Gelderse paarden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maybe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 17:26

Ik rijd nu bijna 8 jaar op Maybe ook een gelderse merrie en ik ben helemaal weg van haar! Het klopt dat ze heel werklustig is en ook graag haar best doet af en toe lekker kattekwaad uithalen en ze is helemaal niet zeikerig wat enge dingen betreft. Ze heeft een heel goedaardig karakter en ik kan dan ook alles met haar doen zolang het maar eerlijk is tegenover haar. Maybe is ook overal voor in te zetten. Voor de kar is geen probleem voor haar.
Prins is haar zoon en hij is voor de helft gelders... nog niet ingereden, maar ik weet al wel dat hij het karakter van Maybe heeft! Daar ben ik heel blij mee.

Ik vind het trouwens erg leuk om te lezen dat zoveel bokkers op gelderse rijden! Lachen

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 19:04

Idd leuk om te zien dat er ngo aardig wat rondhobbelen op Gelderse!
Ik wil later zeker weten een Gelderse, al ben ik ook weg van Groningers.
Ze zijn zo lekker koel in het hoofd, zulke goedzakken en vooral vreselijk lief. In ieder geval die bij ons op stal. Allemaal familie, en dat karakter zal dan vast van Moeders kant komen (pygmalion). Heerlijke paardje
Nu doe ik Otto een beetje, net zo'n goedzak. Je kunt er alles mee doen, al heeft hij ook zijn streken (zo ging hij een tijd lang op de achterbenen staan bij het opsteigen Bloos! ). Hij heeft nogal veel gevoel voor humor Haha! Voel je je down, moet je even een dagje met hem doorbrengen, lachen is gegarandeerd, want het is echt een lol broek Haha!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 19:07

Ik heb een tuiger met een gelderse moederlijn.
MV is Natuur, qua bloedvoering zou hij geloof ik in het gelders stamboek kunnen, maar daar heb ik geen zin in Tong uitsteken
Foto's in profiel of bij de link in mn onderschrift Haha!

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 19:57

moniqueT:wat een onwijs leuke paarden heb jij!mooie kleur,mooie aftekeningen!
zijn ze braaf?(renovo is meestal niet zo braaf,maar heb er nu ook 1 Bloos! )

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 20:06

Ja, die zijn echt superbraaf. Janssen is na een carriere als tuigconcourspaard, marathonpaard (nationaal niveau) en koetsierlesknol hier terecht gekomen. Echt zo'n paard waar je mee kan lezen en kan schrijven en dat alles al eens heeft gezien. Een ontzettende goeie sul, maar wel met genoeg temperament om wel wat voor de wagen te hebben. Imposante knol zogezegd, maar met een hartje van goud. Kinderen van 4 jaar lopen hier met hem over het terrein te wandelen.

Whisper is nu 14 maanden en lijkt hetzelfde brave karakter te hebben, nog net wat koeler in het hoofd, hij schrikt wat minder van vreemde dingen. We hebben hem gekocht als veulen van 6 maanden en meteen een NH-veulentraining met hem gedaan. Nu loopt hij lekker in de wei en komt er iedere dag even uit voor krachtvoer, zodat we hem elke dag aan de hand hebben. Hij geniet van knuffels en aandacht, maar vooral van spelen met zijn grote broer Janssen. Maar hij loopt bijvoorbeeld keurig mee aan de hand en laat zijn halster netjes aan en af doen. Ook kunnen we hem overal aanraken, hoewel voetjes geven op dit moment even niet zo lekker loopt. Maar ja, dat komt wel weer, soms moet je even wachten.

We zien die twee de hele dag samen optrekken (met onze Levi er nog bij) en kunnen bijna niet wachten tot we twee jaar verder zijn en ze in het span hebben staan. We laten hem wel betuigen door een prof hoor, een jonge Cinovo blijft toch altijd nog dat Renovobloed in zich houden ... Maar Cinovo schijnt bekend te staan om het doorfokken van blije en werklustige paarden en daar kunnen wij zeker achter staan. Het zijn echt paarden die zo trots als een aap zijn na een complimentje.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 20:49

Citaat:
zo trots als een aap zijn na een complimentje

Dat is ook heel herkenbaar...Vos gaat dan meteen helemaal "breed" lopen

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 18:06

zo ken ik nog een gelderse,een blonde vos van donau:zo trots als een pauw als je hem beloonde,ging met zn koppie scheef en van die grote ogen en die oortjes helemaal stijf naar voren.machtig,zulke paarden!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 18:53

Ik heb die grote vanmiddag eens lekker optutbeurtje gegeven. Doordat Albert zijn enkelbanden heeft gescheurd zit er hier een beetje de klad in met mennen en dus ook wel met tutten.

