Wie kent mn merrie?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ieleoor

Berichten: 563
Geregistreerd: 30-07-06
Woonplaats: ergens in de kop van noord-holland

Re: Wie kent mn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 12:48

jeetje zeg,knap hoor!!
als ik eerlijk ben ,werd ik een beetje stil van het filmpje....
ik vind het er niet goed uitzien!!
maar ik ben geen dierenarts ,en help je echt oprecht hopen dat het goedkomt!!!!

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Re: Wie kent mn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 12:51

Super dat je paard een kans wilt geven !
Wat leuk dat je haffie er zo zorgzaam mee omgaat!

mait
Berichten: 450
Geregistreerd: 02-07-07
Woonplaats: Groningen

Re: Wie kent mn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 12:59

mijn pony (haflinger) heeft ook een springknie gehad. op advies van de DA moest ze op rust. ik moest ook zelf voelen op haar knie (als je ervoor staat met duim en wijsvinger om de knie en dan duwen) als het een springknie is, dan reageert ze hier niet op. (dit was om uit te sluiten of het misschien en botsplinter was) verder heb ik haar beweging gegeven, aan de hand stappen etc. en warmte/koude compressen om de zwelling te verminderen.
een springknie blijf je altijd wel zien, maar als het goed is moet een groot deel van de zwelling wel af gaan nemen (bij mijn paard zie je bijna niets meer). op het begin is het heel eng (vond ik dan) want die van mij liep er ook niet geweldig op.
op een gegeven moment moest ik maar gewoon weer gaan rijden van de DA, nu doet ze alles weer (het gebeurde november vorig jaar) ze dressuurt goed, springt goed en scheurt weer lekker buiten.
succes met het oplappen van dit leuke paardje! ik denk dat het heel wat kan worden!

Amigo_tje

Berichten: 2178
Geregistreerd: 27-08-07
Woonplaats: BELGIE

Re: Wie kent mn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 13:04

Echt, ben zo blij met jullie reacties. En de meesten dan nog zo positief! Ben zo blij met jullie steun, want er zijn veel mensen die me zot verklaren (nuja, mss ben ik dat wel). Maar wat moest ik... Nu weet ik zeker dat ze 100 % goed zit en een gelukkig paardje kan worden.

Ze reageert idd niet als ik er op duw of aankom, ofzo. Ze doet gewoon niets. Mss kan ik - als ze wat gesettled is - kleine wandelingetjes doen in het bos ofzo als rustige beweging. Bosgrond is daar goed voor, toch?

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Re: Wie kent mn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 13:09

Hoi, afhankelijk van de belssure (waar ik van schrik is dat ze amper wegdraaft als je haar rechtsom op tracht te jagen, alsof dat toch naar voor haar is) kan de DA het beste bepalen wat je moet doen

- wel of geen beweging
- op het verharde of niet
etc.
NU is het nog koffiedok kijken voor wat betreft de aandoening in haar knie, en straks maak je het goed bedoeld erger. Dan heb je meer aan het oordeel van een DA, hoor!

Suc6!!!

Amigo_tje

Berichten: 2178
Geregistreerd: 27-08-07
Woonplaats: BELGIE

Re: Wie kent mn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 19:09

ieleoor schreef:
jeetje zeg,knap hoor!!
als ik eerlijk ben ,werd ik een beetje stil van het filmpje....
ik vind het er niet goed uitzien!!
maar ik ben geen dierenarts ,en help je echt oprecht hopen dat het goedkomt!!!!


Hey

Wat vind je er precies niet goed uitzien? Want ik vind het er toch redelijk uitzien, hoor. Beetje traag idd, maar mss is ze zo of gewoon wa lui.

@ detour: Jaja, uiteraard ga ik wachten op mn DA zn verklaring, hoor. Wil niks verergeren ofzo...

Nettieejj

Berichten: 1845
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Eindhoven

Re: Wie kent mn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 19:14

Ze komt me heel erg bekend vor, heeft ze misschien zomer exzeem?

Amigo_tje

Berichten: 2178
Geregistreerd: 27-08-07
Woonplaats: BELGIE

Re: Wie kent mn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 19:28

Nee, gelukkig is ze daarvan gespaard gebleven.

