Grootste Lusitano?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: Grootste Lusitano?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 10:14

Alle paarden en ponies groeien tot hun achtste jaar.
Andere rassen groeien heel hard tot ze drie zijn en dan gaat het langzaam verder, de Lusitano en andere rassen van Iberische (Spanje en Portugal bij elkaar is het Iberisch schier eiland, voor wie het niet weten) oorsprong, groeien langzaam maar gestaag tot hun zesde jaar en gaan dan pas langzaam verder tot ze acht zijn. Zo vormen ze een enorm sterk skelet, maar als ze drie zijn, lopen ze in wezen een beetje achter op snelgroeiende rassen, daarom is het verstandig om ze laat in te rijden, als ze vier, of beter, vijf zijn, dit zou ook goed zijn voor andere rassen, maar dat terzijde.
Hoe paarden ontwikkelen hangt natuurlijk ook samen met voeding (incl. mineralen, spore-elementen en vitaminen), beweging (hoe meer hoe beter) en klimaat (een paard dat het koud heeft, heeft veel energie nodig om warm te blijven en kan dan dus niet die energie in groeien stoppen). Dus niet alle paarden van hetzelfde ras worden even groot, maar je kunt wel zeggen dat Iberische paarden gewoon langer meetbaar doorgroeien. Waar andere rassen hun kantelpunt hebben als ze 3-4 zijn, is het voor de Iberiër pas als ze zes zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 10:17

elmiran schreef:
offtopic:is er nog iemand die bij mij in de buurt woont met een mooie Lusitano voor een fotoshoot? Haha! ben namelijk op zoek naar een Andalusier of Lusitano voor in m'n portfolio liefst eentje die ook hoge school oefeningen kan zoals. Fotoshoot is gratis Knipoog

Handig als je er dan bij vermeld waar je zit... Knipoog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 10:19

wednesday schreef:
mijn lusitano is 3 jaar en 1m55 groot! Ik hoop dat hij toch nog een vijftal cm gaat groeien ... maar ja dat is afwachten!
Weet iemand of het waar is dat als je een hengst castreert dat hij dan meer groeit tov als je hem hengst laat?
niet dat ik daarop mijn keuze ga baseren maar ze hebben me dit verteld en ik vroeg het me echt wel af of het waar is.

Als je castreert stopt de groei, lijkt mij, dan gaat hij meer de breedte in. Volgens mij, maar weinig ervaring, hier wordt nauwelijks gecastrerd, ik zal het even nazoeken.
Een Lusitano van drie kan nog 10-15 !!! cm de hoogte in.

Edit: Vond dit "product X" is een belanrijk voedingssupplement voor sportpaarden in training, paarden met groeistoornissen ( castratie ) verminderde prestatie en spieropbouw.

Daarmee lijkt het mij wel duidelijk dat castratie idd de groei verstoord.

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 12:13

bedankt.
Maar ik had ergens gelezen dat men lusitano hengsten wel al op driejarige leeftijd zadelmak maakte en dat ertoe bijdroe dat al die hengsten braaf zijn en goed in de hand te houden zijn.
Ik merk het zelf ook dat pedro veel braver is geworden met minder streken sinds hij een beetje zadelmak is. Dus ik ben er niet van overtuigd dat goed is om te wachten tot het paard 5 of 6 is. Hoewel het natuurlijk van paard tot paard af hangt zowel van geestelijke ontwikkeling als van lichamelijke ontwikkeling en natuurlijk ook van hoeveel men van het paard vraagt op de jonge leeftijd. Maar dat is een andere discussie!

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 12:15

Ik heb niet alles gelezen, maar ik kon een LUS. Merrie van 4 jaar, roodschimmel en die was toen al 1.70m!!

Was ook 1 v/d redenen dat ze snel naar NL is verkocht. In portugal hebben ze nix aan zulke kanonnen.

labe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 12:31

QuijoSavan schreef:
Ik heb niet alles gelezen, maar ik kon een LUS. Merrie van 4 jaar, roodschimmel en die was toen al 1.70m!!<BR /><BR />Was ook 1 v/d redenen dat ze snel naar NL is verkocht. In portugal hebben ze nix aan zulke kanonnen.

Je bedoelt Rosa zeker.