Zijn manen staat op omvallen, hij heeft een jaar of twee een stoer opstaand kapsel gehad. Vanmiddag strak in de knotjes gezet, flink glimmend gepoetst en netjes geschoren zo hier en daar.

Kwijl! Wat is 't ie dan weer mooi!

AnkeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 11:39

*Meldt zich* hier ook een enorme Gelder-fan
Sinds maart vorig jaar ben ik in het bezit gekomen van een Gelders paard, Moreno (Zichem x Satelliet) een 10 jarige vos van 1.70.
Moreno is een echte knuffelkont en vindt het heerlijk al er aan hem gefriemeld wordt (lees: totale ontspanning Haha! )
Kenmerkend voor hem is dat hij wel nogal vaak veel gras-, bak- en bloembakkaboutertjes ziet Schijnheilig En ook dat hij bijna uit z'n stal ( en uit z'n vel) springt als z'n vriendinnetje (mijn oude d-pony) de stal verlaat.

We zijn nu volop bezig met wedstrijden rijden(dressuur) en we zijn inmiddels
L2 + 5 wp. Ook rijden we mee met een 4-tal van de club.

Ik zal proberen dat ik wat wat stills van de video-opname hierop te krijgen van wedstrijden van dit seizoen.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 12:09

Vos is ook zo'n knuffelkont...het liefst wordt hij omringd door een hele kudde Penny-meisjes die hem borstelen, zijn staart uitpluizen, op zijn rug zitten om vlechtjes te maken etc.
Ben wel benieuwd naar plaatjes van Moreno, kijken of hij op zijn halfbroertje Nonix lijkt...

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 12:43

Janssen valt in slaap als ik lang genoeg met hem tuttel ...

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 12:47

gracia is niet echt knuffelig.....ze moet niet veel van vreemden hebben mar als ze je eenmaal kent gaat ze echt voor je door het vuur, geweldig vind ik dat.

ik rij endurance met haar en daat gaat ze echt helemaal voor... geweldig hoe zo'n paard voor je wil werken. en dat koele wat ze hebben komt dan mooi van pas, voor een wedstrijd staat ze eens rustig om zich heen te kijken, alle stuiterende arabiertjes en felle dravertjes te bekijken en zij valt bijna in slap in het zonnetje. geweldig... hierdoor heb ik vaak een hele lage hartslag voor en na de wedstrijd...

ik men ook met haar... laatst kreeg ze.. door haar eigen lompe gedrag de kar tegen haar achterbeen, ook toen bleef ze heel rustig... ik schrok me kapot maar zijnwas de rust zelf.... geweldig!!

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 15:06

Hier staan ook een stel in de wei. Berber is onbekend, maar onmiskenbaar van het gelderse type.
Isolda is dochter van Berber. Isolda haar vader is van Satelliet x Heemraad.
Udinde is dochter van Isolda, vader Bazuin.
En als laatste hebben we dan enter Christina (Wish me Luck Haha! ) Elegant x Goudsmid.

Udinde gaat volgende week naar de keuring, Christina gaat mee voor de lol.

AnkeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 16:15

Ellebel schreef:

Citaat:
Ben wel benieuwd naar plaatjes van Moreno, kijken of hij op zijn halfbroertje Nonix lijkt...

Ik ben hard m'n best aan het doen maar het wil nog niet zo lukken.
Heb wel even in je profiel gesnuffeld en ze hebben echt wel wat van elkaar weg vooral op de eerste foto!!!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 23:53

MoniqueT schreef:
Janssen valt in slaap als ik lang genoeg met hem tuttel ...

Zoiets:
Afbeelding

Lief is dat Lovers Gennie kon ik overal en nergens poetsen, gewoon lekker los en ging ze staan slapen Lachen Echte knuffels Lovers Allemaal op hun eigen manier. Tannie vond het heerlijk als je aan haar hing, Gennie moest aan dat hals hangen niet veel hebben maar liet het toe, Otto vind het wel best dat hangen en knuffelen Haha!

