Andalusier: voor- en nadelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JessyHorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 19:24

Heb me rug gebroken door een gestoorde Anda.

doemaarwatJarig

Re: Andalusier: voor- en nadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 09:22

Ik rij ok op een andalusier.

En ik ben 14 jaar en Hij is gewoongeweldig hij doet niks alleen ze zijn druk met uit de stal halen en als er andere paarden komen
Maar ok

Maar het rijden is Super hooor echt waar

nasheeta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 11:59

Evikes schreef:
hallo

ik ben van plan me een andalusier te kopen. We zijn nu druk op zoek naar een geschikte anda. Ik vroeg me nu alleen af, wat zijn de voor- en nadelen van een andalusier?
Zo zeggen ze bv. dat ze niet goed kunnen strekken of dat ze hun achterhand niet onder brengen...

Wat zijn jullie ervarringen met anda's ?

Hoe zijn ze qua karakter of hangt dat van paard tot paard af?

Hai,

Onze Anda is eenkennig en een echte knuffelbeer. Na een verhuizing hebben ze even tijd nodig om weer te wennen. Ze zijn echt heel lief, erg op het baasje gericht en op mensen die ze wel redelijk goed kennen. Vreemden kunnen er niks mee. Ze kunnen aardig strekken als je ze dat leert en brengen hun achterhand er ook onder, alles hangt af van het individuele paard en wat je wil. Ze zijn wel gewoon anders dan een standaard KWPN die gefokt wordt op strekken en achterhand eronder brengen.

Ze kunnen heel stijf zijn maar na aangepaste training gaat dat snel goed, het gebeurt dus niet vanzelf maar ze kunnen wel heel soepel worden. Ze zijn zeer competitief ingesteld en dol op showen. Onze Anda loopt klasse II endurance (t/m 70km), doet mee aan TREC en kan goed springen, ook SGW achtige hindernissen van ong. 1 meter hoogte.

Uiteraard loopt hij ook goed dressuur, wel met de zwakkere punten in acht genomen, zoals met elk paard.

Vriendelijke groet,

Brigitte

PatriesjeMR2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 12:27

Ik wil geen ander paard meer als mijn Anda

Zoals gezegd zijn het gevoelige, intelligente, mensgerichte en werkwillige paarden. de mijne is een vreselijke knuffelkous en vindt alles en iedereen aardig. Soms wel eens lastig, maar wel lief.
Idd zijn de meesten zo tussen de 1.55 en 1.60, maar tegenwoordig zijn er ook geneoeg die groter zijn (zoals de mijne, die is nu zo'n 1.64).
Nadeel weer van de grote maten is weer dat dit vaak ten koste gaat van de barokke raskenmerken. En op een Anda van 1.55 kun je best en langer iemand opzetten, omdat ze rond gebouwd zijn past dit prima en ziet het er heel normaal uit.

Maar verwacht niet dat je een Anda kunt vergelijken met bv een KWPN-er, het is een heel ander ras wat je qua gangen, karakter bouw e.d. niet met elkaar kunt en mag vergelijken (wat niet wil zeggen dat Anda's niet kunnen wat KWPN-ers kunnen en andersom)

Andalusiers zjin erg veelzijdig. Ik rijdt met hem lekker buiten. Zo ook spring ik met hem (nog niet hoog, hij is pas bijna 5), vindt ie geweldig leuk om te doen. En ook doe ik een beetje dressuur.

Nadeel: veel Anda's die er in Nederland aangeboden worden zijn cruzado's en in spanje gebroken. Dit zijn paarden waarbij je heel veel geduld(en vaardigheid) moet hebben. Kijk dus goed uit waar je een paard weghaalt. Haal in geen geval een paard bij en louche handelaar en neem altijd iemand mee ie verstand van anda's heeft!!

