Over het couperen van staarten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Re: Over het couperen van staarten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 13:02

izzy1985 schreef:
ojeej, weer een topic over het couperen van trekpaarden Boos!

Een onderbouwd antwoord zou leuk zijn,

Cassidy inderdaad, vind het altijd spijtig wanneer het in één land wel mag en in nader niet, gaan ze waarschijnlijk ook naar nederland voor de keuring.
Het word toch verboden om mensen te pesten volgens sommige

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 13:05

katiavl schreef:
izzy1985 schreef:
ojeej, weer een topic over het couperen van trekpaarden Boos!

Een onderbouwd antwoord zou leuk zijn,

Maar er zijn al zoveel (rel) topics over dit onderwerp!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 13:06

herbey schreef:
Ik vind zonder staart mooier

En ik vraag me dan werkelijk af, wat je mooi vind aan een mismaakt paard? Verminkt, ontdaan van zijn enige wapen tegen vliegen, geslachtsdelen die niet meer beschermd zijn....

WAT is er mooi aan een paard die moedwillig verminkt is, zonder enig nut?

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 13:07

izzy1985 schreef:

Er zijn ook al duizenden topics over:

- aan de teugel rijden
- ben ik te groot/te zwaar voor mijn pony
- waarom is jouw paard zo speciaal
- sporen
- slofteugels

Dan lees je het toch gewoon niet als je geen interesse hebt? Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 13:08

izzy1985 schreef:

Ik kan het geen reltopics noemen hoor. Er wordt toch serieus over gediscussieerd (toegegeven, meestal door de tegenstanders, degenen die het laten doen laten zich hier niet zien).

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 13:11

Grobegni schreef:
Hengsten met staart worden vrijwel niet goedgekeurd, erg jammer.

Ik had het er laast nog met iemand over. Er worden wel paarden met staart goedgekeurd. Alleen de "echte" liefhebbers van trekpaarden EN keuring couperen, maar schijnt dat die gewoon kwalitatief beter zijn dan de rest. Omdat ze serieuzer zouden fokken?

En als een hengst met staart wel goed gekeurd wordt, dan staat hij een jaar later zonder. Al was het op 3jarige leeftijd als ze dat zouden doen... Veulens die echt kans maken op de keuring worden eerder gecoupeerd dan veulens die geen kans maken.

En ja je moet documenten hebben dat je het legaal gedaan hebt. Als ze naar Frankrijk gaan, moet je ten eerste een export vergunning hebben. Eenmaal daar krijgen ze na het couperen een stempel in paspoort.

Hier in Nederland moet je een medische verklaring ervoor hebben. Daar wordt veel mee geklooid. Maar wat kan de kvth doen als je zo'n papier hebt? Vervalst of niet?

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 13:12

Cassidy schreef:
izzy1985 schreef:

Ik kan het geen reltopics noemen hoor. Er wordt toch serieus over gediscussieerd (toegegeven, meestal door de tegenstanders, degenen die het laten doen laten zich hier niet zien).

Het begint vaak als een normaal topic! Maar waar draait het altijd op uit?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 13:14

Ik denk dat het vaak ik wat je gewoon bent, als honden nooit een gecoupeerde staart hadden, zou je als je ze laat couperen reacties krijgen van goh wat is dat nu.
Maar dingen veranderen nu eenmaal, vind het verbod op couperen geen slecht iets. Voor mij werden er teveel fouten op gedaan, en vind een staart voor welk dier ook een nodig iets. Anders was het vast al gereduceerd als het geen nut heeft.
Voor de mooiheid en de billen, vind ik het dom om iets te veranderen aan een dier. Grijpt de mens niet al genoeg in, zonder dat hij nog gaat knippen enzo.
Weet nog dat er zoveel tegenstand was geweest, op de cosmetische en soms noodzakelijke operatie bij konijnen met een wam.
Waarom is dat zo raar, en het afknippen van staarten of oren niet?

Ik ben voor de regels in belgie, al ben ik niet te stom om te beseffen dat ze gewoon naar nederland gaan op de keuring. Eigelijk spijtig want het is toch een landpaard

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 13:14

Ik vind een belg toch echt 10 keer mooier met staart dan zonder. Ik vind het eigenlijk al geweldige beesten. Zo machtig groot, echt van die dikke, grote goedzakken, GE-WEL-DIG! Zie het nut er ook niet van in, om de staart er af te halen in deze tijd! Net zo als bijvoorbeeld een boxer! Wij hebben er zelf een, maar vind het wel ik weet niet hoeveel mooier met staart dan zonder! En die van ons heeft WEL een staart Haha! !!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 13:15

Barmat schreef:
bromfiets schreef:
Bij ons op stal staan ook een aantal belgen, maar die worden allemaal nog ingespannen en hebben dus ook allemaal een korte staart.
De veulens die geboren worden, worden geselecteerd op kwaliteit en degenen die later ook in het span aan het werk moeten worden wel gecoupeerd en degenen die waarschijnlijk als rij- en knuffelpaard worden verkocht mogen hun staart houden.
De eigenaar is zelf zeer actief binnen het stamboek en er komen daar zoveel mensen op visite die zeggen: een knol met lange staart komt bij mij nooit het erf op. Het is alleen wel een fabeltje dat dat vooral oudere mensen zijn die vasthouden aan tradities. Ik denk zelf dat je er weinig aan kunt veranderen....

Zo iemand kan ik wel aanvliegen van woede weet je...... Boos!

Maar laten we het zó zeggen.... een persoon met dergelijke zieke en misselijkmakende gedachtegang... komt bij MIJ het erf ook niet op Boos!

