloed lees eens een rasbeschrijving van het ras
Knipoog sinds ik mij eerste Lusitano kreeg is voor mij het paardrijden weer mogelijk met mijn handicap en dat hoef ik niet te proberen op een andere warmbloed Knipoog

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 16:27

marialva schreef:
nou dit bedoel ik ... dit is dus een van de fabels! je hebt ook KWPNers die niet te rijden vallen dat is bij elk ras, ik kan je vertellen dat de lusitano wel een stuk beter betrouwbaar is dan menig ander warmbloed lees eens een rasbeschrijving van het ras

Wat bedoel je? Ik zegt toch niets over het karakter? Ik zeg alleen wat over de beweging van het ras... Mischien even beter lezen?

En natuurlijk heb je ook KWPN-ers die bewegen als een natte krant. Maar als je een goed bewegend dressuurpaard zoek ben je waarschijnlijk dus met een KWPN-er goedkoper uit dan met een Lusitano. En aangezien TS een paard voor dressuur zoekt...

Niet meteen zo op de kast hoor!!! Vork
marialva schreef:
sinds ik mij eerste Lusitano kreeg is voor mij het paardrijden weer mogelijk met mijn handicap en dat hoef ik niet te proberen op een andere warmbloed

Heel fijn voor jou, maar TS wil wat weten over de mogelijkheden van de lusitano als dressuurpaard (ik neem dus aan gewone moderde wedstrijddressuur) en niet over de mogelijkheden als gehandicaptenpaard....

marialva

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 16:42

Wat bedoel je? Ik zegt toch niets over het karakter? Ik zeg alleen wat over de beweging van het ras... Mischien even beter lezen?

En natuurlijk heb je ook KWPN-ers die bewegen als een natte krant. Maar als je een goed bewegend dressuurpaard zoek ben je waarschijnlijk dus met een KWPN-er goedkoper uit dan met een Lusitano. En aangezien TS een paard voor dressuur zoekt...

Niet meteen zo op de kast hoor!!! Vork
marialva schreef:
sinds ik mij eerste Lusitano kreeg is voor mij het paardrijden weer mogelijk met mijn handicap en dat hoef ik niet te proberen op een andere warmbloed

Heel fijn voor jou, maar TS wil wat weten over de mogelijkheden van de lusitano als dressuurpaard (ik neem dus aan gewone moderde wedstrijddressuur) en niet over de mogelijkheden als gehandicaptenpaard....[/quote]

dat de bewegingen van een lusitano niet zo zijn zoals jij beschrijft op een aantal enkele na dan maar dat heb je ook bij de KWPNers
ik ben ZEKER niet meteen op de kast dus ik snap niet waar je je druk over maakt Knipoog
TS vraagd of het waar is van de lusitano en JA dat is waar, en dat haar vriendin (tevens mijn vriendin) lusitanos wil gaan fokken, dus heb ik geen idee waar jij het over hebt maar dat zal dan wel aan mij liggen, ik heb niet gezegd dat de lusitano een gehandicapten paard is dat maak jij ervan, tuurlijk is ze met een KWPNer goedkoper uit, maar als ze iets speciaals wilt en op de lusitano valt ben ik van mening dat je dan niet met een KWPNer moet komen aanzetten dat is toch wel een wereld van verschil Haha!
en over beter lezen gespoken Verward Verward

