sammie_44 schreef:Ik denk niet echt dat net geruinde paarden bij zichzelf denken dat ze liever hengst gelaten zouden zijn.
dat denk ik ook niet, maar je spreekt over operatie die met het klimmen der jaren risicovoller wordt en ik spreek hier dan ook met name over het catreren van paarden die als volwassen dieren uit het buitenland komen.
Ik ga zelf hier jonge paarden kopen en laten catreren om ruinen te kunnen verkopen aan het buitenland, omdat men nu eenmaal nog hengstfobisch is en ik commercieel ingesteld kán denken.
sammie_44 schreef:Ik ben het met je eens en vind dat het erg goed geredeneerd is, alleen je moet wel bedenken dat hengsten een veel meer eigen karakter hebben dan ruinen, dus moet je voorzichtiger omgaan ermee. Niet iedereen kan ermee omgaan..
Dát bestrijd ik dus, daar hier elke volslagen beginner en kinderen ook gewoon met hengsten aan de gang gaat.
sammie_44 schreef:Ik heb zelf ook een hengst, ongelooflijk lief tegenover mensen en andere paarden, maar heeft echt een heel eigen sterk karakter. Hij probeert iedereen direct uit. Als hij het heeft gewonnen is het een dier waar je niets meer mee kan, en hij is nu nog maar 2..
ik heb merries gehad die precies zo waren. stereker nog ELK paard moet je gewoon opvoeden, dus grenzen aan geven en elk paard kan dwingend worden als je daar niet duidelijk in bent.
En een merrie of ruin heeft ook eigen karakter elk paard heeft ene eigen karakter. Ik denk dat de angst naar een hengst toe gedrag uitlokt wat ze typisch van een hengst vinden, terwijl merries dat onder die omstandigheden misschien ook zouden doen.
sammie_44 schreef:Ik denk ook dat het tegenwoordige KWPN-ras heel anders qua karakter en 'bloederigheid' is dan het Andalusier-ras.
Dat denk ik ook. En dat komt voornamelijk door het fokbeleid bij de KWPN op uiterlijk en gangen, en niet zo op karakter.
Waar de Lusitano bv nauwelijks op uiterlijk wordt gefokt. Ze mogen qua exterieur geen storende fouten hebben, maar verder zal het ze worst weten hoe ze eruit zien, als ze maar kunnen werken en een prettig karakter hebben. Een heel ander uitgangspunt dus. Ik denk dat het voor de Lippizaner ook zo is. Bij de PRE twijfel ik. De Spanjaarden hebben een gat in de markt ontdekt en veel produceren "plaatjes" en kijken ook niet meer zo nauw naar het karakter ze willen vooral verkopen. Posts over moeilijke Andalusiërs bevestigen dit beeld alleen maar. Maar vooralsnog wil ik globaal zeggen dat het Iberische paard en de afgeleidde Lipizzaner idd ook producten zijn uit een fokbeleid waar zure paarden uitgeknikkerd worden.