"Fries x ander ras" is hetzelfde als vloeken in d

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 22:57

andafries schreef:
Horseyfries die Afrikaanse paarden zijn dat die vroeger naar Afrika geimporteerd zijn ? Moet je toch even de geschiedenis induiken , haha.

Ik heb ook niet gezegd dat ik niets wist van de geschiedenis, alleen maar dat het ongezond is om erin te blijven hangen....
Dan zou je immers de vooruitgang tegengaan?

"Friezen zijn geeneens Friezen"??
Cockerspaniels zijn ook geen cockerspaniels?

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 06:41

Daantjuh, je bedoelt dat door de Arabo Friezen de Friezen veranderen? Of verandering van een individueel paard? De verbeterde (of verslechterde) versie van een Friese merrie... ?

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 18:09

ik ben apetrots op mijn kruising Fries x Clydesdale. Ik vind t een aparte kruising en ook nog goed gelukt ook. Het friese paard vind ik super maar de mijne is uniek.

Foto's zie mijn profiel of bij de post van Quarterh0rse op de vorige bladzijde

_Anke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 22:19

Ik vind het zonde om Friezen te kruisen.
Een fries moet puur blijven is mijn inziens!

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 09:19

Wat vind je daar zonde aan? De merrie waaruit het dier komt (of als de hengst een Fries is de hengst) verandert er toch niet door? Die hebben echt niet oppeens een ander genenpatroon door die ene kruising als nakomeling...

Waar ik me wel zorgen om kan maken zijn hengsten als Abel Boszorg en Rintje V. Die bij het FPS AFgekeurd worden en bij een Pferden Zuchtverband (ofzoiets ) wel worden toegelaten. Dat is dus geen FPS, maar mensen kunnen er wel mee dekken voor veel minder euro's en dan hebben ze ook papier bij het paard. Dat vind ik wel erg!

xLuus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 09:21

Ik vind het ook niet zo vreselijk mooi maarja je moet er van houden toch?

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 09:25

Inderdaad Je moet ervan houden!!

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 09:28

Ik vind sommige wel mooi hoor
Het hangt er ook vanaf of het veulen meer naar de fries neigt of naar het andere ras

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 09:48

Tjah dat neigen naar het Friese ras of niet... De Fries heeft zo'n speciaal voorkomen dat je dat bij een kruising bijna altijd terug zult vinden. Helemaal als het dier 50% Fries en 50% iets anders is. Uitzonderingen daar gelaten!

Kijk ook eens naar de Arabo Friezen.

Het doel van de vereniging van de Arabo Friezen is juist het fokken van een sportpaard met pit, met het voorkomen van een Fries! Ik vind dat best een leuk idee. Niet dat de Friezen geen pit hebben, maar iets meer mag van mij wel... Nu hoor je veel Friezenliefhebbers meteen roepen: ooeeh die dieren zijn zoo druk dat is niet normaal! En zonde van het Friese ras! En zo kan ik nog wel even doorgaan

Maar goed, wat wil je dan met Arabisch bloed erin Daar kies je dan toch voor? En het zijn geen Friezen nee, daarom heten ze ook ARABO Friezen

Maarrrr.. (ja hier zit ook een maar aan ) als je kijkt op de homepage van de Arabo Friezen hebben ze het over ' De verbeterde Fries!'... daar ben ik het niet mee eens. Het zijn immers helemaal geen Friezen. Dus wat dat betreft kan ik me wel voorstellen dat het bij de echte Friezenliefhebbers in het verkeerde keelgat schiet...

Samar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 09:50

Sfieke schreef:
Waar ik me wel zorgen om kan maken zijn hengsten als Abel Boszorg en Rintje V. Die bij het FPS AFgekeurd worden en bij een Pferden Zuchtverband (ofzoiets ) wel worden toegelaten. Dat is dus geen FPS, maar mensen kunnen er wel mee dekken voor veel minder euro's en dan hebben ze ook papier bij het paard. Dat vind ik wel erg!

Abel Boszorg en Rintje V. zijn NIET afgekeurd door het KFPS, ze zijn nooit aangekeurd.
Abel Boszorg is in de derde bezichtiging van het centraal onderzoek gestrand en Rintje V. is niet toegelaten tot het verkorte onderzoek waar hij op basis van zijn sportprestaties voor in aanmerking kwam.

Abel Boszorg en Rintje V. zijn wel goedgekeurd bij het FPZV.
Hoe het precies met de papieren gaat, is nog niet geheel duidelijk. De paarden krijgen in ieder geval FPZV papieren maar GEEN geelgroene KFPS papieren.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 09:54

Naja, je begrijpt wat ik bedoel!

Samar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 09:55

Sfieke schreef:
Nu hoor je veel Friezenliefhebbers meteen roepen: ooeeh die dieren zijn zoo druk dat is niet normaal! En zonde van het Friese ras! En zo kan ik nog wel even doorgaan

Generaliseer je nu weer niet?

