De Lusitano

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: De Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 22:47

Absoluut me eens. Er zijn hier ook hengsten waarvan ik niet eens wist dat het hengsten waren. Je komt ze ook gewoon op manèges tegen met koters erop. En je kunt er gewoon mee tussen andere paarden rijden.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 22-09-05 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 22:52

http://cavalolusitano.no.sapo.pt
Site met mooie foto´s en geluidseffecten.

Kijk vooral eens onder aptidões. Dan kun je zien waar Lusitanos hier in Portugal oa voor gebruikt worden.

Baroque

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-05 22:57

Ik ben het wel met Lusitana eens dat de Lusitano een veelzijdigheidspaard is. Er zijn Lusitano's die én op Grand-Prix niveau heben gesprongen én op Grand-Prix niveau dressuur hebben gelopenen dan praat ik over 1 en hetzelfde paard. Dat zie ik weinig paarden doen. Natuurlijk zijn ze ook supergeschikt om recreatief mee te rijden, dat is in eerste instantie ook de reden dat wij onze Lusitano hebben gekocht, maar wij hebben toch ook voor de Lusitano gekozen voor de uitstraling (Barok) van het ras en het karakter (vriend voor het leven). Waarom in NL weinig mensen de Lusitano puur voor de recreatie zullen kopen is de prijs. Zoals je zelf ook al schrijft zijn de Haflingers en Fjorden ook superpopulair onder de Nederlanders, maar deze kosten dan ook een fractie van de prijs, die je voor een Lusitano neer moet leggen. Ik denk dat over een tijd, als de basis er super in zit en Utopia pakt haar training goed op de kans best aanwezig is, dat Andrea wel weer een wedstrijdje zal gaan rijden. Niet om zsm in de Z te komen, maar ook om te toetsen waar ze staat in de africhting van het paard. Onze dochter wil straks ook graag een sprongetje met Utopia gaan maken, dat is natuurlijk alleen maar leuk en ook goed voor de afwisseling. Dat duurt nog wel even, maar ook met het springen van onze dochter in het achterhoofd hebben wij voor een Lusitano gekozen. Ikzelf heb ook het men-diploma en ik sluit niet uit dat we Utopia laten beleren voor de kar, want wij hebben een paar kennissen, die het erg leuk vinden om een paard voor de kar te beleren en ook dat is alleen maar leuk en goed voor Utopia. Lusitana, zoals je ziet gaan wij misschien onze Lusitano wel in alle takken van de paarden"sport" gebruiken. Alleen we vinden het wel belangrijk en dat blijft toch altijd de basis, dat ze eerst dressuurmatig goed aangereden wordt, want zonder goede basis in de dressuur ben je nergens, niet in een buitenrit, niet met het springen en ook het mennen gaat beter als de dressuurbasis er goed inzit.

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 10:57

[quote="IcePrincess"]

Het enige verschil met paarden uit die streek zie ik bij de mannelijke. Ik heb een aantal weken op een ranch in spanje gewerkt en wat me heel erg opviel was dat ze juist graag hengsten wilden hebben en ze dan ook gewoon hengst laten.
Daar erger ik me in nederland aan, hengst? hup ballen eraf. Terwijl alle hengsten die ik in spanje heb gezien en waar ik mee heb gewerkt stuk voor stuk allemaal hele rustige leuke beesten waren.
En vooral qua bouw zijn ze veel imposanter.
quote]

