Kruising Quarter/ Andalusier

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jus

Re: Kruising Quarter/ Andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 13:55

Citaat:
Bedoel je dat dit paard een kruising is tussen een Quarter en Andalusier?? Kun je me daar dan eens meer over vertellen? Prachtig paard indeed maar verder van de rest weerzinwekkend gedoe op dat filmpje (alhoewel sommige dieren bij ons niet veel beter behandeld worden).
Ik dacht dat ook dat Quarters afgeleid waren van Iberische rassen, maar onze hedendaagse Quarters hebben daar naar ik vernomen heb bijna niets meer mee te maken. Mijn idee is dat oude Mustang types nog Iberisch bloed in de anderen hebben en Quarters vooral kruisingen zijn met Mustangs en Volbloeds en zelfs (heb ik me laten wijsmaken, weet dus niet of dit waar is) koudbloeden om 'cooler' karakter te verkrijgen. Misschien niet zo gek dan mijn idee om een Quarter te kruisen met een Iberisch paard...staat het veulen dan hopelijk niet meer zo afschuwelijk overbouwd meer langs achter, en krijgt het zo een betere morfologische structuur van het lichaam. Zoals sommige Quarters overbouwd staan met veel te zware spieren op die fijne voetjes, da's gewoon vragen om problemen besef ik nu tot m'n scha en schande

Paard op filmpje is Merlin een van de bekenste stierenvechterspaarden in Spanje dit paard is van Pablo Hermoso en kan verzekeren dat dit paard behandelt en verzorgt wordt als een koning.
Gefokt door Peralta die inderdaad met quartes fokt maar meer lusitano bloed gebruikt dan PRE (die zijn sterker en zeker voor het stierenvechten)
Kennis heeft ook Peraltas voor verkoop hier een voorbeeld is ook kruising quarterhorse/luso en dit zijn vast geen goedkope beestjes.

Afbeelding

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 18:23

Arakhan schreef:
Ik grijp naar een ander ras omdat het veulen voor mij zou zijn en ik persoonlijk Azteca's of kruising Quarter met Iberisch paard veel mooier vind dan een onnatuurlijk gespierde Quarter. 't is natuurlijk een risico, maar elk paard dat je fokt is een risico. Ik zou al blij zijn met een gezond, levend veulen.

De onnatuurlijk gespierde Quarters vind je alleen binnen de Halterpaarden. Als je gaat kijken naar Cutting en Reining Bloedlijnen vind je matig gespierde, athletische paarden met wat kleinere stokmaat en normale bespiering. Staar je niet blind op de halterpaarden die met opzet vetgemest worden voor de showring, omdat veel mensen denken dat vet=bespiering. In die gevallen vind je dan ook vaak de paarden met te veel gewicht voor de poezelige pootjes. En als er op jonge leeftijd mee gehalterd moet worden, er met de paarden op jonge leeftijd verkeerd gewerkt wordt (longeren bijv.) komt dat de gewrichten ook niet ten goede.

Arakhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 19:45

Cassidy schreef:
Als je merrie zo overbouwd is, is het dan wel een goed idee om er mee te fokken?

Mijn merrie is 2,5, dat overbouwd zijn is typisch voor het ras en haar leeftijd. Ze is niet meer overbouwd dan een andere Quarter, maar teveel voor mij. Dat is zeker geen reden om te laten om te fokken en zeker niet als ik de juiste hengst kies. Wat wel een contra indicatie is om te fokken mocht ze klinisch niet in orde zijn.

Arakhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 19:50

jus schreef:
Citaat:
Bedoel je dat dit paard een kruising is tussen een Quarter en Andalusier?? Kun je me daar dan eens meer over vertellen? Prachtig paard indeed maar verder van de rest weerzinwekkend gedoe op dat filmpje (alhoewel sommige dieren bij ons niet veel beter behandeld worden).
Ik dacht dat ook dat Quarters afgeleid waren van Iberische rassen, maar onze hedendaagse Quarters hebben daar naar ik vernomen heb bijna niets meer mee te maken. Mijn idee is dat oude Mustang types nog Iberisch bloed in de anderen hebben en Quarters vooral kruisingen zijn met Mustangs en Volbloeds en zelfs (heb ik me laten wijsmaken, weet dus niet of dit waar is) koudbloeden om 'cooler' karakter te verkrijgen. Misschien niet zo gek dan mijn idee om een Quarter te kruisen met een Iberisch paard...staat het veulen dan hopelijk niet meer zo afschuwelijk overbouwd meer langs achter, en krijgt het zo een betere morfologische structuur van het lichaam. Zoals sommige Quarters overbouwd staan met veel te zware spieren op die fijne voetjes, da's gewoon vragen om problemen besef ik nu tot m'n scha en schande

