Lusitano kenners?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
caat_eve

Berichten: 1790
Geregistreerd: 02-07-05

Re: Lusitano kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 07:26

petrahin schreef:
caat_eve schreef:
die van jou is niet bepaald een makkie volgens mij... mijn instructrice zelf zegt dat mijn pony dr wel wat van weg heeft van karakter en zo, maar ik kan juist super ofschieten met me pony, klikt gewoon super!



Bedoel je die van mij?????


Ja , of heb ik het mis...?

Chivari

Berichten: 287
Geregistreerd: 15-08-05

Re: Lusitano kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 08:12

Om nog even terug te komen op dat verschil, ik heb er 2, een veiga en een andrade. Nu vind ik dat er een groter verschil is van bouw en karakter tussen die 2 dan tussen mijn andrade en een anda.
Er zijn uiteraard wel wat verschillen maar geen grote.
Over de dekhengst, met rijden moet dat niks uitmaken hoor. Dat verschil zou je pas moeten merken op het moment dat er een hengstige merrie voor zijn neus staat en dan nog!
Op mijn kwpn-er vroeger had ik ook minder geduld, geloof me de lusitano leert je dat wel!

caat_eve

Berichten: 1790
Geregistreerd: 02-07-05

Re: Lusitano kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 17:35

dat hoop ik maar want ik ben echt helemaal gek op ze!! hoe meer ik er zie en er van hoor, hoe liever ik er eentje wil hebben.

petrahin

Berichten: 204
Geregistreerd: 31-05-04

Re: Lusitano kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 17:42

caat_eve schreef:
die van jou is niet bepaald een makkie volgens mij... mijn instructrice zelf zegt dat mijn pony dr wel wat van weg heeft van karakter en zo, maar ik kan juist super ofschieten met me pony, klikt gewoon super!



Bedoel je die van mij?????
[/quote]

Ja , of heb ik het mis...?
[/quote]

Het is een echte puper en probeert zijn grenzen uit. Maar het is echt een super lief paardje hoor.
Vergeleken bij mijn Engels }> volbloed is het een engeltje
[/quote]

caat_eve

Berichten: 1790
Geregistreerd: 02-07-05

Re: Lusitano kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 21:54

oo, dus je kan er wel goed raad mee:P? heb ej een foto?

Chivari

Berichten: 287
Geregistreerd: 15-08-05

Re: Lusitano kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 21:55

Kijk eens in het topic in mijn onderschrift!!
Salamaleque @ work!

caat_eve

Berichten: 1790
Geregistreerd: 02-07-05

Re: Lusitano kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 20:22

ik had je foto's al eerder bekeken=), echt een knappert man!!! wat rij je met hem? isie hengst?

Lusitana

Berichten: 22447
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Lusitano kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 22:22

Ik heb een topic geopend met foto´s om te zien of je ze echt op uiterlijk uit elkaar kunt halen...

Chivari

Berichten: 287
Geregistreerd: 15-08-05

Re: Lusitano kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 22:50

Het is inderdaad een hengst maar dat heeft hij zelf totaal niet door, dus!
Er heeft zelfs al een merrie aan zijn manen staan knabbelen (!). Stond gewoon te slapen!
Het plan is er om met hem wedstrijden te rijden en met shows en keuringen mee te doen. Maar, het is even sparen voor een trailer!!!!

pferdtje
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Lusitano kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 00:52

caat_eve schreef:
hmm.. ik wil over een jaar of zo aan een van deze 2 paardenrassen beginnen . maar ik weet nog niet welke.
daarom welke denken jullie dat het betse mij past.
Ik heb onder het zadel neit super veel geduld, ik wil niet echt gaan springen of zo maar lijkt me wel leuk als me paardje het zou kunnen. Ik ben neit zo´n type die zich gauw over geeft . ik wil altijd winnen . ik ben er nog niet helemaal over uit, maar ik heb not tijd zat.
ik heb zelf wienig ervaring met een lusitano, de instructrice van mij rijdt zelf een andalusier hengst waar ik echt helemaal smoor op ben . zij zegt dat ik waarschijnlijk te weinig geduld heb voor een andalusier, en dat ik dat moet trainen of aan een halfbloedje moet beginnen...
maar misschien weten jullie wta beter bij mij past.... .


