russel schreef:Dus Lusitano's zijn in de regel iets moeilijker dan Anda's? Ligt dat aan de bloedlijnen die gebruikt zijn? Ik dacht dat ze beiden van de zelfde stamvaders komen alleen zijn ze eigen stamboeken gaan gebruiken.
Het Lusitano stamboek is begonnen met een aantal hengsten en 1 merrie van het gezamelijke (Iberische) stamboek. Het lijkt mij niet logisch om aan te nemen dat alle Lusitanos vervolgens geboren zijn uit die ene merrie! Dan komt er maar 1 paard per jaar bij... Natuurlijk zijn er paarden gebruikt die allang in Portugal rondliepen (sinds de oertijd hebben hier paarden gelopen). De Lusitano (="Portugees") bestond al voordat er een stamboek was. Er was een gezamelijk stamboek en dat is vervolgens gesplitst. Dus wat nieuw was, was de "volbloed Lusitano". Je hebt nu dus "gewone" Lusitanos en "stamboek Lusitanos" . Zo heb je dus ook "Andalusiërs" die geen stamboekpaarden zijn, want die heten dan PRE...
Verder zou ik niet willen dat mensen denken dat de een moeilijke is dan de ander. Naar mijn idee zijn de Spaanse paarden nerveuzer, het is dus gewoon allemaal maar net wat je ziet en hoort. Ik denk dat in beide soorten gewoon drukkere en minder drukke voorkomen.
Maar het hele "moeilijke" zie ik persoonlijk dus niet.