Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
horseyfries schreef:Als het de waarheid is heb ik er geen enkel probleem mee.....
maar jij praat vanuit jouw ervaring en gaat ervan uit dat dat het algemene beeld is.
Ik ken persoonlijk heel wat meer kwpners met hoefproblemen en beenproblemen dan Friezen, dus jouw ervaringen deel ik niet.
Als ik één Fries hebt en hij heeft een keer koliek, zijn alle Friezen dan gelijk koliekgevoelig? Nee toch?
[***] schreef:
Bovendien zijn ze ook niet gefokt om te springen, dus het is ook geen wonder dat ze dit niet of nauwelijks kunnen. Een fries die in een recreatieve les een meter kan springen of een B parcours doorkomt noem ik geen springpaard.

horseyfries schreef:Als het de waarheid is heb ik er geen enkel probleem mee.....
maar jij praat vanuit jouw ervaring en gaat ervan uit dat dat het algemene beeld is.
Ik ken persoonlijk heel wat meer kwpners met hoefproblemen en beenproblemen dan Friezen, dus jouw ervaringen deel ik niet.
Als ik één Fries hebt en hij heeft een keer koliek, zijn alle Friezen dan gelijk koliekgevoelig? Nee toch?
[***] schreef:horseyfries schreef:Als het de waarheid is heb ik er geen enkel probleem mee.....
Dit zijn jouw woorden en die gingen ook al niet over het springen met een fries. Friezen zijn geen sterk ras.
Bovendien zijn ze ook niet gefokt om te springen, dus het is ook geen wonder dat ze dit niet of nauwelijks kunnen. Een fries die in een recreatieve les een meter kan springen of een B parcours doorkomt noem ik geen springpaard.
Na de hindernis horseyfries schreef:Is een kwpner dan een ras volgens jou?

(dit was dus meer een opmerking, dan echt een punt van discussie
)
horseyfries schreef:
Dit ging wel over de discussie van het springen... het was een voorbeeld van jouw manier van het over één kam scheren van alle Friezen dat hun beenwerk niet tegen springen kan...
horseyfries schreef:Ik weet zeker dat het niet zo algemeen gesteld kan worden, simpelweg omdat ik paarden genoeg ken die wel gesprongen hebben en daar totaal geen last van hadden. In Amerika wordt met redelijk veel Friezen gesprongen en die worden net zo oud als degenen waar niet mee gesprongen wordt. Ik heb er zelf één uitgebracht die nu vierentwintig is. Ook in Japan hadden we een springcaroussel met Friezen waarvan de oudsten nu rond de twintig zijn.
Uitspraken als deze kan je beter niet alleen op basis van ervaring doen. Dan zou je het bijvoorbeeld eens moeten onderzoeken
Maar ik weet niet of dat het waard is.. Of is het al eens gebeurd? Citaat:Janne stelt heel duidelijk dat "Friezen minder oud worden dan andere rassen", niet " dan sommige", dus daar hoef ik geen verdere definitie van, zoals Janne het zegt is wordt de Fries het minst oud van alle rassen. Wel eens de gemiddelde leeftijd van een Falabella gezien?
[***] schreef:Het is algemeen bekend dat friezen te maken hebben met een inteeltprobleem en als gevolg daarvan last van geboorte- en vruchtbaarheidsproblemen, beengebreken als o.a. verklevingen van het hoefbeen. Doorgaans worden ze ook minder oud dan andere rassen.
Pletje123 schreef:horseyfries schreef:Ik weet zeker dat het niet zo algemeen gesteld kan worden, simpelweg omdat ik paarden genoeg ken die wel gesprongen hebben en daar totaal geen last van hadden. In Amerika wordt met redelijk veel Friezen gesprongen en die worden net zo oud als degenen waar niet mee gesprongen wordt. Ik heb er zelf één uitgebracht die nu vierentwintig is. Ook in Japan hadden we een springcaroussel met Friezen waarvan de oudsten nu rond de twintig zijn.
Er zijn paarden die ook oud kunnen worden met een beengebrek/blessure. Soms zie je het niet aan de buitenkant, maar wel als je bijvoorbeeld foto's gaat makenUitspraken als deze kan je beter niet alleen op basis van ervaring doen. Dan zou je het bijvoorbeeld eens moeten onderzoeken
Maar ik weet niet of dat het waard is.. Of is het al eens gebeurd?
, dat is al punt één.....

[***] schreef:Jij vindt friezen dus een sterk en gezond paardenras die fantastisch kunnen springen?

wel wat raar om te zien.. maar ze kunnen het wel