friezen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Charret

Re: friezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 19:28

Ik vind de gangen helemaal geweldig. Iets heeel anders dan wat ik ook onder mijn kont ga krijgen, namelijk mijn Fjordenbeeb.

Het grappige mijn moeder is begonnen op een Fries en wil gewoon niks anders mee. Ze is er zo aan gewend dat ze de rest wat labiel vindt zitten. Smaak natuurlijk, maar ik herken er wel wat in terug.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 20:32

_Moonwalker_ schreef:
ik vind friezen prachtige paarden maar zou er zelf nooit eentje kopen.
Is niet zo m'n type paard maar volgens mij moeten ze wel heerlijk zitten met zulke bewegingen...zeteltje mm:D

als je blijft zitten is het heerlijk ja....de eerste keer draf met Femke dacht ik dat ik een riem om moest doen en die voor aan het zadel vast moest maken.... Bloos . Ik dacht er zo over de kont eraf te schuiven Haha! Als je een beetje Fries hebt met ruime gangen en die zet even flink de achterhand eronder.....pfieuw...ik zou zeggen, hou je goed vast!!!! Haha!

Charret

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 20:33

Mijn zusje haar eerste rit op een Fries was ong. net zo. Alleen verloor zij haar beugels, stuiterde nog een paar keer en viel er toen af. Tong uitsteken

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 20:36

Charret schreef:
Mijn zusje haar eerste rit op een Fries was ong. net zo. Alleen verloor zij haar beugels, stuiterde nog een paar keer en viel er toen af. Tong uitsteken

aaaaaaah, ik ben dus niet de enige. Ik bleef gelukkig zitten..... Haha!

Charret

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 21:34

Haha, ja en Jouke stond erbij en keek erna. Hij snuffelde een keer aan haar en keek toen "er zat toch wat op me rug" Me zusje is een uber iel ding Knipoog

Marritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 12:01

Ik kan heerlijk doorzitten op mijn fries hoor Knipoog

Charret

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 14:20

Ik denk dat het wel moet lukken met een goed dressuurzadel. Met een gewoon veelzijdigheidszadel lukt het me niet al te best.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 15:32

is ook een kwestie van wennen denk ik.. gewoon langzaam opbouwen, en ze hebben niet voor niks die lange manen.. dat is voor houvast voor stuiterende ruitertjes Tong uitsteken

Haha!

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 21:30

ik heb 2 friezen:
thore is 8 en die zit heerlijk, idd soms met doorzitten is het moeilijk mooi stil te zitten want het hobbelt wel erg Tong uitsteken hij is L2 met winstpunten en kan nog wel verder.
mijn andere fries is wopke en is 7 en dat is echt een slagschip!! echt daar kan ik NIET stil op zitte en ga alle kanten op hobbel de bobbel... Tong uitsteken maar loopt wel heel mooi. voor foto's moet je maar ff in me profiel kijken ( k zet ze er ff in )
maar ik vind je ze wel lekker rijden maarja wel sterk en vaak moeite met de galop, dat is wel jammer maar je kan als je een goeie heb heus ook wel ver in de dressuur komen vind ik

SAMIERTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 21:38

Waar ik rijd hebben we ook een fries, een echte knuffelkont is dat.
Met rijden is ze echt heel erg eigenwijs, maar zodra ze weet dat jíj de baas bent is het okee.
De moeder van een vriendin van mij had ook een fries, dat was ook een echte knuffelkont. De eerste keer dat ik op een fries reed, was dus op hem. Met draven, ik dacht dat ik omhoog werd afgevuurd, haha. Maarja toen was ik ook nog klein(ong. 10) en kleine manegeponies gewend Clown.

Ja, ik vind het leuke beesten! Ja

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 14:11

gerryguyt schreef:
hee hoe vinden jullie over het algemeen een fries rijden. echt lekker doorzitten doen ze niet.als ik zelf nog ooit een eigen paard zou willen kopen denk ik meer aan een lippi of een andalusier of lusitano mar jaar dat kost wat he? ook een merens vind ik geweldig.
wat zijn jullie voorkeuren?
houd het voorlopig nog ff op mijn verzorg friezen en wie weet ooit???? Haha!

Ahum, correctie, niet allemaal... de fries waar ik momenteel op rijd vind ik heerlijk zitten. Soms wat stuiterig maar met een goede zit kan je daar prima op doorzitten, ik blijf netjes in het zadel plakken Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 14:15

Ik vind Friezen juist heerlijk zitten Bloos
Als ik ooit een eigen krijg, dan wil ik sowieso graag een Fries, Andalusiër of Lippizaner Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 14:19

ik vind friezen juist fijner doorzitten dan een gewoon rijpaard! ok, als ze heel hard draven niet, maar dan zit geen 1 paard fijn door Knipoog

Moonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 08:01

Vind ze ook heerlijk zitten en wil ook niet anders meer, heb er buiten mijn eigen fries op div. gereden en zaten eigenlijk stuk voor stuk super. En doorzitten heb ik ook geen problemen mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 18:09

