Wat betekent Vol papier.

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ania

Berichten: 6111
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 23:23

Aranel schreef:
:j Duidelijk.. gelukkig heeft de mijne wel vol papier dan :)) Tenminste, preferent komt na ster toch? :o? (kan z'n papier er niet bijpakken, ligt bij het KFPS om hem op mijn naam over te schrijven)


Je hebt:
-BB (bijboek, paard is een afstammeling van een nog niet goedgekeurde dekhengst)
-VB (veulenboek, alle volle friese paarden t/m 3 jaar hebben dat na hun 3e zijn ze of niet gekeurd of niet goed genoeg om opgenomen te worden in het stamboek) (Veulen premie: 1e, 2e, 3e, geen of geen premie als 3 jarige)
-STB (stamboek, >3 jaar opgenomen in het stamboek) (kan in 3e of geen premie zijn)
-Ster (hebben net dat beetje extra) (kan 1e of 2e premie zijn)
-Kroon (nog meer extra)
-Model (super qua exterieur en hebben afstammelingen)
-Pref (Preferent, >4 afstammelingen zijn ster of meer)
-2pref (dubbel preferent, <6 (of 8?) afstammelingen zijn ster of meer)
-Sport (Zelf bewezen in de sport of 3 afstammelingen die het sportpredikaat hebben)

en dan nog premies (1e, 2e, 3e of geen) hoe hoger hoe beter natuurlijk ;) )


Hoe meer hoe beter en hoe hoger hoe beter ;)

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Wat betekent Vol papier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 00:17

Hoi Ania, superduidelijk rijtje, twee kleine bemerkingen: dubbelpreferent is geen "predikaat" want staat niet op papier vermeld. Dit is iets wat in de wandelgangen gebruikt wordt bij 8 of meer sternakomelingen.
Bij sport heb je staan zelf bewezen OF drie afstammelingen sport, maar het sportpredikaat is alleen voor paarden die zélf in de sport gepresteerd hebben (bijv. Z1 met 5 wp in dressuur). Een merrie die minstens drie nakomelingen sport heeft krijgt "prestatie" achter haar naam.

barrelover
Berichten: 493
Geregistreerd: 17-06-09

Re: Wat betekent Vol papier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 09:02

oke ff de weg kwijt..misschien ook omdat et sochtends is en ik mijn koppie dr niet bij kan houden maar als er dus stb sport in voor komt is het geen vol papier toch?

Aranel
Berichten: 20218
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 13:24

Aah kijk Ania, dat is lekker duidelijk zo :)* Weer wat geleerd, haha.

Wanneer kom je Willempje eens bekijken trouwens? :D

BKS

Berichten: 760
Geregistreerd: 14-03-08
Woonplaats: Tersoal (Friesland)

Re: Wat betekent Vol papier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 14:38

@ Aranel, komt jou Willem ( de Gjalt x Sape) toevallig hier uit Sibrandabuorren?

Aranel
Berichten: 20218
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 17:53

BKS schreef:
@ Aranel, komt jou Willem ( de Gjalt x Sape) toevallig hier uit Sibrandabuorren?


Ja klopt!! :D Je kent hem dus? :)

BKS

Berichten: 760
Geregistreerd: 14-03-08
Woonplaats: Tersoal (Friesland)

Re: Wat betekent Vol papier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:57

Jazeker, daar staat mijn merrie op stal ( woon vlakbij). Vond dat echt een heel charmant paard en volgens mij is ie hardstikke lief of niet?

Aranel
Berichten: 20218
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 15:11

Ja is hij ook! Echt een grote knuffel, haha. Soms een beetje lomp, maar hij bedoeld het allemaal goed :))

oebels

Berichten: 21
Geregistreerd: 18-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 16:33

Aranel schreef:
Als ik het goed begrijp, wordt er dus alleen gekeken naar de moederlijn bij het beoordelen of een paard een vol papier heeft of niet? Vaderskant blijft buiten beschouwing? :D

barrelover schreef:
wat houdt stb sport precies in dan? is dat dan een 'gat'?


