Wie rijdt er met traditioneel Iberisch (of ander) tuig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: Wie rijdt er met traditioneel Iberisch (of ander) tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 12:02

Ja, daar kan ik aankomen, maar dit soort vragen aub per pm want dat is feitelijk off-topic.
Ik vind het leuk te zien dat er toch aardig wat Iberisch tuig vertegenwoordigd is, al heeft Spaans de overhand, wat te verwachten was, gezien het aantal Spaanse paarden in Nederland.

Chivari

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 23:16

Hier mijn ventje op z'n portugees!
Mijn broer wilde wel even poseren Cool
Afbeelding

Babette1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 10:53

Ik heb ook een hele fijne Lusitano op stal staan, een hengst, en die rij ik ook vaak met een Portugese optoming. Ik zal er binnenkort wat foto's van plaatsen.
Zo'n zadel zit echt heerlijk, daar kan ik uren mee door de bossen rijden. Het hoofdstel is erg sjiek, met veel koper en een behoorlijk pittig inwerkende stang erbij. Om dan in stijl te blijven heb ik er ook mooie lange chaps bij, laarzen met hoge hakken en echte Portugese sporen, van die zwanenhalzen met vreselijk scherpe wielen. Ik probeer dan ook altijd zonder spoor te rijden, want om mee te prikken vind ik ze veel te scherp, ik heb ze dan ook meer voor de show om !

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 12:53

Traditionele sporen hebben niet altijd de zwanehals en ze hebben gewoonlijk afgestompte kartelwieltjes of gewoon een bolletje. Er zijn er met punten (die zijn dan ook gewoon afgerond) maar die zijn niet erg in zwang.
Een wieltje is trouwens zodat de spoor rolt op de huid en niet het vlees optrekt.

Dit even als toevoeging voordat mensen het idee krijgen dat we hier allemaal met "vreselijk scherpe" sporen rijden. Knipoog
Een impressie van traditioneel Portugees op deze site:
http://www.newrider.co.uk/Other_Bits/Ch ... lega1.html

En nogmaals het verzoek om foto´s als link te plaatsen anders krijgen we problemen.

corretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 10:54

Ik gebruik alles Portugees en Spaans voor mijn Andalusier Haha! tot en met de lange lijnen toe.

Babette1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 14:59

Lusitana schreef:
Traditionele sporen hebben niet altijd de zwanehals en ze hebben gewoonlijk afgestompte kartelwieltjes of gewoon een bolletje. Er zijn er met punten (die zijn dan ook gewoon afgerond) maar die zijn niet erg in zwang.
Een wieltje is trouwens zodat de spoor rolt op de huid en niet het vlees optrekt.

Dit even als toevoeging voordat mensen het idee krijgen dat we hier allemaal met "vreselijk scherpe" sporen rijden. Knipoog
Een impressie van traditioneel Portugees op deze site:
http://www.newrider.co.uk/Other_Bits/Ch ... lega1.html

En nogmaals het verzoek om foto´s als link te plaatsen anders krijgen we problemen.

Misschien was mijn verhaal niet duidelijk genoeg. Ik heb de heel optoming in één koop overgenomen van een meisje in Portugal zelf. Dat was dus zadel, hoofdstel en bitten, plus ook de sporen. Ik draag die er dan ook altijd bij, vooral omdat het erg mooie sporen zijn, die goed passen bij de rest.
Ik heb niet gezegd dat zulke sporen altijd bij zo'n optoming horen. Liever niet zelfs. Ik denk er ook serieus over om er andere sporen bij te gaan kopen, want met deze valt echt niet te rijden.
Volgens Lusitana zijn er sporen met afgeronde kartelwieltjes, en ook met punten. Wel, de mijne hebben dus écht punten, zeker niet afgerond en inderdaad "vreselijk scherp". Ik dacht eerlijk gezegd dat zulke sporen erbij hoorden ...... dus ik ben blij dit te lezen.
Lusitana bedankt. Deze martelwerktuigen komen niet meer aan mijn laarzen, ik schaam me zelfs dat ik er meerdere keren mee heb gereden ........

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 11:01

Het was alleen even een toevoeging aan je verhaal zodat mensen niet het idee krijgen dat we hier allemaal met "cowboy" sporen rijden Haha!
Ik merk dat er maar heel weinig bekend is van de Portugese paardencultuur. Spaans en Portugees worden vaak in een adem genoemd en soms door elkaar gebruikt, terwijl we toch echt twee gescheiden landen zijn met verschillende types tuig.

Een kennis van me had trouwens een zadel warvan het leer zeer druk bewerkt was, ik meen dat het Marokkaans was. Ik was een kind toen ik het zag, dus ik weet het niet zo goed meer, maar ik was zeer onder de indruk, dat vond ik ook erg mooi.
Ik vind Arabische schelpenhoofdstellen ook erg mooi.

2 x bewerkt om typefout te verwijderen
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 11-08-06 18:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Babette1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 12:37

Ik ben me er nu wat meer in gaan verdiepen, en er zijn echt onzettende verschillen. Ik ben er nu ook achter dat mijn kostuum en zadel van verschillende culturen zijn. En dat mijn sporen eigenlijk mannensporen zijn, die alleen door officieren in het Portugese leger gedragen mochten worden. Ze zijn wat groter, een stuk langer en véél scherper dan een gemiddelde spoor, en die moest men dus verdienen.

ralph30

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 12:06

Ik heb zelf een andalusier en speciaal voor hem heb ik een mooi portugees hoofdstel gekocht bij Equihof in Riemst Ze hebben daar veel spaans en portugees tuig liggen aan hele schappelijke prijzen. kijk maar eens in hun webshop Slim
Laatst bijgewerkt door Sjoert op 16-08-06 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: spam

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 17:16

En waarom wilde je Portugees tuig op een Spaans paard? Heb je naar de prijs gekeken, ipv wat traditioneel bij hem hoorde? Of heb je een andere reden?