Paard op filmpje is Merlin een van de bekenste stierenvechterspaarden in Spanje dit paard is van Pablo Hermoso en kan verzekeren dat dit paard behandelt en verzorgt wordt als een koning.
Gefokt door Peralta die inderdaad met quartes fokt maar meer lusitano bloed gebruikt dan PRE (die zijn sterker en zeker voor het stierenvechten)
Kennis heeft ook Peraltas voor verkoop hier een voorbeeld is ook kruising quarterhorse/luso en dit zijn vast geen goedkope beestjes.

Afbeelding

Bedankt voor deze foto. Dit is ronduit een pracht van een dier!! Ze hadden me ook al Lusitano aangeraden omdat deze sterker zouden zijn. Als ik dit zie ga ik dromen, maar kruisingen zijn altijd een ferme gok en je weet nooit op voorhand van wie ze het meeste mee zullen krijgen. Nu, de kruisingen die ik al gezien heb zijn stuk voor stuk mooie dieren en vind ze zelfs mooier omdat ze niet zo sterk dat ramshoofd hebben van de Spaanse kant en minder dat overbouwde van de Quarter kant. Ze blijven mooi gespierd en de hals krijgt iets meer massa dan van de Quarter.

De reden waarom ik ook begin te twijfelen is dat je soms wel zo'n kruisingen vind en goedkoper is dan zelf fokken, zoals deze Quarter x Andalusier, die voor 4000 euro te koop staat in Berlijn (http://kijiji.ebayimg.com/i15/08/k/000/7b/b5/e794_20.JPG?set_id=1C4000
http://kijiji.ebayimg.com/i8/04/k/000/7b/b5/e8b6_20.JPG?set_id=1C4000)en je in feite veel geld verliest als je veulen geen papieren heeft.
Laatst bijgewerkt door Arakhan op 22-08-08 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 20:05

Maar als je het veulen zelf wilt houdenis dat toch niet zo erg? En 4000,- is toch ook niet zo heel weinig. Eeen dekking van een mooie PRE of Lusitano is lange niet zo duur als van een KWPNér.

Overigens hebben de PRE's meestal geen ramshoofd, dat is dan wel toegestaan, maar wel minder gewenst.

Arakhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 20:26

Cyrina schreef:
Maar als je het veulen zelf wilt houdenis dat toch niet zo erg? En 4000,- is toch ook niet zo heel weinig. Eeen dekking van een mooie PRE of Lusitano is lange niet zo duur als van een KWPNér.

Overigens hebben de PRE's meestal geen ramshoofd, dat is dan wel toegestaan, maar wel minder gewenst.

Van dat ramshoofd heb je gelijk, is meer Lusitano.
Ik vrees als je veulen fokt dat het dan allemaal heel erg goed moet gaan om onder de prijs van 4000 euro te blijven. Eer het paard 4 jaar en bereden is komen er nog ontzettend veel kosten bij kijken. Zadelmak maken alleen kost al 1000 euro gezien het feit dat ik dat zelf niet meer kan.
Deze hengst vind ik grandioos (ik hoop dat de eigenares het niet erg vind dat ik deze link plaats) en die heeft helemaal geen ramshoofd, voor mij benadert hij de perfectie.
Zelf kan ik niet zo'n paard betalen en daarom begon ik te dromen om mijn merrie (ook pekzwart en toch heel erg mooi gebouwd) te laten dekken door hem. Ik besef wel dat ik realistisch moet blijven en dit heel goed moet overdenken vooraleer ik beslissingen neem. Daarom wou ik hier ook wat advies vragen.

Dit is de hengst: http://www.lavidanueva.nl/

Ik hoop dat dit mag, maar ik plaats nog even z'n foto, hij is echt om van te genieten, precies een levend kunstwerk Wow! :
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Arakhan op 22-08-08 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 20:33

Dat is het nieuwe paard van Aline, daar ben ik ook helemaal weg van!!!! Waarom gebruik je hem niet als dekhengst, als je hem zo mooi vind?

