Friezen kunnen wel springen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Miran_

Re: Friezen kunnen wel springen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 16:33

precies zoals het er staat!
Friezen lijken wel erg robuust en sterk, maar dat zijn ze echt niet hoor!
Vooral het beenwerk ....
Veel friezen krijgen ook last van hun beenwerk.
Ik heb zelf ook een fries en op de vereniging heb ik al verschillende
mensen meegemaakt die problemen hadden met hun fries, dus
het is niet zo maar dat ik het zeg hoor!
Friezen zijn daar ook helemaal niet voor gefokt, om met
ze te springen e.d
Maar wil hier verder niet over discuseren.......ik denk dat de meesten hier
toch niet aanwillen.
Kan het ook wel begrijpen, als je zelf friezen rijd of er zelf een paar hebt, je
liever geen negatieve dingen hoort over je paarden...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 19:59

Als het de waarheid is heb ik er geen enkel probleem mee.....
maar jij praat vanuit jouw ervaring en gaat ervan uit dat dat het algemene beeld is.
Ik ken persoonlijk heel wat meer kwpners met hoefproblemen en beenproblemen dan Friezen, dus jouw ervaringen deel ik niet.
Als ik één Fries hebt en hij heeft een keer koliek, zijn alle Friezen dan gelijk koliekgevoelig? Nee toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 20:10

precies, mischien komt het wel door de manier van trainen oid?
ik ken anders heel wat friesjes die een leuk sprongetje kunnen maken, [naam] is al 17 heeft al zoo vaak gesprongen enz, helemaal geen problemen met haar benen hoor, en de rest die ik ken ook niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 17:18

Het is algemeen bekend dat friezen te maken hebben met een inteeltprobleem en als gevolg daarvan last van geboorte- en vruchtbaarheidsproblemen, beengebreken als o.a. verklevingen van het hoefbeen. Doorgaans worden ze ook minder oud dan andere rassen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 23:36

Verklevingen van het hoefbeen?
Je hebt een klokje horen luiden maar geen idee waar de klepel hangt?

Het ging hier over het feit dat sommige mensen met hun Friezen springen en iemand zei dat dat niet goed was voor een Fries.
Inteeltproblematiek, niet zo oud worden als kruisingen (jij noemt het rassen maar ik neem aan dat je gekruiste sportpaarden en pony's bedoelt?) en andere zaken die je noemt hebben niets te maken met het wel of niet kunnen springen met je Fries.

Friezen worden ook niet minder oud dan andere rassen, maar minder oud dan gekruiste sportpaarden. Groot verschil!
Onze rashond wordt ook minder oud dan het vuilnisbakkie van de buren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 11:04

horseyfries schreef:
maar jij praat vanuit jouw ervaring en gaat ervan uit dat dat het algemene beeld is.
Ik ken persoonlijk heel wat meer kwpners met hoefproblemen en beenproblemen dan Friezen, dus jouw ervaringen deel ik niet.
Als ik één Fries hebt en hij heeft een keer koliek, zijn alle Friezen dan gelijk koliekgevoelig? Nee toch?

Dit zijn jouw woorden en die gingen ook al niet over het springen met een fries. Friezen zijn geen sterk ras.
Bovendien zijn ze ook niet gefokt om te springen, dus het is ook geen wonder dat ze dit niet of nauwelijks kunnen. Een fries die in een recreatieve les een meter kan springen of een B parcours doorkomt noem ik geen springpaard.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 11:35

[***] schreef:

Bovendien zijn ze ook niet gefokt om te springen, dus het is ook geen wonder dat ze dit niet of nauwelijks kunnen. Een fries die in een recreatieve les een meter kan springen of een B parcours doorkomt noem ik geen springpaard.

Mee eens Ja

Tuurlijk kunnen ze springen, maar dan laat ik de techniek buiten beschouwing Haha!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 11:40

horseyfries schreef:

Dat zijn jouw ervaringen en dat hoeft dus ook niet de waarheid te zijn. Of heb je toevallig ergens cijfers liggen hierover?

Ik denk niet dat Janne gekruiste pony- of paardenrassen bedoelt bij: 'andere rassen'. Andere rassen, dat spreekt toch voor zich?

En heb je ergens cijfers liggen m.b.t. de gemiddelde levensverwachting van een Fries en een KWPN-er?

Ik beweer niet dat je onwaarheden verteld, maar zou graag willen weten waar je die beweringen op baseerd Lachen

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 09:05

Is een kwpner dan een ras volgens jou?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 09:11

[***] schreef:
horseyfries schreef:

Dit zijn jouw woorden en die gingen ook al niet over het springen met een fries. Friezen zijn geen sterk ras.