Van waar zou je haar kennen? Ik ben nog steeds op zoek naar familie van haar. Op het FPS konden ze me niets zeggen. Wel dat Thomas 327 idd dood is. Gestorven aan een infectie.
Maar van de moeder, evt. (half)zussen of -broers geen spoor.

mhtimmerwerk
Berichten: 567
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: schellinkhout

Re: Wie kent mn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 19:39

allereerst heel veel succes hoor met je aanwinst en geniet van haar.
ik vondt het wel mee vallen hoe kreupel ze liep in het 1e filmpje alleen op het end voor zo ver je het kan zien van achter.
wat ik me wel af vraag waarom je haar blijft pushen voor een drafje ze geeft duidelijk aan er geen zin in te hebben door bij dat hek/schrikdraad te gaan staan.
zou haar wel die rust geven hoor.
Ach gut
ik denk pers dat het wel goed komt en als er meer vet op haar botjes zit toont die rug ook anders.

wat deed die man eigenlijk met haar, alleen fokken ofzo. omdat ze zo mager is??

succes he en er zouden meer mensen moeten zijn die zulke paarden een mooi en waardig bestaan kunnen geven Haha!

Amigo_tje

Berichten: 2178
Geregistreerd: 27-08-07
Woonplaats: BELGIE

Re: Wie kent mn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 21:04

@ mhtimmerwerk: ze loopt niet kreupel, hoor, dat is in orde. Het was niet mijn bedoeling om haar te pushen ofzo, ik wou gewoon even opnemen hoe haar draf is. Er zitten hier nogal redelijk veel mensen die er wat van kennen, vandaar... Dit was echt de eerste en enige keer dat ik dat deed, gewoon om even op te nemen. Nu mag ze gewoon haar zin doen.

Toen ik thuis kwam deze avond, liepen Amigo en Ceara alletwee samen buiten. Ik ging kijken en riep Amigo die aan het einde van de wei stond. Ceara stond ergens in het midden. Toen kwam Amigo helemaal in volle galop naar de poort en Ceara al hinnikend in een vlotte draf erachteraan. Dus, als ze wil, doet ze het wel. Maar nu wil ze zich wschl gewoon settelen en op haar gemak voelen. Ze heeft tijd hier. Ze moet zich niet haasten en ik zal haar de verzorging geven ze verdient en nodig heeft.

Die vent deed niks met haar. Ze liep daar op een klein stukje wei zonder gras. Een hoefsmid had ze sinds die 1,5 maand dat ze daar was nog niet gezien, laat staan een DA. Had haar boekje gezien en ze moest al in april gevaccineerd zijn geweest. Het is nu pas zaterdag gedaan. Op aandringen van mij dan nog. Die vent wou dan nog geld voor die DA-visite!
Die vent wist gewoon nie hoe hij een paard moet onderhouden. En hij wou een veulen?!

Het was eiglijk zn bedoeling om dat paard op dat kleine stukje te laten van de winter en haar volgend jaar dat veulen te laten krijgen. Zo, op hooi en brood zonder gras. Zonder vaccins, zonder hoefsmid, zonder...
Kword er eiglijk zo kwaad om als ik er aan denk wat er met haar zou kunnen gebeurd zijn. Op deze manier zou ze NOOIT de winter overleven, of toch in ieder geval dat veulen niet!

ieleoor

Berichten: 563
Geregistreerd: 30-07-06
Woonplaats: ergens in de kop van noord-holland

Re: Wie kent mn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 23:42

het is natuurlijk maar een moment opname ,maar ik heb t idee dat het haar allemaal heel
veel moeite kost.
en ik vind haar rug er niet lekker uitzien .
dit komt misschien doordat ik een fries gekend heb die er nagenoeg hetzelfde uitzag,en
waar het dus niet leuk mee afgelopen is....
dit is niet om je angst aan te jagen,want nogmaals ik hoop dat ik mij vergis!!!!
maar ik ben heel benieuwd wat de dierenarts vind!!
heel veel succes met je lieve dier!!

Casarell

Berichten: 9609
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: Wie kent mn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 00:10

Dus nog iemand die het over haar rug heeft...
Toch een aandachtpuntje dus...??

ieleoor

Berichten: 563
Geregistreerd: 30-07-06
Woonplaats: ergens in de kop van noord-holland

Re: Wie kent mn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 08:53

femmefatale1 schreef:
Dus nog iemand die het over haar rug heeft...
Toch een aandachtpuntje dus...??

ja!! en wat jij zegt over der bekken,in die richting zat ik dus ook te denken!!

XLeandrosX
Berichten: 3200
Geregistreerd: 01-09-06

Re: Wie kent mn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 09:37

Ik heb er totaal geen kijk op, dus ik ga ook mijn mening niet geven. Maar ik lees toch al een paar keer dat de DA deze week gaat langskomen dus ik wacht met spanning af wat hij/zij gaat zeggen.
Ik hoop en duim voor je dat alles goed komt met haar.