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 20:36

Ik vind het zonde van het ras wel te zeggen voor beide rassen. Laat het ras puur zijn, Mijn mening, hoop dat ik niet meteen aangevallen word. Iedereen moet het zelf weten, maar ik vind het te mooie rassen om het te kruisen.

Arakhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 20:39

Cyrina schreef:
Dat is het nieuwe paard van Aline, daar ben ik ook helemaal weg van!!!! Waarom gebruik je hem niet als dekhengst, als je hem zo mooi vind?

Ken je hem???? Ik droooooooooom ervan om hem te kiezen voor m'n merrie. Ik doe het als blijkt dat de merrie geen hoefproblemen heeft. Ik denk dat het een heel mooie combinatie zal zijn.
Misschien mail ik je beter eens PM, ik zou graag weten wat voor hoeven hij heeft (platte of eerder stijl).
Dit is m'n merrie'tje:
Laatst bijgewerkt door Arakhan op 22-08-08 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 20:47

Arakhan: Ik snap je eigenlijk niet? Dat jij een niet zo´n mooie gebouwde merrie hebt (in jouw ogen) en dat die overbouwd is wil niet zeggen dat het hele ras zo is.
Zoals cassidy al zei (hé, ben het eens met haar post eens :p ) er zit verschil per bloedlijn.

Inderdaad die halterpaarden zijn te bespierd en vaak overbouwd, maar als je kijkt naar de reining en cuttinglijnen is dat al heel anders.

Als je graag een kruising wil prima, maar schuif het dan niet af dat het ras niet goed is Knipoog
Ik ben niet tegen kruisen, integendeel ik heb nu een jonge quarab waar ik hoge verwachtingen van heb maar ga kruisen omdat jouw merrie (in jouw ogen) niet goed is en dus het hele ras niet goed zou zijn.

Arakhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 20:49

oOoKellyoOo schreef:
Ik vind het zonde van het ras wel te zeggen voor beide rassen. Laat het ras puur zijn, Mijn mening, hoop dat ik niet meteen aangevallen word. Iedereen moet het zelf weten, maar ik vind het te mooie rassen om het te kruisen.

Da's in feite wel grappig...hoe denk je dat Quarters tot stand gekomen zijn, zoals ook Haflingers tot stand gekomen zijn? Waarom is puur beter als je het veulen toch niet verkoopt? Wat is er nu zo goed aan een pure Fries? De inteelt, OCD, Kissing spine, enz...?? Wat is zo goed aan een pure Quarter?
Wij zitten teveel vast in strakke denkpatronen. Het is niet wat wij produceren dat puur is, da's een mengelmoes van van vanalles en nog wat, en daar zitten veel probleemgevallen bij. Wat puur is zijn de Prezwalski's en dan nog is het een mengelmoes van generatie's andere kleine pre-historische dieren.
Puur is voor mij puur natuur, sterkste paarden die overblijven via selectie van de natuur. Dat is puur en krijgt mijn respect, geen kunstmatige selectie door de mens tot stand gebracht. helaas hebben zo'n paarden meestal ook nogal een sterk karakter en zijn moeilijk te trainen door de mens.

Arakhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 20:54

nielsd schreef:
Arakhan: Ik snap je eigenlijk niet? Dat jij een niet zo´n mooie gebouwde merrie hebt (in jouw ogen) en dat die overbouwd is wil niet zeggen dat het hele ras zo is.
Zoals cassidy al zei (hé, ben het eens met haar post eens :p ) er zit verschil per bloedlijn.

Inderdaad die halterpaarden zijn te bespierd en vaak overbouwd, maar als je kijkt naar de reining en cuttinglijnen is dat al heel anders.

Als je graag een kruising wil prima, maar schuif het dan niet af dat het ras niet goed is Knipoog
Ik ben niet tegen kruisen, integendeel ik heb nu een jonge quarab waar ik hoge verwachtingen van heb maar ga kruisen omdat jouw merrie (in jouw ogen) niet goed is en dus het hele ras niet goed zou zijn.

