Zijn friezen werkelijk warmbloed?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Barcelano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 20:59

Het is een warmbloed
Er is Arabisch Bloed voor gebruikt....
Zelfde geld voor de haflinger.
Als je het goed bekijkt zijn er nog maar weinig echte koudbloeden.

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 22:59

Als er volbloed gebruikt is, is het geen koudbloed meer?
Of is het ook al geen koudbloed meer als er warmbloed is gebruikt?

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 23:00

Moniek schreef:
Het is wel belngrijk om te weten of het een koudbloed of een warmbloed paard is.

Waarom is dat belangrijk??

Roane

Re: Zijn friezen werkelijk warmbloed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 23:03

weet je wat je in de kuip heb?

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 23:26

Ah, dus een paard wat ooit voor op het land gebruikt werd is een koudbloed?
Dan zijn tinkers ook warmbloeden, die zie je namelijk ook niet op het land werken, hebben ze ook nooit gedaan.
Daar zit ook regelmatig een warmbloedras in, soms weet je echt niet meer wat erin zit.
Dus ik zie het voortaan ook als warmbloedjes.....

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 00:07

coydog schreef:
Ah, dus een paard wat ooit voor op het land gebruikt werd is een koudbloed?
Dan zijn tinkers ook warmbloeden, die zie je namelijk ook niet op het land werken, hebben ze ook nooit gedaan.
Daar zit ook regelmatig een warmbloedras in, soms weet je echt niet meer wat erin zit.
Dus ik zie het voortaan ook als warmbloedjes.....

Of een paard koudbloed of warmbloed is.
Is afhankelijk van hoeveel edel bloed er in het ras is gefokt.
een fries heeft koudbloedige kenmerken ja.
Maar er zit toch zoveel percentage volbloed is dus behoren ze tot het warmbloed.

Een koudbloes is in zijn basis type veel grover.

De moderne fries is eigelijk het oude edele type zoals al vanaf de 16e eeuw werd gefokt.
Pas in 1913 pas meer de zware(Barokke)....
Friezen behoren zelf in feitelijk tot de catogorie Harddravers!!

In de amazone staat er een stuk over in waar ik me tekst uit heb om het beter te verduidelijken

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 07:25

@Coydog: dat is een beetje kort door de bocht! Gelderlanders werden bijv ook op het land gebruikt vroeger, en zijn echt wel warmbloeden! Die vlieger gaat lang niet altijd op.

Als je goed gaat kijken dan zijn er inderdaad nog maar weinig echte koudbloeden!

Lees ook eens de posts van Barcelano

En een Tinker is toch een koudbloed??

Barcelano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 12:26

Sfieke schreef:
@Coydog: dat is een beetje kort door de bocht! Gelderlanders werden bijv ook op het land gebruikt vroeger, en zijn echt wel warmbloeden! Die vlieger gaat lang niet altijd op.

Als je goed gaat kijken dan zijn er inderdaad nog maar weinig echte koudbloeden!

Lees ook eens de posts van Barcelano

En een Tinker is toch een koudbloed??

Ik ben niet zo in de tinkers.
Maar is het niet zo dat de tinker is onsstaan door allerlei rassen te krusien??

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 12:28

nielsd schreef:
Volgens mij is het gewoon een koudbloed, maar men willen dat het warmbloed wordt omdat koudbloeden bekent staan als lomp.

En @_marjolein_ wat versta jij dan onder vroeger want een tinker is een jong ras en is wel een koudbloed.

Vandaar dat ik dit dacht!

Ik zit ook niet in de Tinkers...

imhotep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 12:58

Volgens mij komt niemand hieruit en gooien ze het op warmbloed omdat ze denken dat de koudbloeden met inlandse paarden zijn doorgefokt?
Maar stel nou dat dat niet zo geweest is en dat een mengsel koudbloed inlandspaard af en toe werden gefokt met koudbloeden en af en toe met inlands komt je toch op een grote mengelmoes. Toen die tijd keken ze niet naar schoonheid maar naar kracht, werklust dus lijkt me niet zo dat deze perse moeten zijn gefokt met inlands. En inlands bestaat ook weer uit diverse kruisingen.
En alle "waarschijnlijkheid" in diverse boeken geschreven over friese paarden betreft koudbloed lijkt me gewoon genoeg te zeggen. Tuurlijk zeg ik ook dat een fries een warmbloed is maar als er geen zekerheid gegeven kan worden neem ik het dan ook met een korreltje zout en zou graag dat er eens ooit iemand opstaat die de geschiedenis weer induikt om dit cliche op te helderen.

Friezen zijn toch eigenlijk veel in opspraak betreft het niet kunnen dressuren??, oorsprong etc. Waarschijnlijk toch wel een ras waar je geen hoogte van kan krijgen, dus een zeer interresant ras!