Ik ben Friezenliefhebber maar sta niet negatief ten opzichte van de arabofries (daar weet jij alles van als het goed is).

Ik ken veel Friezenliefhebbers maar heb deze opmerking nog nooit gehoord.
De arabofries is mijns inziens ook geen bedreiging voor het Friese ras maar heeft een specifieke doelgroep en kan prima naast het Friese ras bestaan.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 09:57

OMG!

Ik generaliseer helemaal niet Ik zeg toch 'veel Friezenliefhebbers', niet 'alle Friezenliefhebbers' ????

Misschien even een brilletje halen?

Samar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 09:58

Sfieke schreef:
Naja, je begrijpt wat ik bedoel!

Ikke wel omdat ik de details ken maar anderen wellicht niet.

Samar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 09:59

Sfieke schreef:
OMG!

Ik generaliseer helemaal niet Ik zeg toch 'veel Friezenliefhebbers', niet 'alle Friezenliefhebbers' ????

Misschien even een brilletje halen?

Waarom reageer jij altijd direct zo fel? Onmacht?

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 10:00

Een vriendin van me heeft een Fries x Merens.. Niks bijzonders aan, gewoon een Fries met weinig behang en meer 'pony- achtig'

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 10:01

Maar een Merens en een Fries hebben ook wel wat weg van elkaar

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 10:35

Samar schreef:
Sfieke schreef:
Nu hoor je veel Friezenliefhebbers meteen roepen: ooeeh die dieren zijn zoo druk dat is niet normaal! En zonde van het Friese ras! En zo kan ik nog wel even doorgaan

Generaliseer je nu weer niet?

Ik ben Friezenliefhebber maar sta niet negatief ten opzichte van de arabofries (daar weet jij alles van als het goed is).

Ik ken veel Friezenliefhebbers maar heb deze opmerking nog nooit gehoord.
De arabofries is mijns inziens ook geen bedreiging voor het Friese ras maar heeft een specifieke doelgroep en kan prima naast het Friese ras bestaan.

"Veel Friezenliefhebbers" is ook al generaliseren, daar hoeven het niet "alle Friezenliefhebbers" voor te zijn.....
Ik heb nog geenéén Friezenliefhebber horen zeggen dat Arabofriezen zoo druk zijn dat het niet normaal is, dus VEEL???? Echt niet!
Wel dat Arabofriezen helemaal niet mooier zijn dan échte Friezen, ook zeker niet beter kunnen bewegen, ook niet zo voorwaarts zijn als gezegd wordt enz.enz.
Dat hoor ik wel vaak, zeker na de hengstenshows die nu geweest zijn.

Ben het er wel mee eens dat het overstappen naar die Duitse vereniging om toch maar een goedkeuring bij door het FPS niet aangekeurde hengsten te krijgen geen goede zaak is. Vooral niet omdat er in advertenties gesuggereerd wordt dat het FPZV papier erkend moet worden door het FPS. Dat is absoluut niet waar, bij deze veulens zul je hooguit een Bijboek 2 papier kunnen krijgen zoals bij elk ander veulen wat geboren wordt uit een veulenboekhengst. En zo'n Bijboek 2 papier is dus gewoon niets waard, je mag niet eens met zo'n veulen naar de keuring.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 10:37

Veel ja wat is veel... veel is subjectief dus jij kan nu wel roepen dat je dat niet vind, maar als ik dat wel vind, vind ik dat wel

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 10:45

Ach, wat jij vind verandert toch elke week dus ik wacht wel tot volgende week.....

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 10:48

Sorry Horseyfries, het gaat in dit topic om wat je vindt van kruisingen van Friezen en niet over persoonlijke kwesties!

Ik dacht: ik herinner je er even aan

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 10:52

Let jij eerst eens op jezelf, daar heb je het druk genoeg mee.
Leg maar eens uit wat brilletjes met kruisingen te maken hebben?

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 12:00

Dit wordt toch echt te sneu nu Horseyfries...

Nogmaals: het gaat hier om kruisingen en als je niet goed kan lezen heb je een brilletje nodig Dus... www.hansanders.nl ofzo?

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 12:07

Je bevestigd nu alleen maar wat ik al zei, namelijk dat je zelf doet waar je anderen van beschuldigd......
Dat is pas sneu!

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 12:17

Waar hebben jullie het over? ieder heeft zijn eigen mening . Ik persoonlijk vindt een keer kruisen met een anders op zich kunnen zoek dan wel een ras uit waar de Fries is uit ontstaan. Persoonlijk kies ik dan het Iberische paard. Daar kan je best mooie producten uit krijgen. Daarvan de goeie weer verder mee fokken met de Fries , dus niet blijven kruisen daarna weer zuiver houden. Dan krijg je dus een klein beetje bloedverversing.