Je hebt gelijk Niels. Er zijn inderdaad ook goeie Quarters, maar dat er veel problemen zijn met Quarters is ook een feit. Deze middag nog bij een trainer geweest die ook nogal wat problemen gehad heeft met dit ras. Ik vind mijn merrie ongelofelijk mooi, maar dat neemt niet weg dat het misschien niet zo gezond is zoals zij nu is. Ik twijfel eerlijk gezegd ook enorm om dit risico te nemen, maar aan andere kant zie ik zoveel gelukte kruisingen dat ik me heel erg moet inhouden om het niet te doen. Het veulen zal alleen veel minder waard zijn mocht er ooit iets met me gebeuren en ik het moet verkopen. Aan de andere kant is het niet het geld dat me interesseert, maar wel een gezond veulen met goed karakter. En waarom zou ik dat niet hebben uit zo'n kruising die ik persoonlijk veel mooier vind dan een Quarter?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 21:10

Imo is dat ook een probleem bij de quarters (en paints). Je moet letten op HERDA, HYPP en OLWS.
Maar er zijn genoeg quarters die niet overbouwd zijn.

En tuurlijk kan je het proberen met een leuke kruising, misschien komt er iets leuks uit.

Arakhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 21:32

nielsd schreef:
Imo is dat ook een probleem bij de quarters (en paints). Je moet letten op HERDA, HYPP en OLWS.

En tuurlijk kan je het proberen met een leuke kruising, misschien komt er iets leuks uit.

Wat is OLWS als ik vragen mag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 21:39

Arakhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 21:57

nielsd schreef:

Thx Knipoog. Het is niet haar overbouwd zijn die me verontrust....geen voet geen paard, dus als de voeten niet ok zijn dan is het gewoon gek om met zo'n paard te fokken. Dan krijg je de generatie erna weer problemen en juist daar heb ik nu eens echt genoeg van. In totaal al drie paarden mogen laten inslapen door beenproblemen, ik begin er stilletjes aan echt genoeg van te krijgen. Mijn excuses als ik een ras zwart maak, is niet m'n bedoeling, maar het doet zo'n vreselijk pijn als je je hecht aan een paard en het telkens verkeerd uit draait, doodziek word ik ervan. Dit is m'n laatste paard die ik gekocht heb en als dat verkeerd afloopt dan stop ik ermee, voorgoed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 22:06

Dat snap ik.
Dit soort paarden vind ik gewoonweg lelijk:
http://www.kidsclassicstyle.com/kidsclassicstyle.html
En met dit soort snap ik je angst.

Maar bijv mijn Bo (echte reiner):
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VRJHOBND.jpg heeft al stevigere benen in verhouding met zijn bovenlichaam.

Je moet goed nadenken wat je wil. Gaat het je dus alleen om de benen? Er zijn genoeg qh met stevige benen, maar dan moet je niet binnen de halter kijken.
Ik ken trouwens niet veel qh´s met beenproblemen.

Wil je gewoon graag kruisen met een andalusier, dat kan natuurlijk en dat moet je zien wat het resultaat wordt.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 22:59

Ik heb Ulises nog niet in het echt gezien (wil ik ook nog graag), maar je kunt zijn eigenaresse gerust vragen om hem te mogen bekijken, ze is heel aardig.

Voor de rest van de reacties; Ik heb het idee dat de TS haar hart gewoon niet bij de Quarter heeft liggen, dat kan gebeuren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 23:00

Dat snapt iedereen, maar ga dan het ras niet afkraken. En dat is wat hier wel gedaan wordt.

Arakhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 23:23

Cassidy schreef:
Dat snapt iedereen, maar ga dan het ras niet afkraken. En dat is wat hier wel gedaan wordt.

Waarom mag er iets niet afgekraakt worden? Ik ben heel erg teleurgesteld. Je geeft een bom geld uit omdat je helemaal verliefd bent op een uiterst schattig snoetje, mijn merrie dus die ik heel erg mooi vind, terwijl m'n omgeving me het ten stelligste afraadt om een Quarter te kopen (mensen die zelf Quarters gehad hebben, zus die veearts is, trainer die Quarters gehad heeft maar ook veel problemen mee gehad en gestopt...en zo voort). Akkoord dat ze niet allemaal slecht zijn, maar ik wil 1 van die goeie, zodat ik ook eindelijk eens kan dromen en genieten. In plaats daarvan niet anders dan miserie en schrik en vooral veel verdriet. Ik denk niet dat ik dan niet beetje sceptisch mag zijn...ze zijn gewoon uiterst gevoelig, dat is mijn (misschien beperkte) beeld ervan.

Cassidy

u

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 23:45

Dus omdat jij een miskoop hebt begaan deugt meteen het hele ras niet? En omdat mensen in je omgeving precies dezelfde ervaringen denken te hebben gemaakt, geloof je ze meteen klakkeloos?
Beetje kortzichtige visie, excusez le mot.

