Wat kost een 10-jarige friese merrie (info in topic)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

linky

Re: Wat kost een 10-jarige friese merrie (info in topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 13:52

Wat heb je aan een vol papier (= alle merries in de moederlijn minimaal ster) als de merrie ZELF geen ster is?
Blijft over:
leuk fokkende maar GUSTE stamboekmerrie met zwakke lendenen, derde premie, dus nog net opnamewaardig; 10 jaar, zadelmak.
Dan moet het met € 3000,= echt wel ophouden hoor, de wereld is vergeven van de Friezen, kijk maar eens op Internet!
Mensen met Friezen denken allemaal dat ze goud in handen hebben, terwijl de markt voor het gewone spul al jaren ingezakt is.
Alleen de toppers brengen nog goed geld op.

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 13:53

Jibbel schreef:
Wat ik alleen wel jammer vind, nu moet ik alles eerst vragen of iets mag/kan etc. Op zich geen probleem, maar als ik wil lessen, wil ik wel serieus kunnen gaan rijden en niet steeds met een drachtig paard /veulen erbij hebben. Ik kan haar niet lekker in de trailer zetten en naar het bos rijden om buiten te rijden. Etc etc.

En als je dat nu eens bespreek met de huidige eigenaar?
Voor hun wordt het diertje meer waard als hij wel goed loopt.
Toch?

Ik zou eerst met de eigenaar gaan praten en als ze het er niet mee eens zijn, dan hun een redelijk (wat JIJ ervoor overhebt) bod doen.
(denk trouwens als je vertelt dat ze geen veulens meer nemen vanwege stallen te kort,dat je haar gewoon kan rijden:))

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 13:54

Als ik zo op marktplaats zoek dan vragen ze voor bijv. een drachtige stermerrie € 8750, dat zou ik dan niet voor een stamboekmerrie geven. Ze is nog geen preferent namelijk, dat moet eerst nog maar eens. Als je geen fokambities hebt zou ik niet zoveel geld aan zo'n paard uitgeven.
Als je er nu op kan rijden zou ik het mooi zo laten. Straks kan je met je eigen paard alles wat je maar wil.[/quote]

zou je dan ook even willen vermelden dat de andere advertentie (teveel om op te noemen) duidelijk bij staat GEEN KOOPJE! Dit voorbeeld wat je nu geeft durf ik wel te zeggen dat het een ster is zonder vol papier. Vergeet niet het VOL PAPIER (scheelt 10.000 euro)

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 13:54

Voor preferent moet ze eerst wel 4 afstammelingen minimaal ster hebben. zit ze dus nog maar op de helft....................

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 13:55

Nog even tussendoor: ik koop haar niet speciaal voor de fok!
Eventueel zou ik er nog een veulen mee willen fokken, maar dat is nu niet van toepassing.
Verder wil ik alleen met haar gaan rijden, dressuur en recreatief.

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 14:00

linky schreef:
Wat heb je aan een vol papier (= alle merries in de moederlijn minimaal ster) als de merrie ZELF geen ster is?
Blijft over:
leuk fokkende maar GUSTE stamboekmerrie met zwakke lendenen, derde premie, dus nog net opnamewaardig; 10 jaar, zadelmak.
Dan moet het met € 3000,= echt wel ophouden hoor, de wereld is vergeven van de Friezen, kijk maar eens op Internet!
Mensen met Friezen denken allemaal dat ze goud in handen hebben, terwijl de markt voor het gewone spul al jaren ingezakt is.
Alleen de toppers brengen nog goed geld op.

Beetje kort door de bocht, geloof mij ik denk dat ik wel weet waar ik over praat (pake is fokker van 3 goed gekeurde dekhengsten waaron Ritse en Ritske dus zit er van mijn hele leven al in dit wereldje)Menig stamboekertje verkocht, 3000 is echt niets. Zet de TS nou niet op het verkeerde been. Ze wordt vierkant uitgelachen door de eigenaar van dit paardje, wil je dat dan?

Ook al koop je haar niet speciaal voor de fok, dit is haar prijs.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 14:03

Kapi_Dust schreef:
En als je dat nu eens bespreek met de huidige eigenaar?
Voor hun wordt het diertje meer waard als hij wel goed loopt.
Toch?

Ik zou eerst met de eigenaar gaan praten en als ze het er niet mee eens zijn, dan hun een redelijk (wat JIJ ervoor overhebt) bod doen.
(denk trouwens als je vertelt dat ze geen veulens meer nemen vanwege stallen te kort,dat je haar gewoon kan rijden:))

Ja, daar heb je gelijk in! Ik zal nog eens om de tafel gaan zitten met de eigenaren en met ze praten. Gelukkig hoef ik niet binnen een week te beslissen!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 14:08

famkeY schreef:
Zet de TS nou niet op het verkeerde been. Ze wordt vierkant uitgelachen door de eigenaar van dit paardje, wil je dat dan?

