Ik ga er niet mee fokken DUS ballen eraf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: Ik ga er niet mee fokken DUS ballen eraf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 12:35

Nathalie02 schreef:
In Nederland staan hengsten vaak alleen. Ik vind het sneu om zo'n dier alleen te houden als het niet voor een doel is: de dekdienst. Paarden blijven toch kuddedieren. Op de opfokstal waar Indra stond, heeft een vrouwtje haar Anda laten castereren. Hij werd daar helemaal gek omdat hij alleen stond en constant naar de merrie's wilde. Ik vond dat een goede beslissing.

Ik heb al gezegd dat je een hengst gerust kunt weiden met andere paarden, bv drachtige merries en veulens.
Ik weet niet of die Andalusiër (ik haat afkortingen van rassen, en in dit geval helemaal, want "anda" betekent "loopt") naar merries wilde, of gewoon naar paarden, oftewel gezelschap wilde.

Hoe gelukkig een paard is, ligt ook voor een groot deel aan hoe je er mee omgaat en wat je er mee doet. Een Iberisch paard gaat een sterke band aan met zijn baas/verzorger en zou het liefst altijd bij hem/haar zijn en verkiest dat zelfs soms boven gezelschap van andere paarden.

bewerkt om typefouten te verwijderen
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 03-06-06 12:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 12:35

Ik zal een leuk voorbeeld noemen van typisch gedrag.
Er werden film en foto´s genomen van een jonge hengst te koop. Ruiter stijgt af, gaat een paar meter voor het paard staan (om buiten de foto te blijven). Paard staat met gespitste oren te wachten wat er gaat gebeuren. Klik-klik, paar mooie foto´s. Inmiddels komen er twee merries met ruiters de rijbaan in, die tijdens het filmen opgezadeld werden in het portiek naast de rijbaan, in zicht en reuk dus. Tijdens het rijden had hij er niet op gereageert. Nu draaide hij het hoofd een pietsje, 1 oor iets, maar daarna weer strak naar voren waar de ruiter stond. Deze ruiter is niet zijn verzorger en reed hem voor het eerst, ook wel een leuk gegeven.
Ruiter stapt naar hem toe, draait zich om en nodigt het paard met en schouder en hoofdbeweging uit hem te volgen. Paard loopt los achter hem aan de baan uit, terwijl er dus twee merries om hem heen liepen.
Kon gewoon los staan met afzadelen. Loopt helemaal los achter stalhulp naar de spuitplaats. Waar hij los afgespoten wordt en vervolgens hobbelt hij achter de stalhulp aan de stal in.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 12:42

Roane schreef:
Nou zeg je inderdaad Spaanse en Portugese paarden, maar niet alle maneges hier in nederland zijn voor 99% gevuld met dit soort paarden. (vergeef me als je dat niet bedoeld. )

Op mijn manege staan enkel europese paarden, en de drie hengsten die ik ooit in mijn leven tegen ben gekomen, zou ik niet in de handen van een kleuter of peuter willen zien. Europese hengsten zijn niet gefokt, of geselecteerd om 'braaf' te zijn, maar om mooi te zijn.
Ik wil zo'n hengst niet in een manege hebben.

Ik begrijp wel wat je bedoeld hoor, maar kan het niet laten:
Sinds wanneer zijn Spanje en Portugal geen Europa meer?

Ik heb overigens mijn niet-Iberische (maar Arabische) hengst laten castreren omdat ik er niet mee wilde fokken en ik vind dat hij met andere paarden moet kunnen spelen en omgaan, omdat het sociale (kudde) contact zo belangrijk voor ze is. Tuurlijk had dat misschien ook wel gekund in een wei met ruinen, maar als in het naastliggende land merries staan, was hij toch zeker wel de concurrentie aangevlogen. Hij is gecastreerd toen hij 3,5 was, en heeft tot die leeftijd met andere hengsten gestaan. Maar langer had niet gekund, het werd steeds serieuzer en als ze een merrie zagen, was het hommeles.
Ik denk dat het in Nederland doorgaans, qua stal- en weide indeling niet haalbaar is, hoe mooi het ook klinkt.

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 12:43

Lusitana schreef:
Daarom staat dit in barokke rasen en begin ik in de opening over Iberische hengsten, want ik wil het DAAR specifiek over hebben. Niet over hengsten in het algemeen.

