KWPN'er laten dekken door Fries?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Barb

Re: KWPN'er laten dekken door Fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 13:56

Ik heb 1x een kruising Fries x New Forest en ik heb 2x een krusing FriesxNew ForestxLippizaner

Afbeelding

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 13:57

Ja sorry.. maar bovenstaand paard vind ik dus echt niet moeders mooiste.. Bloos

Volgens mij kan je dan nog beter een Fries x KWPN op je KWPN-er zetten, om het vreemde effect wat te verminderen...

yostrasammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 14:06

ik ken ook een kwpn x fries die staat op de praktijk school in oenkerk.
deze merrie komt uit een kwpn moeder en heeft een fries als vader.
de moeder van deze merrie hebben ze ook een tijdje gebruikt daar op de praktijkschool, maar dat was een ramp die merrie was een piesmerrie die hebben ze uiteindelijk maar door een fries laten dekken.

het leukste daarvan is dat deze merrie de koppigheid van haar moeder heeft en de de kracht van haar vader heeft.
voor de wagen kan je haar wel hebben, maar onder het zadel is het een ramp.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 15:54

Majoor schreef:
de moeder van deze merrie hebben ze ook een tijdje gebruikt daar op de praktijkschool, maar dat was een ramp die merrie was een piesmerrie die hebben ze uiteindelijk maar door een fries laten dekken.

het leukste daarvan is dat deze merrie de koppigheid van haar moeder heeft en de de kracht van haar vader heeft.

Die in Oenkerk ken ik! Is een schimmel toch? Ben er met school 2 x op praktijkweek geweest en de eerste keer dat we er waren was ie net onder het zadel dacht ik. Een klasgenootje van me reed 'm, en het was echt wel een leuk dier. Ze kregen die moeder toch niet drachtig? En uiteindelijk natuurlijk laten dekken door een Fries, toen was ie drachtig.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 15:55

Barb schreef:
Ik heb 1x een kruising Fries x New Forest en ik heb 2x een krusing FriesxNew ForestxLippizaner

Afbeelding

Buiten het wat lange hoofd om vind ik het best wel een aansprekend beestje! Heb ook wel eens rijfoto's van je gezien met een Fries x .. , was ook een erg leuk dier.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 16:03

Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed waarom je dit zou willen...maar dat is meer vanuit mijn visie zoals ik tegen fokkerij aan kijk. Maar goed, iedereen moet zijn eigen keuzes maken.
Onze eerste menpony was een kruising Fries New Forest. Niet door ons gekruist, uiteraard...gewoon gekocht omdat we ervaring op wilden doen met mennen.
Hij was 1.57 hoog. Zijn uiterlijk had wat weg van een Welsh Cob. Hij was gitzwart.
Met rijden was het geen plezierige pony. Hij was erg traag van begrip...als je hem vandaag iets had geleerd, kon je morgen weer opnieuw beginnen, alsof iemand op reset had gedrukt of "game over"...
Dit gold ook voor het mennen. Hij was erg braaf, makkelijk in de omgang, maar temperament had hij niet en leergierigheid helemaal niet.
Hij maakte het zichzelf graag makkelijk.
Voor ons was dat op dat moment de juiste pony om het mennen mee onder de knie te krijgen. Onder het zadel (waar ik dus wel heel ervaren mee was) had ik weinig plezier van hem...hij was me te braaf en te gelaten. zelfs met energierijk voer, bleef hij een lammetje. Terwijl New Foresters toch wel pittig kunnen zijn.
Na anderhalf jaar mennen en inmiddels het goed onder de knie te hebben, hebben wij hem dan ook verkocht aan mensen die zo'n braverik graag wilden hebben. Zij hebben er ook veel van geleerd met mennen en hun dochter onder het zadel en zij hebben hem na twee jaar ook weer verkocht, om dezelfde redenen als wij: te braaf...
Nu loopt hij in Zeeland bij een gezin, die...je raadt het al...beginnend zijn met paarden, mennen en rijden onder het zadel en die zijn er heel blij mee.
Laatst bijgewerkt door polly2 op 19-12-06 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 16:04

Concorde schreef:
Majoor schreef:

Die in Oenkerk ken ik! Is een schimmel toch? Ben er met school 2 x op praktijkweek geweest en de eerste keer dat we er waren was ie net onder het zadel dacht ik. Een klasgenootje van me reed 'm, en het was echt wel een leuk dier. Ze kregen die moeder toch niet drachtig? En uiteindelijk natuurlijk laten dekken door een Fries, toen was ie drachtig.