Valt wel mee hor! Lachen
Heb een hele goede band met deze mensen en ze snappen dat ik ook niet veel van prijzen weet!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 22:49

famkeY schreef:
Als ik zo op marktplaats zoek dan vragen ze voor bijv. een drachtige stermerrie € 8750, dat zou ik dan niet voor een stamboekmerrie geven. Ze is nog geen preferent namelijk, dat moet eerst nog maar eens. Als je geen fokambities hebt zou ik niet zoveel geld aan zo'n paard uitgeven.
Als je er nu op kan rijden zou ik het mooi zo laten. Straks kan je met je eigen paard alles wat je maar wil.

zou je dan ook even willen vermelden dat de andere advertentie (teveel om op te noemen) duidelijk bij staat GEEN KOOPJE! Dit voorbeeld wat je nu geeft durf ik wel te zeggen dat het een ster is zonder vol papier. Vergeet niet het VOL PAPIER (scheelt 10.000 euro)[/quote]

Wij hebben vorig jaar op een veiling een stermerrie gekocht van drie jaar met een vol papier en drachtig, én goede dressuuraanleg, voor 8000 euro...
Er zijn genoeg friese stermerries te koop onder de 10000 euro waardoor de stamboekmerries behoorlijk goedkoper zullen zijn.

Je bent wat mij betrefd wat aan het overdrijven dat een stamboekmerrie, ook al heeft ze een vol papier erachter, zoveel meer waard zou zijn dan de genoemde 3000 euro. De merrie is immers al tien en niet drachtig? En preferent is ze ook nog niet, dus of ze dat uberhaupt wordt is nog helemaal niet zeker! Daar betaal je dan toch niet voor?
Dat zou hetzelfde zijn als zeggen: mijn paard kan Grand Prix lopen, hij doet het alleen nog niet, maar je moet wel al de prijs van een Grand Prix paard betalen.

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 14:03

Dat zou hetzelfde zijn als zeggen: mijn paard kan Grand Prix lopen, hij doet het alleen nog niet, maar je moet wel al de prijs van een Grand Prix paard betalen.[/quote]

Ik verander toch maar even wat ik heb geschreven. Ik zou zelf dit paardje wat ze kan kopen niet voor 3000 euro wegdoen (maar wie ben ik)

Heel veel succes met je eventuele koop!

ubertha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 17:13

Vol papier:Drie generaties merries,moeder,oma,overgroot oma moeten minimaal ster zijn of sterpref.
Dan spreek je van een vol papier.
Foktechnisch is een volpapiermerrie best wat waard.
Alleen een hengst met vol papier kan goedgekeurd dekhengst worden.
Soms heb je zelfs meer aan een stamboek volpapiermerrie dan aan een stermerrie zonder vol papier.
Heb je in gedachte om ermee te gaan fokken dan is deze merrie zeker het overwegen waard.
Wil je enkel recreatief rijden dan nog zou ik er een veulen bij fokken.
Ligt natuurlijk een beetje aan de vraagprijs maar 6.000 is ze zeker wel waard.

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 17:14

Rond de 4000 Knipoog Dat zal ze waarschijnelijk welkosten.

Persoonlijk zou ik het er niet voor geven, omdat ze 10 jaar is, hoe ouder het paard hoe lager de prijs, ze heeft meerdere veulens gehad, het niveau van rijden afgaande op wat je vertelt is vrij laag.

ubertha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 17:45

Even iets anders tussendoor,als je die zwakke achterhand wat steviger kunt krijgen door training kun je haar alsnog opgeven voor de keuring hoor.
Er zijn ook catagorieën voor 4 jaar en ouder merries.
Zo'n merrie met vol papier erachter is toch het proberen waard om die ster te krijgen,maar dat is mijn mening.
Dat het voorheen niet is gelukt wil niet zeggen dat het niet nog eens te proberen valt.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 10:44

We hebben het er inderdaad over gehad om haar nadat ze van haar veulen af is, te gaan trainen en dan toch te proberen haar ster te krijgen. Ze heeft een vrij jonge uitstraling en volgens de eigenaar is dat wel een pluspunt.
Voorlopig is even besloten dat ik haar gewoon blijf rijden en eerst het financiele plaatje goed op een rij ga zetten, omdat ik haar zoon ook pas heb gekocht. 2 paarden in 3 maanden kopen is dan best heftig!
Waarschijnlijk gaat een jonger paard voorlopig even ergens anders heen (misschien opfok)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 11:45

ubertha schreef:
Vol papier:Drie generaties merries,moeder,oma,overgroot oma moeten minimaal ster zijn of sterpref.
Dan spreek je van een vol papier.
Foktechnisch is een volpapiermerrie best wat waard.
Alleen een hengst met vol papier kan goedgekeurd dekhengst worden.
Soms heb je zelfs meer aan een stamboek volpapiermerrie dan aan een stermerrie zonder vol papier.
Heb je in gedachte om ermee te gaan fokken dan is deze merrie zeker het overwegen waard.
Wil je enkel recreatief rijden dan nog zou ik er een veulen bij fokken.
Ligt natuurlijk een beetje aan de vraagprijs maar 6.000 is ze zeker wel waard.

??? Een veulen uit deze merrie heeft dus géén vol papier want de merrie zelf is stamboek, géén ster, dus je verhaal klopt niet helemaal. 6000 euro voor een tienjarige stamboekmerrie is ze zeker waard?
Ik weet er zo twintig voor je, koop jij ze even voor de prijs? Of weet je wat, doe maar 5500 dan kun je op die twintig leuk 500 euro per paard winst maken, zou toch zo gemakkelijk moeten kunnen volgens jou dan?

Jane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 19:09

10 jaar papa Remmelt
Kheb er precies zo 1 staan.. Haha!

Ik denk rond de 4000

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 19:14

Jane_ schreef:
10 jaar papa Remmelt
Kheb er precies zo 1 staan.. Haha!

Ik denk rond de 4000

Gelijk verkopen aan Ubertha, dan krijg je minstens 6000!! Haha! Knipoog

Jane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 19:16

ghehee nee deze gaat niet weg.. Knipoog Lovers