Tsjerk 328 nakomelingen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GabberGill

Re: Tsjerk 328 nakomelingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 22:39

mijne moet zeer zeker eerlijk worden gereden. Het is echt een kreng totaal geen makkelijke dame. Veel pit dominant echt erg maar toch houd ik wel van dat fellere type fries.

verder leuk dat er meerdere zijn met friesjes van tsjerk

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 23:24

iesolde schreef:
VIPPIEKIPPIE schreef:
De nakomelingen van Tsjerk zijn echte keuringspaarden met meestal een heel mooi exterieur maar geen fijne paarden om mee te werken, het zijn nogal heethoofden.

Hier ben ik het dus absoluut niet mee eens!
Waarom zouden Tsjerken geen fijne paarden zijn om mee te werken? Mijn Tsjerkhengst is een heet hoofd maar juist zulken gaan voor je door het vuur en zijn goudeerlijk. Ze zijn niet geschikt voor beginners maar een beetje ruiter red zich er mee. Tis wel heel makkelijk gezegt tsjerken zijn geen fijne paarden om mee te werken.... Slapen

Heb je zelf ooit met een tsjerk gewerkt? Anders denk ik niet dat je hierover mag oordelen Knipoog

ZOALS ER AL STAAT IS HET ALGEMEEN!! Lees nou eens even. Dit is nu eenmaal zo bij veel nakomelingen van Tsjerk. En ja, ik heb ervaring met een Tsjerk. Een Oepke kan evengoed een poedersuiker bok zijn. Hangt er helemaal van af, zo is het nu eenmaal VAAK gebleken,.

Iepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 00:29

En zoals hier Leffert ook genoemd is in het rijtje temperamentvolle friezen, hebben jullie vast medelijden met mij Tong uitsteken haha Clown
Men zei al over mijn stuiterbal toen hij nog veulen was: Hier krijg je later je handen vol aan!
Haha, ja...Ze hebben gelijk ook Haha!
Ik rijd dus een Tsjerk x Leffert, een superlief paard op stal!
Hij stopt altijd z'n neus in je nek en als hij geen aandacht krijgt, dan zorgt hij er zelf wel voor; dan krijg je weer ergens een neus tussen gestopt Haha!

Maar onder het zadel verandert meneer in een draak, hij is echt niet makkelijk, en beresterk!
Ook is het echt een schijterd en het liefste gaat hij er keihard vandoor... (Gelukkig is dit al een heeeel stuk beter)
Maar ik ben ervan overtuigd, dat als we een tijdje verder zijn en ik heb hem goed voor elkaar, dat het echt een superknol wordt! (Ja sorry, maar ik vind m leuk Clown Ondanks de gescheurde enkelbanden, gekneusde pols en een blauw oog Nagelbijten / Gniffelen )
Nee, maar als hij eenmaal loopt is hij ontzettend fijn om mee te werken, hij pikt alles snel op en doet alles met gemak.
Hij is trouwens wel groot, hij is nu 1.70m en is nu weer aan het groeien, lekker overbouwd dus Haha!

(Foto's in mijn profiel, van Jildert)

Loontje1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 10:40

Ik rijd ook een Tsjerk. Het kan onder het zadel een enorme dondersteen zijn, en hij verzint iedere keer wel weer iets nieuws.

Wel wil hij graag voor je werken, en pakt de oefeningen goed op.

Hij is 5 jaar oud en 1.63m groot. Hij is heel fijn gebouwd. Dit is erg fijn, waardoor hij een makkelijke galop heeft en je hem goed verzameld kunt rijden.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 18:51

Iepke. Jij hebt echt geweldige paarden onder je kont. En zo zie je maar, dat het over het algemeen wel zo is. Lachen

Iepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 19:33

Dank je Haha!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 14:42

ik heb een 4jarige Tjerk merrie een lief en eerlijk paard in de omgang alleen bij vreemde dingen soms wat kort in de stap (soms dribbelen) verder een vertrouwd paard en sociaal in de kudde.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 15:45

Iepke: Heb jij vorig jaar niet mee gereden op die friezenshow van fpf? En bestgaand tuigpaard onder het zadel gewonnen>?

Iepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 18:23

Jep, en dit jaar ook Haha! (Zie Phryso van mei, ben degene met de vouw Tong uitsteken )

alette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 18:35

Bij mij op stal hadden ze 2 tsjerk merries staan. Moeilijke paarden die snel bang zijn en heftig reageren op alles. Maar als je ze eenmaal voor je hebt zijn het fijne paarden. Maar wel absoluut met gebruiksaanwijzing.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 20:35

Iepke; wat gaaf!! Haha!

Iepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 21:31

He, wat Vork Die Phryso? Dàs idd heel gaaf, je wil niet weten hoe vaak ik naar buiten ben gestormd in afwachting van de post Tong uitsteken

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 12:18

Hahahaa Tong uitsteken

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 13:08

Ik heb wel een verzorgpaard (fries) Tsjerk, maar dat is gewoon z'n naam. Lachen

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 16:57

Het is dus wel of geen nakomeling?

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 19:40

Niet dus Knipoog

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 21:19

Ik ben vandaag bij een 3 jarige namkomeling van jelle-sierk wezen kijken, ze is zo rond de 1.63 zijn nog behoorlijk smal, maar heeeel voorwaarts, ik vond haar zeker fijn rijden, en ben nu erg aan het prakiseren,
Wie kan mij meer over sierk vertellen en over zijn nakomelingen, eventueel een foto van de hengst.

Dit is de merrie
Afbeelding

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 00:28

Heb je nog verdere foto's? Lijkt me opzich een mooi paard maar heel arm in de bespiering, maargoed, ze is 3. Een wat steil kruis zo te zien, zo op deze foto mooi achterbeengebruik geloof ik, voorbeen mag spetterender maar kan aan foto liggen! Haha! Maar lijkt me leuk beestje! Haha! Lange benen ook hé!

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 08:02

http://dieren.marktplaats.nl/paarden/94 ... 2FVg%3D%3D

dit is de advertentie, advies is altijd welkom, ben behoorlijk aan het piekeren,
Dit is met mezelf de op, ben bang dat ik wat te groot ben, al is ze natuurlijk nog maar net 3, maar vraag me dus af hoe breed ze zal gaan worden,
ze heeft ne echt niet een grammetje te veel, en inderdaad ze mist wat bespiering, maar dit paard is ook nog maar net zadelmak, je kan er op stapen en draven, galop is nog een beetje ongecontroleerd, beetje sturen, maar dat is het ook echt, in de bochten is er veel onbelans, ze is echt pittig, ze hebben meer mensen gehad, maar die durfden niet te draven, in stap waren ze bang, tja die zochten dan ook een fries die elke pas vooruitgeduwd moest worden,

Afbeelding

Iepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 10:58

Kan ik je misschien helpen met foto's van mijn Tsjerk als 3-jarige en hoe die nu is? Die van mij was ook erg iel en is heeel erg bijgetrokken en flink gegroeid! Kan je een beetje een idee krijgen. Zegt u het maar Knipoog
Vind het iig een erg leuk paardje, idd nog heel iel, maar dat komt wel, hij moet gewoon nog wat meer paard worden!

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 16:24

Ja daar kan je me zeker mee helpen.
Kan je ook wat van het karakter van sierk vertellen, of weet je daar niet zo veel van.

Iepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 17:08

Van Sierk weet ik eigenlijk niet zoveel...

Dit is Jildert, vorig jaar en nu!
Afbeelding

En onder het zadel
Afbeelding

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 17:18

Zo die is inderdaad behoorlijk veranderd in een jaar tijd zeg,
bedankt voor het verschil. het wordt moeilijk,

Iepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 17:26

Vond het zelf ook wel grappig het zo naast elkaar te zien!

Maar als ik deze 2 paarden van jou en mij zo vergelijk, en als ik zie hoe een gemiddeld paard nog uitgroeit, dan komen er vast nog wel wat centimeters bij en spieren enzo!

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 17:39

Hier nog iemand met een grote (ook zo'n 1.70) Tsjerk nakomeling.
En ja, ook hij heeft de nodige gebruiksaanwijzingen maar is daarnaast goud en goud eerlijk .. zolang je dat ook maar tegenover hem bent.
Van ons viertal is hij zeker niet het makkelijkst, maar hè .. als ik het makkelijk had willen hebben .. dan had ik beter een hobbelpaard kunnen kopen, tòch ?! Knipoog ..

Overigens vind ik kreten als: "Tsjerken zijn eikels en klootzakken onder zadel .." nogal kort door de bocht, ongeacht de afstamming van een dier .. maar dat is mijn persoonlijke mening.