PRE en lusitano's

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 21:51

Verschil tussen P.R.E. en Lusitano is vrij klein. Het zijn 2 aparte stamboeken, maar ik geloof dat hun oorsprong redelijk met elkaar verbonden is. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik me nooit zo in Lusitano's heb verdiept.

Ik heb 8 maanden in Malaga, Andalusie gewoond en gewerkt op een manege / handelsstal. Daar heb ik o.a. P.R.E. hengsten getrained, en en van de hengsten op een keuring onder zadel uitgebracht. Ben daar dus heel wat fokkers en handelaren tegen gekomen.
Ik vind P.R.E.'s (dat betekend inderdaad Pura Raza Espanol, ze worden hier vaak Andalusiers genoemd, maar dat is eigenlijk niet de goede naam als we het over raszuivere paarden hebben) hele fijne paarden met een geweldige uitstraling. Ze zijn vaak heel fijn in omgang en in tegenstelling tot de ervaring van Mammaslama, heb ik P.R.E.'s helemaal niet als heethoofden ervaren. (hoewel een van de hengsten die ik trainde wel een vreselijke heethoofd was, maar dat was een uitzondering.) Ze zijn misschien beter als ijverig en werkwillig te typeren. Paarden maken in Spanje veel meer deel uit van de cultuur. Sommige mensen hebben daar een paard om er Feria's mee af te gaan, af en toe een buitenritje te maken en verder gebeurt er weinig mee. Het viel me juist op hoe braaf de paarden daar vaak waren, als ze een tidje niet bereden waren, kwam de eigenaar ineens weer eens op dagen, gooit er een zadel op en gaat er mee de bergen in, paard zet geen stap verkeerd.

Maar ik vrees dat ik nu een beetje afdwaal en niet echt een antwoord op de vraag geef.

Verkoop adressen, mijn eigen voorkeur zou zijn om naar Spanje te gaan en daar een aantal stoeterijen af te gaan. In tegenstelling tot wat we hier in Nederland doen, houden de Spanjaarden de beste paarden vaak voor zichzelf. Als je besluit om naar Spanje te gaan, moet je wel goed Spaans spreken (met vakantie SPaans kom je er niet) of iemand die je kan vertrouwen, die voor je kan bemiddelen. Er worden in Spanje behoorlijk wat paarden naar Duitsland verkocht (en andere landen waaronder Nederland) voor prijzen die vaak veel hoger liggen als dat een Spanjaard ervoor zal betalen. Uitkijken dus, dat je niet wordt afgezet.
In Nederland en Belgie zijn er ook een paar goede fokkers, maar de keus is natuurlijk wat kleiner. Waar je zeker eens moet gaan kijken is bij de Woeste Hoeve in Bergeijk. Vriendelijke mensen, die je vanalles over PRE's kunnen vertellen en ze hebben (als ik tenminste nog up-to-date ben) een (oud) Europese kampioens hengst op stal staan.
Het adres waar PhiaBink haar paarden vandaan heeft (Yeguada Residelca), heb ik ook hele goede verhalen over gehoord. Ze fokken voornamelijk met Cartujano bloedlijnen en dat zijn de meest zuivere (en vaak ook de duurste) bloedlijnen. Ik ben eens paarden wezen kijken bij de partner fokkers van Yeguada Residelca in Spanje, ten noorden van Malaga, Jose Maria Cruses. Daar zou ik ook zo een paard kopen, als ik naar een PRE opzoek zou zijn. De paarden groeien daar in de bergen op, hebben enorm veel ruimte, een betere start kunnen ze niet krijgen. Ze nemen daar echt de tijd voor je.
Verder ken ik een paar mensen die bemiddelen in de verkoop.
Moet eens even kijken of ik daar nog e-mail adressen van heb. Als je daar interesse in hebt, kan e die per PM krijgen.

Veel plezier en succes met het uitzoeken van een paard.

Elskevree

Berichten: 405
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Vejer de la Frontera (Cadiz) Spanje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 12:16

Suzan schreef:
Ik ben eens paarden wezen kijken bij de partner fokkers van Yeguada Residelca in Spanje, ten noorden van Malaga, Jose Maria Cruses. Daar zou ik ook zo een paard kopen, als ik naar een PRE opzoek zou zijn.


