Wie heeft er nog meer een Ardenner trekpaard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

izzy1985

Re: Wie heeft er nog meer een Ardenner trekpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 08:22

Met Emma ga ik wel eens naar het strand, maar ze houd er niet van. Met Jennie is dat wat lastiger omdat ze er heel veel last van heeft. Volgens mij was jij ook mee in Zoutelande toch? Met Jef als ik het goed gezien heb...

herbey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 11:06

Ja dat klopt. Ik was met Jef.
Vond het heel gezellug!

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 11:19

Nja ik kende niemand Bloos Maar ik ging voor Emma dr benen te spoelen. Het heeft me veel pijn en moeite gekost, maar uiteindelijk sprong ze erin, zwom een rondje en rende er weer uit...haha

Ben nog nooit zo met haar in gevecht geweest op het strand, volgens mij heb ik daar echt een slechte indruk gemaakt Clown

herbey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 14:03

Ach dat maakt toch niet uit! Als je het maar naar je zin heb gehad! En je paard heeft zijn benen gewassen. En daar ging je voor.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 15:08

Haha, heb het zeker naar mn zin gehad! Heb echt in een deuk gelegen om mn knol hehe Haha!

Feithje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 17:34

Hoooi,

ik heb ook een mooie, alleen nu heeft ze heel erg last van haar benen. Ben vandaag in Utrecht geweest en geen goed nieuws gekregen.
Wie weet forums over schurft, mok e.d. aan de benen??
En heb er al een paar gevonden maar hoe meer ik nog kan proberen.

Alvast bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 18:47

Dat kan je het beste hier op bokt vragen bij Medisch. Daar zal je vast veel antwoorden krijgen. Succes met je paardje!

manon72

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 17:27

Ik ben al tijden op zoek naar een Ardenner.
Gisteren ben ik nog gaan kijken bij een handelaar.
Daar stond een lieve merrie van 11 jaar.
Maar ze was erg verwaarloosd en had echt erge mok aan haar achterbenen.

Aan de ene kant denk ik dan: kopen, heel lief voor zijn en oplappen.
Aan de andere kant is me dat teveel.
Het word mijn eerste eigen paard. Ik moet nog zoveel leren.

Weten jullie wellicht een Ardenner te koop.

Niet alleen Ardenner paarden hebben mijn warme belangstelling, ook het Noord-Zweeds paard en het Nederlands trekpaard vind ik ook prachtig.

Ik heb foto's gemaakt van het paardje gisteren die zal ik vanavond als ik thuis ben posten.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 22:22

oh als ze mok hebben doe het niet aub...bespaar jezelf de pijn als je daardoor afscheid moet nemen.

Wij hebben afgelopen maandag afscheid genomen van een van onze belgen. Ze was nog maar 11 jaar. En dat was niet leuk. We hebben ze nu net 1,5jaar en ook gekocht met het idee om de mok te behandelen. Helaas is dit niet alleen mok geweest maar zwaar CPL met een mijten-infectie. Ons trekpaardje had alleen maar pijn ondanks diverse behandelingen. Ons andere belgje heeft het ook maar is er veel minder erg aan toe.

Het is niet leuk om mee te maken, dus probeer een goed koudbloedje uit te zoeken zonder beenproblemen....

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 22:29

@izzy, was toevallig dit topic aan het lezen en zie je post.
Heel veel sterkte, poedersuiker zeg!

manon72

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 23:50

Afbeelding

Ik heb je verhaal gevolgd op bokt.
Het moet verschrikkelijk zijn om dit mee te maken.

Maar het is moeilijk om een paard te laten staan waarvan je denkt dat jij er beter voor kan zorgen.
Niet dat de mensen waar ze nu is niet hun best doen. Maar ze verdient veel meer TLC dan dat ze nu krijgt. (lang verhaal).
Zo staat ze bv nu op stal te zweten omdat ze niet naar buiten kan.

Je hebt helemaal gelijk, ik moet het niet doen.

Met een beetje geduld komt er vanzelf een paard voorbij wat geknipt is voor me.
Kan even duren want ik heb duidelijk een voorkeur voor rassen die niet massaal voorhanden zijn.

Veel sterkte
Manon

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 09:35

ja het is niet leuk om een paard bij een ander te zien waar hij/zij het slecht(er) heeft. Maar aan de beenproblemen die ze al heeft kan je weinig meer aandoen, en dan nog de leeftijd. 11 jaar is al heel wat voor een trekpaardje. Neem een jonger paardje en controleer het goed op gebreken. Laat em klinisch keuren en evt. röntgenologisch. Het wordt je eerste paard...dan wil je er ook toch meer plezier van hebben? En natuurlijk verdient dit paardje TLC...maar is dat niet aan de huidige eigenaar om beter met zijn dieren om te gaan?