(Ik vind die hoofdstel/borstuigset niet schappelijk geprijst, wellicht in vergelijking met andere webshops, maar niet met wat hier te koop is.)

Ik zie dat de vermenging al in de shop plaatsvindt, met teksten als "hier worden Spaanse en Portugese paarden mee...."
Als je traditioneel wilt, lijkt mij dat je Spaans op Spaans legt en Portugees op Portugees. Anders ben je gewoon modern. Daar ben ik helemaal niet tegen hoor, ik rijdt ook modern met buitenlands tuig (maar zal overigens nooit iets Spaans op een Lusitano leggen, maar dat ben ik, hier is er een behoorlijke haat tussen Spanje en Portugal en daar doe ik leuk aan mee Tong uitsteken ), je moet gewoon gebruiken wat je mooi en comfortabel vindt. Maar op shows lijkt me dat je het tuig van het land op het paard van het land wilt?
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 14-08-06 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

ralph30

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 17:26

Het hoofdstel vond ik gewoon mooi, het maakt mij niet uit of het nu spaans of portugees is. als ik het maar mooi vind Pling

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 17:34

Ja dat zeg ik, in mijn toevoeging.
Maar voor mij voelt dat als eh, Sinterklaas als zwarte Piet verkleden, maar dan niet zwart maken en zijn baard houden Haha! ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.
Nogmaals dat is een persoonlijk gevoel hoor, ik houd Spaans en Portugees graag strikt gescheiden, op paardengebied.
Komt ook omdat mensen doen alsof Portugal een soort provincie van Spanje is ofzo, of een minderwaardig landje. Ik kom altijd op voor de underdog Clown

Heeft er niemand Arabisch tuig, dat vind ik zo mooi Kwijl en Fries tuig voor tuigpaarden, met schellenkoorden... niemand een foto?

labe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 11:43

Misschien een domme vraag, maar aan mijn portugese hoofdstel zitten de bakstukken van het trensbit vast aan de neusriem.
Weet iemand waarom dat is?

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 12:08

Lusitana, heb jij enig idee of je ook ergens traditionele kleding voor een dagje kunt huren? En zo ja waar?

Of misschien is het niet zo handig omdat jij in Portugal woont. Misschien iemand anders??

PatriesjeMR2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 13:33

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 12:25

Nadir schreef:
Lusitana, heb jij enig idee of je ook ergens traditionele kleding voor een dagje kunt huren? En zo ja waar?

Of misschien is het niet zo handig omdat jij in Portugal woont. Misschien iemand anders??

Daarvoor moet je inderdaad in Nederland zijn Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 12:28

labe schreef:
Misschien een domme vraag, maar aan mijn portugese hoofdstel zitten de bakstukken van het trensbit vast aan de neusriem.
Weet iemand waarom dat is?

Ze zitten niet zozeer vast. De neusriem loopt door lussen in de bakstukken.
Het scheelt een riem en dat is in een zweterige klimaat wel prettig. Bovendien zit dan het bit veel stabieler in de mond, maar daar is het niet echt voor, want hier rijden ze met stangbitten, en daarbij is zijwaartse beweging toch al onmogelijk.

Je kunt het ook andersom stellen: Waarom heeft een neusriem in andere landen een eigen riem? Knipoog

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 12:33

Mijn vriend rijdt zijn Lusitano met Portugees tuig: hoofdstel, zadel, voortuig, staartriem, bit en sporen. Het zadel is handgemaakt in Portugal. Hij heeft ook een origineel Portugees kostuum, wat hij zal dragen tijdens de Lusitano keuring in Houten dit jaar. Daar zal onze hengst in de zadelrubriek meelopen. Voor foto's zie profiel.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 10:25

Ik heb net van Lusitana de catalogi gekregen. Als ik het geld heb, komt er een hoofdstel en een borsttuig! Vingers aflikken

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 10:46

PatriesjeMR2 schreef:
Hier hebben ze allerhande kleding te huur, is dit wat je zoekt?
http://www.hevr.nl/pagina17.html

Wat gaaf allemaal zeg! Hartstikke bedankt voor de link! Knipoog

PatriesjeMR2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 14:04

Graag gedaan Haha!

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 22:46

Ik rijd mijn andalusier buiten met een Spaans vaquera hoofdstel en bijbehorend borsttuig. Het bit is een portugese stang, hier moet ik wel even bij zeggen (met het oog op gemixte culturen Knipoog) dat wij in Spanje allemaal met een portugese stang reden (op de stal waar ik gewerkt heb dan). Spaanse stangen werden bij ons niet gebruikt, wel pelhams door de priveruiters. Maar de trainingspaarden werden voorbereid op een trens, een overgangsfase van een combi gevoerde sereta/portugese stang, en uiteindelijk alleen de portugese stang. Voor foto's zie profiel (nog niet van het borsttuig, die heb ik pas sinds juni Pling ). De laatste foto is het beste.

Ik heb in Spanje ook op vaquarazadels gereden maar vond die echt verschrikkelijk zitten, vandaar dat ik me maar lekker bij mn hulsebosje houd Haha!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 23:16

Ik heb sinds kort arabisch tuig oftewel Oosters tuig.
Heb een donkere koffie vos Arabier en me tuig is beige.
Staat hem erg goed:D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 12:32

Ow, Kwijl linkje naar foto?

Eelco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 19:35

Hallo,

ik rij mijn fries met een spaans schooler zadel.