Royal_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 17:08

Zowel de lusitano als de PRE hebben meer dan uitstekende kwaliteiten als dressuurpaard. De dressuursport is echter opgebouwd rondom het warmbloedpaard. Dat waren namelijk de paarden die bij het opkomen van de dressuursport in de jaren '60 vooral beschikbaar waren in Noord-Europa. In Spanje en Portugal heeft men echter gelukkig sterk vastgehouden aan het eigen ras (tot de jaren '20 van de vorige eeuw waren een Lusitano en een PRE hetzelfde ras) en de eigen rijstijl en we mogen blij zijn dat daar wat van in stand is gebleven. Aangezien er in de jaren '60 nauwelijks instructeurs waren om de werkelijke rijkunst over te brengen (ruiters waren voornamelijk militairen en boeren) is de moderne dressuur opgebouwd door mensen die vanwege gebrek aan kennis en goede insturcteurs nieuwe en eigen methodes zijn gaan ontwikkelen, die passen bij en gebaseerd zijn op het warmbloedpaard. De hele regelgeving van de dressuur is daarop afgestemd. Dat is heden ten dage blijkbaar "de maat". Ik vind dat er soms behoorlijk denegrerend wordt gesproken over de "Andalusier". Velen die zich daarover uitlaten kennen duidelijk niet de werkelijke oorsprong van de moderne dressuur en wat men verloren heeft en waarom men dat verloren heeft. Indien men zich daar een beetje in zou verdiepen zouden zonder twijfel de klassieke dressuur en het Iberische paard flink verder aan populariteit winnen.

Voor wat betreft de kwaliteiten van Iberische paarden als modern dressuurpaard:
Een Lusitano en een PRE kunnen bijvoorbeeld over het algemeen véél beter verzamelen. Hun zijgangen, piaffe en passage zijn veel gemakkelijker aan te leren en worden met een grotere natuurlijkheid en meer schwung uitgevoerd. Er zijn PRE's die uitstekend kunnen strekken en stappen, maar net zoals bij de KWPN'er moet er voor een goed en compleet paard ook bij de Iberische rassen betaald worden. Als ik de prijsrange van de PRE en de Lusitano naast die van de warmbloed houdt dan zie ik dat de ondergrens bij de Iberische paarden inderdaad hoger ligt, maar dan heb je wel een paard met kwaliteiten die de warmbloed in veel mindere mate heeft. Kom je echter bij paarden van een redelijk niveau dan zijn ze juist verhoudingsgewijs stukken goedkoper. Dit, en de toenemende populariteit van de klassieke dressuur, zorgt ervoor dat de Iberische rassen ook in Noord-Europa momenteel weer sterk in trek zijn.

marialva

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 17:23

AMEN Afgod

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 18:29

@ marialva: Je krijgt de groeten van mn vriendin !!

@ de rest: Veel tekst weinig woorden.

marialva

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 18:31

daantje99 schreef:

ja ik heb ze alweer gesproken Knipoog nog een paar maandjes en dan wordt haar paardje gedekt Go jij! Go jij! ben zooo benieuwd naar het veulen? jij ook ?

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 18:34

marialva schreef:
daantje99 schreef:

ja ik heb ze alweer gesproken Knipoog nog een paar maandjes en dan wordt haar paardje gedekt Go jij! Go jij! ben zooo benieuwd naar het veulen? jij ook ?

Ja, ik ook Lachen
Het is in ieder geval een schat van een paard Haha!

marialva

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 18:36

gewoon niet normaal zoooooo lief die is, ben er ook echt weg van en de combie is super, trouwens de pony (je weet welke ik bedoel he?) die is ook geweldig braaf voor haar zoon Knipoog

kom een keer mee met haar zou het leuk vinden om je ook eens te zien Knipoog Haha!

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 18:42

Ja, de pony is echt een geweldig beestje !!, Een super mooi paardje.. Een blikvanger gewoon Tong uitsteken

Ja lijkt mij ook leuk om een keer mee te gaan Lachen

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 10:18

Adalberti schreef:
Zowel de lusitano als de PRE hebben meer dan uitstekende kwaliteiten als dressuurpaard. De dressuursport is echter opgebouwd rondom het warmbloedpaard. Dat waren namelijk de paarden die bij het opkomen van de dressuursport in de jaren '60 vooral beschikbaar waren in Noord-Europa.

Wat de achtergrond ook is, hier worden krabbelende en maaiende paarden niet zo gewaardeerd in de dressuur....