Amigo_tje

Berichten: 2178
Geregistreerd: 27-08-07
Woonplaats: BELGIE

Re: Wie kent mn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 09:41

Thx! Ik hou jullie zéker op de hoogte. Bedankt dat jullie meeleven en voor de raad. Zal aan mn DA ook even vragen wat ze van de rug/bekken denkt. Kan het niet zijn door haar mager zijn?

Donderdagavond komt de hoefsmid, dus die zal ook wel wat kunnen zeggen. Die is ook hoefsmid in de dierenkliniek van Merelbeke.

Pensionnetje
Berichten: 1821
Geregistreerd: 23-07-07
Woonplaats: De mesthoop

Re: Wie kent mn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 09:46

Geef je paardje eerst eens lekker rust een goed te eten. Over een maand of 3 ken je haar niet meer terug. Kijk dan eens naar de "overige gebreken" die geen acute verzorging nodig hebben. Vaak zijn er dan al een hoop probleempjes opgelost.

Heel veel plezier met je nieuwe aankoop!

Amigo_tje

Berichten: 2178
Geregistreerd: 27-08-07
Woonplaats: BELGIE

Re: Wie kent mn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 10:27

Ze krijgt sinds gisteren brokken van Cavalor ProBreed. Ze krijgt 1 appel/dag, een wortel of 6-7/dag en hooi.
's Namiddags loopt ze samen met mn Haf in de wei. 's Nachts een warme ruime stal.

Dus, ze komt niks tekort. Van zodra ze iets meer op gewicht staat, wordt ze gecheckt, maar ik denk ook gewoon dat ze nu vooral gewoon tijd nodig heeft om te recupereren. Daarna zien we wel.

Wobbus
Berichten: 481
Geregistreerd: 21-05-06

Re: Wie kent mn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 10:45

Wat super knap dat je je zo inzet voor deze prachtige merrie, ondanks de gebreken vind ik het echt wel een leuk dier.. wacht maar tot die helemaal weer mooi is en in spier zit. Ik heb ook wel eens van een springknie gehoord dat is dan weefsel wat nooit zomaar weg gaat en kan operatief verwijderd worden. verder hoeven ze hier geen last van te hebben ik ken een paardje die dat ook heeft en liep echt super! Ook heb ik eens een piephak gezien dan zit er vocht in en dit gaat na enige tijd weer weg.. piephak is zacht springknie voelt als bot..

Heel veel su6!!

itske
Berichten: 721
Geregistreerd: 03-12-04

Re: Wie kent mn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:53

Amigo_tje schreef:
Nee, gelukkig is ze daarvan gespaard gebleven.

Van waar zou je haar kennen? Ik ben nog steeds op zoek naar familie van haar. Op het FPS konden ze me niets zeggen. Wel dat Thomas 327 idd dood is. Gestorven aan een infectie.
Maar van de moeder, evt. (half)zussen of -broers geen spoor.


Je kunt het stamboek wel vragen of zij contact op willen nemen met Mink(gebeurt veel vaker).
Misschien neemt Mink dan contact met jou op.

nobillity

Berichten: 3827
Geregistreerd: 15-06-05
Woonplaats: Etten-Leur

Re: Wie kent mn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:56

Mooie merrie.
Ben benieuwd hoe het met dr knie gaat gebeuren en weet je zeker dat ze (half) blind is?

_Susan_

Berichten: 2939
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Denekamp

Re: Wie kent mn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 17:07

Als eerst gefeliciteerd met je aankoop.
Goed dat je dit hebt gedaan, ondanks de grote gok die je nu genomen hebt.
Maar even een vraag:

Heeft ze ook zomer eczeem?
Er heeft namelijk een Aukje bij ons op stal gestaan, zal eens vragen of mijn stalgenoot de afstammeling nog weet.
Haar broertje heeft er namelijk op gereden, je hoort van mij.

Kabouterdans
Berichten: 5088
Geregistreerd: 19-06-02

Re: Wie kent mn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 17:50

Thomas 327 (Ygram x Oege)

Afbeelding

Afbeelding

Thomas is een 1e premie hengst die gefokt is uit een uitzonderlijk goede moederlijn: zes maal model en/of preferent achterelkaar. Thomas is Z-dressuur en was in 1994 winnaar van de Zilveren Zweep. Daarnaast heeft hij zich ook in de sjees bewezen. Hij is reserve kampioen en Nederlands kampioen voor de sjees geworden. Thomas vererft zijn zeer goede karakter bij zijn nakomelingen evenals zijn mooie front, zijn gitzwarte kleur en zijn prachtige lange behang. Mede hierdoor zijn zijn nakomelingen zeer populair in het buitenland. Hij is 1.67 m. groot.