Hoi Suzan,

Deze fokker zou ik inderdaad ook nog graag een keer willen gaan kijken. Ik denk alleen dat de paarden bij deze fokker erg duur zijn. Ik heb Jose op de Sicab ontmoet alwaar hij mij een video heeft laten zien van zijn fokproducten. De meeste bewegen echt super en zitten morfologisch goed in elkaar. Echt om van te kwijlen.. Als ik ooit teveel geld heb, haal ik er daar 1 vandaan.

Groetjes Elske

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 12:58

Bij Residelca staan nu ook hele leuke 4 jarige hengsten te koop. Duende is een barok type en Duque, zoon van onze fokmerrie, is wat luxer met hele mooie gangen. Zijn karakter is net als zijn ma SUPER GOED. Hij weet geloof ik niet eens dat hij hengst is. Hij staat in een box naast de binnenbak waar de dames staan.

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 15:28

Elskevree schreef:
Suzan schreef:
Ik ben eens paarden wezen kijken bij de partner fokkers van Yeguada Residelca in Spanje, ten noorden van Malaga, Jose Maria Cruses. Daar zou ik ook zo een paard kopen, als ik naar een PRE opzoek zou zijn.


Hoi Suzan,

Deze fokker zou ik inderdaad ook nog graag een keer willen gaan kijken. Ik denk alleen dat de paarden bij deze fokker erg duur zijn. Ik heb Jose op de Sicab ontmoet alwaar hij mij een video heeft laten zien van zijn fokproducten. De meeste bewegen echt super en zitten morfologisch goed in elkaar. Echt om van te kwijlen.. Als ik ooit teveel geld heb, haal ik er daar 1 vandaan.


En of ze kunnen bewegen!
Ik zat er destijds ernstig over te piekeren om bij hem een 2 jarige hengst te kopen, paard daar nog een jaar in de opfok te laten staan en dan naar NL te halen.
We hebben daar bijna een dag lang paarden gekeken. Echt fantastisch! Ze hadden de hele kudde met 2 jarige hengsten bijelkaar gedreven. (ik geloof zo'n 25 paarden) Opzich al een aardige klus, gezien het enorme terrein dat ze tot hun beschikking hadden. De hele kudde werd in een grote paddock gedreven om vervolgens steeds een hengst in een aparte paddock te kunnen bekijken. Daar mochten ze zich allemaal even stuk voor stuk van hun beste kant laten zien. Heb daar echt de hele tijd met open mond of een grote smile op m'n gezicht naar zitten kijken.
Had m'n keuze al gemaakt, maar helaas had ik er toch vanaf moeten zien.
Sorry, ik dwaal weer een beetje af. Maar in elk geval had ik er een goed gevoel bij, over hoe ik daar toen geholpen ben.

Huertecilla

Berichten: 26898
Geregistreerd: 19-02-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 22:07

Lusitana schreef:
Correr is zeker rennen, zowel in Spaans als Portugees. En ook lopen als in water dat loopt of een gesprek...

Alleen dan bij water in de betekenis van 'stromen', als corriente, stroming. Stroom, electriciteit, is ook corriente.
De motor van een auto die mooi loopt, veel toeren maakt en dat ding hárd laat rijden, anda bien y corre mucho
Oh en een wandelaar, die van andar en caminar, is een peaton.
Ik hou me het liefst bij cabalgar....

Citaat:
Hé HC dank voor de uitleg waarom ze hier paarden komen halen Weer wat geleerd.

Komen nu ook steeds meer paarden uit Mexico en Colombia; ook van dezelfde iberische afkomst maar met vaak wat europees warmbloed of volbloed.
Die paarden zoeken ze uit omdat ze nu meer en meer gedurende de winterstop hier het dan hoogseizoen daar in tournee doen.