Daar zijn de fokkers heel streng in. Ze fokken op de eerste plaats met paarden met een goed karakter en die goed handelbaar zijn. Word allemaal genetisch bepaald. Een moeilijk paard daar gaan ze niet mee fokken. Goede fokkers zijn heel streng voor het vinden van hun dekhengst.
Als ik mijn PRE zien die is gelijk lusitana zegd, je rijd hem overal tussen al de paarden , merries, hengsten, neus tegen neus...niemand geloofd dat het een hengst is.
Ik durf er overal mee gaan. Hij is in de wei en kan aan mijn ruin ook ..wel onder toezicht
Daarentegen hebben we goede BWP merries gefokt met enorm bekend springbloed...maar kwa karakter !!! echt heel moeilijk.
Hier kijken ze of het paard goede prestaties leverd en fokken ze..
De fokkers in spanje (die ik ken) hebben veel meer eisen maar kijken eerst naar het karakter, dat is voor hun evenbelangerijk.
Ik denk dat ze dat hier ook mogen doen want ik ken veel BWP afstammelingen van Darco die zo onhandelbaar zijn en gevaarlijk zelfs..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 11:37

Dat geldt voor meer warmbloedrassen. Als het maar presteert, wordt er mee gefokt en dan hebben we het nog niet over de kreupele paarden waarmee wordt gefokt omdat ze niks anders kunnen. Sommige beenproblemen of de gevoeligheid voor een probleem zijn wel degelijk erfelijk, en dan heb ik het nog niet over de zure merries. Wat voor een veulen denk je te krijgen uit een valse merrie? Zo´n veulen doet gewoon de moeder na en zal dus ook de oren plat leggen zodra ze mensen zien en zo houd je dat allemaal in stand. Verder moeten ze vooral groot worden, dus hard groeien (ook niet gezond) en vroeg presteren, dus jong ingereden, meteen wedstrijden etc. Tegen de tijd dat ze 15 zijn (als ze het halen) zijn ze versleten.
Het gaat allemaal om geld en daarmee gaat de bruikbaarheid van het paard eigenlijk verloren. Okee, er is af en toe een uitschieter die goed presteert. Maar kijk eens naar het aantal slechte paarden dat daar tegenover staat. Je hebt duizend paarden en 1 is er goed. Hier heb je duizend paarden en 1 is er slecht. Dat is het verschil.
Nu kun je je blind staren op die enkele goede, maar het is slimmer om naar alle paarden van het ras te kijken en dan een oordeel te vellen.
Ik denk dat de Iberische paarden er dan beter uitkomen dan de Nederlandse of Belgische Warmbloed.
Ik zit hier niet om andere paaren af te kraken, maar het zijn wel feiten.
De Iberische paarden zijn langzamer groeiers en zijn dus compacter een sterker van gestel en gaan veel langer mee. Paarden van over de twintig die nog presteren zijn eerder regel dan uitzondering.

Arthorius

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 12:25

Mijn vriendin heeft ook een lusitano.
Zij heeft haar al vanaf veulen, en zij is nu 3 1/2.
Een ongelooflijk braaf dier.

Haar vader is Honesto, en die staat nu in Portugal heb ik begrepen.

Baroque

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 18:00

Lusitana, je hebt gelijk hoor mbt de fokkerij in NL. Ik heb deze discussie al vaker met mensen gevoerd. Bij de Anda's en de Lusitano's mag alleen gefokt worden met goedgekeurde hengsten én goedgekeurde merries, anders krijgt het veulen geen stamboekpapier. Bij de KWPN-ers mag je met elke merrie fokken, als deze maar een veulenboekpapier heeft. Al heeft de merrie OCD's, artrose, hoefkatrol, 4 kapotte pezen, manenexceem en een pismerriekarakter, dan nog mag er met zo'n merrie gefokt worden en sterker nog, het gebeurt in de praktijk ook!! Dit is een kwalijke zaak, die je bij de Spaanse en Portugese rassen niet ziet. Ik ben er dan ook van overtuigd dat als je 100 Lusitano's op een rij zet en 100 KWPN-ers, de Lusitano's beter uit de bus komen. Ook ben ik het eens met het feit dat in NL de paarden in het algemeen te snel op een hoog niveau in de sport moeten presteren. Ze krijgen vaak niet de tijd om alles in het koppie te verwerken en ook lichamelijk is het vaak een te grote belasting.