Dit ging wel over de discussie van het springen... het was een voorbeeld van jouw manier van het over één kam scheren van alle Friezen dat hun beenwerk niet tegen springen kan...
Dat er geen selectie in de fokkerij is op springen, wil niet zeggen dat er geen Fries is die kan springen.
Er zijn Friezen die op L en zelfs M niveau springen.
Een "springpaard" is een Fries inderdaad niet, want het is geen KWPNer oid...
Dat is echter iets anders dan "niet kunnen springen", dat maak jij ervan.
Laatst bijgewerkt door horseyfries op 05-01-07 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 09:13

Nope geen springtalent hier haha, koprollen inclusief ruiter kan ze wel Haha! Na de hindernis

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 09:58

horseyfries schreef:
Is een kwpner dan een ras volgens jou?

Nee, is geen ras. Klopt! Lachen

Wat Janne met 'andere rassen' bedoelde, weet ik ook niet. Stond er alleen van te kijken dat jij het dan zomaar invulde, zonder dat zij haar definitie bekend maakte Knipoog (dit was dus meer een opmerking, dan echt een punt van discussie Schijnheilig )

Wat betreft Friezen en hun springtechnieken etc: ze kunnen wellicht springen, maar inderdaad... geen 'echte' springpaarden. Nu is het ook geen fokdoel van het KFPS om springers voort te brengen Knipoog

Of geruchten als: 'Voor een Fries is het levensgevaarlijk om te springen i.v.m. zijn beenwerk!' waar zijn dat betwijfel ik.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 10:35

Ik weet zeker dat het niet zo algemeen gesteld kan worden, simpelweg omdat ik paarden genoeg ken die wel gesprongen hebben en daar totaal geen last van hadden. In Amerika wordt met redelijk veel Friezen gesprongen en die worden net zo oud als degenen waar niet mee gesprongen wordt. Ik heb er zelf één uitgebracht die nu vierentwintig is. Ook in Japan hadden we een springcaroussel met Friezen waarvan de oudsten nu rond de twintig zijn.
Janne stelt heel duidelijk dat "Friezen minder oud worden dan andere rassen", niet " dan sommige", dus daar hoef ik geen verdere definitie van, zoals Janne het zegt is wordt de Fries het minst oud van alle rassen. Wel eens de gemiddelde leeftijd van een Falabella gezien?

Jamyloveu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 10:55

Het ligt naar mijn mening gewoon aan de training,
en of het paard het leuk vind en zijn best doet.
Als het paard op de juiste manier getraind wordt,
en er plezier in heeft zal hij hoger komen dan een "écht" springpaard die op de verkeerde manier getraind wordt, en er niks aan vind.

Er staan friezen bij mij op stal die makkelijk hoger springen dan de andere. Maar er staan ook friezen die het gewoon écht niet kunnen en er geen plezier in hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 10:58

horseyfries schreef:

Dit ging wel over de discussie van het springen... het was een voorbeeld van jouw manier van het over één kam scheren van alle Friezen dat hun beenwerk niet tegen springen kan...

Mag je mij eens vertellen waar je dat gelezen hebt, niet bij mij. Je leest dingen die er niet zijn.

Wil je nu beweren dat friezen wel een sterk ras zijn? Mensen die friezen hebben weten wel beter. Die hoeven er geen falabella bij te halen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 11:11

horseyfries schreef:
Ik weet zeker dat het niet zo algemeen gesteld kan worden, simpelweg omdat ik paarden genoeg ken die wel gesprongen hebben en daar totaal geen last van hadden. In Amerika wordt met redelijk veel Friezen gesprongen en die worden net zo oud als degenen waar niet mee gesprongen wordt. Ik heb er zelf één uitgebracht die nu vierentwintig is. Ook in Japan hadden we een springcaroussel met Friezen waarvan de oudsten nu rond de twintig zijn.

Er zijn paarden die ook oud kunnen worden met een beengebrek/blessure. Soms zie je het niet aan de buitenkant, maar wel als je bijvoorbeeld foto's gaat maken Lachen Uitspraken als deze kan je beter niet alleen op basis van ervaring doen. Dan zou je het bijvoorbeeld eens moeten onderzoeken Lachen Maar ik weet niet of dat het waard is.. Of is het al eens gebeurd?

Citaat:
Janne stelt heel duidelijk dat "Friezen minder oud worden dan andere rassen", niet " dan sommige", dus daar hoef ik geen verdere definitie van, zoals Janne het zegt is wordt de Fries het minst oud van alle rassen. Wel eens de gemiddelde leeftijd van een Falabella gezien?

