Verschil karakter Lusitano, Lippizaner en Andalusier

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maxielover

Re: Verschil karakter Lusitano, Lippizaner en Andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 10:26

Hoi, ik heb weinig met Lusitano's te maken gehad, Vicky @ bokt (waarbij ik vroeger in de huur stond met mijn paard) had een Lusitano hengst, Bonito. Knipoog Ze had hem van een handelaar in Belgie gekocht, en die had hem weer gekocht van een andere handelaar die hem verwaarloosd had (dacht ik). Toen hij kwam was hij erg vermagerd, schuw, en de klonten bagger zaten overal, helemaal ingedroogd in zijn vacht... Huilen Hij was erg eenkennig en vals tegen andere ruinen, waarbij hij ook in de wei stond... Die waren dus als de dood voor hem, ook mijn paard... Verdrietig Ik weet niet precies hoe hij met rijden was, ik heb zelf 1x op hem uitgestapt zonder zadel, hij is pittig maar redelijk braaf. Vicky deed dressuur en endurance met hem, waardoor hij conditie heeft gekregen (die had hij totaal niet aan het begin). Hij was best lief als je alleen met hem was, ik heb weleens bij hem gezeten als hij lag in zijn stal. Dan was het zoals vele hengsten een echte knuffelbeer. Lovers Zijn eenkennige gedrag is in die tijd wel wat verminderd. Vicky heeft ook nog 3 veulens van hem gefokt, 2 Crusado's en 1 kruising pony x Lusitano. Dat zijn hele mooie paardjes geworden !! Cool Later is Bonito verkocht, en kwam Larena. Zij is bepaald niet eenkennig, maar een onwijze aandachtvrager die het liefst de hele dag met je staat te knuffelen. Haha! Wat andere paarden betreft heeft ze haar voorkeur, mijn paard viel niet in de smaak bij haar en heeft aardig wat trappen opgevangen en zelf uitgedeeld. Duivel Vicky doet met haar dressuur en cross, of ze nog meer doet weet ik niet. Knipoog Larena ken ik niet zo goed, aangezien zij kwam toen ik daar niet meer stond. Ik ken haar alleen aangezien Max elke zomer daar een maand het land in gaat (2004 en 2005) en dit jaar was hij er 2 maandjes. Pling Dit is eigenlijk mijn enige ervaring met Lusitano's (in mijn 10 jaar paardenervaring Haha! ), voor zover ik me herinner... Ik heb echt bewondering voor dit ras en ik vind ze prachtig, ze zijn heel fier en trots !!! Cool Maarre, wat is eigenlijk het verschil (in uiterlijk) tussen een Anda en een Lusitano ? Bloos

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 11:56

russel schreef:
Dus Lusitano's zijn in de regel iets moeilijker dan Anda's? Ligt dat aan de bloedlijnen die gebruikt zijn? Ik dacht dat ze beiden van de zelfde stamvaders komen alleen zijn ze eigen stamboeken gaan gebruiken.

Het Lusitano stamboek is begonnen met een aantal hengsten en 1 merrie van het gezamelijke (Iberische) stamboek. Het lijkt mij niet logisch om aan te nemen dat alle Lusitanos vervolgens geboren zijn uit die ene merrie! Dan komt er maar 1 paard per jaar bij... Natuurlijk zijn er paarden gebruikt die allang in Portugal rondliepen (sinds de oertijd hebben hier paarden gelopen). De Lusitano (="Portugees") bestond al voordat er een stamboek was. Er was een gezamelijk stamboek en dat is vervolgens gesplitst. Dus wat nieuw was, was de "volbloed Lusitano". Je hebt nu dus "gewone" Lusitanos en "stamboek Lusitanos" . Zo heb je dus ook "Andalusiërs" die geen stamboekpaarden zijn, want die heten dan PRE...
Verder zou ik niet willen dat mensen denken dat de een moeilijke is dan de ander. Naar mijn idee zijn de Spaanse paarden nerveuzer, het is dus gewoon allemaal maar net wat je ziet en hoort. Ik denk dat in beide soorten gewoon drukkere en minder drukke voorkomen.
Maar het hele "moeilijke" zie ik persoonlijk dus niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 12:27

