(discussie) Gelderse paarden tegen over de tuigers...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MardoKnol

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 21:06

kwa bouw zit er een verschil in. Een 100% tuiger heeft een langere rug
en een hoger ingeplante staart. Ofniet

pandabeertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 23:09

MardoKnol schreef:

wat is een 100% tuiger dan?

100% gelders (klassiek gelders) kan tuigpaard zijn
en 99% hackney kan ook tuigpaard zijn.

Klassiek gelders tuigpaard heeft een platte kont en een hoge staartinplant.

Mijn tuigpaard heeft een korte rug en een mooi kontje
Vind hem toch veel hebben van het Bazuin type
Hij voert dan ook maar 15% Hackney bloed.

Laten we zeggen dat we drie types hebben

1: klassiek gelders tuigpaard/rijpaard (Bazuin/Laurentz/Ahoy)
2: modern gelders veredeld met duits bloed (Sirius en Parcival)
3: modern tuigpaard (paarden met een behoorlijke hoeveelheid Hackney of American Saddlebrad)

Mischien zouden ze het gelders ook open moeten gooien voor paarden met weinig hackney bloed om het gelders niet te veel te vervreemden van zijn basis.

Hieronder de foto's van Bazuin en mijn tuigpaard (Goya x Waterman x klassiek gelders tuigpaard)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

MardoKnol

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 18:40

Ik snap der nix maar van

vluggejip

Re: (discussie) Gelderse paarden tegen over de tuigers...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 00:01

Mijn paard is ook 100% gelders met vader Bazuin, mensen die haar voor het eerst zien zeggen ook direct Gelders tuigpaard type. Maar dressuurmatig is ze echt voortreffelijk te rijden en springen wil mevrouw ook wel

Bellafigura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 17:25

GiorGio_Ndme schreef:
[***] schreef:
sjonge sjonge zeg.

Dit is een gelders paard:

http://www.stalhofs.homestead.com/files ... .jpg[/img]

Dit ook

Afbeelding

dat 2e gelderse paard is Laurentz!! dat is de zoon van Bazuin, ik heb hem in t echt gezien, wat een PRACHTIG paard is dat zeg!! Het is de broer van mijn veulen

Ik heb hem gereden, niet in galop te krijgen, lui als ie is, behalve met sporen. Maar wel een geweldig paard, dochtertje van fokker Henk van den Berg, toen zes jaar oud, reed er ook op. Ik was toen op zoek naar een hengst voor mijn tuigtypische Gelderse merrie. Uiteindelijk heb ik voor de vader, Bazuin, gekozen. En dat heeft een geweldig merrieveulen opgeleverd, die qua beweging erg op Laurentz leek en auq luxe op Bazuin. Mijn merrie heeft een hamerhoofd, en Laurentz ook. dat wou ik niet dubbel.

Verschil tussen tuigpaard en Gelderlander: een Gelder heeft drie goede basisgangen en een tuiger maar eentje, de draf. Verder heeft een Gelder standaard een vriendelijk karakter, waar een tuiger niet altijd over beschikt (met name Hackneys zijn draken, weet ik uit eigen ervaring).

Bellafigura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 17:33

xxjollyxx schreef:
Ik heb ook weer een apart geval....

Mijn paard haar vader is Fortissimo (gelders) en de moeder Judith (ook gelders). Je zou dus denken dat Marleen ingeschreven zou staan bij het gelderse categorie van het KWPN. Echter is dit niet het geval want de afstammelingen van Fortissimo konden zowel als gelders als tuigpaard ingeschreven worden.
Marleen is dus als tuigpaard ingeschreven, maar qua uiterlijk (en qua bloed) is ze echt wel 100% gelders!! haha... raar beest heb ik toch...

Wat leuk, mijn merrie is ook een Fortissimo! Genoeg Gelders om haar betrouwbaar te maken, maar een echte muts. Geef haar een hoef, en ze neemt een heel weiland! Toen ik haar net had (twee jaar oud) wilde ze nog wel eens knieactie vertonen, als ze opgewonden raakte, met name als er rijtuigjes voorbij kwamen, maar dat is er gelukkig helemaal uit. Niet uit te zitten, namelijk. Nu gooit ze niet meer hoog op en kan ik goed doorzitten. Door training is ze nu meer rijpaardtype qua bespiering, al vind ik dat beetje showkarakter wel leuk. Ze houdt altijd net haar hoofd erbij. Voor een koetsje vindt ze het leukst, weet ik zeker.

Bellafigura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 17:45

pandabeertje schreef:
MardoKnol schreef:

Mischien zouden ze het gelders ook open moeten gooien voor paarden met weinig hackney bloed om het gelders niet te veel te vervreemden van zijn basis.