Even voor alle duidelijkheid: ik vind spaanse paarden als Lusitano's en andalusiers prachtige paarden! De reden dat ik 'gewoon' KWPN-ers heb is het feit dat ik dressuurliefhebber ben (gewone dressuur, geen AR of zo). En de spaanse rassen die 'moderne' gangen hebben, dus goed konden uitstrekken, niet maaien, van nature veel tact en ook nog eens maat hadden (de meeste komen niet boven de 1.60, en mijn eis is minimaal 1.65) die waren niet te betalen. Voor een fractie van dat geld had ik een KWPN-er die aan al mijn dressuur- en karakter eisen voldeed.... (mijn eisen zitten vooral in karakter, beweging en maat. Kleur, uiterlijk, lange manen en een mooi koppie vind ik minder van belang)

Adalberti schreef:
In Spanje en Portugal heeft men echter gelukkig sterk vastgehouden aan het eigen ras (tot de jaren '20 van de vorige eeuw waren een Lusitano en een PRE hetzelfde ras) en de eigen rijstijl en we mogen blij zijn dat daar wat van in stand is gebleven.

Het is ook alleen maar mooi hoor dat die varieteit er is, dat zulke oude rassen in stand worden gebouden. Echter, de 'spaanse' vorm van dressuur is niet de dressuur die mij aanspreekt.

Adalberti schreef:
Ik vind dat er soms behoorlijk denegrerend wordt gesproken over de "Andalusier".

Jij laat je anders niet veel beter uit over de 'warmbloeddressuur'... Maar goed, maakt mij niet uit. Dat mag jij vinden. Dat er denigrerend wordt gesproken over de andalusier in het algemeen is niet iets wat mij opvalt. Het is een ras dat veel mensen tot de verbeelding spreekt, veel mensen aanspreekt en veel goede kwaliteiten heeft. Het ras heeft net als ieder ras ook 'minpunten'. Nou ja, minpunten: andere kwaliteiten. De meeste spanjaarden vinden het niet erg als een paard maait, of tact verliest, veel knieactie heeft... Hier in de dressuur is dat gewoon niet gewenst. Doet verder niets aan het ras af... Het is maar net wat je zoekt.

Adalberti schreef:
Een Lusitano en een PRE kunnen bijvoorbeeld over het algemeen véél beter verzamelen.

Klopt, dat is een pluspunt van het ras. Daarentegen kunnen ze vaak minder goed uitstrekken en is door de heftige knieactie die veel van dat soort paarden hebben is de tact (en dus de schwung) een flink aandachtspunt.

Adalberti schreef:
Er zijn PRE's die uitstekend kunnen strekken en stappen, maar net zoals bij de KWPN'er moet er voor een goed en compleet paard ook bij de Iberische rassen betaald worden.

Er zijn inderdaad PRE die prachtig 'modern' kunnen bewegen. En dat dan in combinatie met dat prachtige uiterlijk en voldoende maat heb je een plaatje. Alleen die zijn er niet in overvloed EN niet te betalen (50.000 komt dan eerst, als het niet meer is). Daarentegen heb je tussen de 5.000 en 10.000 al echt een heel mooie, goed bewegende getalenteerde jonge kwpn-er met voldoende maat. (en als je geluk hebt voor nog minder) met minstens dezelfde kwaliteiten (qua 'gewone' dressuur)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 11:08

Het is duidelijk dat je in elk geval niet op de hoogte bent van Lusitanos, waar het topic over begon.
Daarvan is nl maar een percentage behept met de heftige knieactie en ze zijn goedkoop vergeleken warmbloeds. Verder is er feitelijks niks mis met knieactie en maaien want beiden willen niet zeggen dat er autmatisch tactverlies is of geen verruiming (dat uit de achterhand komt)
De KWPN is nou net weer een ras dat gewoon redelijk goedkoop is door overfok. Het is natuurlijk niet zo dat alle KWPN paarden excellent zijn.

