Kent iemand een gelder x hackney????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Kent iemand een gelder x hackney????

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 10:47

Ilindra, TS vroeg of iemand een kruising kende en er foto's van had. Showpaard is een magazine waar de raszuivere friezen en hackney's in staan, en de meeste tuigpaarden die tegenwoordig op de concoursvelden lopen zijn ver verwijderd van de geldersen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 22:53

Zo'n beetje alle tuigers die nu op de concoursvelden lopen zijn Gelders x Hackney..............
Zo is nu eenmaal de bloedopbouw van het huidige KWPN tuigpaard.
Zuivere Gelderse tuigpaarden zijn echt een zeldzaamheid aan het worden, in zowat elk tuigpaard zit nu eenmaal een scheut Hackney.
Dus de foto's van de tuigpaarden in het blad Showpaard voldoen aan de vraag van TS, Gelders x Hackney.

Klassiek voorbeeld, de hengst Renovo, stempelhengst van het KWPN afd. tuigpaard, een Cambridge Cole (Hackney) x Humanist (Gelders)
Afbeelding
Vader van Tuigpaard-dekhengsten als, Cinovo, Fabricius, Ganges, Indigo, Jonker, Wilhelmus, Zilverster...........

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 07:12

Klopt, maar al die paarden zijn niet vanaf de eerste generatie gelders x hackney, in bijna alle tuigpaarden zit die kruising de eerste keer generaties verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 11:02

He neonlight, daar staat ie toch: renovo, gelders x hackney

Ik snap het doel van de topic starter niet helemaal, is het om een leuk rijpaard of sportpaard te fokken? In dat geval zou ik nooit een hackney hengst gebruiken, zeker niet 1 die niet goedgekeurd is. Het zou misschien wel een leuk tuigpaardje worden(alhoewel, ook bruikbaar?!)maar er is ook een kans van allebei niks. Dan zou ik liever dekken met een gewoon KWPN tuigpaard. Ik vind niet dat je merrie heel ouderwets gebouwd is, dus of ze zoveel veredeling nodig heeft..
Ik heb zelf een gelderse merrie uit een tp moeder, zie mijn profiel. Ben je al eens bij dit topic geweest?

viewtopic.php?f=34&t=410618&hilit=
Veel foto's van gelderse paarden en ook van kruisingen met rijpaarden(ustinov, zie avatar Ilindra, wij zijn allemaal fan van hem)

Zitten er papieren bij je gelderse merrie? Dan zou ik een serieus fokadvies vragen bij het stamboek van een rijpaardhengst, tuigpaard of gelderse hengst. Ik heb dit jaar op de keuring nakomelingen van de genoemde plain's liberator gezien, maar vind het moeilijk om er al wat over te zeggen, ik vond ze wisselend en of ze de paardenmaat gaan halen is nog 3 jaar wachten.
Mijn reactie is niet zo positief, sorry, maar je hebt een leuke merrie waar je alle kanten mee op kan, ik vind persoonlijk de hackney kant de minst verstandige.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 11:10

Ze vroeg geen fokadvies, omdat ze perse die hengst wil. En wellicht is ie die tegen die tijd wel gkk, hij wordt tenslotte voorgesteld op de hk. Andere optie eventueel voor een kruising hackney/gelders is Roughfield Fantasy. Hij is een massale hengst die in mijn ogen wat meer past bij de geldersen/tuigpaarden. Liberator is in mijn ogen te ielig om mee te fokken. Wellicht dat paarden met in de 2de of 3de generatie Liberator hebben wel goed zijn, maar ik snap die wisselende collectie wel heel goed, de verschillen vind ik gewoon te groot.

En Renovo is een goed voorbeeld, dat klopt. Maar de paarden die in het showpaard staan zijn al meerdere generaties zo gefokt, al meer bevestigd. Dit is niet te vergelijken. Renovo zelf heeft nog nooit met een foto in het Showpaard gestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 13:49

keat schreef:
miss dat iemand weet of het een paard zou worden die je goed in de sport kan gebruiken?

Daar gaf ik dus antwoord op, ik denk het niet. Van de paarden die het goed doen in de sport met gelderse afstamming zit voor zover ik weet in niet 1 hackney bloed. Kijk maar eens op de www.gelderlanderhorse.nl Daar is veel te vinden over internationale sportpaarden in zowel dressuur als springen.

Het kwam op mij nog niet over als een defenitief besluit of weloverwogen beslissing(daarom is ze nog aan het orienteren) dus ik zou zeggen:kijk ook even verder.

AnoukShel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 13:59

De mijne is ook een tuigertje Met Gelders bloed x Hackney..

Opa Fabricius en Cambridge Cole...

Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 14:06

[***] schreef:
keat schreef:
miss dat iemand weet of het een paard zou worden die je goed in de sport kan gebruiken?

Daar gaf ik dus antwoord op, ik denk het niet. Van de paarden die het goed doen in de sport met gelderse afstamming zit voor zover ik weet in niet 1 hackney bloed. Kijk maar eens op de www.gelderlanderhorse.nl Daar is veel te vinden over internationale sportpaarden in zowel dressuur als springen.

Het kwam op mij nog niet over als een defenitief besluit of weloverwogen beslissing(daarom is ze nog aan het orienteren) dus ik zou zeggen:kijk ook even verder.