Dat eerste ben ik het mee eens. Wat betreft het tweede:
Alsjeblieft niet!!! Als we iets willen voorkomen in het Gelderse stamboek, is het wel paarden met Hackneybloed, hoe weinig ook!
Gelderse paarden hebben een uitermate vriendelijk, werkwillig en nuchter karakter; ze zijn geschikt om de hele dag op het land te werken en zelfs een kind moet ermee uit de voeten kunnen. Tuigpaarden zijn gefokt om gedurende tien minuten te vlammen, ze zijn veel heter en voor menig recreatiepaardenmens niet geschikt. Dat is nogal een verschil, niet zozeer wat betreft exterieur en beweging, maar vooral qua karakter. De basis van het Gelderse paard is zijn veelzijdigheid, de basis van het tuigpaard is showen: dat valt niet met elkaar te verenigen. Waar Groningers, Oldenburgers, Hannoveranen en weet ik veel wat voor bloed geschikt zijn om het Gelderse type te verrijken, omdat ze qua karakter overeenkomen met het Gelderse stamboek, Hackneys zijn een drama gebleken! Geloof me, ik kan het weten, de moeder van mijn merrie had behoorlijk wat Hackneybloed (Cambridge Cole), en dat was een draak. Ook mijn merrie heeft bepaalde trekjes, die, in verkeerde handen, zich tegen de gebruiker kunnen keren. Ik weet daar goed mee om te gaan. Pas met het veulen van Bazuin, durf ik te roepen dat ik de laatste nadelen heb uitgebannen. Daarbij, wat hebben we bij een Gelder aan hoge knie-actie? Drie goede gangen zijn veel meer waard.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 16:52

marianne21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 00:17

hey!
een gelderspaard is een apart ras.
je hebt 3 typen: het basis paard, het tuigpaard en het rijpaardtype.
het basis paard is ongeveer te vergelijken met het groningerpaard en de tuigpaarden die lijken veel op de KWPN paarden. alleen zijn ze wat forser in de gewrichten.
ik las dat er in het gelders paard geen hakney bloed mag zitten, maar volgens mij zit er in de bloedlijnen van sommige gelderse hengsten wel hakney bloed...
kijk maar naar de hengst Proloog...
deze was goedgekeurd voor de tuigpaarden van het KWPN en voor het gelderse stamboek en had volgens mij ook hakney bloed in zijn bloedlijn.
ik heb 10 jaar op de paarden van een kleine fokkerij van gelderse paarden gereden...
misschien kent iemand het wel: Fam. W. van Sijpveld in Kesteren.
deze mensen fokken de Rona stam...
ik weet natuurlijk ook niet alles over het paard maar heb er veel over gehoord.
kussie marianne

Bellafigura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 19:54

marianne21 schreef:
hey!
een gelderspaard is een apart ras.
ik las dat er in het gelders paard geen hakney bloed mag zitten, maar volgens mij zit er in de bloedlijnen van sommige gelderse hengsten wel hakney bloed...

Gelders is een type, al spreken we ook wel van een ras. In elk geval willen we wel bepaalde bloedlijnen bewaren. Een type kun je wel weer terugfokken, maar het goudeerlijke karakter van de echte Gelderlander, gevormd door een eeuwenlange selectie in de landbouw, krijg je niet zomaar weer. In die bloedlijnen kom je inderdaad Hackneybloed tegen, maar de introductie van Cambridge Cole in het stamboek is achteraf geen goede actie geweest. Een Hackney kan allemachtig mooi bewegen, maar zijn felle karakter maken hem absoluut niet geschikt voor recreatiemenners en -ruiters; juist al die dingen die een Gelderlander een fijn all-round paard maken, waar je in veel gevallen ook nog prima topsport mee kunt bedrijven, worden door Hackneybloed in de kiem gesmoord. De scheidingslijn tussen Gelderlander, Tuigpaard, Hackney en Groninger is overigens erg dun: jarenlang zijn ze natuurlijk door elkaar gefokt.

Een Gelderlander heeft simpelweg een bloedlijn die voor minimaal 75% uit Gelderse afstamming bestaat (driekwart van de ouders moeten opgenomen zijn in het Gelderse stamboek), een Gelders type, niet meer dan 6,25% Hackneybloed, maar bovenal het fijne karakter: fris, maar nooit gek in de kop. Al vindt het KWPN een Gelders type tegenwoordig genoeg....

Bellafigura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 20:00

marianne21 schreef:
ik heb 10 jaar op de paarden van een kleine fokkerij van gelderse paarden gereden...
misschien kent iemand het wel: Fam. W. van Sijpveld in Kesteren.
deze mensen fokken de Rona stam...
ik weet natuurlijk ook niet alles over het paard maar heb er veel over gehoord.
kussie marianne

Wat leuk dat je die fokkersfamilie kent! Ik ken ze niet persoonlijk, maar ik vind Zarona een allemachtig mooi paard. Zarona is al 24 jaar maar ziet er nog zeer patent uit. Zarona (v.Irak) is dit jaar uitgeroepen tot Gelders paard van het jaar. Ze heeft drie internationale springpaarden voortgebracht, waarvan Tepic la Silla de bekendste is.

