mening over friezen in de dressuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Anke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 20:13

Anky heeft op het NK dressuur een clinic gegeven voor friezen. Daarnaast heeft ze een paar keer de hengst Tjibbe Ylcke gereden.

Als je ervoor kiest een fries te rijden dan moet je ook kunnen omgaan met het commentaar dat sommige juryleden geven.

Ik heb een keer meegemaakt dat een jury zei, daar komt weer een fries binnen en werd tijdens die wedstrijd netjes 2de tussen de kwpn'ers.

Net zoals bij de kwpn'ers er enkele toppers tussen zitten, heb je dat bij de friezen ook.

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 13:29

Ik vind t echt super
Mn instructrice was met haar fries ook Z1 en die kon echt supermooi lopen, ook heel mooi strekken enzo

Jokonootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:50

Ik ben ook absoluut van mening dat Tjitske (ook fries) best hoog in de dressuur kan komen...
Het is wat harder werken voor ons beiden maar mijn wyfke loopt straks als een kanon door de B heen...
Alle gangen zijn bij haar erg sterk en ze heeft een super karakter die altijd wil werken en graag wil leren maar ook haar eigen mening over dingen heeft dus wat wil je nog meer...
Ik ben van mening dat als je een modern type fries hebt dat je best enorm ver kan komen als het karakter ook een beetje mee werkt...
Echt een oud type (ala slagschip) zal niet ver komen in de dressuur misschien dat je er nog een L1 wedstrijdje uit kan persen maar dan houd het wel op denk ik...

Debski

Re: mening over friezen in de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 14:25

Ik ben ook zeker van mening dat je goed dressuur kan starten met een fries. Ik heb een merrie van 5 jaar en heb inmiddels 7 winstpunten in de B. Het ligt uiteraard wel aan de bouw van je fries en hoe moet idd een goede galop hebben voor de dressuur maar als je daarop selecteert heb je een wereldpaard.
Enne dat je geen meter voor niks krijgt ben ik het niet helemaal mee eens. Er zijn zat voorwaartse friezen hoor.....

Met het jurycommentaar ben ik het niet altijd eens. Tijdens mijn laatste wedstrijd stond er op mijn protocol "merrie met hengstenvlecht???". Die jury heeft het niet helemaal begrepen volgens mij...

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 19:57

nou ik heb zelf een klassieke fries die redelijk grof gebouwt is en hij rijdt nu L1 en heeft 3 winst en het gaat hem heel makkelijk af dus ik denk dat je met een klassieke fries ok heus wel verder kunt komen.
kijk misschien gaat het wat moeilijke bij sommige maar als jou fries goede gangen heeft en graag voor je werkt waarom niet?
de enige manier om t uit te vinden is door het te proberen hé
deze foto's zijn van mijn paard:
http://tk.files.storage.msn.com/x1p4JHjVbcjTC8954wZ2wXIa2aAiNFBQhZhjPVT4QjoZYL363AN2gNS9ErIgJJqXr1Y3tGAgzvjnYFRcMe3B9jMYPEQgISQQ1dy_j3FavETCwo5HLGZiuN_zaUZOFbbmWzCLqbJ3_B-cPmSKwoKodMbig
http://tk.files.storage.msn.com/x1p4JHjVbcjTC8954wZ2wXIa2aAiNFBQhZhjPVT4QjoZYLQz91VBIn-l92Z5slLFcJoBVArD5bkeRxWViPDOqmOFGxL5Hj-vAXYxNYZ-xS5lDCz_4Z-ogeLfMYT92qTT2ns5m6B3S4HDunhZPgd-l_N6A
dusja ik dnek dat het wel kan ookal is je fries niet van het moderne ras
de mijne is heel werklustig en kan het heus wel als hij wil:P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 20:02

Mijn vorige verzorgfries was ook echt het oude type, en met hem reed ik oefeningen uit het M!
Nu rijd ik een jonge merrie, iets meer sportpaard gefokt (ik denk ook dat ze niet 100% fries is), en ik gok dat ik met haar zelfs nog een heel eind verder kan komen!
Het ligt niet alleen aan de bouw, maar ook aan het karakter van je paard vind ik!
En zeker niet alle friezen zijn sloom, kom maar eens op die van mij rijden, een arabier is er niks bij!

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 20:43

Sjonniej schreef:

Maar sommige friezen kunnen in goede handen wel degelijk goed scoren in de dressuur. Maar het is geen ras wat het van nature in zich heeft en de ruiter zal erg zijn best moeten doen om het eruit te krijgen. Het grote deel van de friezen zal het ook niet redden.
Maar alles kan, de vraag is of het paard het leuk blijft vinden als er dingen worden gevraagt die hij eigenlijk niet in zich heeft.

Oow hier ben ik het zooo mee eens

@Oemmiejo: dressuur is volgens mij meer dan alleen show, namelijk ook technisch goed gereden paarden die het aankunnen....

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 20:15

Een goed paard met goede beweging en goed gereden kan met de juiste ruiter ver komen in de dressuur. En of t nu een fires, kwpn of belg is maakt dan niet uit. Goied is goed en dan krijg je je punten. Rij je een fries die bijv. erg veel knieactie heeft, of een draver met een slechte galop of een dressurpaard met weinig gangwerk dan rij je je puntjes niet zo makkelijk. Dus mijn idee is dat als de combinatie geod is en t paard leuk kan lopen kan e;lk paard dressuur rijden. Hoe hoog uiteindelijk haalbaar is zal deels bij de ruiter liggen en deels bij de capacieteit van het paard ongeacht het ras.