Tja een lustiano... Koel in het hoofd aan de hand maar heet in werk! perfecte combi vindt ik zelf. Wat ik vind dat je moet kunnen als je een lusitano rijdt is zitten en overal van af blijven. Niet aansporen bij ieder pas niet in de mond gaan zitten het is nl. nergens voor nodig Omdat ze gebruikt worden als werk paard en in de arena bij het stierenvechten moeten ze zelf kunnen denken. Als je op het land werkt verspeel je teveel energie als je bij iedere pas aanspoort.

Als je je lusitano met respect behandelt zal hij letterlijk voor je door het vuur gaan. Als ik je karakter bescrijving hier boven lees kan je beter een karrenpaard nemen. Of hard aan jezelf gaan werken en geduld op brengen voor je paard De lusitano's die ik rij of heb gereden zullen je boosheid van je pikken absoluut maar dat is dan alleen maar omdat ze heel graag willen werken en niet omdat ze voor je werken terwijl dat de wereld van verschil is tussen de lusitano en een ander paard.
In de bit van deze maand staat een mooie omschrijving een paard leert een hulp niet door een afstraffing met een zweep.

Neem de tijd om bij allebei te gaan kijken Lusitano's zijn werk paarden en Andalusiers wat meer Show paarden. Kom op paard en koets bijvoorbeeld ook een kijken in het rassendorp De Lusitano's zijn in ieder geval aanwezig.

En ook binnen de lusitano's heeft ieder paard zijn eigen karakter. Maar deze paarden hebben wel allemaal echt karakter......

Veel suc6 met je zoektocht.......

Kijk ook eens in mijn profiel!

caat_eve

Berichten: 1790
Geregistreerd: 02-07-05

Re: Lusitano kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 09:02

Dankje wel, ik weet het echt nog niet. ik ben hard aan mn geduld aan t werken en dat lukt denk ik wel.

@lusitana, ik heb het topic gezien en gereageer. ik denk alleen dat ik ze fout heb:P

WestBest
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Re: Lusitano kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 16:29

Lusitana schreef:
Verder heeft een Spaanse stierenvechter eens op TV gezegd (en dat vind ik altijd erg leuk om te herhalen):"Ik werk alleen met Lustanos. Andalusiërs zijn leuk voor de sier en een buitenritje, maar de Lusitano wordt nog gefokt als werkpaard. Ze zijn, vlugger, behendiger, werkwillender en slimmer."
En dat uit de mond van een Spanjaard...
Dus ik zou zeggen, Lusitano is een totale allrounder en vooral werkpaard, en de Andalusiër is een luxepaard, maar de liefhebbers van dat ras hebben misschien weer andere ideeën.


Wat grappig! Dit geef ik ook altijd als reden waarom ik een lusitano verkies boven de andalusier.

Lusitano's zijn erg veelzijdig, maar helaas heeft nog niet iedereen dit door
Vicky rijdt bijvoorbeeld met haar lusitano-merrie zowel endurence als cross en dressuur!

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Lusitano kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 17:32

missmuts schreef:
Lusitana schreef:
Verder heeft een Spaanse stierenvechter eens op TV gezegd (en dat vind ik altijd erg leuk om te herhalen):"Ik werk alleen met Lustanos. Andalusiërs zijn leuk voor de sier en een buitenritje, maar de Lusitano wordt nog gefokt als werkpaard. Ze zijn, vlugger, behendiger, werkwillender en slimmer."
En dat uit de mond van een Spanjaard...
Dus ik zou zeggen, Lusitano is een totale allrounder en vooral werkpaard, en de Andalusiër is een luxepaard, maar de liefhebbers van dat ras hebben misschien weer andere ideeën.


Wat grappig! Dit geef ik ook altijd als reden waarom ik een lusitano verkies boven de andalusier.

Lusitano's zijn erg veelzijdig, maar helaas heeft nog niet iedereen dit door
Vicky rijdt bijvoorbeeld met haar lusitano-merrie zowel endurence als cross en dressuur!