Er staat een heel erg leuk artikel over de familie Van Sijpveld in het laatste nummer van In de strengen. Gemma Jansen heeft het geschreven, heel erg goed gedaan.

Foto van Zarona:Afbeelding

Bellafigura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 20:23

marianne21 schreef:
kijk maar naar de hengst Proloog...
deze was goedgekeurd voor de tuigpaarden van het KWPN en voor het gelderse stamboek en had volgens mij ook hakney bloed in zijn bloedlijn.

Bedoel je deze Proloog (ook de vader van de moeder van Fabricius):
http://www.gelderlanderhorse.nl/pedigre ... 00568.html
??

Die heeft volgens deze pedigree geen Hackneybloed.... Fabricius wel, die is van vaders kant van Renovo (Cambridge Cole). Fabricius is een van de weinige tuigpaardhengsten die wel geschikt zijn gebleken voor het fokken met Gelderse merries. DWZ met behoud van het karakter.

marianne21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 23:21

als ik zo lees weet bellafigura wel veel van de gelderse paarden...
ik ken Zarona wel persoonlijk en het is een paard met een eigen persoonlijkheid.
en zoals je al zei is het een erg vrolijk en actief paard voor haar leeftijd...
mooie foto van Zarona had je trouwens...
dat veulen loopt nu in Mexico
hij was verkocht naar de mexicaanse springruiter Alfonso Romo.
Zarona is inderdaad een heel mooi paard ondanks haar leeftijd...
Zarona had ook twee volle zussen Arona en Verona deze zijn een beetje minder bekend maar Verona was ook paard van het jaar...
ik hoor het wel weer
kussie

Bolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 18:12

Wij hebben een Groninger ruin.
Echt een heerlijk paard, en geen tuiger maar een z.g. koetspaard....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Helaas moet hij door omstandigheden weg....

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 10:03

Maar een Groninger paard is toch wel even wat anders dan een Gelders paard...

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 10:04

Wel jammer dat ie weg moet trouwens! Een leuk paard om te zien

Bellafigura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 19:52

Sfieke schreef:
Maar een Groninger paard is toch wel even wat anders dan een Gelders paard...

Ja, ze verschillen best wel van elkaar, vooral qua bouw. Maar de karakters komen best veel overeen, en hebben een groot voordeel: het zijn gebruiksvriendelijke werkwillige en opgewekte alleskunners. Dat heeft zichzelf door meer dan 100 jaar werken in de landbouw uitgeselecteerd. En dat is precies de reden waarom ik het zulke geweldige paarden vind!

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 22:43

Leuk om te lezen dat jullie gek zijn op "de wat grovere paarden". Zelf heb ik een Bazuin, rijpaard. De leukste van de wereld overigens. Licht eigenwijs, goudeerlijk en vooral verslaafd aan eten en de wei. Maar dressuurmatig doet-ie het lang niet slecht! Als ik zou weten hoe ik een foto kan plaatsen, zou ik het doen, maar ik krijg niet eens een avater/ar? geplaatst!

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 22:43

jongens dit is een tuiger:

Afbeelding

en dit is een gelders paard: (bazuin)

Afbeelding

nou verschil of niet??

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 14:20

Sjonge in die tuiger zit veel Hackneybloed, zo te zien.. Krijgt ie nog wel lucht zo?
Verder zie je wel verschil in type en bouw tussen de tuigers en de niet-tuigers, dat was me ook al opgevallen.. In mijn ogen is een Gelders paard meer het "basistype", dus de alleskunner, zonder de knie-actie en zonder de staartpluim in de lucht..Zelf heb ik vlees noch vis: een kruising van een tuiger en een basispaard. Gelukkig heeft ze geen identiteitscrisis, daarvoor is ze te nuchter!

ArGieVai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 19:49

het blijft toch wel een groot verschil hoor... tuigers hebben ook een veel vierkantere kont

Cittemee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 13:15

Een tuiger is idd niet uit te zitten in draf, dat gestuiter, dat front, en lange rug......

Afbeelding
Afbeelding

En toch gaat het aardig....

Afbeelding

Ik ben gek op tuigers Gelderse ook trouwens hoor, die vind ik vaak wat relaxter, als ik met mijn tuiger hierboven door een drukke winkelstraat rij, heb ik vaak het idee dat ze denkt dat al die mensen daar voor haar staan

Dit is overigens een Ganges x Wilhelmus x Indiaan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 14:40

leuk paard, onder het zadel ook.

Cittemee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 14:53

[***] schreef:
leuk paard, onder het zadel ook.

Dankjewel

Durquia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 02:25

Het gelderse type heeft nog steeds wel knieaktie hoor.. maar lang zo veel niet als het tuigpaardtype.. En die staart in de lucht zie je ook wel.. Ben toevallig vrijdag naar de gelders hengstenshow in Ermelo geweest.. En tjonge jonge wat kan die bazuin lopen zeg!!