Volgens mij -but don't shoot me if i'm wrong :D - betekent dit dat het paard geen ster/pref is, maar Z1 met winst is :j (dat is iig bij de haflingers zo).



normaal gesproken wordt er alleen gedekt met goed gekeurde dekhengsten, deze zijn allemaal ster. Als er gedekt is met een wilde hengst, komt het veulen in het bijboek.

als een stamboek merrie preferent wordt, kan dat het gat dichten :D

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Wat betekent Vol papier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 21:26

Er wordt idd alleen naar de moederlijn gekeken, elke goedgekeurde hengst heeft een goede afstamming, anders werd hij niet goedgekeurd. De kwaliteit van het papier beoordeel je dus aan de hand van de moederlijn.
Een vol papier is een term die in de wandelgangen gebruikt wordt om aan te geven dat een paard een goed papier heeft. Vroeger betekende dat het paard drie generaties ster op rij had, dus moeder, grootmoeder en overgrootmoeder minstens ster. Omdat het nieuwe groene papier vier generaties telt zijn er nu ook mensen die zeggen dat een "vol papier" dus nu vier generaties minimaal ster op rij is. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de merries die stamboek preferent zijn. Sommige mensen vinden dat preferent ook een papier "vol" maakt, anderen niet. Het hangt er dus maar net van af met wie je praat en wat de interpretatie van diegene is.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 21:27

barrelover schreef:
oke ff de weg kwijt..misschien ook omdat et sochtends is en ik mijn koppie dr niet bij kan houden maar als er dus stb sport in voor komt is het geen vol papier toch?


Stamboek sport wordt idd over het algemeen niet aanzien als "vol papier".

nynke_aafke
Berichten: 123
Geregistreerd: 23-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 14:44

Hier een stamboek papier met een vol papier om iedereen het een beetje duidelijk te maken

Afbeelding


jammer dat hij nou zo klein is!

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Wat betekent Vol papier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 15:26

Ja, maar door je vierkantjes is het nu denk ik wel duidelijk naar welke paarden er gekeken moet worden, de onderste lijn, daar gaat het om!

kleinloesje

Berichten: 18
Geregistreerd: 07-05-11
Woonplaats: Wouwse Plantagr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 03:06

Het is mij nu duidelijk wat een 'vol papier' is. Maar wat is het gevolg van het niet hebben van een vol papier? Betekend dat je paardje dan geen goede (of niet goed genoeg voor..?) afstamming heeft. Of is hij dan gewoon minder waard? Oftewel waarvoor is het belangrijk dat je paard een 'vol papier' heeft?

groetjes een friesnitwit ;)

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Wat betekent Vol papier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:53

Vol papier is vooral belangrijk in de fokkerij, met name als je hengstveulens wilt fokken voor de hengstenkeuring, is het belangrijk dat die een vol papier hebben. Daardoor zijn fokmerries met een volpapier ook meer waard.

kleinloesje

Berichten: 18
Geregistreerd: 07-05-11
Woonplaats: Wouwse Plantagr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 18:03

Het is me nu helemaal duidelijk, dankjewel! Het volgende wat ik mij dan afvraag. Mijn hengst veulen heeft dus geen 'vol papier'. Maakt voor mij niets uit. Ik wil er niet mee gaan fokken en heb hem vooral voor recreatief gebruik (in de toekomst). Maar heeft het niet hebben van een 'vol papier' nog invloed als ik met hem op 3 jarige leeftijd naar de keuring wil om hem te laten opnemen in het stamboek (aangezien hij nu ingeschreven is in het veulenstamboek)?

Ania

Berichten: 6111
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 18:05

kleinloesje schreef:
Het is me nu helemaal duidelijk. Het volgende wat ik mij dan afvraag. Mijn hengst veulen heeft dus geen 'vol papier'. Maakt voor mij niets uit. Ik wil er niet mee gaan fokken en heb hem vooral voor recreatief gebruik (in de toekomst). Maar heeft het niet hebben van een 'vol papier' nog invloed als ik met hem op 3 jarige leeftijd naar de keuring wil om hem te laten opnemen in het stamboek (aangezien hij nu ingeschreven is in het veulenstamboek)?



Een hengst kun je alleen laten opnemen in het stamboek als hij een goedgekeurde dekhengst wordt. Je kunt hem wel laten gaan voor een sterpredikaat en daarvoor maakt het papier weining uit. Dan kijken ze naar het paard en zijn bouw.
Je kunt hem wel als ruin laten opnemen in het stamboek, maar ook daar kijken ze niet naar zijn papier.

kleinloesje

Berichten: 18
Geregistreerd: 07-05-11
Woonplaats: Wouwse Plantagr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 18:56

Dankjewel! Ik heb weer wat geleerd vandaag :D

wereld

Berichten: 2857
Geregistreerd: 03-09-09
Woonplaats: Terschelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 17:31

Storm schreef:
Dat betekend dat hij niet in het hulpstamboek staat, dus niet dat de vader of moeder onbekend óf niet goedgekeurd is.

Een paard met een vol papier heeft dus een goedgekeurde vader en een moeder met stamboom.


Dit is echt grooote onzin!! Gelukkig dat het juiste antwoord daarna gegeven word..

nynke_aafke
Berichten: 123
Geregistreerd: 23-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 21:38

wereld schreef:
Storm schreef:
Dat betekend dat hij niet in het hulpstamboek staat, dus niet dat de vader of moeder onbekend óf niet goedgekeurd is.