Uhm...Wil je mij nu persoonlijk aanvliegen? Dat proef ik namelijk uit jouw bericht.
Maar ik wil er graag nog even bijzetten dat ik er zelf dus niet zo over denk, maar dat er wel een hoop jonge knol-eigenaars zijn die er zo over denken.... Die meestal zelf actief zijn binnen het stamboek. Daardoor zal het stamboek als instituut die regels niet snel veranderen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 13:17

Neen, daar heb je honderd procent gelijk in, wachten dat het stamboek regels veranderd is gewoon wachten op iets onbestaand. Maar het moet dan in een koninklijk besluit komen, bij ons is het door alle partijen goed gekeurd, dus komt zeker niet vanuit een partij voor de dieren.
Maar dat de pvd er iets aandoet is voor mij evengoed wachten op niets Tong uitsteken

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 13:18

Die regels zijn er volgens mij al wel.
Alleen ze kunnen die eigenaren niets maken als ze de juiste papieren erbij hebben...

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 13:19

bromfiets, dat was niet tegen jou bedoeld, maar tegen die mensen die zoiets zeggen Lachen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 13:20

Hoe bedoel je, die dat ik aangaf kan even niet volgen Haha!

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 13:31

Ter info:

Trekpaarden met een gecoupeerde staart kunnen in België wel deelnemen aan prijskampen en dekhengst worden.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 13:32

Barmat schreef:
bromfiets, dat was niet tegen jou bedoeld, maar tegen die mensen die zoiets zeggen Lachen

Oh gelukkig... Ik begon al bang te worden Haha!

Voor het couperen gaan de meeste veulens trouwens niet meer naar Frankrijk, de staartjes worden meestal afgebonden met een stiekje zodat hij afsterft en afvalt. Nu ontsluit ik wss een nieuwe discussie maar ik ben er zelf wel benieuwd naar hoe anderen daarover denken. Afbinden Vs. Snijden?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 13:36

Of je nu afbindt of snijdt, gevolg is dat het paard zonder staart komt te lopen, en daar zijn hele verdere leven last van heeft.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 13:44

Sandra: Jonge hengsten ook?

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 13:47

Ja hoor, ken persoonlijk een dekhengst van drie jaar met gecoupeerde staart die vorig jaar is goedgekeurd.
Hij is als veulen gecoupeerd, met zogezegd een medische reden.

Ben twee weken geleden nog op een keuring geweest. Bijna alle veulens zijn hun staart kwijt, inclusief de jaarlingen enzovoort.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 13:48

Sandravm schreef:
Ter info:

Trekpaarden met een gecoupeerde staart kunnen in België wel deelnemen aan prijskampen en dekhengst worden.

Dank je, dat was mijn vraag. Hoe komt dat het dan in het koninklijk besluit van niet staat?

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 13:51

Omdat de eigenaar een medisch attest heeft voor de gecoupeerde staart, vandaar. Bijne alle jonge gecoupereerde paarden worden vergezeld van een medische attest met reden.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 13:55

Sandravm schreef:
Omdat de eigenaar een medisch attest heeft voor de gecoupeerde staart, vandaar. Bijne alle jonge gecoupereerde paarden worden vergezeld van een medische attest met reden.

Effie een blonde vraag, wat is de reden van het medisch attest, dus de reden opgegeven.
Of bedoel je mee dat het een attest is uit frankrijk, maar die was toch ook ongeldig.

Sorry voor de vele vragen, ik vind dit namelijk interessant Bloos

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 14:00

Ook in Nederland kunnen er attesten uitgegeven worden hoor. Als er om medische reden moet worden gecoupeerd (omdat de staartwortel gebroken is, of er ontstekingen zitten) mag dat in Nederland ook.

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 14:02

Nee, het is gebeurd in België door een dierenarts. De opgegeven reden? Weet het niet echt zeker. Iets van een wonde aan de staatwortel, denk ik.

Waarom? De fokker houdt alleen maar merries aan en de hengstjes, die correct gebouwd zijn en kans op dekhengst worden verkocht. En tot grote spijt van iedereen, worden trekpaarden met een gecoupeerde staart mooier bevonden dan diegene met staart.

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 14:30

Misschien zou men de fokkers de keuze moeten laten? Wel couperen of niet.

De meeste fokkers zijn nog steeds oudere mensen die paarden fokken voor hun plezien en wedstrijden meedoen. Deze mensen zijn gehecht aan het beeld van een trekpaard met gecoupeerde staart.

Wat zou er gebeuren indien deze paarden niet meer mee mogen doen aan keuringen? Wel (mijn persoonlijke mening) deze fokkers gaan geen paarden meer kweken, vandaar zal het aantal trekpaarden verminderen. Voor hen zijn de wedstrijden het hoogtepunt van het jaar en deze mensen gaan niet kweken voor het geld, (meestal dan toch) En vermits meestal deze oudere mensen de betere kwaliteit trekpaarden heeft, zullen deze genen een beetje uitsterven, waardoor mensen met minder correct gebouwde paarden... Het aantal trekpaarden zal danig minderen en het stamboek niet echt ten goede komen, vermits het aantal verschillende bloedlijnen zal verminderen.

Vandaar het gedacht om deze fokkers te laten kiezen wat zij willen doen. Mensen die graag een trekpaard wensen te komen met staart of zonder staart, kunnen ook bij fokkers een veulen bespreken en dan overeenkomen om te couperen of niet.

Het nut voor het paard van de staart wordt wel een beetje overroepen. Een trekpaard met gecoupeerde staart kan geen vliegen verjagen, das waar. Maar een trekpaard met straatwortel, maar afgeknipte haren heeft hier ook niet veel nut van.

Vermits de jongere generaties meer gehecht zijn aan paarden met staart, zal het beeld ooit wel veranderen. De oude generatie blijft niet eeuwig leven...