Lusitana, wat jij zegt over het groeien merk ik ook bij mijn lusitanotwenter. De groeispurten vinden steeds plaats in gunstige periodes, tijdens erge kou groeide ze helemaal niet. Het gaat ook wat schoksgewijs, de ene keer staat de achterhand hoger, dan weer de voorhand.
Nu begint ze wat breder te worden, ondanks dat ze erg groot is, heeft ze (gelukkig) wel het rastypische uiterlijk.
Het is een erg brutaal ding, er is me wel eens geadviseerd om haar om die reden zo snel mogelijk zadelmak te maken. Ik ben het eerlijk gezegd niet van plan, ze moet echt uitgegroeid zijn en ook in haar koppie moet ze volwassen worden, dat brutale zit volgens mij zo in haar genen verankerd, daar verander je toch niets aan, ook niet door er vroeg op te gaan zitten.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 17:05

Lusitana schreef:
elmiran schreef:
offtopic:is er nog iemand die bij mij in de buurt woont met een mooie Lusitano voor een fotoshoot? Haha! ben namelijk op zoek naar een Andalusier of Lusitano voor in m'n portfolio liefst eentje die ook hoge school oefeningen kan zoals. Fotoshoot is gratis Knipoog

Handig als je er dan bij vermeld waar je zit... Knipoog

was t helemaal vergeten Clown
Ik woon in Kootwijk (gelderland)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 18:59

wednesday schreef:
bedankt.
Maar ik had ergens gelezen dat men lusitano hengsten wel al op driejarige leeftijd zadelmak maakte en dat ertoe bijdroe dat al die hengsten braaf zijn en goed in de hand te houden zijn.

Zadelmak maken is niet inrijden. Ze gaan vaak daarna weer het land op en worden met vier en een half pas weer bereden. Verder is hun opleiding veel langzamer dan wat ze paarden in andere landen aandoen (en daarom gaan ze lang mee).
Als hengsten niet ingereden worden zijn ze ook braaf hoor, alleen die in het wild opgroeien zijn natuurlijk wat lastiger, omdat die haast nooit mensen zien. Als en paard gewoon onder handen groot wordt gebracht is hij altijd mak (of gewoon niet), dat staat los van al of niet werken.
Maar ik snap wel wat je bedoeld, ze maken paarden wel zadelmak voordat ze teveel praatjes krijgen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 19:09

QuijoSavan schreef:
Ik heb niet alles gelezen, maar ik kon een LUS. Merrie van 4 jaar, roodschimmel en die was toen al 1.70m!!

Was ook 1 v/d redenen dat ze snel naar NL is verkocht. In portugal hebben ze nix aan zulke kanonnen.

Niet voor stierenvechten, maar er zijn een aantal fokkers die zich op sportpaardenfokkerij (en de buitenlandse markt) werpen en daar worden wel degelijk ook grote merries gebruikt. Ook zijn ze gewild voor het fokken van Anglo-Luso´s en Luso-Arabes (vooral voor endurance).

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 22:44

Hoi,ik wou mijn paard even voorstellen,hij is een kruising tussen een lusitano en een quarter-horse,hij is nu 15 jaar en al 10 jaar bij mij.Groot is hij niet 1,55 maar zijn karakter wel.
Afbeelding

Zillahx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 11:29

R_ChiChi schreef:
O, Zillah, ik word gek van je! Je hoort hier heel niet thuis. Je hebt geen enkele ervaringen met deze beesten.

Sorry? je kent mij niet eens hoe weet jij nou wat voor ervaring ik ermee heb? we hebben toevallig een aantal jaren geleden zelf een barok gehad! Dus voortaan niet te snel dingen gaan roepen die niet kloppen.

Zoals de rest al zegt ik vind het mooie dieren (dan wel echt die 100% lusitano of andalusier zijn Vingers aflikken ) ik ben wat meer op bokt aan het rondkijken, en toen zag ik dit topic.