Het ligt er natuurlijk helemaal aan welke sport, of telt de tuigpaardensport niet mee? Op dit moment is er in de nationale top en subtop geen een tuigpaard die nog puur gelders is, allemaal hebben ze hackneybloed. Toch jammer dat deze mooie tak van paardensport wederom vergeten wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 14:12

keat schreef:
ik wil er dan wel gewoon dressuur mee gaan rijden of mee gaan springen en dus vraag ik me af wat er precies uitkomt.

ik probeer goed te lezen wat de ts vraagt, ik zie daar de tuigsport niet in staan nee, en dan nog zou ik een kwpn tuigpaard nemen ipv een volle hackney, omdat de merrie in mijn ogen niet veredeld hoeft te worden. Als ze wil springen en dressuur wil rijden met dit veulen dan zou ik geen hackney op een gelder zetten.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 14:43

Ah, oke, ik was dat inmiddels al weer vergeten.

Overigens is de hackney niet voor de veredeling gekruisd met het Gelders paard, dit was voor de verbetering van de gangen.

En verder, mijn keuze zou het ook niet zijn (als het dan toch met een hackney moest dan wel met een andere ) maar TS is weg van de hengst. Tja, en dan moet je toch ooit doen wat je hart je ingeeft. Zo op het oog qua bouw is de combi nog niet zo slecht.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 14:53

Ik ben een liefhebber van het gelders paard dus ik vind het een beetje zonde van de merrie, vandaar dat ik haar ook andere mogelijkheden wil laten zien, het lijkt me wel leuk wat meer gelderse veulentjes op bokt...
Overigens zit in mijn merrie wat verder weg ook hackney bloed, al is het maar weinig, ze kan idd goed lopen.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 15:59

bedankt voor zoveel reacties.

om even op mijn doel terug te komen: het leek ons een leuk exspiriment en ik vroeg me dus af of het vaker gedaan werd. ook was het eerlijk gezegd zo dat ik dan niet veel voor die hengst hoefde te betalen en als ik genoeg geld had dan had ik er graag een gewoon gelders paard op gezet.
mijn merrie hoeft idd niet veredeld te worden, het is een dressuurgefokte merrie al kan je dat op de foto's niet zo goed zien vind ik. er zitten zeker papieren bij en nog goede ook! ik weet ze alleen niet uit mijn hoofd en ik zit dit nu op school te typen :p
ik zal binnenkort haar stamboom in de topic zetten, er zit in ider geval amor en bazuin in.

de hengst leek me erg leuk omdat het gewoon een super mooi beest is om te zien lopen en er zit een leuk karakter in. ook is hij koffievos kleurig en dat zou hij zeker aan mijn merrie over brengen en ik ben koffievos freak

al bij weet ik niet helemaal zeker of ik het nog doe want de kans dat er een leuk rijpaard uitkomt is volgens mij vrij klein. als ik een tuiger wilde dan was hij perfect geweest want het is ook nog eens vrij zeker dat hij goed gekeurd word. ook keek ik al die tijd wel een beetje tegen het feit aan dat gelderse paarden de laatste tijd alleen nog maar gekruist worden en dat vind ik wel een beetje zonde. het was ook alleen nog maar een beetje orrienteren en ik heb nu genoeg info verzameld + ik weet nu ook dat ik in de jaren die heel erg belangrijk voor het veulen zijn helemaal niet zo veel tijd zal hebben en ik wil er wel elke dag mee bezig zijn. ik zit dan namelijk bij de Koninklijke marechaussee en daar zal ik veel onregelmatige diensten moeten draaien. Ik ben van plan om nog een paar jaar te wachten om dan een leuke gelderse hengst erop te zetten.

toch bedankt dat jullie zo medenken en als iemand toch nog gevallen kent van zo een kruising waar bijv mee dresuurgereden of gesprongen word dan wil ik dat graag weten.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
kayleigh

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 17:31

Ik denk dat je een goede beslissing genomen hebt en ben benieuwd wat je in de toekomst voor hengst zal gebruiken voor je merrie.

timilon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 15:53

keat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 19:14

wow wat een prachtpaarden!!!
die maken het wel weer positief om mijn merrie te laten dekken door een hackney

pandabeertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 22:18

Ik heb zelf een tuigpaard 18 % hackney de rest gelders.

Ik zou zelf geen hackney gebruiken op jou merrie als je gewoon dressuur en spring gericht wilt rijden.
Ik heb zelf een halfbroertje van mijn paard ingereden.
Acle Satan Supreme x Waterman (60 % hackney 40% gelders) maar het rijd niet echt fijn door de hoge hals houding enzo. Hij kon wel super springen, maar de galop liet toch wel de wensen over.

Ik had een zelf ook een kruising fries x rijpaard merrie die heb laten dekken door bachelor NH in de tijd vanwege het lage dekgeld en de goede prestaties van hem zelf en zijn nakomelingen.

Ik vind het wel jammer dat het dekgeld van meeste KWPN en ook een groot deel van de NRPS dekhengsten gewoon niet te betalen zis voor een normaal persoon met een normale baan

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 09:41

De geldersen zijn niet zo duur hoor, tussen de 400 en 650 euro.

amber_rinova

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 20:16

Neonlight schreef:
Ilindra, TS vroeg of iemand een kruising kende en er foto's van had. Showpaard is een magazine waar de raszuivere friezen en hackney's in staan, en de meeste tuigpaarden die tegenwoordig op de concoursvelden lopen zijn ver verwijderd van de geldersen. Knipoog

ik heb een donkere vos gehad bles en 4 witte benen van roughfield fantasy x fabricius.en ik heb een zwarte bles en 4 witte benen gehad van roughfield fantasy x fabricius gehad ik heb er fotos van op my space staan. http://de-paardenstal.home.services.spaces.live.com/

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 09:02

Submodopmerking:
Amber_rinova het is niet de bedoeling om een heel oud topic omhoog te halen

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 18:16

Yootha schreef:
Submodopmerking:
Amber_rinova het is niet de bedoeling om een heel oud topic omhoog te halen

Slotje.