En ik zit trouwens in Portugal en spreek wat ruimer over Iberische paarden en niet Spaanse paarden.

Ik snap het doel van deze discussie niet erg. Eerst zeg je dat je opkomt voor de ballen, en daarna gaat het alleen over Iberische paarden (hengsten).

Lusitana schreef:
]
Vandaar deze discussie om achter de motivatie van mensen te komen, om ze ook even na te laten denken over iets wat zo logisch lijkt, maar het helemaal niet is!

Als je de genoemde topics even door had gelezen, dan weet je toch ook gelijk de motivatie van de meesten? En dan lees je ook dat heel veel mensen liever niet castreren, maar dat de omstandigheden hen eigenlijk dwingen om dat toch te doen. Er is sprake van een ander land, ander klimaat, ander soort paarden en ik denk dat ook het verkeer in Nederland een grote rol speelt.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 13:24

Lusitana schreef:
Ik heb al gezegd dat je een hengst gerust kunt weiden met andere paarden, bv drachtige merries en veulens.
Ik weet niet of die Andalusiër (ik haat afkortingen van rassen, en in dit geval helemaal, want "anda" betekent "loopt") naar merries wilde, of gewoon naar paarden, oftewel gezelschap wilde.

Hoe gelukkig een paard is, ligt ook voor een groot deel aan hoe je er mee omgaat en wat je er mee doet. Een Iberisch paard gaat een sterke band aan met zijn baas/verzorger en zou het liefst altijd bij hem/haar zijn en verkiest dat zelfs soms boven gezelschap van andere paarden.

Dat het kan wil nog niet zeggen dat de eigenaren van de merries en/of ruinen dat willen? Daar moeten stalhouders toch rekening mee houden. In Nederland staat een hengst toch vaak bekend als onbetrouwbaar. En eerlijk gezegd heb ik het liever ook niet. De Anda (ja ik kort het gewoon af want dat vind ik makkelijk, ben gewoon een beetje lui) waar ik het over had was gewoon niet blij in z'n uppie. Dat vrouwtje was er echt gek mee, en hij met haar. Toch brulde hij steeds naar de kudde en liep hij de hele dag onrustig heen en weer. Overigens vond hij mijn destijds 6 maanden oude merrieveulen wel erg interessant hoor. Het was niet boos bedoeld maar als ik langs liep was hij niet altijd even zachtaardig.

eveline_B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 14:59

Het heeft er denk ik mee te maken dat er in Nederland een andere mentaliteit is rondom de paardenhouderij. De selectie op lastige paarden is hier denk ik minder groot. Op lastige hengsten wordt al helemaal niet geselecteerd, want die worden al snel gecastreerd. In de fokkerij wordt er dus ook geen rekening mee gehouden. En mensen zijn hier vaak wat bangig om hun paarden in het weiland te laten lopen in een natuurlijk setting. Paarden worden vaak helemaal ingepakt om ze tegen zichzelf en andere paarden te beschermen. Merries met veulens worden vaak apart gezet van de rest van de kudde en een hengst tussen de andere paarden is helemaal ondenkbaar.
Zelf heb ik heel lang op een (friese) hengst gereden. Hij is nu twintig en hij heeft zijn hele leven alleen gestaan, omdat mensen denken dat een hengst niet bij andere paarden kan staan. Maar hij heeft een rustig karakter en ik weet zeker dat hij heel goed bij andere paarden had kunnen staan. Als je de ruinen met elkaar tekeer ziet gaan in het weiland dan kan het er ook hard aan toe gaan. Maar zijn eigenaar is bang dat hij de ruinen "sloopt" hoewel hij er prima naast kan staan op stal en in het span.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 15:13

En denk je dat hij dieponglukkig is omdat hij alleen staat? Want dat is ook een stelling waar ik graag meningen over hoor van hengsten eigenaren (dus niet van mensen die dénken wat een hengst zou vinden vanuit hun eigen gevoel).

eveline_B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 15:16

Ik merk aan hem dat hij blij is als hij in contact mag komen met andere paarden hij begroet andere paarden altijd met gehinnik. Als we een keer een week niet naar les waren geweest begon hij de volgende keer dat we er kwamen veel uitbundiger te hinniken dan anders.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 15:29

Dat doen andere paarden ook. Het zijn kudde dieren en begroeten is een belangrijk ritueel.