Zillahx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 11:30

jus: apart paardje Haha! wel leuk zo'n kruising met een quarterhorse Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-06 17:04

Iedereen is welkom, het is een open forum en heel veel zoeken juist bepaalde topics op om wat te leren, of gewoon omdat hun interesse daar ligt, lijkt me logisch.

mouchacha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 12:14

@ jus: mooi !! nu kan ik ook eens zien wat het resultaat is van een kruising tussen een quarter en lusitano. Wij hebben een creme quarter hengst (met mooie blauwe ogen) en zouden hem graag een lusitano merrie laten dekken. Het is enkel wel nog maar een gedacht. Spijitg dat mijn paardje een ruin is anders was het al opgelost Lachen

grtz

xafir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 14:58

toch wordt vaak gezegt dan jonge paarden juist die rond hun 3 jaar extra doorgroeien. ook dierenartsen zeggen dat veel

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 16:19

Hoeveel zou een Lusitano-merrie van ruim 6 jaar nog kunnen groeien denken jullie?

xafir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 17:07

echt geen idee!
meestal niet zoveel verwacht ik maar wel meer body

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 17:13

Nou Xantha is nu drie jaar en 4 maanden en eerlijk gezegd hoop ik niet dat ze nog te veel groeit, ik denk dat ze nu zo'n 1.63 is!!

Ik ben haar al een beetje zadelmak aan het maken en wil daarna met de lange lijnen aan het werk gaan.
In het voorjaar ga ik er eens op zitten en dan ook inrijden!!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 18:15

1.63 is inderdaad al flink zeg!

Tulipa is nog geen 1.58 en ik ben best lang...
Ik hoop zo dat ze nog iets zal groeien...
Maar inderdaad, wat uitzwaren doen ze altijd nog wel...

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 08:59

he Nouvel, beetje off-topic maar begint de naam van de moeder van Tulipa met een N? (Naraceja of iets in die trant) Ben van het weekend aan de zee gaan rijden en we hebben pony's gehuurd op een manege waar ook een Lusitano merrie stond. Er plakte een briefje aan de stal met haar naam op en een verhaaltje bij en daar stond op dat ze 2 veulens had gehad waaronder een Tulipa.
Als dat de moeder was, mooie merrie!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 10:03

Loolapelooza schreef:
he Nouvel, beetje off-topic maar begint de naam van de moeder van Tulipa met een N? (Naraceja of iets in die trant) Ben van het weekend aan de zee gaan rijden en we hebben pony's gehuurd op een manege waar ook een Lusitano merrie stond. Er plakte een briefje aan de stal met haar naam op en een verhaaltje bij en daar stond op dat ze 2 veulens had gehad waaronder een Tulipa.
Als dat de moeder was, mooie merrie!

Toevallig zeg!

Denk niet dat die merrie de moeder is, ze is nl vorig jaar pas uit Portugal gekomen...

xafir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 11:57

di evan mij is ook 1.63 groot zat alles wat er nog bij groeit is van harte welkom maar ik ben er al heel blij mee!

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 15:12

Lusitana schreef:

Als je castreert stopt de groei, lijkt mij, dan gaat hij meer de breedte in. Volgens mij, maar weinig ervaring, hier wordt nauwelijks gecastrerd, ik zal het even nazoeken.

Dat is een veel voorkomend mis verstand.
Testosteron bevorderd het dichtgaan van de groeischijven in de botten. Zodra die groeischijven dicht zijn groeit het paard niet meer in de hoogte.
Hoe jonger je een paard castreerd hoe minder snel die schijven dicht zullen gaan, en hoe langer hij dus in de hoogte door zal groeien.

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 18:11

sherwood schreef:
Lusitana schreef:

Dat is een veel voorkomend mis verstand.
Testosteron bevorderd het dichtgaan van de groeischijven in de botten. Zodra die groeischijven dicht zijn groeit het paard niet meer in de hoogte.
Hoe jonger je een paard castreerd hoe minder snel die schijven dicht zullen gaan, en hoe langer hij dus in de hoogte door zal groeien.

Wilde ik ook schrijven Haha!
Als je een paard jong castreerd (voor z'n 3e) dan wordt 'ie juist groter.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 15:23

Daarom zijn de paarden hier dus klein...

Wel apart dan dat in andere info (de enige die ik over castratie + groei kon vinden) groeistoornissen aan castratie worden verbonden.

Hoe is het te controleren of hetzelfde paard op een andere maat was uitgekomen als hij niet gecastreerd was, of, hoe laat de groeischijven zouden sluiten? Je hebt nooit twee exact dezelfde paarden voor een dergelijk expiriment, dus moet men uitgaan van probability. Weet even niet meer hoe het in het nederlands heet.
Waarom is er niet meer bekend in welke taal dan ook, over castratie en groei?
Nu zitten we hier met twee tegenstrijdige uitspraken, ik zou graag een groot aantal wetenschappelijke documenten willen lezen erover. Ik ben nu eenmaal nieuwsgierig van aard.