Mijn persoonlijk mening: ik kwijl op t friese paard dus ik zie ze graag in de dresssur , maar ja ik ben geen jury

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 20:16

sandr0 schreef:
Een goed paard met goede beweging en goed gereden kan met de juiste ruiter ver komen in de dressuur. En of t nu een fires, kwpn of belg is maakt dan niet uit. Goied is goed en dan krijg je je punten. Rij je een fries die bijv. erg veel knieactie heeft, of een draver met een slechte galop of een dressurpaard met weinig gangwerk dan rij je je puntjes niet zo makkelijk. Dus mijn idee is dat als de combinatie geod is en t paard leuk kan lopen kan e;lk paard dressuur rijden. Hoe hoog uiteindelijk haalbaar is zal deels bij de ruiter liggen en deels bij de capacieteit van het paard ongeacht het ras.

Mijn persoonlijk mening: ik kwijl op t friese paard dus ik zie ze graag in de dresssur , maar ja ik ben geen jury

Eindelijk iemand waar ik het mee eens kan zijn

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 20:21

Robijntjah schreef:
sandr0 schreef:

Eindelijk iemand waar ik het mee eens kan zijn

Ik ben ook de moeilijkste niet hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 20:23

Goed zo
Ik ook niet

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 09:00

@Sandr0: ik denk dat je daar een goed punt te pakken hebt!

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 11:14

Sfieke schreef:
@Sandr0: ik denk dat je daar een goed punt te pakken hebt!

Wat een meegaande mensen hier zeg

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 11:14

haha!

RodaniaJaman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:06

Ik ben van mening dat een fries wel degelijk goed kan presteren in de dressuur. Er zijn toch ook sommige goed gekeurde friese hengsten die steeds luxer worden qua type. Had k nu maar eens een fries zou me een erg leuke uitdaging lijken ... zucht...

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 16:00

Ja ze kunnen het op zich best halen, maar als ruiter zijnde moet je gewoon een ontzettend goed ruitergevoel hebben.... Die Friezen zijn wat dat betreft gewoon wat moeilijker te rijden.

Ik ben van mening dat de KWNP-ers het wellicht sneller aanbieden.

Hoewel er natuurlijk altijd uitzonderingen zijn

Wel een uitdaging!

Mexx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 16:03

Hey,

het is indderdaad een aparte verschijning, maar ze zijn zeker heel mooi.
Friesen zijn paarden die je wat moeilijker in de dresuur krijgt dan de meeste paarden, maar als je fries het leuk vind en er aanleg voor heeft, kan je fries mooi ver komen! Maar friesen zie je niet vaak hoog in de dressuur, meestal omdat het ook veel moeilijker is om zo hoog te komen dan andere paarden, maar ze zijn er wel!

maccie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 16:28

ik vind zelf dat als je een fries met talent hebt je daar gewoon mee de wedstrijd sport in kan maar zo ook met andere koudbloedrassen. er loopt menig kwpner in het l/m die er stukken slechter bij loopt dan een op vergelijkbaar nivo gereden fries.

tot slot als we nou allemaal een getalenteerde kwpner onder ozne kont hadden was er toch ook weinig aan, dan waren er wel heel gauw erg veel anky's

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 16:30

@Maccie: wat versta je onder " op een vergelijkbaar nivo gereden Fries" ?

En je hebt ook Friezen die er belabberd bij lopen.. prachtig voorbeen, maar achter blijven hangen bijv. Heb je ook bij de KWPN-ers. Heb je overal!

Maayke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 16:39

Er is ook wel een verschil tussen koudbloed en koudbloed,,of een fries nu een koudbloed is maakt niet uit,,het is iniedergeval wat een zwaarder type paard,,maar daar zijn ze niks minder om,,Ik sta met me paard dat bij hengstenhouderij Leppehorne,,nou Jasper 366 kan beter streken dan mijn paard en dat van friezen die niet in de dressuur ring thuis horen is onzin,,die beesten kunnen de show stelen,,net zo als Haflingers die kunnen ook best hoog op komen of een Fjord kijk naar Taco van taaclover,,Z1,,friesehengst Adel Grandprix,,en die andalusier,,van die spanjaard,,Granprix,,Guusje kent alle oefeningen tot granprix,,Jasper friesehengst zz-zwaar geloof ik,,Dat gezuur over dat "koudbloeden"niet in de dressuur ring thuis horen is onzin..(dat moest er uit )

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 16:42

Hoeveel Friezen in de Grand Prix? Juistum: EENTJE! Hoeveel "warmbloeden" in de Grand Prix? Juistem: TIENTALLEN!

Zo.. dat moest er even uit

merelberfe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 16:49

Een fries kan zeker goed meekomen in de dressuursport, er lopen inmiddels best veel friezen in de hogere dressuursport.

P.s. een fries is geen koudbloed, maar is een warmbloed!

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 16:49

Zo noem ik em toch ook niet?

merelberfe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 16:51

Sfieke schreef:
Hoeveel Friezen in de Grand Prix? Juistum: EENTJE! Hoeveel "warmbloeden" in de Grand Prix? Juistem: TIENTALLEN!

Zo.. dat moest er even uit

Hoeveel warmbloeden lopen er rond en hoeveel friezen?

Er lopen trouwens meerdere friezen in de hogere dressuursport.

merelberfe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 16:51

Sfieke schreef:
Zo noem ik em toch ook niet?

nee, zo noemde jij ze niet, maar anderen wel