Die ken ik ook. Ik werk bij het PTC+ (wat Oenkerk is), maar dan in Barneveld, maar ik kom ook wel daar bij mijn collega's....

yostrasammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 16:27

toen ik paardenhouderij niv 3 volgde en in de tweede klas zat was wine(kwpnxfries) niet zo lang onder het zadel, ik heb er 2 keer er op gereden ik vond haar niet echt prettig om te rijden.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 16:34

Majoor schreef:

Ja klopt, dat is Wine. Lees mijn vorige post maar Knipoog
Onder het zadel is ze wel leuk hoor! Alleen wat druk. We hebben haar 2 weken geleden voor de wagen gehad. Pff, bijna ongeluk in het verkeer Bloos

yostrasammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 16:40

wine zal nu wel beter te rijden zijn, ik heb 3 jaar geleden erop gereden.
je zit zeker bij mij op school marjolein ik namelijk doorgestroomd van niv 3 naar niv. 4 zit namelijk in laaste jaar

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 16:44

Majoor schreef:
wine zal nu wel beter te rijden zijn, ik heb 3 jaar geleden erop gereden.
je zit zeker bij mij op school marjolein ik namelijk doorgestroomd van niv 3 naar niv. 4 zit namelijk in laaste jaar

Ik heb vorig jaar op Wine gereden, was op zich wel een leuk beestje. Het KWPN overheest wel, maar je kan wel zien dat er Fries bloed inzit.
En ja ik zit ook op het AOC Friesland, nu in de 2e klas van nivo 4.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 16:54

Ik heb een kruising tinker x nrps... Super bewegingen, geweldig karakter. Voor de fokkers, er zit zelfs nog Rigoletto achter mijn asbakje....

Ik hou wel van een beetje body bij een paard, en tuurlijk kun je ook met gelders kruisen....

Ik zou zeggen, doe wat JIJ wilt, het wordt een paardje voor jou, en niet voor een ander toch!!!

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 10:28

Hoi,

Ik heb een friesxkwpn alleen was de moeder een fries en vader kwpn. Qua exterieur kan ik em nog niet echt beoordelen aangezien hij nog een jaarling is. Zijn achterbenen staan iets naar buiten gedraaid maar dit is niet echt iets wat door het kruisen van de rassen komt volgens mij.

Hier een foto van m'n paard. Meerdere foto's staan in link in m'n onderschrift.

Afbeelding

Ik ben benieuwd naar de je merrie. Kan je een foto plaatsen?
Edit: Het is denk ik de vos in je profiel? Mooi paard hoor!
Enne bont is natuuurlijk wel heel mooi Knipoog De broer van mijn paard was wel donkerbruin. Als je wilt kan ik je daarvan een foto van mailen.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 11:53

Ik heb een tijd op een fries x arab gereden. Een plaatje om te zien, veel uitstraling. Er zat wel een kop op, alles moest in overleg Lachen Wel aanleg voor dressuur, buiten liep hij super, maar zo gauw hij de bak binnenkwam verzette hij geen stap meer. Daarbij was hij ook heel erg intelligent, ik vond het een bijzonder paardje. Niet een die je snel vergeet.
Maar goed. Fries X KWPN.. Persoonlijk lijkt het me niet zo'n puik plan. Ik ben bang dat het een slungel wordt met een groot hoofd, flink front, maar weinig achterhand. Ik moet wel bekennen dat ik de kruising nog nergens tegen ben gekomen, het kan natuurlijk ook heel anders uitpakken. Kruisingen tussen 2 verschillende rassen is volgens mij altijd een (groot) risico. De ene kruising fries X KWPN zal de andere nog niet zijn. Dat het bij de één goed is gegaan wil nog niet zeggen dat het de volgende keer weer goed uitpakt.