Had vanmiddag een gesprek met een ex. cavalerie-instructuur van het spaanse leger in Marokko. Loop daar vaak langs met Capricho.
De man weet níets van rassen, maar héél veel van paarden. Hij werkte uiteraard met de paarden van de Yeguada Militar en dat waren daar arabieren, hispano-arabes en vrijwel geen pre's; teveel massa, te weinig gang en teveel blessures. Alleen een paar voor officieel gedoe.
Hij is wég van Capricho want die voldoet helemaal aan zijn referentiekader; berber-arabe pa en andusiër moeder.
Heb van zijn zoon trouwens twee Perro-de-Agua pups gekregen. Ook wel overjero of turco genoemd. Zijn herdershonden die er 'altijd al zijn geweest' sidns men met schapen begon. Is al zo'n 3000 jaar een ras maar sinds een jaar of 15 is het 'erkend' en zijn de fokkers ermee begonnen; is nú al ruzie tussen wie wie erkend Waar kennen we dat van.
Dít zijn pups van een werkende schaapherdersreu en een werkende schaapherdersteef; honden die hier 'altijd al zijn geweest'. Raszuiver zonder papieren

@José Maria Cruses: 'duur' is relatief. Je koopt wél een bewijsbaar goed lopend schokbetonnen paard; reken maar dat ze in de dehesa, de brosque, leren lopen en pezen/kapsels letterlijk sterker dan staal ontwikkelen. Dat is een onbetaalbaar goed wat in NL volslagen onmogelijk is omdat de paarden daar niet onder die omstandigheden kunnen opgroeien. Ja en je weet; beter 'duur' dan niet te koop.
Helemaal goed ook om zo'n hengst nog een jaar, of twee, in de groep door de campo te laten rossen. Beter bestaat niet. Hoef je ook nooit ijzers onder te zetten.
Omdat er een afstamming registratie voor zit betaal je de investeringswaarde daarvan ook. Dát heeft niet zoveel met de kwaliteit te maken, maar maakt die kwaliteit wél een wereld kostbaarder.
Is maar wat je wil, hoe hoog je de lat legt; je kan daar een écht goed paard kopen wat toch een geregistreerd raspaard is.

Elskevree

Berichten: 405
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Vejer de la Frontera (Cadiz) Spanje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 22:26

Huertecilla schreef:
@José Maria Cruses: 'duur' is relatief.


Zeker, zoals ik al zeg. Het kost wat maar dan heb je ook wat!

Huertecilla schreef:
Omdat er een afstamming registratie voor zit betaal je de investeringswaarde daarvan ook. Dát heeft niet zoveel met de kwaliteit te maken, maar maakt die kwaliteit wél een wereld kostbaarder.
Is maar wat je wil, hoe hoog je de lat legt; je kan daar een écht goed paard kopen wat toch een geregistreerd raspaard is.


?? Dit kan ik even niet terug leiden waar gaat dit over? Iedere PRE heeft een papier en voor de 1 betaal je relatief weinig en voor de ander relatief veel! Dat hangt af van de kwaliteit van het paard of van de bekendheid van de fokker.

Elskevree

Berichten: 405
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Vejer de la Frontera (Cadiz) Spanje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 22:29

Suzan schreef:
En of ze kunnen bewegen!
Ik zat er destijds ernstig over te piekeren om bij hem een 2 jarige hengst te kopen, paard daar nog een jaar in de opfok te laten staan en dan naar NL te halen.
We hebben daar bijna een dag lang paarden gekeken. Echt fantastisch! Ze hadden de hele kudde met 2 jarige hengsten bijelkaar gedreven. (ik geloof zo'n 25 paarden) Opzich al een aardige klus, gezien het enorme terrein dat ze tot hun beschikking hadden. De hele kudde werd in een grote paddock gedreven om vervolgens steeds een hengst in een aparte paddock te kunnen bekijken. Daar mochten ze zich allemaal even stuk voor stuk van hun beste kant laten zien. Heb daar echt de hele tijd met open mond of een grote smile op m'n gezicht naar zitten kijken.
Had m'n keuze al gemaakt, maar helaas had ik er toch vanaf moeten zien.
Sorry, ik dwaal weer een beetje af. Maar in elk geval had ik er een goed gevoel bij, over hoe ik daar toen geholpen ben.


De volgende keer dat ik naar Spanje ga, wil ik bij Jose langs (en ook bij Yeguada Marin Garcia). Maar ik heb net vandaag mijn 2e PRE gekocht dus mijn centjes zijn op...

