Wat vinden jullie van springende friezen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kathyY

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 21:16

Leuk dat er mensen zijn diie Ook eens een vrolijk berichtjj plaatsen , niiet dat de rest vervelend was hOor

Germatje nog veel spring succes

GrOetjes

horseyfries

Re: Wat vinden jullie van springende friezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 09:53

Samar schreef:
Ik vind Friezen niet uitermate geschikt voor de springsport. Er zijn genoeg Friezen die wat hindernissen kunnen springen maar het parcourswerk is aan Friezen niet besteed in mijn ogen.

Recreatief af en toe een sprongetje (in de bak of b.v. in het bos) kunnen ze prima.

Ik heb zelf 15 jaar geleden ook gesprongen met een Friese merrie, op karakter sprong ze alles alleen de techniek liet te wensen over.

Zijn er mensen die hun Fries uitbrengen in de springsport?

Jan Reitsma, de man van Miek Reitsma, bracht hun ruin uit in het L. Ook was er in Zwitserland een Fries M springen en in Engeland was er ook één op ongeveer dat niveau. Verder zal er best her en der eentje rondlopen in een B parcoursje.
Wolter kan los ook erg goed springen en vind het ook erg leuk, onder het zadel heb ik het nog niet geprobeerd.

Jeany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 17:49

ik heb er niksk op etgen, voor de afwisseling kan het best leuk zijn hoor, als het paard het zelf ook maar leuk vind
Fleur en ik hebben ooit aan een springles meegedaan onze grens was bereikt bij 1.20 ....en een lol dat ze had niet te houden
ja e op concoursen enzo, waarom niet ? ik ga op concours voor mijn eigen lol en k zal dus dan ook springen voor mijn eigen lol... en niet om prijzen in de wacht te slepen * is altijd mooi meegenomen maar niet 'verplicht' * maar dat is mijn mening hé

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 17:50

Ziet er netjes uit:)

Ik vind het dood normaal. Mijn 2 jarige Fries springt uit zichzelf een meter. Ik denk dat als de aanleg er is. Een fries goed zal kunnen springen, Maar mensen denken bij voorbaad dat de Fries dat niet kan

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 19:11

[***] schreef:
Ik vind een springende fries ook vreemd. En eng soms ook nog.

Waarom eng? Als een fries geen aanleg heeft. Of het nooit geleerd heeft zoals mijn Friese 14 jarige merrie. dan idd is het eng! maar zo soepel als mijn 2 jarige springt. Daar kunnen sommige kwpn'er nog niet tegen op. En het ligt ook net aan de bouw van de Fries, maar ik ben er van overtuigd dat een fries kan springen.

kathyY

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 20:28

MEt dat van hier boven met ik het mee eens

Germatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 21:16

Juist Ik vind het ook onzin dat friezen niet kunnen springen, het is gewoon het 'straatbeeld' van een fries dat ze niet behoren te springen, en daarmee ook niet kúnnen springen. Dat is natuurlijk niet zo, maar de meeste denken het wel omdat ze het niet gewent zijn.

miilou_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 21:18

zolang het paard het zelf leuk vind om te doen, is er niets mis met springende friezen! waarom zouden ze niet kunnen springen??
dat kunnen ze wel, zeker als ik naar jou foto's kijk

dancertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 21:21

ik ken een fries die heeft springwedstrijden gelopen dus waarom niet

Ninus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 22:41

Ik maak ook wel eens een sprongetje met mijn Fries De techniek is niet om aan te zien maar we vinden het beide leuk. Losspringen doe ik ook regelmatig, gewoon voor de afwisseling.

Maar als ik "echt" wil springen pak ik toch een ander paard

sjanien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 23:04

Tuurlijk kan een fries springen!!!! Ik zou niet weten waarom niet! Ik heb ook een fries en spring er ook gewoon mee tot nu toe 80cm. Maar ik weet zeker dat hij best hoger kan. Maar het is niet het ideale springpaard omdat ze niet zo wendbaar zijn. Maar om nou te zeggen dat je het eng vind dat ze met een fries springen vind ik stom! Er word toch ook met haflingers en tinkers gesprongen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 13:05

Karoliefje_ schreef:
[***] schreef:
Ik vind een springende fries ook vreemd. En eng soms ook nog.