Emma staat nu snachts op stal, en ja ze heeft het warm. Maar overdag kan ze lekker naar buiten, de bak in. We hebben nu niet de ruimte en mogelijkheid om ze ook snachts naar buiten te doen.

Een kennis van mij zegt altijd, een trekpaard kies je ouder dan 2 en jonger dan 6 jaar. Waarom? Beenproblemen beginnen rond deze leeftijd ong wel.

Echt, ik hoop dat je een goed paardje kan vinden. Nogmaals SUCCES!

herbey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 10:01

Ik hoorde gisteren van een belg dat je voor schurft mijt frontlyne (vlooiensprè voor honden) kunt gebruiken. Een kennis van mij is er mee bezig en het word minder! Of dat het helemaal weg gaat weet ik nog niet.

herbey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 10:04

manon72 schreef:
Ik ben al tijden op zoek naar een Ardenner.
Gisteren ben ik nog gaan kijken bij een handelaar.
Daar stond een lieve merrie van 11 jaar.
Maar ze was erg verwaarloosd en had echt erge mok aan haar achterbenen.

Aan de ene kant denk ik dan: kopen, heel lief voor zijn en oplappen.
Aan de andere kant is me dat teveel.
Het word mijn eerste eigen paard. Ik moet nog zoveel leren.

Weten jullie wellicht een Ardenner te koop.

Niet alleen Ardenner paarden hebben mijn warme belangstelling, ook het Noord-Zweeds paard en het Nederlands trekpaard vind ik ook prachtig.

Ik heb foto's gemaakt van het paardje gisteren die zal ik vanavond als ik thuis ben posten.

Ik weet in Limburg nog een 11 jarige Ardenner merrie te koop (staat op marktplaats)
En ik zal je even een mailtje stuuren van de oude eigenaar van Marie. Die fokt ze nog.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 10:12

herbey schreef:
Ik hoorde gisteren van een belg dat je voor schurft mijt frontlyne (vlooiensprè voor honden) kunt gebruiken. Een kennis van mij is er mee bezig en het word minder! Of dat het helemaal weg gaat weet ik nog niet.

Vanuit de UvA heb ik de tip om het middel SARNACURAN te gebruiken. Dit is een ectoparasiticum voor runderen. Van frontline heb ik ook gehoord. Weet iig dat het echt niet meer zo goed tegen vlooien werkt als dat het gedaan heeft. Voor de rest is het niet voor mijten geregistreerd maar dat het er tegen helpt is wel mogelijk.

Van de week eens bellen wanneer onze DA telefonisch spreekuur heeft of hij het middel kent...
Maar je moet het altijd preventief blijven doen omdat ze vanwege die plooien (CPL) altijd gevoelig blijven voor mijten.

En er zullen ook best paarden zijn van 11 jaar die nog wel goed zijn hoor, maar door de ervaringen die ik nu heb zou ik het zelf niet meer doen. En al helemaal niet wanneer ze beenproblemen hebben.
(klinkt misschien overdreven....maar het is echt niet leuk...)

lollypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 18:51

Ik heb ook een Ardenner :D
Een merrie van bijna 5, een vos kleurige vacht met zwarte manen ( dus is geen vos maar een bruine )
Ik doe met haar bomentrekken, rijden (lekker buitenritten) springen, longeren eigenlijk alles wat zij aan kan :o
Is die van jou af en toe ook erg koppig??

misszopy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 15:57

Hoi!

Ik heb al wat trekpaarden meegemaakt die jong versleten waren ivm problemen aan de benen. Een trekpaard is schitterend maar heeft eigenlijk een zwak lijf, ze worden veel te zwaar gefokt omdat het mooi is, maar het is niet functioneel. Heb nu zelf een trekpaard gekocht met gelukkig gezonde benen, maar houd hem wel goed in de gaten.

Volgens mijn veearts hebben bijna alle trekpaarden wel een vorm van beenschurft, zoals hij dat noemt, de 1 erger dan de ander. Mijn paard krijgt een aantal keer per jaar een injectie waarvan ik de naam nu niet direct weet maar deze werkt echt super, is tegen inwendige en uitwendige parasieten en dus ook meteen een totale ontworming. Mijn paard staat hierna niet meer te stampen en te krabben.

Kennissen van me hebben trouwens lang gefokt met trekpaarden maar zijn nu trekpaarden aan het mixen met vlaamse paarden om hopelijk een paard te fokken met een langere levensverwachting, deze paarden hebben een iets minder zwaar lijf en langere slankere en vooral ``drogere`` benen maar behouden toch het uiterlijk van dit mooie ras, ze zijn alleen wat sportiever en dus supergeschikt voor de recreatie.