De mijne is geboren in Nederland, gefokt door "de Woeste Hoeve" , zo heb je in Belgie "Residelca" . Er zijn nog wel meer betrouwbare adressen.

nog een nadeeltje van de Anda is dat dat ze wat duurder zijn, maar ze zijn dat geld meer dan waard

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 13:15

Ook ik ben een groot fan van Andalusiers heb zelf enkele op stal staan ,waaronder mijn henstje Bondadoso . Ik vind ze (vooral Bondadoso ) heerlijk om te rijden en mee te werken . Het zijn vaak paarden die graag willen werken . Ze zijn meestal vrij koel in het hoofd.Maar het zijn temperament volle paarden ,ik denk dat niet iedereen met dit ras om kan gaan.Je moet een zachte hand hebben maar ook heel consequent zijn . Verder wil ik nog even reageren op Appalosafan paarden die een kruisje op het schouder hebben zijn geen afgekeurde paarden .Deze hebben het kruisje op het schouder omdat ze in 1994 gekeurd zijn op de Afr- paardepest . Deze paarden lopen in grote kuddes in Spanje ,zodat ze van veraf konden zien welk paard ze gehad hadden . Mijn paard heeft ook zo'n kruis is geboren in 1991 is kern gezond,doet werk aan de lange teugel en onder het zadel piaffe en passage met gemak . Maar ik ben het wel met Appaloosofan eens dat je heel goed uit moet kijken bij wie je een paard koopt .De goede stallen zijn al genoemd heb ik gezien

MabuPets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 14:29

ik heb een paar jaar een andalusier gereden, echt fijne paarden mijn zit is helemaal veranderd, ook kun j fijn doorzitten omdat ze lekker los zijn in hun rug, de achterhand treed zeer mooi onder,

ook heb ik een andalusier van 4 gereden die liep echt fantastisch! en dat voor een 4 jarige we speelden wat, een beetje wijken, enz, hij snapte het allemaal, het zijn ook hele leergierige paarden ze zijn altijd in om iets nieuws te leren,,

MabuPets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 14:32

JessyHorse schreef:
Heb me rug gebroken door een gestoorde Anda.

dat zegt niks over het ras, ik heb ook een gereden die was gebruikt voor stierenvechten en die kreeg een tik en weg was hij! opeens begon hij keihard te rennen en te doen, maar daarna was hij weer zo lief als anders, je moet echt oppassen welk paard je koopt,,

MabuPets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 14:37

Yenneke schreef:
Het hengstveulen van PhiaBink is echt een plaatje hoor! Ben er nog steeds op verliefd!

Alle kenmerken die hier worden genoemd kloppen inderdaad wel. Andalusiers moet je inderdaad echt met respect behandelen (ieder paard natuurlijk!) en dan gaan ze echt voor je door het vuur.

Ik wil later zoals ik al eerder zei ook een Andalusiër, maar wil er dan ook Hogeschool dressuur mee gaan rijden.

ik rij nu hoge school dressuur met mijn arabiertje, en moet een jonge andalusier hengst rijden, die zijn echt geweldig voor de hoge school dressuur goeie keus

Imitador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 14:41

Ik vind Andalusiers fijne paarden, erg knuffelig en, als ze goed behandelt zijn, maar dat geldt voor alle paarden, makkelijk in de omgang. Werklustig, betrouwbaar en fijn te rijden. Wat Percella verteld: een tik krijgen: veel paarden die in spanje opgevoed zijn, zijn als de dood voor de zweep. Dus of je moet veel tijd er in steken en ze er aan laten wennen, of gewoon geen zweep gebruiken als je er op zit.
Wil je een mooie en goed gereden anda, mét papier, dan moet je rekenen op een flink bedrag.... Maar dan heb je ook wat.

Ik vind het voordeel van een Anda op bijv een KWPN dat je met een hengst net zo makkelijk dingen doet als met een merrie of ruin. Tuurlijk worden ze soms een beetje druk als ze een merrie zien, maar één waarschuwing en ze luisteren weer. Bij KWPN vind ik de paarden niet altijd even eerlijk, gewoon omdat ze zo doorgefokt zijn en behandeld worden alsof ze niks kunnen hebben. Andalusiers kunnen veel hebben, maar dat is allemaal al gezegd!

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 17:57

Percella schreef:
Yenneke schreef:
Het hengstveulen van PhiaBink is echt een plaatje hoor! Ben er nog steeds op verliefd!

Alle kenmerken die hier worden genoemd kloppen inderdaad wel. Andalusiers moet je inderdaad echt met respect behandelen (ieder paard natuurlijk!) en dan gaan ze echt voor je door het vuur.

Ik wil later zoals ik al eerder zei ook een Andalusiër, maar wil er dan ook Hogeschool dressuur mee gaan rijden.

ik rij nu hoge school dressuur met mijn arabiertje, en moet een jonge andalusier hengst rijden, die zijn echt geweldig voor de hoge school dressuur goeie keus

Atje is ook heel erg leuk en heel mooi aan het worden.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 11:52

Hier even mijn ervaringen met andas.
Deze zijn heel verschillend.
Ik heb zes verschillende andalusiers gereden.
Drie hengsten, een klophengst en twee ruinen.