Nou nou Missmuts dan moet je jezelf ook niet vergeten. Jij bent ook super veelzijdig en haalt goede resultaten. Dat mag best gezegd worden!!

caat_eve

Berichten: 1790
Geregistreerd: 02-07-05

Re: Lusitano kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 21:35

whaha, kna een andalusier niet springen dan?

pferdtje
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Lusitano kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 23:00

caat_eve schreef:
whaha, kna een andalusier niet springen dan?


Tuurlijk wel alleen als ie kort loopt dan springt het knudde

WestBest
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Re: Lusitano kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 11:05

caat_eve schreef:
whaha, kna een andalusier niet springen dan?




Om toch even serieus op in te gaan: ik zeg niet dat andalusiers het níet kunnen, ik zeg dat lusitano's het vooral wél kunnen.

Dank je Makhali. De combinatie dressuur/springen/cross is 'redelijk gewoon', vandaar dat ik Vicky aantipte.

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Lusitano kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 12:46

Ik vind het bijzonder knap hoor!

Chivari

Berichten: 287
Geregistreerd: 15-08-05

Re: Lusitano kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 17:12

Ik ook!!

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Re: Lusitano kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 17:31

Ik vind het eigenlijk maar vreemd dat de anda zo in de grond wordt geboord.
Er zijn vaak meer verschillen tussen verschillende types binnen hetzelfde ras dan tussen de rassen onderling.

Ach ja, ik was op zoek naar een Iberier, dat het een PRE is geworden is toeval.

kjoetie

Berichten: 7110
Geregistreerd: 12-12-04

Re: Lusitano kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 18:47

ik ga mee met idra, ik vind ze allebei prachtig, als er een bij mij passend karakter en uiterlijk aanzit maakt het mij niet uit of het een anda of een lusi is. misschien moet ik maar een andalusitano aanschaffen

caat_eve

Berichten: 1790
Geregistreerd: 02-07-05

Re: Lusitano kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-05 20:00

whaha, goed idee. die neem ik dan in ieder geval want ik kna echt niet kiezen... hoeft voorlopig ook nog neit. heb nog een jaar denktijd...

pferdtje
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Lusitano kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 23:04

Idra schreef:
Ik vind het eigenlijk maar vreemd dat de anda zo in de grond wordt geboord.
Er zijn vaak meer verschillen tussen verschillende types binnen hetzelfde ras dan tussen de rassen onderling.

Ach ja, ik was op zoek naar een Iberier, dat het een PRE is geworden is toeval.


Het is denk ik niet zo dat de anda de grond in wordt geboord ik denk meer dat de lusi lief hebbers op het goede topic aan het reageren zijn er worden lusitano kenners gevraagd

Maar je hebt wel gelijk dat er binnen het ras veel verschillen zijn. Er zijn absoluut ook erg goede andas

Enne springen kunnen ze echt wel! ook als ze niet zo groot zijn

WestBest
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Re: Lusitano kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 00:12

Ik weet niet of mijn reactie bedoeld werd, maar ik wil even duidelijk hebben dat ik de andalusier absoluut niet de grond in boor. Ik blijk (in een ander topic) de twee ook echt niet uit elkaar te kunnen houden.

Ik promoot het ras (lusitano), omdat ik erg weg ben van het karakter (uiterlijk niet zozeer). Ik dacht altijd dat de andalusier net even iets anders was en gaf daarom de bovenstaande argumentatie om voor een lusitano te kiezen.

pferdtje
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Lusitano kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 10:45

missmuts schreef:
Ik weet niet of mijn reactie bedoeld werd, maar ik wil even duidelijk hebben dat ik de andalusier absoluut niet de grond in boor. Ik blijk (in een ander topic) de twee ook echt niet uit elkaar te kunnen houden.

Ik promoot het ras (lusitano), omdat ik erg weg ben van het karakter (uiterlijk niet zozeer). Ik dacht altijd dat de andalusier net even iets anders was en gaf daarom de bovenstaande argumentatie om voor een lusitano te kiezen.


Ben je helemaal niet weg van het uiterlijk van een lusi? Of zitten er toch een paar tussen die je wel mooi vindt?

WestBest
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Re: Lusitano kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 10:50

Er zijn er wel enkele die ik mooi vind. Dat zijn de sporttypes met (niet overdreven veel) nek
Over het algemeen vind ik ze teveel pony: veel te dik en rond en met een grote bos manen (sorrie mensen )