Vorige week heeft Otto aan de Vijfheerenlanden tocht mee gelopen.
Als Aanspanning, enkelspan. Hij heeft toch maar even meer dan 40 km achter elkaar afgelegt op een dag, met in zijn karretje 5 mensen. Van 10.00 - 16.00 uur waren ze ongeveer onderweg geweest.
Hij was natuurlijk wel nog moe, maar hij heeft wel genoten! Totaal geen probleem voor hem. (het enige probleem is de trailer Bloos )

Twee dagen er na gewoon weer een rit van 2,5 km gemaakt met de kar. Hij loopt altijd met de oortjes priemend naar voren, vind het schitterend. Hij is niet moe te krijgen

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 09:51

dat is zo mooi aan die paarden ze willen zo graag voor je werken!!!!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 10:50

*Meldt zich*

Ik rijd sinds 2 jaar ook een gelderse merrie.
Regina (donkere vos):
KWPN type TP
Geb.datum: 5-3-1998
V: Koblenz
M: Bertina
MV: Ureterp
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Een hele nerveuse merrie, maar als je haar eerlijk behandeld en rustig en consequent blijft heeft ze een super karakter OK dan! Ze wil absoluut graag voor je werken en komt dan ook alleen in protest uit angst of onbegrip.
Zeker geen makkelijk paard om te rijden, maar het gouden karakter maakt heel veel goed. Stukje bij beetje begin ik haar vertrouwen te winnen, en komt haar goede karakter steeds meer tot uiting.

BeauGeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 17:05

Hoi allemaal,

Kan het niet laten om te reageren.. kep ook zo'n toppaard, want dat zijn de gelderse paarden! Het is een 6 jarige vosmerrie (v: Larix), genaamd Ruwalda. Ik heb haar zelf beleerd, en ze is echt super leergierig. Ze werkt erg graag voor je. Als ze een beetje kijkerig is, gaat ze "knorren" wat wel heel grappig is. Oftewel, ze maakt een heel apart geluid Lachen

Wie weet trouwens, want mijn gelderse kanjer is een echte tuiger, hoe je ze op commando zo geweldig laat bewegen? (knie-aktie-staart-in-de-lucht zeg maar). Ze kan het erg mooi, maar doet het uit zichzelf als ze iets vreemds ziet of ergens opgewonden over is. Reacties zijn welkom!

Groetjes, Corry

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 17:42

graas diet dat als ze iets leuk vind bijivoorbeeld als ik haar op ga jagen in de bak of als ze tijdens het longeren iets raars ziet, onder het zadel doet ze het jammergenoeg nooit, lijkt me geweldig al zit je er dan op en ze loopt zo te showen...

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 17:54

mijn eerste verzorgpaard was een gelderse merrie FREULE v:swap?
erg werklustig paard,zeer mooi en deed alles voor me...

helaas is ze overleden aan een hartaanval nadat mijn vriendin haar over had genomen.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 18:16

Regina doet dat showen gelukkig niet onder het zadel. Buiten heel af en toe maar verder niet.... Hoe mooi het er ook uit ziet, het is niet echt gewenst in de dressuur Knipoog Ik krijg bij haar juist complimenten over hoe vlak ze loopt.....
Los in de bak of voor de kar kan ze wel lekker showen, met stemhulpen een beetje opfokken wil nog wel eens helpen Lachen

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 18:36

als je ze een beetje aanmoedigt werkt het vaak al... bij gracia wel tenminste.... en als ze er dan ook nog bij gaat snurken is het helemaal mooi!!!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 18:43

Ruwalda schreef:
Wie weet trouwens, want mijn gelderse kanjer is een echte tuiger, hoe je ze op commando zo geweldig laat bewegen? (knie-aktie-staart-in-de-lucht zeg maar). Ze kan het erg mooi, maar doet het uit zichzelf als ze iets vreemds ziet of ergens opgewonden over is. Reacties zijn welkom!

Otto en Winette gaan altijd showen met flinke knieactie en de staart en hals erop als je ze opjaagd met de plastic zak aan de longeerlijn. Ik hoef enkel in het midden te staan en wat er mee te wapperen, en ze doen verder het werk, kan ik rustig genieten Haha!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 18:45

Ik heb overigens eens op een showende Gen gezeten. Normaal had ze niet echt veel knieactie. Zat heerlijk zonder zadel en toen zag ze wat: Hals erop, staart erop en mega hoge knieactie op de plaats dravend bijna. Geweldig was dat, al vloog ik bij elke pas flink omhoog Haha! Helaas was dat maar even Boos!

Als Otto opgefokt is en dat doet, merk ik er niet veel van. Hij gooit altijd al hoog op Tong uitsteken

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 12:32

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb ook een gelders paard, Rio genaamd, 1.76cm en erg eenkennig. (foto's zijn wel heel onduidelijk)