Waarom eng? Als een fries geen aanleg heeft. Of het nooit geleerd heeft zoals mijn Friese 14 jarige merrie. dan idd is het eng! maar zo soepel als mijn 2 jarige springt. Daar kunnen sommige kwpn'er nog niet tegen op. En het ligt ook net aan de bouw van de Fries, maar ik ben er van overtuigd dat een fries kan springen.

Een fries die beter kan springen dan een KWPNer. Wat bedoel je daarmee? Ik ben het er best mee eens dat sommige friezen wel over een hindernisje komen, maar met bovenstaande opmerking ga je toch te ver.
Springende friezen zijn eng omdat ze vaak meer door de hindernis heen gaan dan eroverheen. Ik heb er nog nooit één gezien die goed kon springen. Hebben ze de lichaamsbouw ook niet voor. Behalve blessures van je paard kun je zelf ook een flinke klap maken, dat vind ik eng.
Friezen zijn nou eenmaal geen springpaarden maar hebben andere kwaliteiten. Je gaat van een shetlander ook niet zeggen dat het jammer is dat ze klein zijn of van een goede draver dat het jammer is dat ie geen grand prix dressuur kan lopen.

viewtopic.php?f=10&t=615338

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 15:37

Nou misschien moet je toch eens verder kijken dat je neus lang is... Clown Er zijn vast en zeker genoeg springende friezen in dit land! Ik rijd er 1tje en die is pas 2 keer door een hindernis heen gesprongen, omdat ze niet uit kwam. Ze kan nu wel een meter springen en ik spring nu 1 jaar met haar. waaronder onderlinge wedstrijden op de manege.
De andere fries van de manege heb ik ook vaak mee gesprongen, en die is nog nooit door een hindernis heen gesprongen, wel eens een balkje, maar echt niet vaak! En als het fout gaat, dan is het meestal mijn eigen stuurfout geweest, of ik wil te snel Knipoog
Ik noem nu 2 voorbeelden op die wel goed gaan en zo ben ik vast niet de enige!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 15:42

Zal best, ik zeg ook niet dat ze niet een meter kunnen springen, dat kan mijn shet ook, maar dan kunnen ze gelijk beter springen dan KWPN ers? Gestoord

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 16:05

Waar word dat gesuggereerd dan? Volgens mij helemaal nergens Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 17:20

Moet je goed lezen

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 17:40

dr staat Sommige... en het gaat hierbij om een vrijspringende 2 jarige...

_Suus_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 17:41

Echt supper mooi Ja
XxX susan

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 22:09

Mijn ervaring is dat Friezen niet zulke goede springers zijn Tong uitsteken
Van de 5 is er misschien 1 die een fatsoenlijk sprongetje kan maken, zonder de hindernis af te breken Knipoog

Ik doe het heel af en toe, en allleen met een Fries die het een beetje kan...Ik vind ze er ook niet zo geschikt voor.

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 23:03

Nou sorry hoor maar jullie zijn echt enorm bevooroordeelt. Ik weet zeker dat ik niet de enigste ben, ik ken er nu al 3 die (met enige oefening, zoals bij een kwpn'er ook word geacht) een B-parcour kunnen springen.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 08:25

Sorry maar wij hebben niks anders dan Friese paarden op stal staan...

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 08:49

hej

ik vind het niet zeer vreemd hoor. elk paard kan leren springen, misschien kunnen friezen wel minder hoog maar ze kunnen het wel. in het blad phryso van het fires paardenstamboek stond vorig jaar een artikel van friezen die L sprongen dus ze kunnen het wel degelijk in de M zal het denk ik wel moeilijk gaan ze zijn er nou eenmaal niet echt goed voor gebouwd.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 14:00

Welsje 14, het gaat om de techniek. Sommige Friezen kunnen misschien best netjes springen, maar Friezen hebben nu eenmaal niet de bouw van een KWPN-er

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 14:04

met friezen zou je daraom ook nooit echt een hoog parcours kunnen springen, daar zijn ze nou eenmaal niet op gebouwd..

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 19:25

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 24-03-22 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt