Andalusische hengst (veulen) nemen als eerste paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

naturalgirl

Re: Andalusische hengst (veulen) nemen als eerste paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 10:21

En... vertel? Ben je tevreden? Hoe zijn de paardjes?

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 13:04

Ze zijn allemaal braaf, goed opgevoed, mooi en goed ingereden op de Nederlandse manier. Mijn oude instrukteur rijd daar nog wat paarden en Polaco!
Als je daar een paard of veulen koopt, heb je zeker een goed dier zonder Spaans trauma!

naturalgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 15:40

Leuk! Het kan wel zijn dat ik daar later 'mijne kleine' haal. Maar ik heb ook een mooie fokkerij gevonden in Duitsland.

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 23:53

ik zou zeggen ga eerst een tijdje met zo een paard om (bijrijd of lessen volgen enzov) leer ze kennen want ze zijn zo ANDERS dan een ander...
En ik zou je ook nie aanraden om met zo een paardje te 'starten'.

naturalgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 16:37

Weet iemand misschien een leuke site waar je mooie Spaanse namen kunt vinden?

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 19:50

Waarom persé een hengst??
En als ik het begrijp heb je dus nog maar een jaar ervaring met paarden, zal je dan nog niet even wachten met het aanschaffen van een eigen paard? En als je het toch wilt (wat ik goed begrijp) neem dan iig een goed beleerd paard! Ja Want het klinkt allemaal zo makkelijk, maar dat is het echt niet.
Ik vind Andalusiërs en andere barokke paarden ook geweldig, maar een hengst is gewoon lastig om te stallen, en waarom niet een ruin? Dat is stukken goedkoper en ik neem aan dat je het paard gewoon voor eigen gebruik wilt? Dan maakt het toch niet uit of het nou een ruin of een hengst is?

naturalgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 20:41

Jawel, dat maakt wel uit. Langs mijn ervaringen heb ik ingezien dat ze veel eerlijker, trotser en vuriger zijn. Ze zijn zo krachtig en oprecht. En misschien moet je de andere berichten ook eens lezen, daar staat in dat ik pas na mijn studies een paard kan aanschaffen (dat is pas voor tenminste vier jaar)

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 20:51

naturalgirl schreef:
Jawel, dat maakt wel uit. Langs mijn ervaringen heb ik ingezien dat ze veel eerlijker, trotser en vuriger zijn. Ze zijn zo krachtig en oprecht. En misschien moet je de andere berichten ook eens lezen, daar staat in dat ik pas na mijn studies een paard kan aanschaffen (dat is pas voor tenminste vier jaar)

Oow, sorry, niet gelezen. Bloos
Maar sorry, ik snap nog steeds niet, waarom nou persé een hengst, er zijn genoeg ruinen die hun hengsteneigenschappen absoluut niet kwijt zijn, en er zijn genoeg hengsten die juist heel rustig en lief zijn.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 21:35

naturalgirl schreef:

je ervaringen zijn zoals je zelf schrijft gebaseerd op een handjevol paarden ?
eerlijker ?? als je daarmee bedoelt dat ze hun driften volgen: ja
trotser ?? hoe meet je dat in een paard ?
vuriger ? wat bedoel je daarmee ? sneller ? no-way! bedoel je sneller reageren ? dat spreek ik ook tegen !

Hengsten zijn onder het zadel (als je ze echt aan het werk zet) juist veel luier dan merries of ruinen, ze zijn sneller afgeleid en vinden daarom gewoon "werk" juist eerder saai.

Krachtig, dat zul je nog wel merken denk ik, want met deze instelling kun je echt geen hengst opvoeden, die hebben een sterke (nog sterkere) leiding nodig, niet iemand die staat te kwijlen bij alles wat ze doen om te imponeren- want hoe vaak je ze ook in de hand hebt gedurende hun leven- het blijft altijd een strijd, zeker als je zelf geen sterk karakter hebt (dwz sterk competatief/dominant ingesteld bent )
Oprecht, ja, want enkele uitzonderingen daargelaten worden hengstenbreinen gedomineerd door voortplanting, en dat zullen ze niet onder stoelen of banken steken !

Let wel, ik ben helemaal niet tegen hengsten....alleen als ze in handen zijn van ervaren mensen! daarbij hebben 9 v.d. 10 hengsten een heel eenzaam bestaan, wat ik geen enkel paard gun ! alleen in de wei etc. behalve als ze idd het geluk hebben om bij drachtige merries in de wei te kunnen staan. Maar een ruin en en hengst samen houden zoals jij waarschijnlijk van plan bent- gaat bijna nooit goed, tenminste als je ze samen in de wei zou willen houden, ja tot ze een jaar of 4-5 zijn, maar dan krijgt de ruin het wel heel zwaar te verduren.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 22:24

We hebben een Andalusisch hengstveulen van 2 maanden oud. Meneer dekt zijn ma, meneer bijt en krijgt bij elke bijt een jetser op zijn neus, hij wilde niet meelopen. Na meneer op z'n nummer te hebben gezet loopt hij mee, maar dan nu in galop met heel wat bokken!!!

Hij is nu ongeveer +/- 1.15 / 1.17 hoog en sterk!. Ik zit al ruim 30 jaar tussen de paarden. We hebben nu 1 fries, 1 anda merie met veulen en 2 Welsh A pony's. Elke dag leer ik nog bij.

Wil je ooit een hengst kopen, dan kom je echt een hoop ervaring te kort. Een veulen is heel leuk, een hengstveulen is prachtig maar errug lastig! Clown

Prulleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 22:35

[quote="naturalgirl"eerlijker, trotser en vuriger zijn. Ze zijn zo krachtig en oprecht. [/quote]

Dit klopt helemaal.
Mijn anda is zo eerlijk dat als ik iets doe wat hem niet zint, ik echt op mijn hoede moet zijn want hij zal zeker op zulke momenten zijn dominantie testen door je gewoonweg te willen bijten of slaan. Het is dus van belang dat je weet in wat voor bui hij is want er zijn momenten dat ik mijn ogen niet van hem kan afwenden, want dan kan hij bijten. Zeker deze tijd van het jaar is hij bijterig vanwege zijn hormonen en kun je je aandacht gewoon geen moment laten verslappen want een ongeluk zit in een klein hoekje. Bijv. als je met hem voorbij andere paarden moet, of zijn benen wil afspuiten en er staan meerdere paarden bij de poetsplaats, waaronder ook merries.
Dan is hij ook heel trots, vurig, érg krachtig en héél oprecht, maar je hebt er dan wel je handen aan vol.
Over het algemeen is hij vrij rustig en kan in feite een kind ermee overweg. Je moet er echter altijd rekening mee houden dat een hengst (óók een anda) kan omslaan als een blad aan een boom en dan aan jou de taak hem de baas te blijven. En goed te doen want door hun hoge intelligentie kun je erg snel net even iets verkeerd doen en gaat het fout.

Ik kan je van alles vertellen over mijn anda, maar ook in dit ras is ieder paard anders. En ze hebben echt een aparte "gebruiksaanwijzing".
Doe je het goed dan heb je een paard voor het leven. Anders wordt het een groot drama.

Mijn advies: ga de komende 4 jaar lekker zo veel mogelijk kwijlen, informatie winnen en kijken bij mensen die er een hebben en met jouw hun ervaringen willen delen. Dan weet je iig waar je aan begint over 4 jaar.

naturalgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 09:20

Ja, Prulleke. Dat is een goede raad. Ben ik ook van plan.
En Mist, met vuriger bedoel ik niet sneller.
En Manuutje, je hebt gelijk. Er zijn ook ruinen met hengsteneigenschappen en hengsten die heel rustig zijn. Het is ook gewoon zo dat ik liever een paard in zijn natuurlijke staat laat. Dus dat een merrie een merrie is, en dat een hengst een hengst is (en geen ruin wordt).
En ja, er kunnen ook lastige hengsten zijn, maar dat geld evengoed voor merries en ruinen. Het probleem is dat er bij hengsten direct een etiket wordt opgeplakt. Volgens mij zijn er ook merries en ruinen waar je heel streng en kordaat bij moet zijn.
Ik heb nu ook iemand bij mij op MSN staan omdat ze vier hengsten heeft. Daar hoor heel wat anders van. Oké, ja, je moet er strenger tegen zijn, maar voor de rest vindt ze hengsten ook zeer fijn. Twee van haar hengsten staan samen en ze zei dat dat ging. Er zijn ook verschillende ruinen en merries die moeten lijden onder de hengstige en dominante manieren van een andere ruin. Het moet dus niet per se een hengst zijn. Ik wil mijn paard nemen zoals het is. Is het een brave andalusische hengst (zoals ze bekend staan) fijn... Maar is hij gewoon hengst zoals de hengsten bekend staan (wat mij logischer lijkt), mij ook goed. Dan kan ik er heerlijk mee NH'en, want zo'n hengst heeft karakter. Na hard werken (en veel frustratie) zullen we een pracht van een band hebben, die niet kapot te breken valt. Het is zoveel mooier het allemaal met z'n tweeën samen te bereiken, dan een paard te hebben dat alles maar ondergaat.

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 09:35

naturalgirl schreef:
Ja, Prulleke. Dat is een goede raad. Ben ik ook van plan.
En Mist, met vuriger bedoel ik niet sneller.
En Manuutje, je hebt gelijk. Er zijn ook ruinen met hengsteneigenschappen en hengsten die heel rustig zijn. Het is ook gewoon zo dat ik liever een paard in zijn natuurlijke staat laat. Dus dat een merrie een merrie is, en dat een hengst een hengst is (en geen ruin wordt).
En ja, er kunnen ook lastige hengsten zijn, maar dat geld evengoed voor merries en ruinen. Het probleem is dat er bij hengsten direct een etiket wordt opgeplakt. Volgens mij zijn er ook merries en ruinen waar je heel streng en kordaat bij moet zijn.
Ik heb nu ook iemand bij mij op MSN staan omdat ze vier hengsten heeft. Daar hoor heel wat anders van. Oké, ja, je moet er strenger tegen zijn, maar voor de rest vindt ze hengsten ook zeer fijn. Twee van haar hengsten staan samen en ze zei dat dat ging. Er zijn ook verschillende ruinen en merries die moeten lijden onder de hengstige en dominante manieren van een andere ruin. Het moet dus niet per se een hengst zijn. Ik wil mijn paard nemen zoals het is. Is het een brave andalusische hengst (zoals ze bekend staan) fijn... Maar is hij gewoon hengst zoals de hengsten bekend staan (wat mij logischer lijkt), mij ook goed. Dan kan ik er heerlijk mee NH'en, want zo'n hengst heeft karakter. Na hard werken (en veel frustratie) zullen we een pracht van een band hebben, die niet kapot te breken valt. Het is zoveel mooier het allemaal met z'n tweeën samen te bereiken, dan een paard te hebben dat alles maar ondergaat.

Ja sorry hoor, alsof je dat alleen met een hengst kan hebben Rolleyes
Gebruik die vier jaar intensief om bij te leren zou ik zeggen.

pennyalarm??

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 09:44

ik wordt hier een beetje eng van ,dat iemand dit allemaal zegt die net een jaar met paarden bezig is..

maar goed het is pas over 4 jaar,en misschien heb je dan allang een kind rondlopen en lach je zelf ook om deze gedachte...

oja,om het hengstengevoel te houden,de arabier is ook best braaf als hengst!!kan je evt ook nog proberen,maar droom lekker verder ,en ik hoop dat je wat meer je verstand gebruikt over 4 jaar!!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 09:55

Ik snap wat je wilt, maar waarom dan een andalusische hengst (wie wil dit niet, een droompaard waarmee je alles kan en waar je volledig op kan bouwen.) Ik heb ook de boeken van Hempfling gelezen, en hoewel de plaatjes prachtig zijn, weet ik dat ik altijd gelukkiger zal zijn met mijn huidige paardje dan enig ander, omdat ik niet de kennis noch de WIL heb met een paard met een zo sterk karakter te werken, ik wil gewoon ontspannen genieten met mijn paard.
Het is ook belangrijk om je dat te realiseren, kun je dit aan en houd je dit vol en is dit nu écht wat je wil?
Je bent pas een jaar met paarden bezig, kun je niet van iedereen hier aannemen dat je echt nog wat ervaring tekort komt? Iedereen bedoelt het goed, ze willen je gewoon helpen om niet een grote fout te maken.