De twee hengsten waren eigenlijk het braafst. Wel hengstenstreken maarja dat is bij ieder ras. Konden beide ook een beetje hoge school maar dat was al ver weg gezakt. Het waren beide echt knuffelpaardjes.

De andere hengst was ook goed te rijden alleen was die op stal wat dominanter.

De klophengst was al wat moeilijker. Deze was heel druk en ging ook snel omhoog. Dit omdat hij altijd shows had gelopen met de drie bovenstaande hengsten en daardoor was hij een beetje doorgedraaid. Maar ik heb hem toen heel rustig benaderd en niet teveel gevraagd en toen ging alles eigenlijk weer goed. Hier heb ik ook mee gesprongen en zelfs dat ging goed.

De twee ruinen waren duidelijk verkeerd behandeld bij de vorige eigenaar. Ze hadden daar iedere dag dezelfde show gelopen en zogauw je iets anders deed waren ze helemaal overspannen. Degene die ze gekocht had kon er daardoor zelf ook niet mee overweg. Als je erop ging zitten en je legde je benen aan dan zat je in galop. Ving je op met je handen dan stonden ze kaasrecht op hun achterbenen. Dit heb ik er met heel veel geduld en vertrouwen uitgekregen. Uiteindelijk kon ik er zonder zadel op rijden. Ik kreeg er de spaanse pas uit zonder dat ze gestresst raakte. Ook heb ik met een van de twee gesprongen en in het bos gereden. Omdat de eigenaar er zelf nogsteeds niet mee overweg kon heeft hij ze toen moeten verkopen.

Wat betreft gangen hangt het denk ik toch ook van het paard af. De ene kon zonder moeite strekken en de andere had echt meer knieaktie....

Ik denk dat het bij een anda hetzelfde is als bij andere paarden. Het karakter kan erg wisselen maar dit komt vaak ook door inconsequent handelen van mensen. Maar zoals je hebt kunnen lezen kan je hun vertrouwen winnen en er echt super paardjes aan hebben.

Ik wil zelf ook ooit nog eens een andalusier. Maar vrees dat dat voorlopig niet meer dan een droom zal zijn.

En idd zoals al gezegd koop er een waarvan je de achtergrond weet. Dan heb je een paard waar nog geen schade aanwezig is. Of je moet het natuurlijk een uitdaging vinden om zon "zielig" paardje te redden en een goed huis te bieden (mijn droom dus)

Onyx88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 16:28

Wat is een klophengst?

laulau85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 16:42

Een hengst waarvan de ballen niet ingedaald zijn. Als je ze ziet lijken het gewoon ruinen maar ze kunnen dus vaak nog wel dekken...
Ook kan het gaan knellen in het lichaam waarna ze verwijderd moeten worden. Dit was gelukkig bij hem niet het geval.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 19:02

laulau85 schreef:
En idd zoals al gezegd koop er een waarvan je de achtergrond weet. Dan heb je een paard waar nog geen schade aanwezig is. Of je moet het natuurlijk een uitdaging vinden om zon "zielig" paardje te redden en een goed huis te bieden (mijn droom dus)

Of je gaat voor een Lusitano

Laurens1987

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 19:20

ik vind het geweldige paarden, jammergenoeg zijn de meesten te duur enja, te ver

Prulleke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 20:52

Als je een andalusiër voor je gewonnen hebt zijn er alleen maar voordelen. Dan gaan ze voor je door het vuur.
Ikzelf heb een bijna 12 jarige PRE hengst en mijn relatie met hem is "geven en nemen" (tot een bepaalde hoogte) en dit werkt prima. Hij is super mensvriendelijk, zéér intelligent, héél gevoelig, werkwillig en heel goed tussen andere paarden, ook merries, te rijden.
Hij is ook erg vurig en je moet hem echt rijden en los durven laten, want als ik hem "vast" houd gaat het mis. Dan gaat ie helemaal over de rooie.
Het is absoluut een ras apart en zeker niet geschikt voor mensen die druk of haastig zijn.
Haastige spoed is bij een andalusïer nooit goed.

Heel veel succes met je zoektocht.

laulau85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 23:07

Jou beschrijving klopt precies zoals ik het ook ervaren heb Prulleke!

Sansjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 22:53

Ik ben sinds bijna 2 jaar in het bezit van een nu inmiddels 6 jarige Andalusier ruin. Ik heb hem heel erg veel dingen moeten leren toen ik hem pas had. Van stilstaan met opstijgen tot de linkergalop. Verder was hij heel erg "scheef"in het begin. Al met al heb ik er nu een kameraad voor het leven bij. Het is een ontzettend aanhankelijk paard, zeer eenkennig (hinnikt altijd naar me als ik op stal kom), eigenwijs, zeer gevoelig maar zeer intelligent. Verder is hij best wel vurig maar dat vind ik wel prettig. Beter een vurig paard dan zo'n slome. Want dat vind ik helemaal niks. Verder is hij zo dusdanig gevoelig dat wanneer ik mijn dag niet heb hij dat overduidelijk ook niet heeft. Dan kan ik beter stoppen want dan gaat het toch niet. Als ik echt superrelaxt ben dan loopt hij ook echt super. Verder heb ik in het begin heel veel werk gehad met hem aan te leren om de teugel aan te nemen. Hij liep in het begin echt helemaal met zijn hoofd in de lucht. Maar nu gaat het al harstikke goed. 20 minuten goed laag rijden zodat hij helemaal ontspannen is en dan pas wat hoger inzetten. En dan weer even laag, en dan weer hoger enz...... Dus al met al door veel geduld en energie in hem te steken heb ik nu echt een schat van een paard. Ik kan hem dus echt niet meer missen. Met buitenrijden is hij ook superbraaf. Ik heb hem toen gekocht bij Femke van stal Noordeneind in Essen. Prima stal hoor....

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 09:39

De verhalen die hier worden verteld zijn niet aan een ras gebonden.

Voordelen: Slim, voorwaarts.
Nadelen:Slim, voorwaarts. Ja, inderdaad exact hetzelfde kan zich ook tegen je keren. Want je moet daar gewoon mee om kunnen gaan.

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 12:57

Heb sinds een jaar een 4 jarige anda merrie. Ongelofelijk hoe intelligent ze zijn en ben blij aan de slag gegaan met vrijheidsdressuur. Ze leert alles zo snel echt ongelofelijk... maar.... ze is zo slim! Ze heeft nu door dat die trucjes heel goed werken als iemand op bezoek komt.... en gezellig worteltjes voeren wordt nu een heel spectakel en ze wint dus iedereen voor zich... maar het balanceerd op de lijn van schooien en dat wil ik dus niet.
Je moet bij een slimme Anda een paar stappen vooruit denken en je kan geen dingen zomaar doen want ze leren iets heel snel. leer je ze dus iets verkeerd aan dan doen ze het vervolgens gewoon verkeerd en je kunt niet halverwege bedenken dat je het verkeerd aan het doen bent. Ze onthouden dus alles dus als je inconsequent bent snappen ze het gewoon niet meer, met alle gevolgen van dien.
Dus veel ervaring in de juiste omgang met paarden en consequent zijn is nodig als je een Anda wil. Het zijn geen speelpony's. Mijn Evita is ook nog eens dominant dus als ik 5 keer iets "zus" doe dan wordt ze ook echt nijdig als ik het "zo" doe. Maar het blijven lieve paarden dus meer als een keer de oren in de nek hoef ik gelukkig niet te verwachten!
Maar... ik zou nooit meer anders willen!! ze zijn heerlijk!

jus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 21:32

apaloosafan schreef:
Je moet erop letten waar je hem koopt. Niet bij een handelaar die er zo eentje heeft staan voor paar duizend euro want dan kun je ervan uit gaan dat het een slachtpaard is dat ingevoerd is en kun je er veel ellende mee krijgen. Als ze een kruisje op de schouder hebben laat hem dan zeker staan want dat krijgen ze als ze afgekeurd zijn. Ze zijn super kwa karakter en als je van een goede stal er een koopt heb je er een super paard aan dat op late leeftijd ook goed fit is doe je dat niet dan kun je echt pech hebben lees mijn topic maar is bij verslag van de dag, laatste dagen met senorito. Dat is een paard dat door slechte handelaar ingevoerd is en onder de littekens zit en niets als ellende meebrengt maar waar je wel op verliefd wordt als je hem ziet.