Hier heb ik verder weinig mee te maken geloof ik...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 11:11

Ik moest wel heel hard lachen om je opmerking "mensen die Friezen hebben weten wel beter"....
Bedankt dat je me deze morgen weer met een lach naar mijn werk doet gaan!

Je zegt: "mag je mij eens vertellen waar je dat gelezen hebt, niet bij mij. Je leest dingen die er niet zijn"

[***] schreef:
Het is algemeen bekend dat friezen te maken hebben met een inteeltprobleem en als gevolg daarvan last van geboorte- en vruchtbaarheidsproblemen, beengebreken als o.a. verklevingen van het hoefbeen. Doorgaans worden ze ook minder oud dan andere rassen.

Met bovenstaande opmerking wilde jij bewijzen dat een Fries wel kon springen en wel goed beenwerk had of wat?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 11:16

Pletje123 schreef:
horseyfries schreef:

Er zijn paarden die ook oud kunnen worden met een beengebrek/blessure. Soms zie je het niet aan de buitenkant, maar wel als je bijvoorbeeld foto's gaat maken Lachen Uitspraken als deze kan je beter niet alleen op basis van ervaring doen. Dan zou je het bijvoorbeeld eens moeten onderzoeken Lachen Maar ik weet niet of dat het waard is.. Of is het al eens gebeurd?

Als ze er oud mee worden dan worden ze dus oud Haha! , dat is al punt één..... Knipoog
Als je het niet aan de buitenkant ziet dan is er geen enkele reden om foto's te nemen. Immers als het paard geen last heeft waarom zou je dan foto's nemen?
Er zijn topsportpaarden genoeg die niet goed zijn op de foto's, dat wil toch niet zeggen dat ze niet kunnen springen? En daar ging deze discussie toch over, of er Friezen zijn die kunnen springen?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 11:18

Afbeelding

Deze wordt dus 24 dit jaar.....
Deze foto is gemaakt toen hij 14 was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 11:22

Jij vindt friezen dus een sterk en gezond paardenras die fantastisch kunnen springen?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 11:25

@HF: Als een paard er oud mee wordt, wil dat niet zeggen dat het niet schadelijk is.
En nee, als een paard op foto's niet goed is, betekent dat niet meteen dat ze niet goed kunnen springen. Ik weet niet waar je dat gelezen hebt? Ik heb het in ieder geval nergens genoemd.
Laatst bijgewerkt door SophievdV op 05-01-07 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 11:25

[***] schreef:
Jij vindt friezen dus een sterk en gezond paardenras die fantastisch kunnen springen?

Zo komt het wel beetje over.. Ben benieuwd hoe HF dit gaat uitleggen Haha!
Laatst bijgewerkt door SophievdV op 05-01-07 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 11:28

Pffff, hoeveel KWPN paarden zijn er wel niet met OC(D), de IDS staat er elke keer weer vol mee...
Tòch zijn KWPN paarden springpaarden bij uitstek (springrichting gefokt natuurlijk).

Dat Friezen niet zouden kunnen springen komt volgens mij, omdat de mensen die op Friezen rijden in het algemeen zelf niet zo veel belangstelling voor de springsport hebben. De fries is een mooi barok dressuurpaard, showpaard, tuigpaard, maar niet ee spectaculaire snelle springer, maar daarom kunnen de meeste paarden het best hoor. Op FPC Drachten werd er ook regelmatig gesprongen, zèlfs vaste hindernissen in het omliggende terein.
Imo heeft dat niks met beengebreken te maken dat Friezen ruiters denken 'ik ga maar niet springen, straks schiet zijn OCD los' o.i.d. Clown Haha!
Ik ken trouwens genoeg Friezen die naar de 30 lopen, de gemiddelde KWPN er haalt de 18 niet eens...

love_fire

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 11:31

inderdaad friezen kunnen springen.. mijn buurvrouw sprong ook gewoon met dr fries.. en een vriendin van mij die rijd (op club met oefenpacours en derglijke van de club) springt die dan ook gewoon met wedstrijden Lachen wel wat raar om te zien.. maar ze kunnen het wel
en idd wat de meeste zeggen.. ze hebben gewoon de bouw voor dressuur.. Lachen

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 11:31

Yvonnelind: er wordt ook nergens beweerd dat de techniek van een Fries minder is door een zogenaamd hoger risico op beengebreken oid.

Je bedoelt te zeggen dat een Fries niet op zijn springkwaliteiten wordt beoordeelt, doordat de markt er niet om vraagt of wil je zeggen dat een Fries minder kan springen doordat zijn ruiter het minder kan?