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 23:54

Huertecilla schreef:
@José Maria Cruses: 'duur' is relatief. Je koopt wél een bewijsbaar goed lopend schokbetonnen paard; reken maar dat ze in de dehesa, de brosque, leren lopen en pezen/kapsels letterlijk sterker dan staal ontwikkelen. Dat is een onbetaalbaar goed wat in NL volslagen onmogelijk is omdat de paarden daar niet onder die omstandigheden kunnen opgroeien. Ja en je weet; beter 'duur' dan niet te koop.
Helemaal goed ook om zo'n hengst nog een jaar, of twee, in de groep door de campo te laten rossen. Beter bestaat niet. Hoef je ook nooit ijzers onder te zetten.
Omdat er een afstamming registratie voor zit betaal je de investeringswaarde daarvan ook. Dát heeft niet zoveel met de kwaliteit te maken, maar maakt die kwaliteit wél een wereld kostbaarder.
Is maar wat je wil, hoe hoog je de lat legt; je kan daar een écht goed paard kopen wat toch een geregistreerd raspaard is.


Daar hebben dus Duende en Duque (Residelca) in de opfok gestaan. Ze zijn als veulen daar heen gegaan en vorig jaar toen ze 3 waren naar Belgie vervoert. In maart/april dit jaar zijn ze ingereden. Dit zijn hele gezonde paarden en spijkerhard.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 00:47

Huertecilla schreef:
je kan daar een écht goed paard kopen wat
toch
een geregistreerd raspaard is.


Jij formuleert het weer eens erg fout alsof het 1 het ander uitsluit.

Ben benieuwd naar je aanwinst Elskevree!

Elskevree

Berichten: 405
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Vejer de la Frontera (Cadiz) Spanje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 09:33

@idra Ik heb een 3-jarige merrie gekocht bij stal baroque. Het is de halfzus van Fuego, mijn hengstveulen. Ze komen uit dezelfde moeder. Conquistadora komt van www.yeguada-maipe.com en is van de hengst Jabalino. Super stoere hengst heb het geluk gehad om hem 2 jaar geleden op de Sicab gezien te hebben! foto's van hem staan op die site. De volle zus van Conqi staat ook op bij Maipe, kun je zien bij mares/offspring/2000/colisea. foto's van Conqi staan op de stal baroque site (zijn wel oude foto's).

Huertecilla

Berichten: 26898
Geregistreerd: 19-02-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 15:46

Idra schreef:
Huertecilla schreef:
je kan daar een écht goed paard kopen wat
toch
een geregistreerd raspaard is.


Jij formuleert het weer eens erg fout alsof het 1 het ander uitsluit.


Jij víndt het fout: is wat anders.
Maarreh... het 1 sluit helaas het ander inderdaad wel vaak uit ja, volgens mij Is bij paarden niet anders dan bij andere diersoorten.

@Lusitana:
ben nu bezig in een paar werken over rejoneo en het is opvallend dat in 1639 nog 'cauallo' geschreven werd terwijl 'b' en 'v' wel in andere woorden gebruikt worden.
Het boek 'El Rejoneo; Arte de Caballeros' van F.López Izqiuerdo, 1993 is zéér de moeite waard en ligt op de plank bij Egartorre, Madrid.
Als jij een nog verkrijgbaar portugees werk kent hou ik me aanbevolen.

Huertecilla

Berichten: 26898
Geregistreerd: 19-02-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:09

Elskevree schreef:
?? Dit kan ik even niet terug leiden waar gaat dit over? Iedere PRE heeft een papier en voor de 1 betaal je relatief weinig en voor de ander relatief veel!

Maar lang niet elk iberisch raspaard is een p.r.e. en ook niet elk iberisch raspaard ingeschreven en ook niet elk iberisch paard een raspaard. Voor iberische paarden zonder registratie betaal je een dimensie minder terwijl die net zo rastypisch, net zo 'goed' en zeker zo gezond kúnnen zijn.