Een Fries die ik ook bereed op Ponykamp, reed héérlijk. Echt, of je nou draafde, doorzat, galoppeerde, een stoel Lovers

blackhorse57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 18:21

een heel banketstaaf bericht maar wie weet wat de slachtprijs van een paard is. de eigenaar wil onze fries laten afmaken als ze geen veulens meer kan dragen. ze heeft nl ooit een botsplinter gehad en is daar aan geopereerd nu loopt ze eindelijk weer goed hebben alleen nog niet met haar gegaloppeerd mocht deze iv weer niet lukken wil ik wel proberen of ze weer kan galopperen en of ze dan niet op 3 benen gaat staan. de prijs wil ik weten want als dat zou gebeuren willen mijn dochter en ik haar kopen voor die prijs. voor gewoon recreatie is ze best nog goed dan maar wat rustiger aan en anders zoeken we een gezelschapspaard voor haar maar afmaken NOOIT
wie weet er iets van
een wanhopige caro gek

havermout

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 20:19

Volgens mij past dit niet helemaal in dit topic...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 22:40

tja wat vind je van een fries,vanaf mijn jeugd wilde ik er al 1 hebben...

zo mooi die halzen,en zo imponerend...

maar ja,ik kocht dus een letlander,en uiteindelijk heb ik ooit een andalusierhengst ingeruild voor een friese merrie en haar veulen,de eerste keer dat ik op die merrie stapte,dacht ik mijn hemel,remt dit wel...

best was echt zo heet,en zo snel....maar ze zat heerlijk,inmiddels ken ik haar beter en is het een wereld paard,en mijn fries zit als een luie stoel,echt heel makkelijk...

volgend jaar ga ik haar zoon inrijden,ben benieuwd hoe die is.. Haha!

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 09:43

OemmiejO schreef:
Ik heb een Fell pony, lijkt een beetje op een Fries, maar dan kleiner. Foto's staan in mn profiel, binnekort komen dr wel meer in te staan. Clown

Misschien is het een wel een fell ponny maar bij ons staat een kweker van Haflingers en Fell's en die zien er toch helemaal anders uit. Veel meer sok en veel langere manen. Ze zijn ook veel kleiner dan een fries. Die waren 1.35 max.Ik ken er niet zoveel van van die Fell's mss zitten er veel verschillende stokmaten in en verschillende types. Ze zijn echt een plaatje. Maar dit even off topic.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 09:53

ik heb een heleboel friezen (gehad).. en genees er nooit meer van!

Ik ben het niet met je eens dat ze niet lekker doorzitten, want als jij hem goed over zn rug rijdt zal die zitten als een heerlijke luie stoel!

De reden waarom ik een fries heb:

* Ze zijn groot (ben zelf 188, dus heb wel een groot paard nodig)
* Imposant
* prachtige showpaarden
* ze kunnen zowel voor de wagen (voor mn pap) als recreatief en dressurmatig onder het zadel ( mn oudste merrie i M/Z aangereden..)
* mijn friezen zijn lekker heet, goed attent maar toch heel betrouwbaar!

Wij hebben een hele hoop verschillende friezen op stal staan en stuk voor stuk passen ze goed bij hun eigenaar.. Ik hou niet van te makke paarden, dat zijn de mijne dan niet. Ik ben zn tut die graag het mooiste paard van stal wilt hebben, ik vind dan ook dat de mijne het mooiste zijn! hahaha

Er staan een paar foto's in mn prof en onderschrift.. Maar als ik iemand een paard aanraadt, is he tvaak een fries!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 09:56

Ik zal ws ook nooooit meer genezen van het Friezenvirus sinds ik Katie heb leren kennen. Heb nog nooit zo'n sterke band gehad met een paard en ze heeft een gouden karakter; Ze is slim, trouw en gevoelig en ach, ze zijn gewoon geweldig. Bloos

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 09:57

Ik vind friezen zeer staatige paarden om te zien. Ze rijden ook wel oké, maar ik vind ze toch meer iets voor voor een koets,, Bloos

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 10:11

@ roxiie:

Ben ik helemaal met je eens.. maar dan heb je het oude model fries voor je.. TEgenwoordig zijn ze veeel luxer dan dat ze waren en worden ze echt rijtechnisch sterker gefokt (lang voorbeen, dalent kruis, lage lenderen, gebogen achterbeen, schuine schouder en een langere rug) Ze zijn zelfs bij ons in het stamboek in conclaaf om 2 soorten friezen te gaan fokken. De rijvariant en de tuigvariant.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 13:14

@ meissiej: iedereen vind natuurlijk zijn eigen paard het mooiste paard van stal he Tong uitsteken Een fries toont heel mooi natuurlijk, maar er zijn ook bosjes friezen die ik echt lelijk vind, te iel, te lange rug/smalle romp etc.

Ik vind het oude model juist weer mooier dan die hele luxe heethoofden, maar dat is persoonlijke smaak. Ik vind de fries uit je av heel erg mooi Ja maar ik word helemaal blij van een fries zoals Wessel van kimmie261, zo'n stevige stoere jongen.. da's sexy *LOL*

maar ik vind het geen verkeerd idee om 2 types te gaan fokken, maar zou dan eerder voor de onderverdeling barok en luxe gaan. een barokke is niet automatisch een tuiger en een luxe niet automatisch een dressuurpaard, dat heeft imo veel meer met beweging te maken (knieactie etc.) dan met zwaarte van het paard Lachen maar ik ben het met je eens dat het niet voor niets allemaal zwarte PARELS zijn Haha!

Loontje1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 17:38

Ik rijd zelf ook een fries. Wat wel erg moeilijk is, om hem met zijn neusje eruit te rijden. Verder zit hij echt super lekker door, mits hij zijn rus ontspant.