Maar met mijn merrie die ik op 21 jarige leeftijd heb gekocht ben ik misschien nog wel gelukkiger dan met mijn droomwens-paard.

Het is echt niet zo dat alleen alles wat jong en hengst is puur en echt is, andere paarden kunnen ook echt oprecht en eerlijk zijn.

Mijn merrie komt ook als ik haar roep, en ze is absoluut niet eerder met NH in aanraking geweest, maar als je ermee bezig bent komt het gewoon terug, alles wat ´natuurlijk´is. Ik vertrouw haar meer dan ieder paard dat ik ken, en ik vind het meer een uitdaging om haar over angsten waar ik de oorzaak niet van ken heen te helpen (trailers e.d.)

Met een hengst zou ik nooit voor de lol eens zonder zadel en hoofdsel in de bak gaan rijden, stel dat de merries van wei worden gehaald... Ik weet dat er mensen zijn die het kunnen, maar die hebben zó veel meer ervaring. ( ik rijd nu 10 jaar en weet dat ik geen expert ben, al zou ik dat nog zo graag willen)

Als jij denkt dat je er klaar voor bent is dat natuurlijk prachtig, maar kijk alsjeblieft uit dat je wel reeël blijft kijken, dat je hier waarschijnlijk nog niet aan toe bent en dat een paard misschien niet altijd zal verlangen naar de band die jij graag wilt, maar misschien gewoon naar de merries op de wei wil.

naturalgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 10:27

Ja, sorry, kimmie261, soms kan ik nogal gedreven geraken als ik aan het dromen ben Bloos Mijn excuses hiervoor.

Ik zal het allemaal maar laten. Ik denk dat ik teveel mensen tegen de haren in wrijf.
Ik ben nu eenmaal niet zo te vinden voor de traditionele manier. Maar dat is natuurlijk ieder zijn eigen mening.
Ik zal binnen tien jaar dit topic nog eens opnieuw openen... Rolleyes (zucht)

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 10:29

naturalgirl schreef:
Het is zoveel mooier het allemaal met z'n tweeën samen te bereiken, dan een paard te hebben dat alles maar ondergaat.

Dit komt op mij een beetje penny-achtig over. De realiteit is echt zoveel anders. Als je er echt zo over denkt, begin dan aub niet aan een hengst, want dat is vragen om problemen.

Bovendien, wat voor leven denk je een hengst te kunnen geven? Vele hengsten hebben (zoals hier al eerder gezegd) een erg eenzaam leven. Nooit op de wei met andere paarden, zelfs soms nooit contact met andere paarden. Veelal opgesloten in een stal, en als ze eens wat van hun hengstenneigingen tonen worden die direct de kop ingedrukt.

Mijn advies: verdiep je er eerst eens wat meer in, en koop een merrie in plaats van een hengst.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 10:37

naturalgirl schreef:
Ja, sorry, kimmie261, soms kan ik nogal gedreven geraken als ik aan het dromen ben Bloos Mijn excuses hiervoor.

Ik zal het allemaal maar laten. Ik denk dat ik teveel mensen tegen de haren in wrijf.
Ik ben nu eenmaal niet zo te vinden voor de traditionele manier. Maar dat is natuurlijk ieder zijn eigen mening.
Ik zal binnen tien jaar dit topic nog eens opnieuw openen... Rolleyes (zucht)

jij hebt nu 1 jaar ervaring met paarden en droomt van een andalusier hengst omdat het zo geweldig is als hij karakter toont....

mijn ervaring met paarden is nu 27 jaar,waarvan de laatste 10 jaar met veel hengsten en de afgelopen 2,5 jaar werk ik er zelf ook mee...