Als iemand mij trouwens kan vertellen wat nu echt het verschil is tussen het belgische en het nederlanse trekpaard dan wil ik dat wel heel graag weten, volgens mij is dit nl gewoon hetzelfde ras maar elk in een eigen stamboek.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:27

volgens mij ook
alhoewel ik denk dat de nederlandse trekpaarden nét iets luxer gefokt worden dan het BT, maar ben ik niet 100 % zeker van

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:29

Moderatoropmerking:
Dit is inmiddels een zeer oud topic, nieuwe reacties moeten dus echt iets toevoegen aan het topic om het van toepassing te maken.
Berichten met enkel de mededeling dat je zelf ook een Ardenner hebt bijvoorbeeld, zullen er toe leiden dat dit topic gesloten wordt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:50

misszopy schreef:
Hoi!

Ik heb al wat trekpaarden meegemaakt die jong versleten waren ivm problemen aan de benen. Een trekpaard is schitterend maar heeft eigenlijk een zwak lijf, ze worden veel te zwaar gefokt omdat het mooi is, maar het is niet functioneel. Heb nu zelf een trekpaard gekocht met gelukkig gezonde benen, maar houd hem wel goed in de gaten.

Volgens mijn veearts hebben bijna alle trekpaarden wel een vorm van beenschurft, zoals hij dat noemt, de 1 erger dan de ander. Mijn paard krijgt een aantal keer per jaar een injectie waarvan ik de naam nu niet direct weet maar deze werkt echt super, is tegen inwendige en uitwendige parasieten en dus ook meteen een totale ontworming. Mijn paard staat hierna niet meer te stampen en te krabben.

Kennissen van me hebben trouwens lang gefokt met trekpaarden maar zijn nu trekpaarden aan het mixen met vlaamse paarden om hopelijk een paard te fokken met een langere levensverwachting, deze paarden hebben een iets minder zwaar lijf en langere slankere en vooral ``drogere`` benen maar behouden toch het uiterlijk van dit mooie ras, ze zijn alleen wat sportiever en dus supergeschikt voor de recreatie.

Als iemand mij trouwens kan vertellen wat nu echt het verschil is tussen het belgische en het nederlanse trekpaard dan wil ik dat wel heel graag weten, volgens mij is dit nl gewoon hetzelfde ras maar elk in een eigen stamboek.

wil je de naam van die injectie eens vragen?
de merrie die ik rij heeft ook erge last van CPL, die staat iedere winter onder de wonden, en heeft al redelijke richels (ondanks intensieve verzorging)
dus alles dat kan helpen ben ik bereid te proberen...

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 14:45

Injecties zijn niet verstandig, gebruik liever een uitwendig middel ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 19:39

izzy1985: en waarom precies (ik wil je niet aanvallen, maar zoals ik al zei, ik wil alles proberen in de mate van het mogelijke)
nu behandel ik preventief jaarlijks met een product die ingewassen wordt (wordt voor varkens gebruikt maar ben de naam kwijt)
indien ze er last van heeft 2 maal na elkaar met week tussen
en ik smeer ruwe, dikke of open plekjes in met calendulazalf, en daarover dikke laag calendulacreme

misszopy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 21:49

volgens mij heet het dectomex maar ik ga het nakijken en het je laten weten,

vraag me trouwens ook af waarom een injectie niet zou kunnen, je kan wel blijven wassen en smeren maar dat helpt allemaal niet zo goed (tenminste dat is mijn ervaring) en als een dierenarts het aanraadt dan is het vast ok lijkt me, je paard is er ook meteen mee ontwormt, en aangezien er maar weinig pasta`s zijn die tot het gewicht van een trekpaard gaan ben je hiermee wel in 1 keer klaar

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 10:45

Dectomax gaf bij Emma niet het gewenste resultaat, er is laatst nog een topic geweest, het is familie van de Ivermectines en is vrij agressief spul. Je kan beter Cydectin gebruiken ;)

Odin_Ebony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 14:20

Hallo mensen,

Even om terug te komen op de oorspronkelijke vraag: Ik heb een Ardenner, toevallig ook uit Luxemburg, hij heeft daar een supergoede stamboom. Hij heette Burberry, maar ik heb hem Odin genoemd. Wat me opvalt is dat hij wel heel lief en intelligent en gemoedelijk is enzo, maar dat hij ook mega-koppig kan zijn!
Ik rij hem bitloos en zonder ijzers en dat gaat erg goed.