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 11:56

Mijne heeft ook een dikkke kont hoor Knipoog
Maar ik ben er indd ook tegen gekomen met te veel front en te weinig kont. Maar daar kan je natuurlijk ook op selecteren als je een hengst uitzoekt. Net zoals je dat zou doen bij een 'ras' paard

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 12:07

hihi... nieuw topic: welke friese hengst heeft een dikke kont? Haha!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 12:12

Tjah.. er zijn ook mensen die hun Fries graag door een KWPN gekeurde hengst willen laten dekken. Kan ook Tong uitsteken Kan je niet ergens een Friese merrie daarvoor strikken TS? Haha!

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 14:29

Nu moet ze alleen voor een fries kijken en anders voor een friese merrie en een kwpn hengst. Plus het zou d'r natuurlijk leuk lijken om een veulen te fokken van d'r eigen merrie (denk ik)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 14:46

Ja dat snap ik Lachen het was ook maar een idee Haha!

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 17:22

ik heb ook een fries kruising zit ook kwpn verder zit er nog een ras/bloed soort in denken veel mensen mar mijn maakt het niet uit ze is lief en fijn te rijden af en toe eigenwijs en als er iets onverwachts gebuikt raakt ze makelijk in paniek
leert snel ze is 6 en heb haar in laten rijden o haar 3.5 jaar heb het eeste jaar niet veel gereden daarna wat opgebouwt en met haar 5.5 jaar ben ik fanatieker met haar gaan rijden ik rijd recreatie maar rijdt alleen dresuur en ze kan al want oefeningen van de L-dressuur en M- oefeningen oefenen we ook al een beetje maar dat gaat nog niet altijd even goed maar dat komt wel ik heb alle tijd want ik ga toch geen wedstrijden rijden.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 17:27

Ik vind het geen mooie kruising.
Vaak worden het toch lompe paarden met verticale halzen die diep uit de borst komen en een matig gangwerk. Voor een recreatiepaard absoluut niet verkeerd, maar voor een sportpaard in mijn ogen wel.
Heb er zelf 1 gehad en heb hem als jaarling verkocht.

loves_lutin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 17:53

ik ken er ook een friesxKwpn en dat zei _ella_ al heeel lomp heeel groot hoofd en klein lichaam , maar dat is er ook maar 1 he, er kunnen ook hele mooie uitkomen natuurlijk

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 18:04

Staat ook een leuke op marktplaats nu

Advertentienr.:6338020413
Te koop 3,5 jarige zwart Barok paard {ruin}

Het kan echt wel mooi zijn hoor, precies zo één heb ik in het bruin gezien, echt een plaatje was het

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 10:08

Ik vind als ik naar jouw merrie kijk, het nog niet zo slecht om haar door een barok paard te laten dekken. Ik vind haar namelijk wat vlak in de bovenlijn en denk dat je door een barok paard wat meer rondingen zal krijgen.

Ik dacht ook aan een spaans of portugees paard, dat blijft vaak wat eleganter, maar ik las, dat je dan denkt in beweging te moeten inleveren.
Dat een spaans paart niet ruim zou kunnen bewegen is echt een fabel.
Het spaanse paard heb je er in vele types (net zo als bij het KWPN) en idd de show typjes kunnen wat minder strekken, maar velen kunnen het wel. Ik kan je echt aanbevelen om eens op de PRE premiekeuring in september te gaan kijken, daar zie je de paarden bij elkaar en echt waar, 90 % kan WEL strekken, waarvan de meesten ook nog eens de mooie opwaartse beweging vasthouden en dat mis je bij veel Kwpner's, die worden vaak zo vlak.

Hier wat foto's van hengsten die ik heb/had staan , die kunnen ook allen strekken.
http://www.mijnalbum.nl/Album=GY4XFZCA Faraon 6 jaar
http://www.mijnalbum.nl/Album=RWKAAXK8 Yaco 2,5 jaar
http://www.mijnalbum.nl/Album=KQZTL7K4 Bonito 6 jaar
http://www.mijnalbum.nl/Album=OQXFCRTLTaco-Taco 15 jaar

Maar je moet het natuurlijk helemaal zelf weten, friesen zijn ook prachtig!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 13:08

De spaanse paarden hebben over het algemeen een heerlijke draf om te zitten, want het zweefmoment is korter. Als je naar een dravende Andalusier oid kijkt, dan zie je nauwelijks dat ie los van de grond komt. Hij zet zijn voeten sneller weer neer.

Ik vind dat niet zo mooi.

Een Fries beweegt meer opwaarts dan voorwaarts ten op zichte van een KWPN-er.