Het Quarterras is met 5 Miljoen paarden het grootste ras ter wereld. Daar zullen hele goede, en gezonde paarden rondlopen, en ook paarden die dat niet zijn. Wat in het begin van de Quarter Hype naar Nederland is gehaald was niet altijd even goed en niet altijd even gezond. Als je daar een nakomeling van hebt, kun je het treffen of je kunt het niet. Als je een paard hebt dat op hele jonge leeftijd hard aan het werk moest, is dat niet altijd even bevorderlijk voor het dier op oudere leeftijd. Maar dat zijn fouten die de mens heeft gemaakt, en daar kun je het paard en vooral het ras niet de schuld van geven.

Arakhan

Re: u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 00:25

Cassidy schreef:
Dus omdat jij een miskoop hebt begaan deugt meteen het hele ras niet? En omdat mensen in je omgeving precies dezelfde ervaringen denken te hebben gemaakt, geloof je ze meteen klakkeloos?
Beetje kortzichtige visie, excusez le mot.

Het Quarterras is met 5 Miljoen paarden het grootste ras ter wereld. Daar zullen hele goede, en gezonde paarden rondlopen, en ook paarden die dat niet zijn. Wat in het begin van de Quarter Hype naar Nederland is gehaald was niet altijd even goed en niet altijd even gezond. Als je daar een nakomeling van hebt, kun je het treffen of je kunt het niet. Als je een paard hebt dat op hele jonge leeftijd hard aan het werk moest, is dat niet altijd even bevorderlijk voor het dier op oudere leeftijd. Maar dat zijn fouten die de mens heeft gemaakt, en daar kun je het paard en vooral het ras niet de schuld van geven.

Spring je zomaar eventjes op iedereen die kritiek durft te uiten over het Quarterras? Ik denk toch dat Nederland, net zoals Belgie een democratisch land is waar iedereen z'n mening mag hebben?
Ik dacht daar in het begin ook het mijne over en heb toch mijn eigen idee gevolgd, maar heb nu zelf ervaren waar de zwakke kanten zitten van een Quarter.
Ik heb al gezegd dat er heel zeker goeie Quarters zijn ook (anders was het ras niet zo populair), zoals er ook slechte paarden zitten tussen andere rassen en je vooral veel geluk moet hebben.
Ik ben veel Quarters gaan bekijken en mij viel in het algemeen zeer slechte hoeven op, klein en nauw, andere veel te plat (vooral veel Paints gezien met zeer slechte hoeven, vroeg me af hoe dat mogelijk was voor zo'n jonge dieren). Morfologisch zaten er sommige ook vreemd in elkaar, dus hun bouw hadden ze ook al niet mee om als gezond paard door het leven te gaan, laat staan als ze dan nog eens veel te vroeg ingereden worden en van die vreemde oefeningen moeten uitvoeren.
Ok er zijn dus goeie, die heb ik ook wel gezien en het waren prachtige dieren, maar die zijn zo duur dat ze voor de gewone mens niet te betalen zijn. Wat blijft er dan nog over?... De kruisingen! Ik had beter een leuke kruising gekocht zonder papieren die al enige jaartjes onder het zadel was.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 09:57

Ik heb als student een bijbaan gehad op in handelsstal in westernpaarden, in de tijd dat het echt een hype was.

En idd dan komen er ook veel mindere paarden binnen, die dan betaalbaar zijn voor ieder.
Eerlijk is eerlijk, dat is ook gebeurd (en gebeurd nog) met de Spaanse en in iets mindere maten de Portugese paarden.
Door deze veel mindere paarden hebben ze op een gegeven moment dus ook een slechtere naam gekregen.

Met elk buitenlands ras wat een hype is geworden is dit denk ik wel gebeurd en misschien zelfs ook wel met de Friezen, daar werd op een gegeven moment ook maar als een gek vermenigvuldigd.

Maar ik moet idd zeggen dat toen ik bij de westernpaarden werkte ook de de hele dure vaak erg nauwe hoeven hadden en soms ook onregelmatig liepen. Ik heb het dan over paarden die toen tussen de 30000,- en de 70000,- gulden koste.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 10:40

@ Cyrina. Een paard is waard wat de gek er voor geeft, en ook binnen de Quarters heb je modestromingen binnen bloedlijnen. Kom je een paard tegen dat niet zo'n bekende stamboom heeft, zijn er toch veel mensen die daarop afknappen, terwijl het soms betere paarden zijn dan al die paarden met de bekende stambomen.