Maar kwijnt hij bevoorbeeld, is hij sjachrijnig...

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 15:31

Ik denk niet echt dat net geruinde paarden bij zichzelf denken dat ze liever hengst gelaten zouden zijn.
Ik ben het met je eens en vind dat het erg goed geredeneerd is, alleen je moet wel bedenken dat hengsten een veel meer eigen karakter hebben dan ruinen, dus moet je voorzichtiger omgaan ermee. Niet iedereen kan ermee omgaan.
Ik heb zelf ook een hengst, ongelooflijk lief tegenover mensen en andere paarden, maar heeft echt een heel eigen sterk karakter. Hij probeert iedereen direct uit. Als hij het heeft gewonnen is het een dier waar je niets meer mee kan, en hij is nu nog maar 2.. Ik wil hem trouwens zo lang mogelijk hengst houden, alleen hij staat naast merries in het weiland en als hij het echt graag wilt, gaat ie zo door het draad heen waardoor ik ook weer ruzie krijg met de eigenaren van die paarden.
Ik denk ook dat het tegenwoordige KWPN-ras heel anders qua karakter en 'bloederigheid' is dan het Andalusier-ras.

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 17:48

Ik ben het helemaal met je eens lusitana. Ik kom uit het circus (nou ja ben gewoon een burgermensje, maar via het circus ben ik de paarden interessant gaan vinden)ook een wereldje waar hengsten de regel zijn, ruinen de uitzondering en merries eigenlijk helemaal niet voorkomen (bijna dan, toevallig gisteren voor het eerst een merrietje gezien in een circus).
Ik denk dat het niet zozeer ligt aan het ras maar aan de mentaliteit van de mensen en daarbij behorende opvoeding van de dieren. Bij jou en in het circus worden ze gezien als paarden, hengsten worden als normaal gezien, iedereen leert hoe ze ermee om moeten gaan. In de nederlandse paardenwereld worden hengsten gezien als potencieële (schrijf je dat zo?) gevaarlijke beesten. Als je zegt dat het een hengst is doet iedereen een stap naar achteren, worden mensen opeens zenuwachtig als je langskomt. Er zijn bijna geen hengsten dus leert men ook niet meer hoe daarmee om te gaan en dan is een ruin al moeilijk genoeg.

Ik denk dat als je een brave hengst bij jou vandaan in de nederlandse paarden wereld zet bij de gemiddelde nederlandse paardenhouder hij binnen niet al te lange tijd een stuk minder braaf is. De hengsten hier worden denk in vaak onbewust gevaarlijk gemaakt.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 19:21

sammie_44 schreef:
Ik denk niet echt dat net geruinde paarden bij zichzelf denken dat ze liever hengst gelaten zouden zijn.

dat denk ik ook niet, maar je spreekt over operatie die met het klimmen der jaren risicovoller wordt en ik spreek hier dan ook met name over het catreren van paarden die als volwassen dieren uit het buitenland komen.
Ik ga zelf hier jonge paarden kopen en laten catreren om ruinen te kunnen verkopen aan het buitenland, omdat men nu eenmaal nog hengstfobisch is en ik commercieel ingesteld kán denken.
sammie_44 schreef:
Ik ben het met je eens en vind dat het erg goed geredeneerd is, alleen je moet wel bedenken dat hengsten een veel meer eigen karakter hebben dan ruinen, dus moet je voorzichtiger omgaan ermee. Niet iedereen kan ermee omgaan..

Dát bestrijd ik dus, daar hier elke volslagen beginner en kinderen ook gewoon met hengsten aan de gang gaat.
sammie_44 schreef:
Ik heb zelf ook een hengst, ongelooflijk lief tegenover mensen en andere paarden, maar heeft echt een heel eigen sterk karakter. Hij probeert iedereen direct uit. Als hij het heeft gewonnen is het een dier waar je niets meer mee kan, en hij is nu nog maar 2..

ik heb merries gehad die precies zo waren. stereker nog ELK paard moet je gewoon opvoeden, dus grenzen aan geven en elk paard kan dwingend worden als je daar niet duidelijk in bent.
En een merrie of ruin heeft ook eigen karakter elk paard heeft ene eigen karakter. Ik denk dat de angst naar een hengst toe gedrag uitlokt wat ze typisch van een hengst vinden, terwijl merries dat onder die omstandigheden misschien ook zouden doen.
sammie_44 schreef:
Ik denk ook dat het tegenwoordige KWPN-ras heel anders qua karakter en 'bloederigheid' is dan het Andalusier-ras.