Als je een GP paard gaat kopen, kost een GP Lusitano nog niet de helft in vergelijking met een warmbloed. Heb nooit begrepen waarom, als de resultaten immers bewezen hetzelfde zijn en de Lusitano ook nog eens minstens tien jaar langer meegaat....

Ik zal maar even herhalen wat ik in een ander topic heb gezegd, waar een discussie gaande was over wellicht verlies van het type doordat er meer op dressuur gefokt wordt:
Citaat:
Iberiërs die hoog scoren en winnen van Duitse paarden zijn allang geen uitzondering meer. Ik zou ook niet weten waarom ze niet hoog zouden scoren als je strikt volgens de regels kijkt, want dat achterlijke voorbeengewapper en stomme piaffegeschuifel wat je bij veel kampioenen zelfs ziet, heeft niets meer met dressuur te maken. Als de jury strikt naar de letter van de FEI jureert is er echt geen verschil in rassen zichtbaar in de scores...
En daar gaan we echt wel weer heen.
Op afgelopen Olympische spelen startten alle Brazilianen en Portugezen op Lusitanos (in de dressuur).
Ik weet niet waar de Spanjaarden op startten, niks van gezien.

Citaat:
Bij de Lusitanos heb je dus maat en barok, maat en niet zo barok, klein en niet barok, klein en barok, en dan alle types nog eens met al of niet typische gangen of moderne gangen...en dat is eigenlijk altijd zo geweest...

Dus je kunt gewoon kiezen, er is voor elk wat wils.

Deze discussie had een andere invalshoek: nl dat de barokke paarden wellicht dreigen type te verliezen omdat ze juist voor de moderne dressuur gefokt lijken te worden nu.
Ook dat is niet juist, er bestaan gewoon types door elkaar heen. Die hebben altijd bestaan en zullen blijven bestaan.

Ik heb het idee dat de bij een aantal de meningen over Iberiërs meer gebaseerd zijn op wat men ziet aan slecht materiaal in Nederland en vooroordelen, dan werkelijke kennis van het ras.

Bij het KWPN (niet eens een ras, maar een verzamelstamboek) vind je ook tuigers, en aparte types, het is niet zo dat allen die geboren wordt kampioenen worden. Er zijn bepaalde lijnen waar meer talent uit komt en dat is bij anders stamboeken precies zo.
Overigens is ook al bewezen dat zuiver op dressuur fokken enorme nadelen heeft en dat is ook de reden waarom ze weer meer allround fokken, waar ze in Portugal nooit mee gestopt zijn.

In Nederland is het kopen van een KWPN, die daar volop voor handen is, een vrij logische keuze, maar in ander landen sport men net zo happy met totaal andere rassen. En hier sport men gewoon met Lusitanos is aangespannen, horseball, springen, dressuur, sgw, endurance, trec, you name it, they do it. En ze zijn ook de gewone manegepaarden.

In mijn profiel staan paarden van 4.000 tot 55.000 (GP!!! en daarbij dekhengsten) en er zijn er maar een paar die knieactie vertonen die opvallend is. Waarvan een een zilveren medaille winnaar voor type en gangen. En een fokmerrie die niet bereden is en een aantal die in de arena presteren. Een groot aantal komt uit lijnen van kampioenen, die oa in Duitsland ingeschreven staan bij de sportpaarden en op hoog niveau meedraaien, dus echt niet misselijk.

(Niet om de paarden die ik verkoop te promoten, maar om wat te zeggen over de Lusitano in de sport en hun prijzen)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 11:46

Het is in mijn ogen niet alleen de "knieactie" waar mensen over vallen; onze zwarte kampioens hengst heeft dit overigens vrijwel niet en "maait" ook nauwelijks, maar ook het karakter.
Een Lusitano is aan een kant makkelijker te rijden dan een KWPN'er maar aan de andere kant heeft hij veel meer looplust en goed te hanteren temperament, zal veel meer "showen" als hij goed gereden wordt en zal de verzamelde gangen met veel meer gemak en perfectie kunnen tonen dan een KWPN'er.
Er zijn bar weinig KWPN'ers ( of andere warmbloed( verzamel) rassen) die de Piaffe of Passage van een Iberisch paard kunnen benaderen om diverse redenen, de warmbloeds ( o.a. de KWPN'er) zijn vaak te lang, te groot, te lui, te lomp en vaak moeilijk bij elkaar te rijden.
De Iberische paarden hebben een veel betere houding van nature en dragen veel makkelijker met de achterhand. Bijna iedereen zal de doorsnee , i.m.o. vaak slome en lompe, KWPN'er kunnen rijden; ondanks dat de meeste Iberiers makkelijk te rijden zijn, zijn ze meestal veel sensibeler en dat is iets waar de gemiddelde ruiter/ amazone niet mee om kan gaan. Een en ander hangt sterk af van de fokrichting, die bepalen ook sterk het karakter; zo zijn er hele hete paarden bijv. de stierenvechterspaarden, maar ook wat meer flegmatieke dieren die overigens wel kunnen showen. Ik ken Lusitano's van rond en boven de 1.70m met gangen waar iedere KWPN'er bij verbleekt.

Overigens ben ik, zoals wel duidelijk is, absoluut geen fan van de KWPN'er al heb ik er wel eens een paar gezien die ik leuk vond Knipoog .

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 11:55

Misschien moet je zeggen de gemiddelde buitenlandse (of niet klassieke) ruiter/amazone, omdat die gewoon teveel druk op de teugels willen...
Hier doet men niet zo krampachtig en heeft men daarom ook nauwelijks problemen met de energie, die pas en probleem wordt als je gaat zitten houden. Knipoog
De manege paarden zijn hier ook gewoon Lusitanos...

Wil wel even herhalen wat ik misschien ook hier als eens gezegd heb.
Kennisje van me had een (eigenlijk wat slome) Lusitano verkocht aan een Duitser. Omdat hij regelmatig in Duitsland stage liep, zocht hij hem een keer op.
Daar werd het paard met veel bombarie als "gevaarlijke hengst" van stal gehaald. De sperriem zat zo strak dat het de lippen verfrommelde en neusgaten zowat dichtkneep. Man ging erop, nam de teugels meteen flink strak en het paard begon (natuurlijk) idd heftig te protesteren.
Dus, kennisje zei:"kom er eens af" (niet zo vriendelijk trouwens) en haalde eerst de neusriem eraf. Vervolgens stapte hij op en reed met een los teugeltje weg. Pakte hem wat op en zette hem geoon in alle gangen en zijgangen, zonder enig protest. Hij steeg af en zei:"leer eerst maar normaal rijden voordat u weer een Lusitano koopt". Het "gevaarlijke dier" stond te koop en staat nu goddank bij iemand die wel normaal kan rijden. En kennisje is trouwens niet eens een dressuurruiter en rijdt maar zelden Lusitanos, het is een springruiter gewend aan warmbloeds, maar wel gewoon portugees geschoold en dat maakt echt wel wat uit.
Ik weet dan men in nederland het idee heeft dat hier in portugal alle ruiters ruw zijn, maar dat is dus echt niet zo.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 12:20

Lusitana schreef:
Misschien moet je zeggen de gemiddelde buitenlandse (of niet klassieke) ruiter/amazone, omdat die gewoon teveel druk op de teugels willen...
Hier doet men niet zo krampachtig en heeft men daarom ook nauwelijks problemen met de energie, die pas en probleem wordt als je gaat zitten houden. Knipoog

.

Ik kan me hier 100% bij aansluiten.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 14:17

ElCid schreef:
Overigens ben ik, zoals wel duidelijk is, absoluut geen fan van de KWPN'er al heb ik er wel eens een paar gezien die ik leuk vond

Ik ben fan van goede dressuurpaarden. Mij maakt het niet uit wat voor ras het is. Ik hou van 'gewone' dressuur, en wil paarden die dat het beste kunnen. Knieactie mag een beetje, maar ik wil geen hysterische bewegingen. Ik wil een paard met 3 correcte gangen, dat kan verzamelen EN verruimen.