Hoi allemaal ik woon in Spanje en werk hier met andalusiers.
Lees veel dingen hier die absoluut niet overheenkomen met werkelijkheid
Een paard met kruis op schouder is absoluut niet een paard wat is afgekeurd.
In Spanje hebben ze namelijk paardenpest gehad eind jaren 80.
Alle paarden die toen geent zijn in andalusie tegen paardenpest hebben toen een kruis op hun schouder gekregen
Niet alleen de het andalusische ras ,alle paarden ,ezels,muildieren etc
Wat wel waar is dat als een paard een kruis op zijn schouder heeft een ouder paard is dus altijd oppassen
Ook is er verschil tussen gekruisde andalusiers en pura raza español
De echte PRE zoals we in Spanje zeggen heeft altijd papieren,zijn dna getest,en als er een stickertje opstaat met apto is het paard goedgekeurd dat wil zeggen rastypisch is en goed om te fokken.
De hengsten moeten daarna nog een keuring doorgaan om te mogen dekken.

In de loop van de jaren heb ik zoveel andalusiers gereden en ben er nog nooit een tegengekomen die lastig of vervelend was.
Een goede PRE is niet goedkoop,vele handelaars kopen paarden hier goedkoop ,paarden met problemen zonder papieren die waarschijnlijk wel andalusisch bloed hebben maar geen pure andalusiers zijn maar ze wel zo verkopen.Hetzelfde probleem hebben we hier in Spanje met de KWPN ,spaanse handelaars die hun vrachtwagens volgooien en zo makkelijk geld willen verdienen.
Hier nog een foto van de laatste spaanse kampioenschappen voor de mensen die zeggen dat een andalusier niet voor dressuur geschikt is.

Afbeelding

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 08:15

Hey jus, bedankt voor je duidelijke bijdrage. Ja
Eigenlijk reageer je op een oud topic (volgens de boktregels is na 2 weken geen reactie, een topic al oud).
Toch vind ik je bijdrage er 1 van dien aard, dat ik dit topic mooi open laat. Lachen

Dit topic hoort echter wel op het Barokke rassen forum -> BKR

mouchacha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 12:35

ik sluit me aan bij Nouvel; mijn lusitano is ook eenpersoonsgericht

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 18:41

Hoi Jus,

Bedankt voor je bijdragen.
Hier in Nederland is idd een beetje het probleem ontstaan dat alles met lange manen maar andalusier wordt genoemd, want dat is natuurlijk beter voo de verkoop als er verder geen papieren bij je paard zijn.
Ook zijn er veel mindere andalusiers deze kant op gekomen.
Hierdoor heeft het ras ook niet de beste naam gekregen en dat is zonde ,want het zijn wereldpaarden!!

Als je zegt dat je een Pura Raza Espanola hebt, dan staan mensen je aan te kijken alsof je wat uit je duim staat te zuigen.
En zo zijn er nog veel meer onduidelijkheden en vooroordelen.

Gelukkig komen er steeds meer steeds betere PRE's in Nederland, dus in de komende jaren zal het beeld hopelijk gaan veranderen.
Echter deze paarden kosten wel veel meer geld, daarom blijft er toch die markt voor kruisingen en mindere paarden.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 10:19

Dat is i.d.d jammer, dat alles over 1 kam geschoren wordt,geef het beestje maar een naam, en andalusier scoort gewoon........
Ik heb ook een P.R.E ruin,vind het toch erg leuk dat je tot ver terug kunt vinden hoe de afstamming is en vond het dus ook niet erg om wat meer te betalen, hij is uiteindelijk raszuiver, dus dat mag dan ook wel.
Wat ik veel op Marktplaats zie staan, mag de naam echt niet hebben, zie prijzen van 25oo euro en lijmen ze de mensen door te zeggen dat hij een brandmerk heeft, so what..........
Bosjes mensen denken nog steeds dat dat laat zien dat je een ëchte"hebt gekocht, maar helaas, dat zegt nu net niets, ezels worden ook gebrandmerkt........
Ik geef ook echt altijd bij rasgegevens op dat het om een PRE gaat, andalusier vind ik toch wat te algemeen, en ik ben er trots op dat ik zo'n mooie heb kunnen kopen!
Nadelen zie ik zeker niet, 1 dan misschien, kom ruimte in de gangen tekort, vooral de uitgestrekte stap/draf is matig, maar vooruit, daar staat weer zoveel verzameling tegenover.