Een aantal hoogtepunten op de keuringen waren:
de merrie Goffe werd kampioen van de keuring in North Carolina in 2000

een vierspan Thomassen werden alle vier ster verklaard, drie met een 1e en één met een 2e premie. Twee van deze paarden kregen een 9 voor de draf

de merrie Berber fan 't Wegje werd ster met een 1e premie en werd daarmee tevens reserve
dagkampioen in Canada.

de merrie Anna-Jitske fan d'Ald Loop werd ster met een 1e premie en werd daarmee dagkampioen in Californië

de 1e premie stermerrie Peta T. werd in 2002 bestgaand tuigpaard in Garijp en eindigde op de Centrale Keuring op een mooie derde plaats.


http://www.hestegaarden.nl/hengsten.htm

Stamboom en foto voor de sjees: http://www.friesiandream.com/hengsten/thomas327.html

Amigo_tje

Berichten: 2178
Geregistreerd: 27-08-07
Woonplaats: BELGIE

Re: Wie kent mn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 19:14

@ Susie1981: nee, ze heeft geen zomereczeem. Allé, ze ziet er toch zo niet uit en ze komt uit Aalst, dus... Hopelijk komt het hier niet uit, maar normaal gezien heeft ze dat niet.
Ik heb contact gehad met Mr. Mink en ze was 100 % gezond toen ze uit Nederland vertrok. Ze was ook een hele mooie merrie, geen gebruiken of niks.
Nu heeft ze een gezwollen handwortelgewricht, een slecht oog en ik denk dat een luchtzuiger is ook... Pff, ze hebben dit paardje echt geen goed leven gegeven. Hoe slecht kunnen mensen zijn...?

@ Nobility: ik weet nog niet zeker of ze volledig blind is in haar rechteroog, wel weet ik dat ze er bijna niks doorziet. Gisteren deed ze haar hoofd naar rechts en knalde ze haar hoofd tegen de rand van de deur. En dat was echt omdat ze niet wist dat die deur daar al was. Morgen komt de DA en weet ik meer.

@ levi: zalig mooie vader heeft ze toch, é? Een parel van een hengst, vind ik. Maar hij is idd helaas gestorven. Hij zou een camionongeluk gehad hebben en er nooit echt bovenopgekomen. Hij heeft dan iets gekregen en uiteindelijk hebben ze hem ingeslapen ofzo.

De stalnaam van Aengwirden bestaat niet meer. Mr. Mink is er mee gestopt, dus mijn meisje zou bijna één van de laatsten zijn van de van Aengwirdens.

Anoniem

Re: Wie kent mn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 19:21

Amigo_tje schreef:
Nu heeft ze een gezwollen handwortelgewricht, een slecht oog en ik denk dat een luchtzuiger is ook... Pff, ze hebben dit paardje echt geen goed leven gegeven.


En drachtig van een niet ggk hengst, te mager, iets met de knie, en dan noem je dat een eenmalige kans en koop je zo'n paard zonder keuring en niet op proef!
Ik wil je veel sterkte en wijsheid wensen!

Nettieejj

Berichten: 1845
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Eindhoven

Re: Wie kent mn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 19:25

Amigo_tje schreef:
@ Susie1981: nee, ze heeft geen zomereczeem. Allé, ze ziet er toch zo niet uit en ze komt uit Aalst, dus... Hopelijk komt het hier niet uit, maar normaal gezien heeft ze dat niet.
Ik heb contact gehad met Mr. Mink en ze was 100 % gezond toen ze uit Nederland vertrok. Ze was ook een hele mooie merrie, geen gebruiken of niks.
Nu heeft ze een gezwollen handwortelgewricht, een slecht oog en ik denk dat een luchtzuiger is ook... Pff, ze hebben dit paardje echt geen goed leven gegeven. Hoe slecht kunnen mensen zijn...?

@ Nobility: ik weet nog niet zeker of ze volledig blind is in haar rechteroog, wel weet ik dat ze er bijna niks doorziet. Gisteren deed ze haar hoofd naar rechts en knalde ze haar hoofd tegen de rand van de deur. En dat was echt omdat ze niet wist dat die deur daar al was. Morgen komt de DA en weet ik meer.

@ levi: zalig mooie vader heeft ze toch, é? Een parel van een hengst, vind ik. Maar hij is idd helaas gestorven. Hij zou een camionongeluk gehad hebben en er nooit echt bovenopgekomen. Hij heeft dan iets gekregen en uiteindelijk hebben ze hem ingeslapen ofzo.

De stalnaam van Aengwirden bestaat niet meer. Mr. Mink is er mee gestopt, dus mijn meisje zou bijna één van de laatsten zijn van de van Aengwirdens.

Hmm... was ze toevallig teruggebracht? Omdat oude eigenaresse ontevreden was