Een paard met een vol papier heeft dus een goedgekeurde vader en een moeder met stamboom.


Dit is echt grooote onzin!! Gelukkig dat het juiste antwoord daarna gegeven word..


dat is zeker onzin ja ;)

nynke_aafke
Berichten: 123
Geregistreerd: 23-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 21:42

je paard is absoluut geen verkeerd of raar paard, als het geen vol papier heeft!! laten we dat even duidelijk stellen!

er zijn super goede en kwaliteit bewegende paarden met een gat in het papier! je paard is daar echt niet minder door!

mensen vinden een vol papier intresant, omdat je daar mee kunt aantonen dat je merrie/ruin/hengst een goede lijn achter zich heeft staan die waar goede paarden uitkomen, ook zijn er veel paarden met super papier, maar daar kunnen ook hele slecht bewegers uit komen, het fokken zegt niks!

de meeste mensen zeggen ook altijd 'Fokken is Gokken'!

wereld

Berichten: 2857
Geregistreerd: 03-09-09
Woonplaats: Terschelling

Re: Wat betekent Vol papier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 22:05

Idd dat is gied uitgelegd...

Mijn ruin heeft ook een vol papier, en niet alleen de 3 voorgaande generatie's, maar alle merry's op zijn papier zijn ster of preferent. Maar mijn ruin zelf is geen ster, dus hij is de spelbreker haha

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 09:16

nynke_aafke schreef:
je paard is absoluut geen verkeerd of raar paard, als het geen vol papier heeft!! laten we dat even duidelijk stellen!

er zijn super goede en kwaliteit bewegende paarden met een gat in het papier! je paard is daar echt niet minder door!

mensen vinden een vol papier intresant, omdat je daar mee kunt aantonen dat je merrie/ruin/hengst een goede lijn achter zich heeft staan die waar goede paarden uitkomen, ook zijn er veel paarden met super papier, maar daar kunnen ook hele slecht bewegers uit komen, het fokken zegt niks!

de meeste mensen zeggen ook altijd 'Fokken is Gokken'!


Dat zeggen de mensen die niet weten wat ze doen misschien? :D

Zonder gekheid, de kans dat je een goed paard fokt uit een bewezen stam met heel veel ster, model en preferent bloed is wel een hééél stuk groter dan een goed paard te fokken uit een lijntje: moeder veulenboek, grootmoeder stamboek, overgrootmoeder veulenboek, enz. , simpelweg omdat er dan genetisch veel meer kwaliteit verankerd ligt. Het KAN wel, maar de kans wordt er wel enorm op verkleind doordat alle puzzelstukjes juist op de goede plek moeten vallen. Zo'n paard draagt heel veel verkeerde puzzelstukjes genetisch met zich mee en maar een paar goede. Bij een paard met een goede afstamming is dat andersom: die draagt ook wel een aantal slechte puzzelstukjes met zich mee, maar ook heel veel goede, dus dan wordt de kans groter dat de juiste puzzelstukjes in elkaar vallen.

FriesWytske
Berichten: 9914
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 11:44

Ania schreef:
kleinloesje schreef:
Het is me nu helemaal duidelijk. Het volgende wat ik mij dan afvraag. Mijn hengst veulen heeft dus geen 'vol papier'. Maakt voor mij niets uit. Ik wil er niet mee gaan fokken en heb hem vooral voor recreatief gebruik (in de toekomst). Maar heeft het niet hebben van een 'vol papier' nog invloed als ik met hem op 3 jarige leeftijd naar de keuring wil om hem te laten opnemen in het stamboek (aangezien hij nu ingeschreven is in het veulenstamboek)?



Een hengst kun je alleen laten opnemen in het stamboek als hij een goedgekeurde dekhengst wordt. Je kunt hem wel laten gaan voor een sterpredikaat en daarvoor maakt het papier weining uit. Dan kijken ze naar het paard en zijn bouw.
Je kunt hem wel als ruin laten opnemen in het stamboek, maar ook daar kijken ze niet naar zijn papier.


Volgens mij kun je ook een hengst op laten nemen in het stamboek. En niet alleen als ie dekhengst wordt. Er zijn volgens mij ook sterhengsten die niet een dekbewijs hebben.

wereld

Berichten: 2857
Geregistreerd: 03-09-09
Woonplaats: Terschelling

Re: Wat betekent Vol papier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 12:06

Ja idd Ania, dit is ook grote onzin.. Een hengst kan net zo goed opgenomen worden,terwijl hij geen dekhengst is, zou toch te gek voor woorden zijn als je hem dan eert zou moeten laten castreren omdat je er anders geen stamboek papieren bij krijgt.....