Nee, als je dat zo schrijft, lijkt dat ook zo logisch. Hoe herken in nu een Lusi van een Anda? Ik denk dan altijd dat de Lusi's ranker zijn en de Anda's barokker. Zijn de prijzen verschillend voor een zelfde soort beestje? Bedoel dus zelfde kwaliteit paard qua opleiding/vermogen en exterieur volgens stamboek? (moeilijke omschreven...)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 15:20

Je kunt het verschil alleen zien aan de papieren, echt waar. Binnen de rassen zijn ze als zo divers, ik heb eens een testje gedaan met foto´s. Moesten ze raden wie wat was, nou, niemand had het goed hoor. Zelfs een paard met een halster om met de kleuren van de spaanse vlag werd nog voor Lusitano aangezien, omdat hij een uitgesproken ramshoofd had, en men denkt dat dat meer voor de Lusitano is. Maar dat is niet zo.
Wel zeggen ze dat de Lusitano hoger op de benen staat, en langere koten heeft.

Spaanse stierenvechters komen hier paarden halen, omdat ze vinden dat "de PRE alleen nog maar goed is voor recreatie en de Lusitano altijd een echte werker is gebleven. "
(Niet mijn woorden)
Er bestaat ook nog het fenomeen dat je best veel Lusitanos in Spanje kunt vinden, ze worden daar ook wel gefokt, maar je vindt haast geen PRE´s in Portugal. De Portugezen geloven dus dat ze een beter paard hebben, en de Spanjaarden zijn het daar blijkbaar deels mee eens....
Maar in het buitenland doen de Spaanse paarden het beter. Dat komt denk ik deels omdat ze weelderiger in manen en staart zitten en dat wordt erg gewaardeerd in het buitenland. Hier kijken ze daar dus niet naar, een paard moet vooral willen werken...Hoe hij eruit ziet zal ze hier worst wezen.

Er is zeker een prijsverschil. In dezelfde prijs/kwaliteit verhouding zijn de Lusitanos gewoonlijk goedkoper.

Maar houd je niet alleen aan mij vast, ik ben natuurlijk helemaal pro Luso... Knipoog

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:26

Ik kan alleen maar spreken voor het karakter van mij eigen Lipizzaner en als ik dat omschrijf zou ik zeggen:

Lief voor iedereen, werkelijk nog nooit lelijk gedaan naar iemand, vriendelijk in de omgang. Gericht op de eigenaar en op mensen die vaak mijn paard in handen hebben (zoals bij het binnen en buiten zetten) Maar lastig om te rijden...... Geen paard wat je "makkelijk" aan het werk zet, als hij eenmaal werkt dan doet hij wel zijn uiterste best Ja

Met mijn paard moet je echt met veel geduld omgaan (heb in de afgelopen 2 jaar geleerd om dus mijn geduld nog beter te bewaren Haha! ) Straffen op momenten dat het eigenlijk niet echt nodig is is funest, hij onthoud alles en is daarna gelijk van slag. Een eerlijke maar rechtvaardige hand is het allerbeste. Zweep is uit den boze, één keer aanraken ermee en weg is meneer, geen samenwerking meer mogelijk.... Veder is het ook een paard wat, als hij hij je vertrouwd, voor je door het vuur gaat. Geen boom te hoog, geen situatie te eng, hij zal me altijd volgen, daar ben ik van overtuigd Knipoog

Moet erbij zeggen dat het me opgevallen is dat hij ook behoorlijk slim is, dressuurproefjes niet van te voren oefenen, tijdens de wedstrijd weet hij anders precies waar wat gaat gebeuren, met springen onthoud hij de volgorde van hindernissen, erg onhandig bij barrages Clown . Hij onthoud gewoon bepaalde volgordes, heb ik 2 x een lange zijde middendraf gehad, kan hij ineens een volgende keer met rijden een middendraf eruit persen op dezelfde plek Frusty Het is er zeg maar 1 die graag voor je nadenkt Haha!