Dat denk ik ook. En dat komt voornamelijk door het fokbeleid bij de KWPN op uiterlijk en gangen, en niet zo op karakter.
Waar de Lusitano bv nauwelijks op uiterlijk wordt gefokt. Ze mogen qua exterieur geen storende fouten hebben, maar verder zal het ze worst weten hoe ze eruit zien, als ze maar kunnen werken en een prettig karakter hebben. Een heel ander uitgangspunt dus. Ik denk dat het voor de Lippizaner ook zo is. Bij de PRE twijfel ik. De Spanjaarden hebben een gat in de markt ontdekt en veel produceren "plaatjes" en kijken ook niet meer zo nauw naar het karakter ze willen vooral verkopen. Posts over moeilijke Andalusiërs bevestigen dit beeld alleen maar. Maar vooralsnog wil ik globaal zeggen dat het Iberische paard en de afgeleidde Lipizzaner idd ook producten zijn uit een fokbeleid waar zure paarden uitgeknikkerd worden.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 19:24

viola schreef:
Ik denk dat als je een brave hengst bij jou vandaan in de nederlandse paarden wereld zet bij de gemiddelde nederlandse paardenhouder hij binnen niet al te lange tijd een stuk minder braaf is. De hengsten hier worden denk in vaak onbewust gevaarlijk gemaakt.

Dat denk ik dus ook. Als je wijkt voor en paard, ja dat pakt hij die ruimte. Als je niet wijkt, houdt hij respect. En als je bang bent, wijk je, al doe je het noet eens letterlijk, een paard voelt het. En er is (soms onbewuste) angst voor hengsten.

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 20:05

Ik bedoel dus dat een hengst door zijn hormonen ed. een veel sterker eigen karakter heeft. Een karakter die zich heel goed laat tonen. Haha, inderdaad, merries kunnen ook verschrikkelijk zijn .. Ken er ook zo 1 .
Maar ik denk dat de meeste mensen bang zijn voor het 'algemene hengstengedrag'.. Het slaan met het voorbeen en bijten. Ze zeggen dat dat niet af te leren is... Misschien niet, maar de ervaring die ik ermee heb is dat het zeker af te leren is. Mijn hengst heeft me ooit zomaar uit het niets proberen te grijpen met zijn voorbeen.. Haha, nou, daar moet je niet voor bij mij wezen.. als je begrijpt wat ik bedoel..
Toen heeft ie het nooit meer gedaan en is hij zo 'mak als een lammetje' bij mij.

eveline_B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 21:17

Lusitana schreef:
Dat doen andere paarden ook. Het zijn kudde dieren en begroeten is een belangrijk ritueel.

Maar kwijnt hij bevoorbeeld, is hij sjachrijnig...

Ik vind het moeilijk om daarover te oordelen. Hij staat tenslotte altijd alleen en ik weet niet hoe zijn gedrag zou zijn in een groep. Hij staat wel veel voor zich uit te suffen. Maar misschien zou hij dat anders ook wel doen.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 23:26

Ja, dat is ook normaal. Moeilijk. ik heb zelf namelijk niet het idee dat een hengst van zijn isolement last heeft. Maar hier worden ze niet echt geisoleerd, ze staan altijd op stallen waar ze andere paarden kunnen zien.

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 23:35

Mijn hengst (nu ruin) heeft vorig jaar een maand alleen gestaan. Hij werd echt heel erg vervelend, ik kon niet eens meer een halster omdoen, hij beet me om de seconde en was sikkeneurig. Nou kan ik natuurlijk niet 100% garanderen dat het door de eenzaamheid kwam, maar op de dag dat mijn andere pony kwam was hij weer net als voordat hij alleen stond: gewoon een gezellig paard, en hij heeft ook niet meer gebeten.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 23:53

En jouw paard is een?