Bij de p.r.e. is de variatie binnen het ras zó groot dat een afstammingsbwijs op zích je ook geen garantie geeft over de morfologie. Wel geeft de inhoud van de afstamming je enige zekerheid van waar je binnen de variatie uitkomt als je een veulen koopt.
Als je een volwassen paard koopt is het wysiwg en is registratie dáárvoor niet van belang..

Het prijsverschil in deze zit dus niet, bepááld niet zelfs, in het kwaliteitsverschil, maar in de investeringswaarde. Die investeringswaarde zijn onder meer de naam van de fokker en de namen op het afstammningsbewijs.
Het gaat dan niet om wat het paard kán of wat het in potentie zoú kunnen.

Bijvoorbeeld een niet geregistreerde maar fraaie en goed gaande ruin van zeg 10 die hoog is opgeleid kost misschien 10 euro. Dat is dan voor wat het paard ís en kán.
Een identieke p.r.e. is zomaar 5 miel meer. Geen fokwaarde of niets en het prijsverschil is??? 'Heb'-factor.

Niets 'mis' mee doch dát was het punt.
@Indra: Niets 'mis' mee.

labe
Berichten: 380
Geregistreerd: 18-10-03

Re: PRE en lusitano's

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 17:49

Huertecilla schreef:


@José Maria Cruses: 'duur' is relatief. Je koopt wél een bewijsbaar goed lopend schokbetonnen paard; reken maar dat ze in de dehesa, de brosque, leren lopen en pezen/kapsels letterlijk sterker dan staal ontwikkelen. Dat is een onbetaalbaar goed wat in NL volslagen onmogelijk is omdat de paarden daar niet onder die omstandigheden kunnen opgroeien. Ja en je weet; beter 'duur' dan niet te koop.
Helemaal goed ook om zo'n hengst nog een jaar, of twee, in de groep door de campo te laten rossen. Beter bestaat niet. Hoef je ook nooit ijzers onder te zetten.
Omdat er een afstamming registratie voor zit betaal je de investeringswaarde daarvan ook. Dát heeft niet zoveel met de kwaliteit te maken, maar maakt die kwaliteit wél een wereld kostbaarder.
Is maar wat je wil, hoe hoog je de lat legt; je kan daar een écht goed paard kopen wat toch een geregistreerd raspaard is.


Hier wil toch wel een kanttekening bij plaatsen. Over het algemeen zit er niet zo heel veel verschil tussen de wijze van huisvesten en op laten groeien van Andalusiers en Lusitano's. Ik heb een lusitanomerrie die ook op robuuste wijze is gehouden in haar geboorteland. Helaas heeft dit niet kunnen voorkomen dat zij hoefkatrolontsteking, artrose, verbening van het hoefkraakbeen en beschadigd peesweefsel heeft. Het vermoeden is dat zij deze aandoeningen al langer had, nog voordat ik haar in mijn bezit kreeg. Ik wil overigens beslist geen beschuldigend vingertje uitsteken naar de verkoper, die heeft immers geen rontgenogen en IK heb de keuze gemaakt om de keuring tot het klinische gedeelte te beperken omdat ik er eigenlijk van uitging dat dit ras zo spijkerhard was, dat een uitgebreide keuring weggooien van geld zou zijn geweest. Juist om hun harde gezondheid (en prettige karakter) heb ik voor de lusitano gekozen, maar het had net zo goed een andalusier kunnen zijn trouwens.

Dit is geen op zichzelf staand geval, er zijn meer iberiers die zoals boven omschreven zijn opgegroeid en toch ernstige aandoeningen hebben waardoor ze slechts beperkt kunnen worden gebruikt. Ik ben het wel eens dat het goed is voor de ontwikkeling van het beendergestel, ze worden er ook reuzehandig van, maar in mijn ogen is het dus geen garantie meer voor een kerngezond paard.

Voor mij is dit echter geen reden meer om een paard uit land van herkomst te halen, robuust huisvesten kan ook in Nederland, zij het in beperkte mate.