@ Arakhan: blijf vooral je eigen mening hebben, in dit democratische land mag ik het ook met jouw mening niet eens zijn, toch?
Ik heb zelf twee Quarters op stal staan, met een derde op komst, en ik zie wel degelijk de fouten in deze dieren, en ken de problemen binnen het ras. De stamboom van deze paarden is niet bijzonder, en de oudste heb ik toendertijd (inmiddels 14 jaar geleden) ook veel te duur gekocht. Is ze me er minder dierbaar om? Heb ik er spijt van? Anders geformuleerd: zou ik het anders doen als ik het zou mogen overdoen? Mijn antwoord is: Nee. De oudere merrie is een lot uit de loterij, een levensverzekering waar je een beginner of een kind op weg kunt sturen, maar ook als gevorderde volwassene aardig mee uit de voeten kunt. De jongste heb ik zelf gefokt, en ook dat is een schat van een dier. Beide zijn overbouwd, beide hebben kleinere voetjes maar beide hebben daar nog geen stap kreupel op gelopen.

Arakhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 12:50

Cassidy schreef:
@ Cyrina. Een paard is waard wat de gek er voor geeft, en ook binnen de Quarters heb je modestromingen binnen bloedlijnen. Kom je een paard tegen dat niet zo'n bekende stamboom heeft, zijn er toch veel mensen die daarop afknappen, terwijl het soms betere paarden zijn dan al die paarden met de bekende stambomen.

@ Arakhan: blijf vooral je eigen mening hebben, in dit democratische land mag ik het ook met jouw mening niet eens zijn, toch?
Ik heb zelf twee Quarters op stal staan, met een derde op komst, en ik zie wel degelijk de fouten in deze dieren, en ken de problemen binnen het ras. De stamboom van deze paarden is niet bijzonder, en de oudste heb ik toendertijd (inmiddels 14 jaar geleden) ook veel te duur gekocht. Is ze me er minder dierbaar om? Heb ik er spijt van? Anders geformuleerd: zou ik het anders doen als ik het zou mogen overdoen? Mijn antwoord is: Nee. De oudere merrie is een lot uit de loterij, een levensverzekering waar je een beginner of een kind op weg kunt sturen, maar ook als gevorderde volwassene aardig mee uit de voeten kunt. De jongste heb ik zelf gefokt, en ook dat is een schat van een dier. Beide zijn overbouwd, beide hebben kleinere voetjes maar beide hebben daar nog geen stap kreupel op gelopen.

@Cassidy, ik hoop dat ik binnenkort ook zo gelukkig kan zijn met mijn merrie als jij nu bent. Ik hoop ook dat het maar kinderziektes zijn die er zullen uitgroeien. Dan zal ik er ook geen spijt van hebben en misschien alles iets positiever zien. In ieder geval, begrijp me niet verkeerd, maar ik vind het zeker geen lelijke dieren, integendeel, anders zou ik toch nooit mijn merrie gekocht hebben nietwaar?
Ik begrijp je reactie wel, want mijn vriend handelt in Ducati motoren en hij wordt ook kwaad als ze dat merk afbreken omdat enkele geen verstand hebben van motoren en daardoor vaak problemen hebben met dit merk doordat ze er zelf niet kunnen aan werken. Inderdaad, het zijn dan de paarden met mindere gezondheid die het ras een slechte naam geven en dat is natuurlijk niet leuk voor degene die wel goeie ervaring heeft.

@Cyrina: Ik heb zelf geen Iberisch paard durven kopen omdat men me hier ook zo voor gewaarschuwd heeft. Naar het schijnt exporteren ze meestal de minder goeie paarden naar het buitenland. Ik weet dat ik heel erg pessimstisch over kom, maar daar ik al zoveel pech gehad heb wou ik daar ook geen risico mee lopen en besliste ik dan maar om een goeie en mooie Quarter te kopen, om wandelingen mee te maken en eventueel laten dekken door een Iberische hengst, zo had ik de twee en kon ik zeker zijn dat er niet gesjoemeld was met het veulen, was mijn redenatie. Ik dacht, als ik veel geld geef voor een jong merrie'tje dat nog niet verprutst is kan er toch niet veel mislopen?
Jij hebt wel prachtige paarden in je profiel staan Knipoog .