Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Moniek schreef:Het is wel belngrijk om te weten of het een koudbloed of een warmbloed paard is.
coydog schreef:Ah, dus een paard wat ooit voor op het land gebruikt werd is een koudbloed?
Dan zijn tinkers ook warmbloeden, die zie je namelijk ook niet op het land werken, hebben ze ook nooit gedaan.
Daar zit ook regelmatig een warmbloedras in, soms weet je echt niet meer wat erin zit.
Dus ik zie het voortaan ook als warmbloedjes.....
Sfieke schreef:@Coydog: dat is een beetje kort door de bocht! Gelderlanders werden bijv ook op het land gebruikt vroeger, en zijn echt wel warmbloeden! Die vlieger gaat lang niet altijd op.
Als je goed gaat kijken dan zijn er inderdaad nog maar weinig echte koudbloeden!
Lees ook eens de posts van Barcelano
En een Tinker is toch een koudbloed??
nielsd schreef:Volgens mij is het gewoon een koudbloed, maar men willen dat het warmbloed wordt omdat koudbloeden bekent staan als lomp.
En @_marjolein_ wat versta jij dan onder vroeger want een tinker is een jong ras en is wel een koudbloed.
imhotep schreef:Volgens mij komt niemand hieruit en gooien ze het op warmbloed omdat ze denken dat de koudbloeden met inlandse paarden zijn doorgefokt?
Maar stel nou dat dat niet zo geweest is en dat een mengsel koudbloed inlandspaard af en toe werden gefokt met koudbloeden en af en toe met inlands komt je toch op een grote mengelmoes. Toen die tijd keken ze niet naar schoonheid maar naar kracht, werklust dus lijkt me niet zo dat deze perse moeten zijn gefokt met inlands. En inlands bestaat ook weer uit diverse kruisingen.
En alle "waarschijnlijkheid" in diverse boeken geschreven over friese paarden betreft koudbloed lijkt me gewoon genoeg te zeggen. Tuurlijk zeg ik ook dat een fries een warmbloed is maar als er geen zekerheid gegeven kan worden neem ik het dan ook met een korreltje zout en zou graag dat er eens ooit iemand opstaat die de geschiedenis weer induikt om dit cliche op te helderen.
Friezen zijn toch eigenlijk veel in opspraak betreft het niet kunnen dressuren??, oorsprong etc. Waarschijnlijk toch wel een ras waar je geen hoogte van kan krijgen, dus een zeer interresant ras!
imhotep schreef:Volgens mij komt niemand hieruit en gooien ze het op warmbloed omdat ze denken dat de koudbloeden met inlandse paarden zijn doorgefokt?
Maar stel nou dat dat niet zo geweest is en dat een mengsel koudbloed inlandspaard af en toe werden gefokt met koudbloeden en af en toe met inlands komt je toch op een grote mengelmoes. Toen die tijd keken ze niet naar schoonheid maar naar kracht, werklust dus lijkt me niet zo dat deze perse moeten zijn gefokt met inlands. En inlands bestaat ook weer uit diverse kruisingen.
En alle "waarschijnlijkheid" in diverse boeken geschreven over friese paarden betreft koudbloed lijkt me gewoon genoeg te zeggen. Tuurlijk zeg ik ook dat een fries een warmbloed is maar als er geen zekerheid gegeven kan worden neem ik het dan ook met een korreltje zout en
zou graag dat er eens ooit iemand opstaat die de geschiedenis weer induikt om dit cliche op te helderen.
Friezen zijn toch eigenlijk veel in opspraak betreft het niet kunnen dressuren??, oorsprong etc. Waarschijnlijk toch wel een ras waar je geen hoogte van kan krijgen, dus een zeer interresant ras!
Barcelano schreef:Maar is het niet zo dat de tinker is onsstaan door allerlei rassen te krusien??
imhotep schreef:nee hoor!
wendely schreef:imhotep schreef:nee hoor!
Jawel hoor