Nouvel

Berichten: 28584
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: PRE en lusitano's

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:25


Huertecilla

Berichten: 26898
Geregistreerd: 19-02-03

Re: PRE en lusitano's

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 19:25

labe schreef:
maar in mijn ogen is het dus geen garantie meer voor een kerngezond paard.

over garantie heeft niemand het gehad; 'garantie' is het pas als je hier nog grote roedels wolven zou hebben en je er pas na 4 jaar een veulen uit zou halen en dan nóg....
Een paard met een potentieel gebrek is een paard met een potentieel gebrek en hoe goed het ook opgroeid, dat maakt het 'alleen maar' zo goed als het kan worden

Citaat:
Voor mij is dit echter geen reden meer om een paard uit land van herkomst te halen, robuust huisvesten kan ook in Nederland, zij het in beperkte mate.

Zoals je zegt 'in beperkte mate' en het overige is een reden om dat wél te doen.
Wat semi-vrijheid op hellingen en keien voor skelet en bewegingsapparaat doen is niet na te bootsten. Dat gaat nooit meer 'over' en heb je dus als voorsprong. Voor de rést is het paard hetzelfde als wat je in NL gefokt en opgegroeid koopt, dus met dezelfde potentiële problemen.

Een hoge inteeltcoëfficient is in algemen zin een risico-factor.
Bij raspaarden kennen maar weinig stamboeken de rigoreuze selectiecriteria die de prestatiefok kent. Bij prestatiefok is raszuiverheid een non-criterium.
Verder is 'hybrid-vigor' geen fabel waardoor een 'outcross' voor de robuustheid beslist gunstig is.
Verder is het verhaal van outcross en verdelen basisgenetica en zou een hoog uitval% het niveau handhaven. Helaas planten paarden zich langzaam voort en zijn de niet perfecte nakomelingen te kostbaar om te elimineren.
Zonder deze uitval gaan de voordelen van de lijnteelt (inteelt) ten onder in de nadelen en is het geen fabel dat 'vuilnisbakkies' in de regel gezonder zijn en langer leven dan hun rasbroeders.

Het is daarom érg belangrjk dat je weet wát je met jouw paard wil en of daarvoor een registratie van een rasstamboek essentieel is. Eígenlijk alleen van belang als je concrete fokplannen hebt en dat is normaal gesproken in alle redelijkheid alleen realistisch met een merrie. Voor sportdeelname zijn legio andere stamboeken.
Als je een ruin zoekt is het voordeel van een rasregistratie helemáál beperkt.
Allemaal een kwestie van persoonlijke overwegingen. Elk voordeel hep ze eiguh nadeel. Het is uiteraard belangrijk dat je de voor- en nadelen
realistisch voor joúw situatie op een rijtje zet.

labe
Berichten: 380
Geregistreerd: 18-10-03

Re: PRE en lusitano's

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 22:21

Ik ben niet ambitieus ingesteld wat de paarden betreft, ik beleef meer lol aan het aanleren hoe een paard "zelfstandig" de schapen kan verweiden dan dat ik de kick haal uit een goede dressuurproef, dus in principe hoeft deze merrie "niets" als het niet gaat. Ik ben een voorstander van zoveel en zovaak mogelijk vrije beweging, dus ook in die zin geen problemen voor dit dier.
Fokken is natuurlijk helemaal niet aan de orde, deze aandoeningen liggen voor zover ik me juist heb laten informeren in het dna verankerd, ik zou zot zijn om nog eens het risico te nemen een dier zulke kwalen "aan te doen".
Zolang ze lol heeft in haar leven, blijft ze, word het minder en daarbij goed in de gaten houdend dat deze aandoeningen progressief zijn, word het tijd om na te denken over een definitief afscheid, alle behandelingen die er zijn, zijn al besproken en uitgesloten.
Dus ik heb voor mezelf heel helder wat ik wil en wat ik doe.

Zoals ik al eerder aanhaalde, is mijn merrie niet een uniek geval, ik hoor dit soort zaken vaker, notabene zelfs in familie hetzelfde geintje met een lusitanomerrie, 7 jaar jong en voorgoed afgeschreven om uberhaupt nog een zadel op haar rug te krijgen, fokken is uitgesloten. En nog een aantal van dergelijke zaken.