Ik vind het uiterlijk van spaanse paarden prachtig, dus als dat gecombineerd kan worden met mijn eisen: graag. Ik heb er destijds naar gezocht, maar niet gevonden wat aan mijn eisen voldeed (of ze waren dus niet te betalen). Maar als je nog eens wat weet hou ik me aanbevolen Knipoog Naast 3 correcte gangen, correcte beenstand, voldoende maat, schuine schouder, ruimte en tact in de beweging (alle 3 de gangen) mag hij niet ouder dan 4 zijn en absoluut niet 'spaans' beleerd.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 14:23

Als het portugees mag zijn, kan ik je een heel scala bieden...

Royal_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 14:49

Alles wat ik heb opgemerkt over de aanvang van de moderne dressuur is beslist niet denegrerend bedoeld en gewoon terug te vinden in historische literatuur.

Terwijl in de jaren '60 in noord-Europa de industrialisering volop bezig was en gewone mensen als vrijetijdsbesteding en later als wedstrijdsport gingen paardrijden was dat in Spanje nog lang niet het geval. Mede om die reden zijn het Iberische paard en de rijstijl van hier vrijwel buiten de ontwikkeling van de moderne dressuursport gebleven. Spaanse fokkers hebben echter wel hierop ingespeeld door paarden te gaan fokken met kwaliteiten die gevraagd werden voor de moderne dressuur. (Voor alle duidelijkheid: paarden fokken is in Spanje niet inherent aan paardensport). We zijn nu echter bijna een halve eeuw verder en inmiddels hebben Noord-Europeanen en Amerikanen Iberische paarden ontdekt voor hun specifieke kwaliteiten, ook voor de moderne dressuursport en dan niet meer alleen het moderne type. Ik zie deze inbreng in de dressuursport eerder als een waardevolle aanvulling en misschien betekent dit wel een nieuwe stap in de moderne dressuursport, zowel qua exterieur van de paarden als rijstijl. Het is niet toevallig dat er kritische vragen gesteld worden over moderne methodes en dat er tegelijkertijd een sterke opkomst is van de academische rijkunst (terug naar de bron). De moderne dressuur en zijn methodes is gericht op competitie, terwijl de klassieke dressuur was gericht op de ontwikkeling van het paard en een gebruiksdoel had.

Royal_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 14:53

jasmijn78 schreef:
ElCid schreef:
Overigens ben ik, zoals wel duidelijk is, absoluut geen fan van de KWPN'er al heb ik er wel eens een paar gezien die ik leuk vond

Ik ben fan van goede dressuurpaarden. Mij maakt het niet uit wat voor ras het is. Ik hou van 'gewone' dressuur, en wil paarden die dat het beste kunnen. Knieactie mag een beetje, maar ik wil geen hysterische bewegingen. Ik wil een paard met 3 correcte gangen, dat kan verzamelen EN verruimen.

Ik vind het uiterlijk van spaanse paarden prachtig, dus als dat gecombineerd kan worden met mijn eisen: graag. Ik heb er destijds naar gezocht, maar niet gevonden wat aan mijn eisen voldeed (of ze waren dus niet te betalen). Maar als je nog eens wat weet hou ik me aanbevolen Knipoog Naast 3 correcte gangen, correcte beenstand, voldoende maat, schuine schouder, ruimte en tact in de beweging (alle 3 de gangen) mag hij niet ouder dan 4 zijn en absoluut niet 'spaans' beleerd.

Als je een onbeleerd paard koopt dan kun je die kwaliteiten voor een billijke prijs allemaal vinden. In Spanje is schaarste aan goede ruiters en dat maakt fatsoenlijk beleerde paarden ontzettend duur. De betere stallen beginnen overigens pas met beleren als het paard bijna 4 is. Iberische paarden zijn pas uitontwikkeld tussen hun 6e en 7e levensjaar.