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 00:45

Ik denk dat het gewoon een kwestie van opvoeding is zowel paard als eigenaar /ruiter . Het gaat er gewoon om hoe je met je paard omgaat . Mentaliteit is in de zuidelijkere landen anders dan hier in Nederland ze gaan daar anders om met de paarden. Het is ook niet voor niks dat men in die regionen met serreta's werkt . Wij zullen het bv. niet in ons hoofd halen om een paard in zijn box de spaanse pas te laten zien. Ik laat een paard niet in zijn box werken , dat is zijn rust punt . Maar ik heb wel gezien van iemand uit Spanje dat die dat deed (paard was van hem geweest) . Toen hij de stal binnen kwam stonden gelijk alle paarden achter in hun box. Ja zo gaan wij hier in Nederland niet met onze paarden om , maar die paarden hebben wel respect(angst) voor hun ruiter / eigenaar. Hier is het van knuffelen en vooral mag je het paard niksgeen dwang oftewel het andere uiterste. Ik weet zeker dat niet iedereen met hengsten om kan gaan , je moet ten alle tijde consequent en allert zijn , ben je dat niet dan de ballen eraf voordat er ongelukken gebeuren. En die gebeuren het eerst met en brave hengst. Ik heb een keer gezien dat een hengst die bereden werd op een merrie sprong die ook bereden werd . Dat hoef ik niet weer te zien. Oja ik heb zelf twee hengsten en hier op stal hebben we in totaal 5 hengsten. Waaronder Andalusiers(PRE) Friezen kruisingen tussen die twee en vroeger nog een KWPN hengst gehad . Met al deze paarden nog geen problemen gehad maar ik blijf allert en consequent .

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-06 09:29

tja je hebt opvoeden en verwennen . Verwennen lijkt lief, maar uiteindelijk werkt het tegen je. dat is het enige wat ik er over wil zeggen. Ik kan met genoeg tegen verhalen komen over gruwelen in Nederland, maar dat zegt niks over castreren.
Ik kan ook met honderen voorbeelden komen waar het misgaat met merries en ruinen.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-06 10:21

Conclusie die ik tot nu toe alleen maar kan trekken is dat men dus castreerd omdat men bang is.

Nathalie02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 11:18

Lusitana schreef:
Conclusie die ik tot nu toe alleen maar kan trekken is dat men dus castreerd omdat men bang is.

Ik denk dat dat wel klopt voor een groot deel. Wat ik hier al eerder las klopt denk ik ook wel. Men kent meestal de hete KWPN hengsten en associeren die hengsten met elke hengst. Veel stalhouders willen zo'n hengst gewoon niet op stal. Hoewel er tijdelijk een Friese hengst bij mij op stal heeft gestaan waar ik niet zo blij van werd. Mijn merrie werd zo fel van het gedrag van deze hengst dat ik haar niet eens normaal kon opzadelen als hij in de buurt was. Ik moest dus buiten mijn paard op gaan zadelen, anders werd het gevaarlijk.

Ze hebben gewoon het nadeel dat ze in Nederland veruit in de minderheid zijn.

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 11:32

Ik denk dat andafries echt een heel goed punt heeft. De paarden in Nederland worden door hobbyhouders (waarvan volgens mij het meest zijn die een paard houden) als het ware 'verwend'. Ze knuffelen, geven koekjes, enz. Dit gaat er heel anders aan toe dan in die andere 'warme' landen. Hierdoor denk ik ook dat het meeste echte 'hengstengedrag' wordt geproduceerd.

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 11:36

Als ik eigen paarden zou hebben zou ik ook geen hengst willen. Ten eerste wil ik hem niet alleen zetten (een paard is een kuddedier, dus ik vind dat ze bij elkaar horen te staan, daarbij komt opvoedtechnisch dat ik graag wil dat een paard niet alleen door mij gecorrigeerd wordt, maar ook door zijn weidegenootjes). Ten tweede heb ik geen zin in een hengst die over het draad vliegt en toch de merrie in de wei ernaast dekt. Ten derde wil ik gewoon kunnen rijden zonder dat meneer van slag raakt als je langs een hengstige merrie rijdt.

blackpegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 11:38

mijn verzorgfries is pas met 3 jaar gecastreerd. niet omdat hij wild was of omdat wij bang waren.... hij was juist super lief. maar dan kon hij met zijn broer, zusje en mams in dezelfde wei staan. hij stond altijd maar afgezonderd in een longeerbakje, omdat ze de wei niet makkelijk konden afzetten. aan de ene kant vonden ze het ook erg jammer om te doen, maar aan de andere kant wel leuker voor het paardje. kan hij gezellig met de andere paarden staan.