Nee, robuuste huisvesting is geen garantie maar levert wel natuurlijke selectie en maakt paarden harder, sterker en slimmer. Wat ik probeer duidelijk te maken is dat er toch wel paarden zijn met mankementen die je eerder verwacht als zo'n te zwaar belast zou zijn of als de fokker teveel met zwakke producten heeft doorgefokt. Juist omdat er altijd word beweerd dat andalusiers en lusitanos zou keihard zijn, verwacht ik dit soort dingen eigenlijk niet. Nu ik van de dierenarts heb vernomen dat artrose erg vaak bij iberiers voorkomt ga ik toch twijfelen of het nu echt zoveel beter zou zijn om een andalusier/lusitano uit Spanje/Portugal te halen met het idee dat ze in het wild zijn opgegroeid en daardoor een stuk sterker/gezonder zouden moeten zijn.

Ik probeer hier zo en goed en kwaad als het kan mijn paarden een zo'n natuurlijk mogelijk leven te bieden, sobere voeding, geen dekens, geen ijzers op het kreukedoosje na en laat ze in kuddeverband, voor zover je over 3 merries en 1 ruin over kudde kan praten, samenzijn. Ik merk aan alles dat het ze goed doen, zitten goed tussen hun oren en in hun vel, dus ik hoop dat mijn lusitanojaarling op latere leeftijd net zo gezond en sterk is als wanneer het in Portugal zou zijn opgegroeid. Mocht het weer fout gaan, dan kan ik alleen nog maar mezelf de schuld geven, maar nu heb ik eerlijk gezegd niet zo'n romantisch beeld meer van paarden die in het wild opgroeien en daardoor sterker zijn.

Elskevree

Berichten: 405
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Vejer de la Frontera (Cadiz) Spanje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 01:53

Huertecilla schreef:
Elskevree schreef:
?? Dit kan ik even niet terug leiden waar gaat dit over? Iedere PRE heeft een papier en voor de 1 betaal je relatief weinig en voor de ander relatief veel!

Maar lang niet elk iberisch raspaard is een p.r.e. en ook niet elk iberisch raspaard ingeschreven en ook niet elk iberisch paard een raspaard. Voor iberische paarden zonder registratie betaal je een dimensie minder terwijl die net zo rastypisch, net zo 'goed' en zeker zo gezond kúnnen zijn.


Aha, Ik was er van uit gegaan dat dit topic alleen over PRE's met papieren ging!

Huertecilla

Berichten: 26898
Geregistreerd: 19-02-03

Re: PRE en lusitano's

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 10:25

labe schreef:
Nu ik van de dierenarts heb vernomen dat artrose erg vaak bij iberiers voorkomt ga ik toch twijfelen of het nu echt zoveel beter zou zijn om een andalusier/lusitano uit Spanje/Portugal te halen met het idee dat ze in het wild zijn opgegroeid en daardoor een stuk sterker/gezonder zouden moeten zijn.

- Ben benieuwd welke basis de da heeft voor zijn uitspraak; zijn mij geen data over bekend.
- Áls het bij iberiërs vaker zou voorkomen, dan is de aanleg gelijk wáár je ze ook vandaan haalt en zijn de robuust opgevoedde voor de rest gewoon wel wat jij aangeeft.

labe
Berichten: 380
Geregistreerd: 18-10-03

Re: PRE en lusitano's

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 12:18

Ik was er ook wel nieuwsgierig naar eerlijk gezegd, maar op het moment dat ik te horen kreeg wat er allemaal mis was met dit paard, was ik te lamgeslagen en verdrietig om nog interesse te tonen in welk onderzoek dan ook.
Van een vriendin hoorde ik later dat er in Belgie een dierenarts is die onderzoek zou hebben gedaan naar Iberiers die in Frankrijk en Duitsland gefokt en opgegroeid zijn omdat deze groep opvallend veel beengebreken vertonen.
Ik vind het interessant genoeg om er eens achter aan te gaan en meer te weten te komen.

Ik heb nog een volwassen lusitanomerrie die qua karakter, uiterlijk en gezondheid wel meer aan mijn ideaalbeeld voldoet, zij komt bij een andere fokker vandaan.
Zij heeft de eerste 5 jaren ook in het "wild" geleefd en hopelijk blijft zij wel haar leven lang keihard en gezond, maar ik ben best wel voorzichtig geworden en durf niet zo de grens op te zoeken met dit dier, uit angst voor herhaling van ongeneeslijke aandoening (alhoewel ik het andere paard nooit heb overvraagd).