Barcelano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 13:18

imhotep schreef:
Volgens mij komt niemand hieruit en gooien ze het op warmbloed omdat ze denken dat de koudbloeden met inlandse paarden zijn doorgefokt?
Maar stel nou dat dat niet zo geweest is en dat een mengsel koudbloed inlandspaard af en toe werden gefokt met koudbloeden en af en toe met inlands komt je toch op een grote mengelmoes. Toen die tijd keken ze niet naar schoonheid maar naar kracht, werklust dus lijkt me niet zo dat deze perse moeten zijn gefokt met inlands. En inlands bestaat ook weer uit diverse kruisingen.
En alle "waarschijnlijkheid" in diverse boeken geschreven over friese paarden betreft koudbloed lijkt me gewoon genoeg te zeggen. Tuurlijk zeg ik ook dat een fries een warmbloed is maar als er geen zekerheid gegeven kan worden neem ik het dan ook met een korreltje zout en zou graag dat er eens ooit iemand opstaat die de geschiedenis weer induikt om dit cliche op te helderen.

Friezen zijn toch eigenlijk veel in opspraak betreft het niet kunnen dressuren??, oorsprong etc. Waarschijnlijk toch wel een ras waar je geen hoogte van kan krijgen, dus een zeer interresant ras!

Als je de boeken op na slaat zie je dat er warmbloed staat;)
Ik heb al drie boeken uitgespit en er staat warmbloed bij als fries.
Omdat tegenwoordig mensen de ware geschiedenis kan.

imhotep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 13:21

Naar alle waarschijnlijkheid nogmaals! misschien heb ik wel boeken met misdruk??

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 13:26

imhotep schreef:
En alle "waarschijnlijkheid" in diverse boeken geschreven over friese paarden betreft koudbloed lijkt me gewoon genoeg te zeggen. Tuurlijk zeg ik ook dat een fries een warmbloed is maar als er geen zekerheid gegeven kan worden neem ik het dan ook met een korreltje zout en
zou graag dat er eens ooit iemand opstaat die de geschiedenis weer induikt om dit cliche op te helderen.

Ik vrees voor je dat het al meerdere malen geprobeerd is, maar dat gewoonweg niemand eruit komt!
In de tijd voordat het Friese Stamboek is opgericht, werden lang niet alle dekkingen geregistreerd. En uit de paarden die uit die dekkingen voortkwamen is het Friese paard ontstaan...

Hoewel ik de kans dat de Fries een warmbloed is toch vrij groot acht!

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 15:43

Barcelano schreef:
Maar is het niet zo dat de tinker is onsstaan door allerlei rassen te krusien??

Idd oa enkele warmbloeden: Welsh, Connemara en Hunters

Barcelano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 18:50

Jaq zoiets dacht ik al.
En zoals ik al eerder zeg:Er is nog maar weinig van een koudbloed over.
Kijk maar oa naar de Perscheron.daar zit dus wel degelijk Arabisch Volbloed in.

wendely

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 19:30

Als je kijkt uit welke rassen de Fries is ontstaan, allemaal warmbloedpaarden!

imhotep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 19:35

nee hoor!

oOoKellyoOo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 19:44

ik blijf het ook effe volgen, het bloed wat er in zit is van warmbloed paarden en idd er word vaak gezegt dat het koudbloed paarden zijn eigelijk door de meesten mensen, ik denk dat men koudbloed zegt omdat ze vrij zwaar gebouwd zijn maar tegenwoordig worden er steeds meer lichtere modellen geboren maar pak de friso erbij en dan vind je in sommige nummers oudere friezen in terug en die zijn zwaarder gebouwd als de generatie van nu en wat gaat komen

wendely

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 19:55

imhotep schreef:
nee hoor!

Jawel hoor

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 19:57

wendely schreef:
imhotep schreef:
nee hoor!

Jawel hoor

Dit zal altijd wel een welles/niets-spelletje blijven!

Maar 'wendely', uit welke warmbloeden dan?
En 'imhotep', verklaar je eens nader?

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 19:58

@Wendely: Friezen zijn echt niet uit enkel warmbloeden ontstaan...

@Kelly21: Bijna alle paardenrassen worden tegenwoordig 'moderner' gefokt. Andere types komen tevoorschijn! Dat komt door de markt, want men vraagt erom. Maar een Fries zal niet zo snel zo tenger gebouwd zijn als een bloederige KWPN-er bijvoorbeeld. En al dat haar he! Dat brengt ook verwarring, de meeste koudbloedrassen hebben ook sokken bijv

imhotep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 19:59

Ik heb in mijn topic onderbouwde zinnen, jij verteld alleen dat het wel warmbloedigen zijn, leg eens uit waar ze dan uit onstaan zijn dan alleen warmbloedig. Je zegt ook dat friezen ontstaan zijn uit rassen, welke rassen?

imhotep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 20:03

snowdon, wat moet ik verklaren dan, ik heb in dit topic een verhaal neergezet en ben nou eens benieuwd wie er nou hier meer weet van heeft, ik ieder geval niet.

wendely

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 20:03

Niet uit alleen maar warmbloeden maar wel het grootste deel..
Wacht zal even een stukje opzoeken.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 20:04

Imhotep heeft zich inderdaad al nader verklaard, wat wil je nog meer weten dan Snowdon?

@Wendely: ja het grootste deel! Bijna is nog steeds niet helemaal Koudbloeden hebben zeker een rol gespeeld! Daar kan je niet omheen, ook al zou je dat misschien graag willen