er staan hier gemiddeld 30 andalusische hengsten per jaar!!!dus een klein beetje weet ik wel waar ik over praat,en dan te horen dat iemand er wel even mee gaat NH-en(daar heb ik uberhaupt al weinig mee),zoals ik al eerder zei,er stond hier een hengst die echt hengst werd,hij trapte bijna iemand het ziekenhuis in,viel andere paarden aan enz!!Stoer hoor,fijn karakterpaard!!!en het paard vertoonde deze eigenschappen eerst niet,echt niet,is wel meteen hierna gesneden!!

maar je neemt niets van mij aan,ik weet het niet,jij wel,na 1 jaartje Nh-en met iemand anders paarden...

ik hoop echt dat je over 4 jaar nadenkt en geen veulentje neemt,maar dan een 2,5 jarig paardje,waar je mee aan de slag kan gaan.

want nogmaal,een veulen moet je met rust laten,het leren lopen aan een halster ,voetje geven enz,is zo geleerd en daana staan ze in de wei!!

naturalgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 10:39

Ik heb toch juist gezegd dat ik het zou laten?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 10:40

je laatste zin maakt dat je vind dat wij zeuren,en het niet weten(dat over 10 jaar en die zucht erachter...)

naturalgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 10:45

Sorry, dat was niet de bedoeling. Ik ben gewoon een beetje teleurgesteld.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 10:50

Een goed paard heeft geen geslacht (en geen kleur)!

Mijn vriend en ik zijn de trotse bezitters van een Friese en een andalusische merrie. Twee prachtpaarden met allebei hun eigen karakter die voor je door het vuur gaan. Super werkwillig,trots en vol temperament!

De fries heb ik als 2,5 jarige uit de opfok gekocht, ik zou niet anders meer willen.
De anda, komt als 8 jarige van de "spaanse poesta's", heeft voordelen en nadelen.

Een paard koop je omdat het klikt, ik ging in eerste instantie kijken naar een ruin en kwam thuis met een merrie.

Als jij je hengst zo " natuurlijk mogelijk wil behendelen'' zet je hem niet als veulen samen met een shetje in je tuin, dan moet ie de kudde in, liefst een gemeleerd gezelschap qua leeftijd. dan kunnen ze lekker met elkaar N-H en. En na een jaar of 3 haal je hem eens aar huis, als je mazzel hebt kun je hem hengst houden (is dat voor het paard ook zo fijn?) als hij gefrustreerd en ongelukkig wordt omdat zijn hormonen constant opspelen moet je hem alsnog laten castreren.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 10:56

Ik denk ook dat je je zwaar vergist. Mijn hengst (kwpn Tong uitsteken) is ingereden bij kimmie261 En ik heb dat gat in het dak gezien + de anda die het veroorzaakt had. Nou met zo'n paard ben je echt niet blij en zeker niet als je weinig ervaring hebt. MIjn paard is mn 3e paard en rij bijna 12 jaar dus heb enige ervaring. Mijn paard heb ik als net 3 jarige gekocht en binnen een paar weken hadden we al een sterke band. Nu ruim een jaar later kan ik lezen en schrijven met hem. Hij is inmiddels wel ruin het was een lieve hengst maar begon ontzettend te brullen naar merries. De ene hengst is de andere niet.

Ik denk persoonlijk dat je beter een al goed aangereden paardje moet kopen waar je van kan leren. Want na 3 jaar op een manege paard hobbelen leer je echt nog niet zo veel als dat je een eigen paard hebt. Ik denk eerlijk gezegt dat de kans groter is dat je je veulen als hij eenmaal 3 is en gaat inrijden verpest als dat je er wat van leert

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 10:58

Delphi2, Lips are sealed dit wil ze niet horen....

ze had gehoopt dat wij heel positief tegenover haar idee zouden staan...helaas...

naturalgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 11:04

Dat laatste vind ik niet zo aardig van je kimmie261 Ik gaf je toch gelijk en heb mijn excuses aangeboden. Toch moet je me uitlachen? Verward