Ik wil ook zeker niet beweren dat de wijze van opgroeien en huisvesten op robuuste wijze onjuist is, maar omdat ik nu toch al een paar keer heb meegemaakt en vernomen dat er exemplaren bij zitten die zo rot zijn als een mispel, is het voor mij geen must om een paard uit land van herkomst te halen. Ook in Nederland kun je prima een iberier laten opgroeien tot een gezond en hard paard, genetische afwijkingen daar gelaten, als je maar even nadenkt over de oorsprong van dit ras en daarmee rekening houdt.
Maar goed, ik ga off-topic.

Bramblerose

Berichten: 1420
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Herwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 12:33

Vergeet niet de TS en haar vraag...

labe
Berichten: 380
Geregistreerd: 18-10-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 16:33

Bramblerose schreef:
Vergeet niet de TS en haar vraag...


Oke dan, komt 'ie:

www.lusitano-nederland.nl
www.lusitano.nu (Quinta da Betula)
stal Quo Vadis
Terra Salva
en Stal Smit&Zn uit Nieuwegein.

Een van mijn paarden heb ik bij laatstgenoemde gekocht, dit paard is gefokt door Companhia Das Lezirias in Portugal. Deze merrie is de volle zus van Quilo, kampioenshengst van lusitanokeuring 2002. Voor deze merrie heb ik een leuk bedrag betaald en was drachtig op moment van koop. Uit deze dracht is een donkerbruine merrie geboren met goede bewegingen en naar verwachting, een flinke stokmaat.

Ik schat in dat je voor een bedrag tussen 5.000 en 10.000 euro iets heel behoorlijks kunt kopen, alhoewel voor veel minder ook zat leuke paarden te koop zijn, het is maar net waar jouw persoonlijke voorkeur naar uit gaat en hoe groot jouw budget is. De kleur laat zich ook vertalen in de prijs, schimmel is het goedkoopst, bruin duurder en zwart zo onbetaalbaar dat je het niet eens meer in de wei durft te zetten. Wel of geen papieren spelen ook een rol, maar hoeveel belang hecht je er aan.

Mocht je toch naar land van herkomst gaan, neem iemand mee met verstand van zaken. Om een voorbeeld te geven (sorry, ik ga weer off-topic): ik had ooit mijn oog laten vallen op een 5 jarige donkerbruine merrie. Degene die voor mij ging onderhandelen kreeg een prijs te horen van 20.000 euro. Toen die persoon zei dat ik ook niet achterlijk was ook al kwam ik uit Holland, ging de prijs omlaag naar 10.000 en ik denk dat er nog meer af had gekund. Ik heb uiteindelijk niet voor dit paard gekozen omdat ik "iets" zag aan de manier van galopperen dat me niet beviel.

labe
Berichten: 380
Geregistreerd: 18-10-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 16:35

Oh ja, vergeten: over andalusiers weet ik niet zoveel adressen: Woeste Hoeve, maar die vond ik erg duur en ik ken iemand die een schat van een merrie heeft gekocht bij Stal Baroque in Bodegraven.

Lusitana

Berichten: 22460
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 17:44


Elskevree

Berichten: 405
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Vejer de la Frontera (Cadiz) Spanje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 18:06

labe schreef:
ik ken iemand die een schat van een merrie heeft gekocht bij Stal Baroque in Bodegraven.


Dan heb je het zeker over Magica? Ik heb haar vorige week weggebracht naar Nieuwerkerk.

labe
Berichten: 380
Geregistreerd: 18-10-03

Re: PRE en lusitano's

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 18:14

Elskevree schreef:
labe schreef:ik ken iemand die een schat van een merrie heeft gekocht bij Stal Baroque in Bodegraven.


Bedoel je Magica toevallig?


Yep, Conny is mijn schoonzus.

Lusitana, ik heb even op de site gekeken. Ik hoop niet dat het de gewoonte is om jaarlingen te longeren, want dan zou dit voor mij beslist de reden zijn deze verkopers over te slaan.